Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: off-topic
LĂ€st 1072 ggr
Jane-Lyzell
4

Nya tidens tiggeri

Ja man blir faktiskt arg😕NĂ€r de spelar pĂ„ andra mĂ€nniskors handikapp i detta fallet Döva- de lossas vara döva som samlar in namn o pengar 
. nĂ€ fy för den lede😡

SajtvĂ€rd pĂ„ spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
1

Överhuvudtaget har det florerat mĂ„nga former av tiggerier de senste Ă„ren. Som boende i en stor stad sĂ„ ser jag dem varje dag, gĂ„ runt med en liten mugg o tigga, för sina barn, för att ha rĂ„d med en operation, för sin mamma o pappa etc etc

FrÀcka Àr de ocksÄ Àven om man sÀger nej sÄ stÄr de kvar o vÀntar, med muggen uppfordrande skramlande framför ögonen pÄ en. Eller liggandes pÄ gatan pÄ knÀ. Jag blir riktigt upprörd över sÄdant. Visst vi bor i ett land dÀr vi inte behöver svÀlta o dÀr vi blivit omhÀndertagna frÄn vaggan till graven, sÄ detta Àr frÀmmande för oss. SÄ kanske dÀrför man kÀnner sig bÄde generad o arg över detta.

Men det har gjorts vissa forskningar i dessa tiggares vardag, och vart de kommer ifrĂ„n. En del kan göra upp till 1000 kr /dag
det Ă€r 30 000 kr skattefritt i mĂ„naden! Hade de varit verkligen i behov av operationer o att barnen fick gĂ„ i skolan etc sĂ„ hade det inte behövts mĂ„nga mĂ„nader för att tjĂ€na ihop till detta

sĂ„ ser man dem Ă„r efter Ă„r tiggandes.  DĂ„ undrar man đŸ€”

Det har vÀll mer eller mindre bevisats att detta Àr organiserat tiggeri, dÄ blir det ju Ànnu mer avskyvÀrt. NÄgon sitter o hÄvar in pengar som halta o lytta tigger ihop.

har man ett par stycken som "jobbar" för en sÄ tjÀnar man ganska bra pengar, omkostnaderna torde ju vara minimala för dessa mÀnniskor som Àr vana vid fattiga förhÄllanden!

LĂ„t sĂ€ga att man har 5 personer som bor i ens kĂ€llare som samlar in runt 1000 kr/ dag
.och att omkostnaden för dem Ă€r max 7-8 000kr/mĂ„nad , det blir nĂ„gonstans mellan 100 000 - 142 000 kr / mĂ„nad i ren vinst 😼 skattefritt!

Jag ger aldrig en krona till detta, dÀremot kan jag bjuda en hemlös pÄ ett mÄl mat pÄ stan. DÄ vet jag iaf att det gÄr till den, och att nÄgon kan fÄ bli mÀtt i magen iaf den dagen!

Jane-Lyzell
1

Ja man kan undra vad det ska sluta -vilket karma de bygger Ät sig sjÀlva - fy.

Jag gör samma som dig ger till dem jag vet fĂ„r nytta av pengarna direkt đŸŒș

TezzD
0

ja usch Ä fy pÄ dom!
Det skriker sĂ„ mycket FEL och lurendrejeri sĂ„ man vet ju inte om man ens vĂ„gar skĂ€nka pengar lĂ€ngre i god tro att dom ska hjĂ€lpa đŸ˜•

HjÀrtaRosalee
SajtVĂ€rd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[MikeW]
1

Kom en man till vÄran dörr för ett tag sedan som gav mig en lapp dÀr det stod ungefÀr "min dotter Àr vÀldigt sjuk och behöver pengar för sjukvÄrd. SnÀlla köp nÄgon utav mina ritningar. (jag pratar inte svenska)"

SÄ gick han igenom nÄgra grejer som han tydligen har ritat.

Jag var nÀra pÄ att köpa nÄgot.
Fast eftersom jag inte hade nÄgra pengar sÄ gjorde jag inte det.

Sen kom jag och tÀnka "men vadÄ? i sverige Àr det vÀl gratis sjukvÄrd?"

För vad jag har hört sÄ Àr det det..

Jane-Lyzell
0

4 Jo det Àr gratis sjukvÄrd för svenska medborgare - annars inte !

Tur du inte gick pĂ„ bedrĂ€geriet! - Jag blir sĂ„ illa berörd nĂ€r de sopelar pĂ„ mĂ€nniskors godhet och kĂ€nslor😕