Reinkarnation
Hur ser du på Reinkarnation?
Själv har jag otaliga gånger ändrat min uppfattning både från att ha varit troende till icke troende och vise versa.
Ett exempel är att jag förr trodde på reinkarnation, omfödsel, tills vi lärt oss livsläxor. Jag trodde så till den milda grad att jag tillät tidigare liv påverka detta liv jag lever idag.
Idag ser jag helt annorlunda på reinkarnation, jag tror inte alls att vi straffas med att leva med våra livsläxor liv efter liv här på jorden.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Jag tror på återfödelse, jag har minnen från tidigare liv och har även fått berättat för mig vem jag var i mitt första liv. Har också vänner från tidigare liv i det här livet osv osv! :)
1 spännande berätta gärna hur du ser det och vad övertygar dig i ditt sätt se det så?
Själv är jag nog av den uppfattningen vi lever för evigt fast i olika existenser😇
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
#2 , förstod jag din fråga rätt eller på vilket sett menar du?
Jag ser minnena som vanliga minnen, som flashbaks!
Jag har fått det berättat och bekräftat för mig, och andra som jag kände i mina förra liv har även dom berättat saker om mig som jag defenetivt kan hålla med om. Platser som visar filmer från vad som har hänt ifrån andra liv jag levt
osv.
3 Ja det är nog så jag menar - men hur vet du de stämmer som ett liv på jorden ? och att det är ditt eget liv ?(så det inte är någons annans liv du ser)
Ja, ibland kan jag se andras liv och det kan blandas, men då känner man efter vilka energier det är.
Eftersom att jag vet att jag är den jag är så kan jag gå in i mig själv och se filmer (minnen) ifrån just det livet, där jag sett mitt ansikte.
Jag kan även se min bästa vänn genom alla mina liv ( har även fått berättat för mig att hon varit med mig genom alla våra liv ).
När jag drömmer så drömmer jag mig oftast inte som mig själv, utan som min själs utseende.
Eftersom att jag har gått rätt djupt in i mig själv så har jag även sett mig själv där, hur jag ser ut egentligen på insidan.
' Medium ' (medfödda) har även sagt att min själ har är den den är.
Och jag har sett min själ gått ut ur min kropp ..
ja osv!
5 tack intresant - ser du det i meditation då eller regretioner ?
jag vet inte vad något av det är! bara på ett ungefär
När man fått reda på vem man egentligen är och inser det så hoppar man aoutomatiskt över hela 'hitta sitt innersta' (tror jag!). Det var iallafall så för mig.
7 okay- så kan det vara! även om jag själv inte ser det så😉tack för du berättar !
ja ingen orsak! Jag tycker också sånt här är jätte spännande!
Och kul att ingen annan hitills på de forum jag brukar vara på verkar ha kommit på vem jag egentligen är ^^ ..
9 är det viktigt ? 😉
nej, men kanske lite historiskt intressant ;)
11 Nyfiken - hur menar du nu?
Jag tror inte heller att vi föds om och om igen och ska lära oss läxor. För mig är det nog så att några kanske gör det, för att de lärt sig att det är så det går till.
När jag var yngre så trodde jag till 100 % att jag levet tidigare men idag så inser jag att hela Universum är fullt av en massa minnen som flyter omkring, livs som svunnit och dessa minnen kan jag plocka upp telepatisk/medialt och om jag är lärd av andra att det är mina tidigare liv som jag upplever så tror jag ju naturligtvis att det är så….men det finns inge som säjer att det är sant. Kan ju lika gärna vara ett minne från vem som helst som levat på jorden. För även om jag känner mig hemma i minnet så är det inte heller bevis för att det var mitt liv utan endast att jag tar emot ett starkt minne/en stark upplevelse.
Jag tror att det är möjligt att leva om sitt liv, men att det är en frivillig resa jag gör i så fall, för en speciell mission som jag absolut vill och kan uträtta.
Jag tror inte på straff eller läxor utan ser det hela som upplevelser och att jag har en total fri vilja och att jag själv kan bestämma vad jag vill och vad jag anser mig behöva. Fast å andra sidan mitt jag följer ju inte med mig in de andra dimensionerna, varje jag tillhör det livet man lämnar ifrån sig. Det är ju inte jag å jag å jag å jag hela tiden det är ju endast ett flöde av energi…andegnistan skapar ju ett nytt jag runt/i den nya bebisen.
Ja det är ett stort och ett enormt spännande område och jag tror att än så länge har vi bara sett toppen på ett isberg i den här frågan…🙂
Carpe momento
Jätteintressant kliinda, tack för att du delar med dig.
//Hellas
#12 jo, man har hört många myter om mig, läst om mig i skolan och det är många som ifråge sätter hur det var, om det är sant eller inte.
Har även sett avbildningar och det är även folk på iforum som har diskuterat om mer eller mindre mig. Kanske skulle vara intressant för andra, tänker jag, att få höra att det faktiskt var så, eller inte. 🙂
Jag tror det är bra att söka efter bevis om man ser sig vara en person från ett tidigare liv, det kan ju vara att man söker okänd information i det tidigare livet som sedan kan bekräftas genom eftersökningar.
Jag såg ett program för många år sedan där klienter blev försatta i hypnos och sedan guidade ner till tidigare liv.
Informationen som framkom kunde sedan bekräftas på ett häpnadsväckande sätt och oerhört detaljerat.
Men, man vet ju inte, även där kan det ju handla om kontakt med en annan persons liv under den tidsepoken?
Någon som minns det programmet?
//Hellas
#16, jo jag såg detta program och vissa delar var kanonintressat men redan då så tänkte jag också så att det finns ju en massa minnen som svävar i Universum, så visst kan man plocka upp detta.
Hypnos är ju bra…men är det tillförlitligt…vet inte för å ena sidan blir man ju tillsagt att uppleva ett tidigare liv, eller ? Det är tufft det där.
och jag tror inte att det går att bevisa vad som är vad utan kanske att det blir så att den personliga tron får avgöra vad det är som händer.
Visst är det intressant att leta upp bevis och det kan ju vara svar på en massa undringar man haft och det är ju jättebra….och då kanske det inte spelar så stor roll varifrån det kommer bara man blir hjälpt och får svar på svåra frågor om en själv och ens nuvarande liv.
Carpe momento
#17 Det som då ändå är intressant är att oavsett om det är tidigare liv som upplevs eller om det är energifragment från någon annans liv så är det häpnadsväckande om man nu utgår från att det inte var ren och skär bluff.
Jag själv har genomgått regression ett antal gånger, både vägledd sådan och tillfällen då jag själv gått ner i det stadiet utan hjälp.
Det jag upplevt var väldigt starkt och det är verkligen "på riktigt" men idag är jag säker på att mina upplevelser antingen var fantasier eller en blandning av fantasi och fragment av verkliga liv som andra människor levt.
Men jag vill betona, bara för att jag inte tror på mina egna resor så innebär det inte att jag inte tror på andras berättelser 😘!
Jag ska lite senare i tråden berätta om vilka konsekvenserna av min tro på mina tidigare liv blev och framförallt….de LÄXOR jag skulle lära mig och hade möjlighet att rätta till i mitt nuvarande liv trodde jag…
//Hellas
Bra sagt #18… ser jag fram emot 🌺
Carpe momento
15 berätta gärna vem du är ☝️
Mitt namn är Lady Morgana le fay.
Dotter till Uther och Ygreen Pendragon.
Syster till Arthur Pendragon.
Mor till Mordred Pendragon.
21 Oj då - har du bevis på detta tycker du ?
jaa hur tycker du man ska bevisa det?
#21…jag beundrar att du går ut öppet med det du tror på men att det skulle vara en konkret sanning är ju lite svårt att ta till sig när det finns så mycket som säjer att hela berättelsen om Kung Arthur och Riddarna runt bordet, Merlin osv är sagor, myter och legender.
Jag har läst kilometervis om dessa personligheter både på svenska och på engelska och varit på en del av de mytomspunna platserna.
Jag tror att du kanske har blivit undermedvetet påverkad av allt som finns både som film, i böcker och genom diktning.
Sedan har jag träffat ett par män och kvinnor genom åren som också har fantastiska berättelser om att de är Morguse, Talisien, Vivian (vilken jag själv skulle ha varit enl. en del medium men det är en annan historia)
Men jag har lärt mig att vara försiktig och ödmjuk inför denna typen av upplevelser och jag har också lärt mig att inte ta dem bokstavligt och istället se dem som en stark och undervisande symbolik som jag för övrigt haft enorm nytta utav.
Ta hand om dig…
Carpe momento
Altså, det enda jag visste om Kung Arthur innan jag fick reda på vem jag var, var att det var någon som drog ut ett svärd ur någon sten. Trodde bara det var en nyare saga.
Men jag är Morgana och jag vet om det. Ja, jag förstår självklart att man inte tror det, men det är så det ligger till. Att en själ brukar dyka upp hemma hos mig och kallar mig för 'mor' är ingen ren slump.
Jag vet inte hur jag ska bevisa detta, om jag hade kunnat så skulle jag gjort det!
23 Njae jag menar har du egna bevis för dig själv att det är så - och vad spelar det för roll i ditt liv idag?- att du nu tror du är henne i ett tidigare liv - för det är viktigt att förstå att - hon o du är ju inte det i detta livet😉
en sak till har detta kommit igenom ett medium eller något som du själv fått upp?
Jo, jag är Morgana i detta liv, bara i en ny kropp.
Som jag tidigare förklarat, både och.
Ja jag har en rätt så stor hög bevis för mig själv att jag är den jag är.
Och aa det har betydelse i mitt nuvarande liv, men det är ingen idee att ta upp det här och nu
28 hur påverkar det dig i dag - tycker du?
Ja, det beror väll på vilket sätt du menar. Det är väll kontakter då som man kan bli lite smått påverkad av ifrån tidigare liv överlag. Andligt och kroppsligt. Men annars levar man väll livet så normalt som det går haha :P
#31, jag tror att du är den tredje kvinnan jag mött som säjer samma sak som du och är lika övertygad om att de har varit Morgana, en utav dem har t.o.m döpt om sig och kallar sig Morgana idag. Och jag kan säja att hon mår nog inte så bra tyvärr.
Ta det försiktigt med det här, bevisen du talar om kan vara bedrägliga och ställa till det för en.
Jag känner flera som är mycket kunniga i ämnet och ingen utav dem säjer att det någon utav dessa figurer är återfödda i det här århundradet (om man nu tror på reinkarnation) så jag kan inte ta till dig vad du säjer men jag skulle aldrig förneka att du själv tror på vad du säjer men det är inte samma sak som att det är en universell sanning men dina upplevelser är sanna för dig kanske men jag tror inte på det.
Om du nu skulle vara Morgana borde du också veta att Morgana forfarande är i Avalon tillsammans med sina nio systrar och därifrån ägnar sig åt healing för att alla de som behöver.
Det skulle vara intressant att veta vilken Morgana du hänvisar dig själv till eftersom det finns kanske minst 5 st som man försöker indentifiera som Morgana och historien om Kung Arthur och henne är den som är nyast, det finns fler berättelser om henne som är mycket äldre och där finns ingen av de du räknar upp inblandade. Jag är nyfiken bara.
Ville bara säja att i all gammal litteratur och forskning om den här legenden så är Morgana inte mamma till Mordred utan det är hennes syster Morgouse som är det. I nyare filmer så är det dock ändrat. Författarskapets frihet så att säja.
Carpe momento
Nej, Morgana portade sig själv ifrån Avalon eftersom att det var det som förstöre så mycket i hennes liv. Hon var le fay, och hade därför rättigheten att stänga och öppna portarna till Avalon.
Morgana har 2 själs syskon i Avalon som blev portade (eller vad man ska säga), från Avalon eftersom att det var ''olagilgt'' att föda trillingar. Morgana var den yngste och fick därför stanna.
Morgana, som är Arthurs syster. I legenderna står det att dom var halvsyskon, men dom är egentligen helsyskon. Och Kung Arthur har nyss återfödds, hans kropp. Det finns många 'andliga' som har känt av det.
fråga på du bara!
Mordred är Morganas son!
Innan hon kröntes till le fay skulle hon bli av med sin oskuld. Det var redan bestämt att det var Arthur som skulle göra henne havande.
Dom två hade blod från Avalon och det kungliga bördet som skulle få religionen att leva vidare. Det var ödet. Det var även ödet att Mordred skulle bli den ondaste prinsen som någonsin levt typ ..
Arthur fick aldrig reda på att han hade en son.
Hemskt ledsen….men det du skriver är inte vad som står i de böcker som finns om dessa personer och jag tror inte att intressenter och forskare sedan flera hundra år tillbaka har fel, möjligen att en del utav dem misstolkat något litet.
Dina ord kliinda i de sista två inläggen är nog lite väl fantasifulla men jag ska inte ta ifrån dig din illusion då de kanske gör något för dig men men tyvärr det har mycket lite att göra med vad som verkligen står i de stora verken som skrivits om denna enorma legend från 1100-talet fram till dags dato.
Kanske att du skulle forska lite själv och inte bara lyssna till vad t.ex medium säjer eller det du själv anser dig få till dig på annat sätt.
Kanske det inte finns så mycket på svenska men du hittar säkert något.
Önskar dig godnatt och lycka till med det du tror på men som jag skrev tidigare var försiktig och ta hand om dig.
Carpe momento
Men var forskarna där?
Tänk om .. Det var någon från Avalon som berättade för mig då?
Med forskare menar jag naturligtvis de som läser dessa gamla skrifter idag. För att ta några utav de äldsta skrifterna så är de här två mest intressanta. Men om de kan resa i tiden, kan jag inte svara på.
Författarna till legenderna, t.ex Geoffrey of Monmouth som levde ca 1100-1115. Hans Vita Merlini är väldigt intressant.
Chrétien de Troyes 1164-1190 har också en hel del att berätta.
Det finns också en massa mer moderna berättelser från t.ex 1700-talet men de är väldigt romantiserade och innehåller en massa nya påståenden som mycket väl kan vara sanna men det finns inga källhänvisningar utan författarna har själva lagt till och dragit ifrån som det passar dem.
Avalon är väldigt mytomspunnet och jag har varit där man anser att det låg och det var en intressant och märklig resa. Men att tolka den platsen som en sanning, nej det ska man nog akta sig för, även om den inre upplevelsen var extrem stark så är det ingen som vet eller kan veta då Arthur legenden är och förblir en gåta och med allra största sannolikhet en legend inget mer.
Carpe momento
En sann legend i mina öron, ögon och själ i alla fall. Men jag förstår självklar varför du tycker som du tycker och med all respekt, så klart.
31- o- 38 Hur kan du vara så säker ? - Jag skulle verkligen ifrågasätta!?
På vilket sätt menar du att det påverkar av tidgare liv överlag- hur menar du då?
Jag blir ju inte jätte på verkad direkt. Det finns ju många själar som gått vidare och lever vanligt liv. Ibland kan det väll vara att någon från den tiden tanketelepaterar till en, att andar utan kropp frånförr dyker upp, inte alltid i gott syfte.
#39 Det viktigaste är väll att jag är säker på det, utan tvekan.
Jag tror inte det är nyttigt att fördjupa sig för mycket i "tidigare" liv. Det tar bort fokus från det nuvarande, som givetvis är det viktigaste.
Jag vill inte vara näsvis men är det inte sällan bara en annan form av verklighetsflykt från ett kanske lite trist och alldagligt liv här och nu?
Fast man (eller i alla fall jag) blir ju inte direkt påverkad av det. Jovisst man har en hely annan konektion med sitt inre, och förklaring till varför man kanske tycker som man tycker och så vidare
9 Varför tycker du att de skulle komma på vem du är ??
Menar hur skulle det kunna få reda på det ?
Jag har blivit avläst men har inte kunnat fått kommentarer på tidigare liv.
45 men det kanske säger dig en del att det kanske inte är relevant tidigare liv i detta livet - viktigast leva här o nu.
#45 Jag tror inte på avläsningar som går in på tidigare liv.
Frågan är varför det egentligen skulle det vara relevant 🙂.
Vi lever här och nu och vad som mycket osäkert inträffade för flera hundra år sedan vid ett tidigare liv, om det nu finns sådana är ganska orelevant.
Så om det nu är tidigare liv människor ser så ser jag absolut ingen vits med att en vägledare får fram sådan information 😉!
//Hellas
Jag är mycket mer nyfiken på vad man gör när man inte lever i en jordisk inkarnation ✨😉
Vikten av att veta vem man varit i ett tidigare liv, går som trender upp och ner. Ett tag ville alla veta detta och snöade in på det. Allt som oftast fick de som intresserade sig för det en hint om att de varit någon högt uppsatt etc etc
Så var det någon som sjösatte en för mig intressant teori, att det finns cellminnen och plats minnen som flyter runt lite runt oss, som i en väv i universum. Pga att vi alla hör ihop energimässigt både med dåtid, nutid och framtid, vilket gör att det som poppar upp på sådana sessioner kan vara minnen från många olika, för längesedan bort gångna. Och att det därigenom kan vara minnen som delas med många.
Fråga mig inte hur detta skulle gå till, eller för att ni vill ha någon krånglig förklaring. då jag hörde det lät det ganska förnuftigt. Och fick mig att känna mig mer "down to earth" vad det gäller dessa föredetta liv. Men jag kan inte komma ihåg Vem som sa det eller teorin bakom. Bara att det då lät alldeles riktigt.
Med andra ord så har Vi har nog inte varit Riddar Blåskägg helabunten……men en del av de energier som finns både i oss och runt oss har kanske varit det. Ett ex som jag vet är en saga 😉 Dessa energier ger en återspegling av en svunnen tid. Men har lite att göra med det vi är idag. Eller kanske inte alls. De bara finns där, för att utvecklingen skall gå framåt. som en väv av energier som hjälper oss att utveckla oss.
Pga min aha upplevelse när jag hörde det, så har jag svårt för detta grävande i det förflutna……för att finna förklaringar till vem man är nu. Du är du och nu är nu! Att man bär på energiminnen säger inget om vem man varit i en annan tid…inte heller är det relevant för ditt liv nu.
Oavsett om man varit drottning eller hjon, eller känner att man varit det….spelar det någon roll nu.
Men det är min åsikt
49 så kloka ord 🙂
Jag tror också att fokus borde vara på livet man lever nu.. och man kan lära känna sig själv väldigt väldigt bra utan att ens tänka tanken om tidigare liv…
En tanke skulle kunna vara att om tidigare liv skulle vara något vi är menade att lära oss av, så kanske det inte är viktigt när vi lever ett nytt liv här på jorden - utan när vi inte gör det.
Bra tanke Saur!
En tanke skulle kunna vara att om tidigare liv skulle vara något vi är menade att lära oss av, så kanske det inte är viktigt när vi lever ett nytt liv här på jorden - utan när vi inte gör det
Spot on! Precis så tänker jag också.
51 absolut- summa sumaron😎
Inte ens i de religioner/tro där reinkarnationstanken är självklar talar man om "mina tidigare liv" såsom i väst…..och det är ändå från österlandet som nyandligheten har tagit till sig tanken på flera liv MEN nånstans på vägen gjort om den, för att vad då?
Gissa?
Jo, tjäna pengar på att utföra nån sorts regression, meditation, inre resor, skriva böcker, göra Tv-program osv osv …väldigt trevligt kanske men det handlar endast om ett nytt sätt att sko sig på människors fascination på att ha haft ett tidigare liv. För inte är väl den som studerar lite så naiv att man köper de sista 40 årens påstående om "tidigare liv"? (ja jag vet nu var jag elak)
Det är fruktansvärt hur det kan bli, det finns en hel industri om "vad har du varit i ditt tidigare liv?"-teman.
Det är inte särskilt juste.
Carpe momento
Men endå så kan jag tycka att det kan vara intressant att få reda på saker om sitt tidigare liv. Te.x så har jag blivit hängd pga. att jag utövade häxkonst, en förklaring till varför jag får sån panik och känsla av att ha saker runt halsen, speciellt om det sitter åt.
Jag tycker att reinkarnationstanken gör att man får ett mer konstruktivt perspektiv på tillvaron. Om det är så att vi återföds för att lära oss aspekter av livet som vi inte har lärt oss att förstå under tidigare livstider, så blir det lättare att hantera motgångar här och nu. Det blir lite lättare att inte fastna i en offerroll. Ja liite lättare i allafall.
Jag föddes medveten om två tidigare livstider. Det vill säga jag kom verkligen ihåg två tidigare liv från tidig barndom. På den tiden så pratades det aldrig om reinkarnation, så det var ett begrepp som jag inte överhuvudtaget kommit i kontakt med.
Reinkarnationsminnena har hjälpt mig mycket. Utan den förståelsen hade det varit väldigt svårt för mig att hantera de svårigheter som dök upp senare under livet.
jag har även hört att man kan återfödas om man inte uppfyllde sitt ödes uppdrag i sitt tidigare liv