Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikettmedialitet
Läst 192 ggr
Jane-Lyzell
2026-07-14 11:20
2

Expressens skriverier om Medium

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Tårar, dånande applåder och jubel fyller salongen när över 800 personer samlas för att få kontakt med sina döda anhöriga. På scenen står mediet Christoffer Norén, 34. Men när budskapen från ”andra sidan” haglar tätt blandas de lätt ihop. – Jag drivs av att ge den trygga återföreningen och kärleken som kommer, säger mediet. Expressen är med under en storseans i Västerås. • Han tjänar miljoner på turnéer och änglakort.
NeferNefer
2026-07-14 11:23
1

Jag har inte brytt mig om att läsa de artiklarna för jag insåg av rubrikerna och ingresserna att det var skeptiker som har skrivit dem, och de avfärdar allt som humbug och lögner. Jag själv avfärdar deras skandalartiklar som humbug och lögner.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Jane-Lyzell
2026-07-14 11:25
1

#1: Jag håller med dig där - men vad får detta för konsekvenser i samhället om medium !?

NeferNefer
2026-07-14 11:42
1

Tyvärr finns det ju folk som tror allt som sägs. Men jag tror att vi som vet inte påverkas, och att det finns tillräckligt många av oss. Och nyfikna kommer ju alltid att gå till medier, och då kan de bilda sig en egen uppfattning.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Carmarino
2026-07-14 12:16
1

Artiklarna är väldigt långa, så det är svårt att göra en sammanfattning (nej, jag vill inte använda Chat GPT), men precis som ni misstänker är de väldigt skeptiska.

Tips: om ni har en +Allt-prenumeration på en tidning i Bonniers-koncernen så är det gratis att läsa alla deras andra tidningar också, däribland Expressen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OberonsMatte
2026-07-14 13:01
4

Jag tycker att det är djupt oetiskt att påstå sig förmedla budskap från avlidna till sörjande anhöriga. Det är inte heller vare sig harmlöst eller "på skoj" att mot betalning påstå sig kunna kontakta och kommunicera med t.ex. bortsprungna katter. Bortsprungna djur som fortfarande är i livet behöver hittas genom konkreta metoder och systematiskt sökande - utan villospår. Om ett medium påstår att katten "sitter och luktar på blåa blommor vid ett gult hus" är det ett gult hus+ blåa blommor kattägaren börjar söka efter. Om det "inte är säkert" att katten finns vid ett gult hus, varför ens påstå det? Att anlita medium är ju något som "de som tror på medium" rekommenderas att göra. Klart att de som tror på medium tror att det som sägs stämmer och påverkas av det. Varför leta vid röda hus, i skogar, i garage och i industriområden om de fått veta att katten sitter vid ett gult hus?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-07-14 13:51 av OberonsMatte
Jane-Lyzell
2026-07-14 21:35
2

#3: Ja vi får hoppas på det

Jane-Lyzell
2026-07-14 21:36
2

#4: Oj - jag är urdålig på det tekniska - vet inte vad du talar om , tyvärr

Jane-Lyzell
2026-07-14 21:42
3

#5: Hmm …. oetiskt ja om det är bluff - väldigt etiskt om det är bevis för själens överlevnad och personen som berörs får sin sorg mildrad.

Angående bortsprungna djur - jag har hjälp många djur hem bla andra en get , massor med hundar och katter även hästar och även människor- ser inget oetiskt i det då det blev funna där jag sa de var.

Men vist finns det sådana som bluffar även i det , tyvärr och det är ju oetiskt.

Jag själv har aldrig tagit betalt för bortsprungna djur o människor. dessa tjänster ser jag som något jag ger tillbaka för mina gåvor jag har fått.

NeferNefer
2026-07-14 23:43
2

Jag har inte heller någonsin tagit betalt för något jag har gjort för andra, vare sig det gäller att spå i kort, ge reiki healing eller framföra budskap från kära på andra sidan.
Det är inte heller något jag gör för vem som helst på begäran. Jag fick en gång en fråga från en ifokusare om att spå honom "som en kul grej". Tvärnej från mig. Mina gåvor är inget som någon ska få skratta bort som en kul grej. Jag har levt med det här hela mitt liv, och jag vet vad jag vet.
Och det är klart att det finns charlataner. Om de tror att de kan tjäna pengar på det uppträder de gärna som läkare, kostrådgivare, medier, det finns hur många exempel som helst. Mitt råd är att lita på magkänslan. Känns det fel så är det fel.
Och skeptiker får vara hur skeptiska de vill, det rör mig inte i ryggen.
Och jag gör inte heller något för folk som vill "testa" mig. De får hitta någon annan att testa, men jag ställer inte upp på sånt.

• Redigerat 2026-07-14 23:46 av NeferNefer
OberonsMatte
2026-07-15 00:34
3

Min farmor gjorde sig en förmögenhet genom att spå folk. Hemma hos henne ringde telefonen i ett och hennes post delades ut buntvis. Buntarna bestod av kuvert och varje kuvert innehöll en sedel. Hon hade både tarotkort och kristallkula, men det var inget hon egentligen behövde ha, eftersom "gåvan" inte var beroende av sånt, sa hon till mig.

När mina föräldrar skulle gifta sig berättade farmor för min mamma att de skulle få 2 söner. De fick 3 döttrar och min pappa förbjöd farmor att spå oss. Jag var mellanbarn och när jag var nyfödd sa farmor att jag hade ärvt "gåvan" Det var något hon sedan höll fast vid hela livet.

Jag har inte märkt av att jag har någon "gåva" och jag tror faktiskt inte att min farmor hade det heller. Även om många fick henne att tro det. En gång hade jag en chef som berättade att hon inte heller hade trott på spåtanter innan hon träffade en som "verkligen var på riktigt" och där ALLT stämde. Sedan gick det upp för henne att just den unika spåtanten var min farmor!

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-07-15 00:43 av OberonsMatte
Jane-Lyzell
2026-07-15 09:20
2

#9: 👍

Jane-Lyzell
2026-07-15 09:22
2

#10: Kanske var något med din farmor då ….. 😊

OberonsMatte
2026-07-15 11:37
1

#12: Trots att min farmor aldrig spått mig kunde hon ibland inte låta bli att hinta om vad hon "sett" även när det gällde min framtid. Inte bara att jag själv "har ärvt gåvan" utan även (när jag var vuxen) om olika män som skulle dyka upp i mitt liv och visa intresse. Jag vet att det framförallt var tre olika hon nämnde och att bara en av dem var "den rätte". En helt oseriös, en änkeman och en äldre. Jag minns inte vem av dem som var "den rätte" och tur är kanske det, för jag kommer på mig själv med att ibland försöka få det hon sa att stämma med verkligheten. I efterhand letar alltså jag (som inte ens tror på sånt) tecken på att det hon sa faktiskt stämde och det är väl så det fungerar. När något verkar stämma överskuggar det allt som inte stämde.

Att jag någon gång skulle träffa på en oseriös man, en änkeman och en äldre man var inte en helt otrolig gissning. Hade jag kommit ihåg vem av dem som var "den rätte" (och litat på hennes förhandsinformation) skulle det förmodligen påverka mina egna val på ett sätt som inte känns rättvist.

Sajtvärd Katter iFokus

Jane-Lyzell
2026-07-15 11:50
1

#13: så kan det vara - din farmor borde inte sagt detta till dig och när hon gjorde det skulle hon även informerat dig om att det var en troligt väg frammåt just då - att hon såg 3 möjliga vägar av 100 vägar att gå framåt .

Och att när man får en spådom kan man även göra förändring det är det fina med spådomar - man kan förändra - då framtiden inte är satt ännu.

så summan kan man säga är att tyvärr styrde din farmor dig med det hon sa - men nu vet du att alla spådomar går att förändra 😊

Carmarino
2026-07-15 12:02
1

#13: Det kanske bara var en enda man, som var både oseriös, änkeman och äldre. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OberonsMatte
2026-07-15 12:09
0

#14: Men själva grejen med spådomar är väl att få veta sånt som ingen kan veta och att informationen ska komma från någon som inte ens är insatt i situationen.

När katter försvunnit brukar s.k. djurpratare/medium vara noga med att INTE vilja ha någon förhandsinformation om var och hur katten försvunnit eller ledtrådar om hur just den katten brukar eller förmodas bete sig utomhus. Det enda de vill ha är en bild på katten och kattens namn(!). Jag kan inte förstå hur någon kan tycka att det är ett seriöst sätt att eftersöka efterlysta djur.

Vill man ha konkret rådgivning måste steg ett vara att berätta så mycket som möjligt om förutsättningarna för det man vill ha råd om. Oavsett vad det gäller.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2026-07-15 12:35
1

#15: Ja, änkemän brukar vanligtvis vara äldre, men om det är den rätte eller den oseriöse blir svårt att veta på förhand. Alla som visar sig vara oseriösa kan i efterhand avfärdas som "Aha, det var den oseriöse, som farmor varnade för". Om en del oseriösa även råkar vara änkemän och/eller äldre är det detaljer man inte ska haka upp sig på.

Sajtvärd Katter iFokus

Carmarino
2026-07-15 16:46
2

#17: Har varit hos ett antal olika medium för en hel del år sedan. Vissa saker stämde, andra gjorde det inte. Vissa medium var hyfsat bra, andra hade inte en siffra rätt. Därmed inte sagt att alla medium har fel, men jag tror det beror rätt mycket på mottagaren också. Är man skeptisk kan det vara svårare att nå igenom.

Ett medium jag blev väldigt besviken på var Benny Rosenqvist. Det är många som tycker han är jättebra - Lasse Hallström bland annat - men jag var inte imponerad. Visserligen var det bara en storseans och ingen privat sittning (det är han för dyr för), men jag tyckte mest att han svamlade. Vet inte om han kände av det, för han blängde flera gånger åt mitt och min kompis håll.

Jane-Lyzell
2026-07-16 09:40
2

#16: Jodå det kan man som spådam eller vägledare se - den troligaste vägen framåt - men inget är som jag skrev hugget i sten- Ingen spåman/kvinna - kan veta exakt och det borde de informera om vid en sittning- att de kanske ser 2-3 möjliga framtider som du troligen är påväg in i just nu av 100 eller fler. Men då du får reda på dem så kan du använda din fria vilja och förändra framtiden. Annars kan spådomen bli en självuppfyllande profetia vilket är att styra en annan människa - inte ens andevärlden vill det - så det ska inte spåmän eller kvinnor heller göra. det är oetiskt.

När jag söker djur vill jag veta vad djuret är för ras vad det heter ålder om den är kastrerad eller inte och vart den försvann. ska jag endast läsa av ett djur - då vill jag veta så lite som möjligt men det är två olika sätt att läsa djuret.

Jane-Lyzell
2026-07-16 09:41
2

#18: Håller med dig - kvalitén är blandad.

Jag gillar inte heller BR storseanser.

OberonsMatte
2026-07-16 12:05
0

#19: Om syftet inte är att påverka, varför ens berätta om 3 eventuella framtider av 100? Är det inte lämpligare att den rådville pratar med någon som är insatt i den egna livssituationen?

På vilket sätt blir förmågan hjälpt av att veta vilken "ras" katten är?

Sajtvärd Katter iFokus

Jane-Lyzell
2026-07-16 14:17
2

#21: Kan man tycka - de flesta tror att en spåman/kvinna ska se allt - funkar inte så

jag talar inte om ras på katter utan om det tex är en hund eller katt eller annat djur

OberonsMatte
2026-07-16 15:10
2

#22: Jag vet att de som spår inte kan se allt, men vad kan de egentligen se? Är det någon mening att veta vad någon påstår sig se om det ändå inte är säkert att det stämmer? Det är stor skillnad på att säga vad man själv tror kommer hända (utifrån egen kunskap, erfarenhet, fantasi och slutledningsförmåga) och att påstå att informationen kommer från något magiskt som står över all övrig kunskap och logik.

Om någon vill ha vägledning av mig ang. t.ex relationer eller bortsprungna katter kan jag säga vad JAG tror och tycker - och jag kan även förklara vad jag grundar den uppfattningen på. Då finns det något som även de "obegåvade" kan förhålla sig till och bilda sig en uppfattning om - på lika villkor. Om jag istället säger att informationen kommer från något jag genom min speciella gåva "sett" på något mystiskt sätt som ingen annan kan se går informationen inte att ifrågasätta utan att ifrågasätta "gåvan".

Det konstiga är också att de som blivit besvikna på någons förmågor bara tvivlar på just den personens "gåva", inte själva "gåv-tänket". När de själva upplevt att ett medium har varit helt ute och cyklat söker de bara vidare efter någon "mer seriös", fullt övertygade om att sådana finns.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-07-16 15:14 av OberonsMatte
NeferNefer
2026-07-16 18:06
1

Angående Benny R. så har jag varit på en privat session och redan när han mötte mig i dörren sa han en hel del saker som ingen kunde veta om mig genom att söka på mitt namn. Jag var mycket nöjd efter sessionen. Jag har varit på ett par storseanser med honom också men inte fått några budskap. Det är ingen fara för min del, det var trevligt bara att se honom arbeta.

Jane-Lyzell
2026-07-18 00:29
3

#23: Tyvärr är inte mediumskap eller spådamer/män - magi - nä det är hårt arbete att bli en duktigt medium eller vägledare - träning träning och åter träning……….