Vitlök och våra husdjur
http://www.agria.se/hund/veterinar/q/ae5285899bb837aec12578c9005812e5
Detta kan vara bra tänka på i dessa fästingtider innan man stoppar hundar o katter fulla med lök i alla former! - läs mer i länken !!!
Vitlök till hund
Hej. jag undrar om man vågar ge vitlökspulver till min schäfer hane ? det ska vara bra mot fästingar i alla fall på hästar. Han tål inte de olika halsbanden som fins mot fästingar.
Svar från veterinären
Troligen kan Du ge vitlökspulver till Din hund.Läs om vitlök till hund nedan.
Om det hjälper mot fästingar vet jag inte. Uppgifter har förekommit att vilök skulle hjälpa.
Alla lökar innehåller ett ämne kallat Alicin eller allylpropyldisulfid. ( Även vitlök) Detta ämne kan ge förgiftning hos alla husdjur bl.a hund och katt. Ämnet finns i både rå och tillagad lök. Det ger upphov till grav anemi (blodbrist) s.k. hemolytisk anemi. Vissa individer är mer känsliga än andra. Skadorna kan även ge skador i levern och andra organ.
Vanligen blir hundar dåliga efter att ha ätit tillagad lök- stekt eller torkad. I en artikel beskrivs en gråhund ha blivit sjuk efter att ha ätit 100 gram torkad lök vilket motsvarar 700 gram färsk lök.
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Slutsats man kan ge hunden vitlökspulver men i väldigt små mängder! Min lilla skulle kunna äta max 0.5 gram/ dag. vilket borde motsvara 2.5gr rå vitlök/dag.
Ytte pytte mängder alltså…..tror jag kör med örthalsbandet i år också, det funkade bra förra året!
Blir nog bäst- bärnstens halsband brukar vi köra med :-)
MMMmmm, jag undviker lök till djuren, men skrattade lite åt exemplet i artikeln, eftersom 700 gram närmar sig ett helt kilo 🥵. Inte ens mitt största matvrak (nåja, näst största, det största är ju Per) skulle tugga i sig så mycket. Men visst skulle det kunna hända ifall det är i torkad form, absolut. Jag har satt Seresto halsband på jycken i år, han verkar tåla det bra. Katterna törs jag inte mackla för mycket med men de får en dos Frontline i månaden. Ena katten drar in massor med fästingar så det är till att dammsuga liggplatserna flitigt. Jag tror fästingarna kommer att bli mänsklighetens undergång 😟
Passar på att varna för Tee Trea olja, även en mycket liten dos kan döda ditt djur (typ en droppe på magen där pälsen är tunn)!
Jag slänger också in en varning, fast det inte har med varken vitlök eller fästingar att göra.
Men vi grillade för ett tag sedan och hade då kvartar med majskolv på spetten. En av dem hade tydligen rullat ner på golvet och min hund åt upp den.
Dagen efter var han jättesjuk och som tur var så hittade jag små bitar av majskolv i hans kräks. När jag ringde till veterinären så sa hon "KOM IN DIREKT!!!!" trots att det var sent en lördag kväll och jag har 10 mil till djursjukhuset.
Han låg inne några dagar men blev bra trots allt.
Men majskolv är livsfarligt för hundar så se upp!!!! Även en liten bit kan ta livet av hunden.
Jag skrev om det som hände här om ni vill läsa mer:
Där kan ni se bilder på min lille korvhund också <3
Kram
Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
4 Men fy så hemskt😇
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=2121518
Grillresterna kan bli hundens död. Så om hunden ska vara med på grillfesten gäller det att tänka på vad man gör av grillresterna.
Ja det var en pärs!! Nu för tiden är vi supernoga så fort vi äter majskolvar!!!
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Torreador: Min gamla schäfer gnagde på majskolvsrester under grillsäsongen utan att jag märkte något negativt MEN han var asastor och vägde over 50 kilo så det kan vara förklaringen. Tack för tipset, jag ska inte göra om det med nya vovven som är så liten, så liten, bara 45 kilo 🐶
Jag pratade med veterinären om det där och det gäller även stora hundar. Men man kan ha tur och de tuggar det i så pyttesmå bitar så att det inte fastnar någonstans.
Majsen i sig är ingen fara, det är majskolven som inte magen kan bryta ner alls.
Men har man tur så går den igenom. Men det är dumt att chansa ;-)
Mycket bra Varning Torreador!
9 Majskornen - kommer ju ut hela mer eller mindre så nog svårsmällt med majs🤔
Man ska alltid vara restriktiv med att ge sina djur samma mat som man själv äter.Det som vi klarar av kan mycket väl vara dödligt för våra vänner 😭
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Sant!!
http://www.helhetsdoktorn.se/diabetes.htm
Detta var ju intresant med tanke på våra hundar med - alla mina hundar äter blåbär från buskarna direkt.
Någon som har ett bra recept på spray mot fästingar för hundar? Hittade ifs på nätet, men undrar om någon gjort eget och vet att det funkar?
Citronella och lavendel är frånstötande för både mygg och fästingar, men doftar ju kraftigt så det kan störa deras känsliga nosar. Jag använder oljorna blandade i torr olja (tistelolja) på mig själv och min vovve tycker det luktar för mycket.
Kom på en annan sak, men tror väl alla vet det - vanlig choklad är livsfarligt för hundar och katter.
Tjärsalvan är kanon :-) + någon citrus o lavendel olja och en aningen vitlök - kokas ihop med vatten - låt dra över natten sila- fyll på flaska- blanda i olja raps eller oliv 1 dsl med så blir pälsen fin :-)