Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: inspiration
Läst 4480 ggr
Jane-Lyzell
2

LCHF- Min väg!-3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

blev en jättelång tråd om detta revelotionerande sättet att leva som LCHF är!

Jag hoppas fler börjar att förstå - att "Vi är det vi äter"

Här ligger första tråden om LGHF;

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4f4cd79888f4725990006edd-lchf-min-vag?discussions-1

Kämpa på nu alla duktigaGlad - för er nya läs första tråden med - massor med bra tipps i den! och andra tråden medSkrattande

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4f6722f4d3b4fd3223000664-lchf-min-vag-2?discussions-1

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
0

Här förbereder vi som bäst för Vår forumträff - så ingen powerwalk i dag utan gamalt hedelrligt trädgårdsarbeteSkrattande Det gör nog susen för kalorierna med!

Jane-Lyzell
0

Jane-Lyzell
0

Jag kämpar vidare - går var o varannan dag - nu i 1-2 timmar- ger resultat!Skrattande

Hur går det för er andra ?

sven-g
4

Fortfarande envist ätande men pga att jag minskat så mycket kan det bli nån glass och ätit tårta två gånger förra veckan.
Börjar se gammal och skröpplig ut när man magrat av i ansiktet, har börjat äta frukt och morötter, tycker det är huvudsaken att man minskar hur fort spelar mindre roll.
Att må bra är det viktigaste.

[*Maggan*]
1

Efter att ha stått på en envis platå i över ett år har det äntligen börjat hända saker på vågen - den går neråt. Jag tackar Magic Bullit -  LCHF-kaffet för det Tungan ute

Jane-Lyzell
1

5 Härligt - här börjar det hända saker med:-)))

[*Maggan*]
1

Grattis! Skrattande

Jane-Lyzell
1

Skrattande

AnnikaIII
3

å va kul att det händer saker…gillar!!

jag funderar på att till vintern gå över lite till mer Stenålderskost för att se vad som händer…men det är än så länge endast en tanker, tycker också att idén om Raw food är intressant…men kanske för jobbigt.

Men en sak är säker ALDRIG tillbaka till gamla kostvanor…

Forstätt the godd life ….Kyss

Carpe momento

Jane-Lyzell
2

9 Håller med dig AnnikaIII - de gamla kostvanorna är endast ett minne blott nu - och inget man ska tillbaks till!

Sen jag börjat väga mig - har vågen minskat med 10 kg nuSkrattande

det är för mig en revolution - som inte rört ett hekto bakot i vikt på många år!- så vist funkar det!

Jane-Lyzell
0

Om man nu ska äta lchf - så tror jag man får eller måste förändra sitt sätt att tänka totalt när det gäller mat - en del tror det är en bantningskur och att man sen kan gå tillbaks till sk vanlig kost! Ser att många bakar lchf bröd . mm- då blir jag så här hmm….. varför ska man likna det man försöker vara utan? Då blir ju suget efter det gamla vanlig mat, mera och starkare! - hur tänker ni själva?

Jane-Lyzell
0

http://newsvoice.se/2012/09/13/ny-forskning-genmodifierat-vete-kan-ge-allvarliga-leverskador/ 

Genetiskt modifierat vete (GMO wheat) innehåller en enzymhämmare som innebär att när vetet konsumeras misstänks kunna ge allvarliga leverskador. Upptäckten har gjorts av molekylärbiologen Jack Heinemann vid Universitet i Canterbury i Australien.

Hellas
0

#11 Det handlar nog om vad man sedan tidigare har för typ av trigger, dvs. vad man har haft svårt att sluta äta Cool.
För min del har bröd aldrig varit ett måste så det väcker inget sug eller längtan till mina gamla vanor.
Lite LCHF bröd gjorda på div. frön blir för mig som att äta LCHF musli men i fast form Tungan ute. Det är samma sak som med sötningsmedel, en del kan använda sötningsmedel utan att det triggar sötbegäret medan andra ramlar dit diekt.
Jag själv äter ibland sötningsmedel men märker att det väcker gamla begär till liv så det gäller att tänka sig för.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
0

Frökex, vilken grej :D, jag kan verkligen rekommendera dessa.
Innehåller väldigt lite kolhydrater och inget fett så de borde passa alla metoder och  livsstilar *ler*.
Ger tre stora ugnsplåtar med kex/knäcke.
En av plåtarna kryddade jag med …

Lavendelfrön *yammi*.

Äts med ost, smör eller enbart som de är. Tack Millis och Marianne för inspiration ;).

http://alltomlchf.blogspot.se/2011/03/frokex.html

**Jag bytte ut solrosfrön till pumpafrön för att få ner kollisarna ytterligare.

//Hellas

[*Maggan*]
1

ja jag jämför det med att man som vegetarian äter sojakorvar och annat köttliknande med soja som bas,,,, sojaprodukter är bland det värsta skit man kan äta både ur hälso- och miljöhänseende. Tror inte att alla vegetarianer är medvetna om det….

Jane-Lyzell
0

15 förklara gärna?

[*Maggan*]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan välja den vegetariska vägen av etiska skäl. men den som säger sig göra det av hälso- eller miljöskäl bör ta reda på fakta.

sojaodling är en av de värsta miljöbovarna som finns i världen - du kanske hört tals om att vi ska äta mindre kött av miljöskäl? ja det beror på att korna matas med soja (billigt att producera och ger miljarder till producenterna - på bekostnad av miljö och hälsa för oss konsumenter) det är därför rättrogna LCHF-are föredrar gräsbeteskött.

att soja inte heller är särskilt bra för människor pga dess innehåll av det kvinnliga könshormonet östrogen (som kan ge män både tuttar och göra dem impotenta) är kanske inte heller så väl känt…

Kolla gärna denna video av en fd vegan

AnnikaIII
2

Sojaprodukter har jag slutat att äta….känns inte bra i kroppen och magen bråkar.
Bröd äter jag inte alls, varken glutenfritt, fettfritt, laktosfritt eller fritt nåt annat heller. Det ger klump i magen.

Äter ekologisk kött, inga charkturier och inte bacon (för mycket salt)

Har slutat med mejeriprodukter nästa helt, kan ta lite hårdost och möjligen lite joghurt nån gång.

Äter numera ett par frukter i veckan, men endast sådant som växt i vårt land, kanske att jag längre fram drygar ut med andra frukter. Äter bär förståss.

Äter numera lite morötter också.

Skippar socker i alla dess former förrutom en bit 86 % choklad då och då.

Så det blir kött, fågel, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker, få rotfrukter, lagom med frukt, bär, nötter, mandel, fröer, lite lite kokossocker och honung ibland. Kokosolja, olivolja, rapsolja, avacado, alger, sjögräs…..jag känner mig nöjd och glad… får se vad jag gör härnäst, jag är rädd om min hälsa, den kommer först, skulle jag råka gå ner i vikt så ser jag det som ett bonus.

Ska försöka få tag i en lergryta, där kan man lägga i lite utav varje och sätta in i ugnen allt blir hur gott som helst…ska nog se om jag får tag i två, en för fisk, en för kött…ifall smakerna sätter sig i leran.

Ha en bra dag och ta hand om er därute….Skrattande

Carpe momento

Jane-Lyzell
0

17 njaeee - vet inte vad jag ska tycka om det hon säger-hennes uppfattning om mat- kan jag tycka!

[*Maggan*]
2

ja men om  vi nu återgår till "11

vad är det för skillnad på LCHFbröd och sojakorvar?

Jane-Lyzell
0

20 sojakorv har inte med lchf att göra alls!

[*Maggan*]
2

"varför ska man försöka likna det man vill vara utan"?

jag anser frågan är motiverad både när det gäller LCHF-bröd och sojakorvar,

????

Jane-Lyzell
0

22 ha ha ha tyck vad du vill - men sojakorv har inget med lchf att göra! som lchf bröd!

sen att det är konstuerat som en korv(kött) kan jag ju förstå du reagerar på - men det har inget med lchf att göra! finns kyckling korv med och annat…..

[*Maggan*]
2

"23

aha så "varför ska man likna det man försöker vara utan?" gäller bara LCHFare?

tack för att du förtydligade det Tungan ute

Ians
2

ack ja!

ang inlägget om vegetariskmat generellt. Var o en blir salig på sin tro…att människan är en fd vegan borgar inte för att det hon säger är helt rätt…i inlägg #17

man får väll liksom känna efter vad ens egen kropp vill ha…..själv mår jag bäst på en diet med grönsaker o lite kött….och en hel del fett i form av kokosfett.

Inget substitut i form av bröd bakat på "spån" även om de är kolhydrats snåla Flört så triggar det bröd suget för mig. Och bröd är min akilleshäl tillsammans med chokelad.

Har börjat ta kosttillskott som skall öka förbränningen pga att jag hypotyreos som gör att det är svårt att gå ner trots diet.

Och då tröttnar man. Visst att må bra är en vinst i sig…Men att släpa runt på 20 kg för mycket är tröttsamt o går ut över orken.

Att gå ner i vikt för att passa mode branchen har jag ingen ambition till däremot…för där behöver jag en bröst förminskning dessutom…

Modet är gjort av homosexuellamän som gör kläder för unga pojkar som ser ut som kvinnor…som någon känd kvinna sa vid ett tillfälle

Alla övriga kommentarer ang detta förutan…så är det nog så att baddräktsmodet föreskriver "big Boobs" och övriga modevärlden ser bäst ut med en pinnsmal kropp utan speciellt mycket byst….eller fomer alls för den saken skull….om man inte vill se ut som en varit på IKEA o fyndat lampskärmar!

Hur man nu skall fixa det? …lämna in tuttisarna för vinter förvaring eller?

Så jag struntar i den delen…det jag eftersträvar är att till mina 159 cm inte behöva dra runt på 20 kg förmycket fett…sen är jag nöjd!

Troligen behöver jag ingen kjol till sommaren heller då, när jag nått dit…för det räcker med skinnet på magen för att dölja det mesta som befinner sig ovan knäna Flört en besparing på klädkontot bara det!

Skämt å sido….det är en stor skillnad på att gå i backar o trappor utan barlast! Bättre för både muskler o hjär&kärl statusen också.

Så det är mitt främsta mål med detta…o sedan fortsätta för att hålla borta polstingen runt midjan för gott!

Sen får de som vill tycka att det tänket inte platsar inom LCHF …för det verkar lite tabu att säga att man vill gå ner i vikt….man skall vara nöjd med att må bra.

Jovisst…men jag mår säkert bra när jag har lite mer ork!….så tänker jag o det passar mig!

Jane-Lyzell
1

25 bra beskrivet hur jag känner själv:-))

Hellas
2

Min nya kärlek

"Kesoplättar"

2 portion – (4-8 plättar)

2 ägg
250 g keso (1liten burk)
1.5  msk fiberhusk
1-2 krm salt

Mixa allt med stavmixer och låt stå en liten stund, et blir en halvgeggig deg.
Ta en rågad matsked smet och rulla den i handen och platta dedan till den försiktigt.
Lägg plätten i varm panna med kokosolja, går även att använda smör.
Stek på medel / svag värme tills de får en fin yta och plättarna går att vända.
Lägg dem inte för tätt, de smälter gärna samman med varandra

**Blöt händerna i kallt vatten så går det enklare att forma plättarna.

//Hellas

Jane-Lyzell
0

Mmm låter smaskensTungan ute

[*Maggan*]
0

Nu börjar Big Pharma att dra öronen åt sig - passa på att beställa blodketonmätare* medan det fortfarande går för nu börjar de kräva att man måste vara diabetiker för att få dem….

Är det något skumt med ketonmätare?

*Blodketonmätning är ett mycket bra verktyg för dem LCHF.are som hamnat på platå och vågen står still. De som har testat det visar mycket goda resultat.

Jane-Lyzell
0

Hur går det för er alla - själv är det lite sisådär just nu!

groblad
0

Jane, kör du fortfarande LCHF-diet?

Hur mycket har du gått ner i vikt?

Jane-Lyzell
0

31 aha - nu förstår jag varför Iris Hall kom - goth you!!

[Blodpudding]
1

Angående sojakorven, det finns sojakorv som går att äta på lchf, speciellt om man inte är så strikt. Finns även andra produkter av soja som går att äta, tofu till exempel.

Hellas
0

#33 Allt under 5% kolhydrater är ok + att det inte får innehålla socker så kolla innehållsförteckningen.

Är man strick ska man sedan hålla sig under totalt 20% kollisar /dag

//Hellas

[Blodpudding]
1

#33 Low carb high fat är det ju förkortning för.

Det är inte någon lag att det måste vara under 5 gram kolhydrater per hundra gram, eller att det inte får innehålla socker. Det bestämmer man helt själv.

[*Maggan*]
0

ja precis man kan äta hur många kolisar man vill och även socker.

Men då kallas det normalkost.

[Blodpudding]
0

#36 Nej, det behöver det inte kallas, per automatik. Det går utmärkt att äta produkter med socker i och ändå äta lchf. Alla behöver inte vara lika strikta i sitt ätande som en del andra behöver.

Vad jag vet går gränsen vid 50 gram kolhydrater per dag, 50-100 är lågkolhydratkost och över 100 gram kolhydrater per dag är normalkost.

Så det går att äta socker, sojaprodukter och liknande på en lchfkost.

[*Maggan*]
0

Strikt LCHF

Maximalt 2% av energiintaget ska komma från kolhydrater. Om man äter 2000 kcal om dagen innebär det att man maximalt kan äta 10 gram kolhydrater per dag.

Normal LCHF

Maximalt 5% av energiintaget ska komma från kolhydrater. Det motsvarar ungefär 25 gram kolhydrater om dagen

Liberal LCHF

Maximalt 10% av energiintaget ska komma från kolhydrater, vilket motsvarar ca 50 gram kolhydrater om dagen. Detta är den övre gränsen för LCHF.

Kolhydratreducerad kost

Maximalt 20% av energiintaget kommer från kolhydrater. Det innebär ca 100 gram kolhydrater per dag. Detta är inte LCHF, men är förmodligen en utmärkt kost för den som är frisk och motionerar.

Normalkost/Kolhydratbaserad kost

Om 30% av energiintaget eller mer kommer från kolhydrater är kosten kolhydratbaserad. Det innebär att man äter 150 gram kolhydrater eller mer per dag.

http://www.alltomlchf.se/grunder/lchf-definition/

[Blodpudding]
1

#38 Ja, det är precis det jag skriver ju. Upp till 50 gram kolhydrater per dag.

Det betyder inte att bara för man äter något som är över 5 gram kolhydrater per gram eller innehåller socker så äter man helt plötsligt en normalkost.

Hellas
0

#39 Varför frågar du då om du redan vet svaret?
Då är det ju bara att du kör på med din modell av LCHF -kost

//Hellas

[*Maggan*]
0

ja jag vet, men eftersom jag själv  kör strikt blev jag osäker på de högre gränserna och ville kolla upp det (och dela svaret). Men du hade helt rätt.

För övrigt känner jag inte en enda LCHFare som lägger in socker i sin dagliga diet. De kolisar vi får i oss kommer uteslutande från vitaminrika grönsaker. Inte ens frukt får plats.

Hellas
0

Väldigt många LCHFare har ju samtidigt ett sockerberoende vilket triggas igång då de tullar på sockret och jag tror det är främsta orsaken till att socker utesluts + att det faktiskt inte är speciellt nyttigt.

//Hellas

[*Maggan*]
0

jag brukar understundom fuska med en glass - fast de dagarna säger jag inte att jag äter LCHF ☺️

För övrigt triggas jag värst av bröd. Det brukar krävas runt tre dagar av pur viljestyrka för att hamna på rätt bana igen efter en (eller två eller tre)  knäckemackor med Kalles kaviar 😡

Jane-Lyzell
0

själv har jag fallit - i lchf😕

[*Maggan*]
0

Det är inte lätt att ändra livsstil Jane. Men stöd i supportgrupp är väldigt bra  - försök inte ensam om du får lust att hoppa på tåget igen🙂

Jane-Lyzell
0

Tack - ja vi får se - lycka till ni andra så länge😉

[*Maggan*]
0

tack Jane jag kämpar vidare fast vågen har stannat sedan länge. Nu fortsätter jag bara för att jag mår så bra av det 😃

[Blodpudding]
0

Det är fortfarande lchf, även om man äter en bit socker. Om du äter en glass så du får i dig mer än 50 gram socker den dagen, så ja, då äter du kanske inte lchf just den dagen.

Men om du enbart tar en bit 90% choklad, där socker ingår, så äter man fortfarande lchf. Många som skriver kokböcker säger också att honung går att använda, det är sött och socker i.

Jag menar enbart att det går att äta lchf, och ändå äta något med socker i, eller produkter med soja i. Det kan vara bra att veta, om du kanske ska bjuda en vegetarian på middag.

[*Maggan*]
0

ja rent "tekniskt" har du rätt.

Men sannolikt är det de "LCHF"are som äter chokladen som säger att LCHF inte alls funkar för viktminsning. och de som äter sojan som klagar på att deras hälsa inte alls har förbättrats…

Kyllan56
2

En annan anledningarna inte är soja inte är nyttigt är att soja innehåller väldigt mycket Omega 6. Tyvärr äter vi idag oerhört mycket mer Omega 6 i relation till Omega 3. 

Balansen mellan fettsyrorna Omega 3 och Omega 6 skall vara 1/1, helst 2/1. Idag är det så illa som 1/15-30. Omega 3 o 6 "omvandlas" i kroppen till superhormoner, som styr andra hormoner och i princip alla kroppens system. Omega 3 blir antiinflammatoriskt och kärlvidgande och omega 6 blir proinflammatoriskt och kärlsammandragande. Eftersom vi äter sådana mängder Omega 6 i relation till Omega 3 så skapas inflammatoriska processer i kroppen, vilket ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Blodpudding]
1

#48 Det tror jag då inte. Man kan gå ner i vikt och ändå äta lite choklad. Likadant som man kan gå ner i vikt och ändå dricka lite vin, äta lite nötter, lite bär och så vidare. 

Att äta lite soja då och då är troligen inte heller några problem. Om folk skulle falla döda ner så skulle de ha gjort det för länge sen.

Kyllan56
0

Under lång tid åt jag LCHF kost och mitt intresse för LCHF var så stort att jag utbildade mig till Kostrådgivare inom Lågkolhydrat-, LCHF- och Paleokost. Varje dag försöker jag hitta tillbaka till den kosten jag mådde så bra av, LCHF. 

Jane alla vi som fallit ur LCHF kosten kanske skulle kunna stötta varandra? Om någon behöver lite hjälp eller undrar något om LCHf får  ni gärna höra av er till mig. 

Blodpudding,

LCHF är inte enbart en metod för att gå ner i vikt. Det är framförallt en syn på kvalitet, vad för mat man stoppar i sig. LCHF står för att man äter icke processad mat i så hög grad det går. Man undviker mat som är konstgjord o genmanipulerad, innehåller färgämnen och tillsatser. Äter kött från djur som fått äta sin naturliga föda osv. 

Problemet är att i västvärlden där man i hög grad äter processad mat dör människor i allt högre grad av typiska västerländska sjukdomar såsom Hjärt- och kärlsjukdommar, cancer osv. Listan kan göras lång.

Många bäckar små gör en stor å. Förutom att många idag stoppar i sig socker och stärkelserik föda är också obalansen mellan Omega 3 och 6 ett stort aber och problem för hälsan.

Kitawa folket i Japan som äter 70 E % från kolhydrater och också en hel del soja har den högsta medellivslängden i världen. Utifrån ett Omega 3 och 6 perspektiv är det så att fisk med all sin Omega 3 ingår i deras dagliga föda, vilket balanserar sojans höga Omega 6 halt.

Soja innehåller också ämnen som kan utlösa struma, ämnen som förorsakar att röda blodkroppar klumpar sig och rikligt med fytinsyra  som kan hämma kroppen från att ta upp essentiella mineraler.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Blodpudding]
0

#52 Det är just det som det inte behöver vara. Bara för man äter lchf behöver man inte äta enbart på det viset. Det är helt upp till en själv, och att säga att någon som äter en korv ibland eller en bit choklad inte äter lchf är enbart dumt. Jag är fullt medveten om att många äter lchf inte bara för att gå ner i vikt, utan även av andra anledningar.

Det där med sojan finns olika bud om. Här är några andra bud än de du gav om det.

http://media.web.veganlife.se/2011/01/soja.pdf

Vill man äta sojaprodukter så gör man det.

[*Maggan*]
0

aha du är vegan?

TezzD
1

Du är GRYMT duktig Jane! En riktig inspirationskälla!
Önskar att min sambo var med här inne, han kämpar och klarar sitt mål, men går sedan upp nästan allt i vikt igen, det har väl hänt ca 3 ggr och nu är han på väg att börja kämpa igen… men hittar inte motivationen…
HEJA DIG OCH ALLA ANDRA HÄR INNE SOM KÄMPAR PÅ! ! ! 🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Blodpudding]
0

#24 Nej, jag är inte vegan.

Jag påpekar enbart att det går att äta om man vill. Man slutar inte helt plötsligt äta lchf för man äter en bit choklad eller en sojakorv.

Jane-Lyzell
1

55 tyvärr så har jag tappat Lchf - försöker en då på mitt sätt❤️

TezzD
2

>Så länge man vet vad man vill åstadkomma och har ett mål så spelar vägen dit ingen roll ❤️

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[*Maggan*]
1

Precis! och det spelar ingen roll vad man kallar det heller 😃