HSP-personer ofta medium..?
Av en händelse kom jag in på en sida som handlar om HSP, alltså highly sensitive persons, inte här på iFokus utan någon annanstans på internet.
Där kunde man göra ett test för att kolla om man tillhör den här gruppen och visst är jag en av dom också, dessutom fick jag väldigt "höga" poäng!
HSP är ingen sjukdom, men genom forskning har det visat sig att dessa människor har ett väldigt välutvecklat känslomässigt sinne. Det är t ex såna som lätt tar till tårarna när dom ser en film på TV, eller läser en artikel som handlar om barn, djur eller gamla människor som far illa på ett eller annat sätt, eller känner sådan enorm glädje över att det fixar sig för någon annan, att det blir svårt att hålla tillbaka tårarna.. känner ni igen er..? Man har svårt för att höra "otäcka nyheter" och undviker program som visar när andra far illa o s v.. Man känner av stämningar väldigt lätt, man ser saker som går andra förbi och kan förnimma lukter, ja till o med faror som inte andra känner av m m..
En tanke som slog mig sedan jag gjort testet var: kan det vara dessa människor som dras till det andliga/okända, för att dom redan har den där grundgåvan inom sig, att kunna känna av och se sånt som andra inte märker?
Vad tror ni?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Absolut så Tuva-Lena❤️
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
En mycket intressant fråga, många av oss är mer sensitive och kan därför uppfatta andra sidan, det handlar om öppenhet för andra dimensioner.
En naturlig del i många människors liv trots att dom inte alltid är medveten.
2 precis så anser jag det vara med 🙂
Absolut Tuvan. Jag har läst om HSP för ett par år sen (om jag inte minns fel har det även funnits nån gammal tråd om det på AB)
Jag upplever att det ofta brukar vara just såna människor som söker sej till andliga kurser, personlig och medial utveckling healing o sånt ?
Tror det faller sej naturligt eftersom vi (troligtvis) LEVER i det mediala på ett annat sätt än dom "andra" underkänsliga….Har svårt att tänka mej att det funkar att hålla på med healing och mediala utan att vara högkänslig? fast jag vet ju inte hur det är att leva som lågkänslig?
~ mayolica ~
Sådär har jag med varit, men jag stängde av det för jag orkade inte med att må dåligt hela tiden.. Nu har jag dock försökt att öppna alla sinnen men jag har fortfarande svårt med känslor till andra, närhet, intimitet. Att krama folk är nästan jobbigt.. Men men, det kommer väl när jag är redo igen. Tog så många år att bygga upp, så det lär väl ta flera år att riva muren.
☮ and ❤ among each other ✿
Jag känner igen mig mycket väl. Jag har tom svårt att se på nyheterna och läsa tidningen pga jag mår genuint jättedåligt när jag ser elände och folks om far illa. Läser jag om en bilolycka kan jag känna hur hemskt dom efterlevande mår osv. NÄ…. fy :-(
Allt du skriver stämmer in…. Jag är väl kanske en sådan då.
Those who don't believe in magic will never find it 
Skönt att befinna sig bland dem som förstår mig.🌺
När jag ser tillbaka på mitt liv så förstår jag bättre nu, varför jag har undvikit vissa saker som har inneburit alltför mycket stoj och glam, höga toner, pratande människor och alltför MÅNGA olika energier. Men då trodde jag att jag var störd på nåt sätt och vågade inte berätta hur jag upplevde det. Alla andra tyckte ju att det var så mysigt! 😴Till o med om jag gick på stan en dag så kunde jag bli jättetrött efteråt! Begrep inte ett skvatt..🤔
Sedan attityden man får lov att lägga sig till med, för att inte verka "alltför känslig" och hur många gånger har man inte fått höra att man är "överkänslig"? Det är nästan det som är jobbigast, för fick man vara och uppleva saker som dom är för mig, så behövde man ju inte "gömma sina känslor" för någon, vara någon som man inte är alltså.
Håller med om nyheterna: är det värsta jag vet, även om jag tvingar mig själv att försöka följa med så att jag kan föra en konversation med andra som gör det. Men nog tar det emot, speciellt när jag skall behöva vakna upp till en TV som spottar ur sig elände från hela världen. (Sambon är nyhetsnörd..😮)
Vet ni, det finns en förening för "högkänsliga" perosner och dom söker nya medlemmar. Tror att det fanns en länk till den på samma sida om jag inte minns fel.
Kram till er alla och tack för att NI förstår!🙂
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag klarar stan max en helg - hua !
🙂