Medialitet
Detta inlägg kanske passar på flera ställen 🤔
Det jag kom att tänka på är att jag funderar hur många procent av oss här på forumet som är kvinnor respektive män. Om det finns flera mediala personer av någon av könen?? Eller om det är ungefär samma procent sats?? 🤔
Vad tror ni andra på forumet?? 🙂
vad jag har sett så är deltagarna på detta forum nära 100% kvinnor - med reservation för att jag inte har sett precis allt 😉
Sedan är nog procenten mediala mindre. Själv kallar jag mig inte medial, men hänger här därför att det mediala intresserar mig 🙂
Hur medial förmåga fördelas mellan män och kvinnor har jag ingen aning om. Men jag skulle gissa 50/50.
Jag håller med Maggan, #1 jag tror egentligen inte att det är någon skillnad mellan könen. Faktum är att förr så var det vanligare med att männen sysslade med andevärlden. Kanske det ansågs alldeles för farligt för det mer "svaga" könet.
Däremot så upplever jag att det är fler kvinnor på kurser idag. Kanske de vågar bejaka den delen på ett annat sätt än vad männen gör??
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Jag får nog gå emot - klar överepresenterat av kvinnor - generellt
Männen blir fler o fler men kvinnor är mer intutiva och känslomässiga!
Skeptikernas forum är där emot överepresenterade av män.- kanske inte så konstigt!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Jag tänker mer att männen är lika mediala men de väljer att inte lyssna eller använda dem. Om frågan sedan handlar om hur många som vistas på forum som är andligt intresserade och även öppna så är kvinnor överrepresenterade.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Medialitet är nog överrepresenterat av kvinnor…..någon stans har jag läst att intuaition och känslighet (medialitet) har med östrogen att göra, inget jag kan ge hänvisning till just nu men läst det nån stans en gång i tiden. Även om medialitet är något som alla har så upplevs den starkare hos kvinnor.
Men de som tar sin medialitet och utvecklar ett mediumskap, ja där är uppdelningen lika enligt mej, lika många män som kvinnor. Den mediumistiska sidan av människan är inte självklar utan behöver "jobbas" fram.
Carpe momento
Nu måste jag som man få skriva lite här. 🙂
Jag håller absolut med att kvinnorna är överrepresenterat som en del av er skriver.
Jag vågar kalla mig medial trots att jag inte verkat som sådan sedan början på 90-talet och trots att jag är man. Ujujuj vad tiden går. På den tiden (början på 1980-1990) var det nog 60-40 till kvinnornas fördel som var verksamma. Men jag törs drista mig att säga att min känsla är att det borde vara 80-20 till kvinnorna minst. Varför då? Jo, för det första såg jag en stor övertro på vår förmåga hos oss män, medan kvinnorna hade en helt annan närhet till sina kanaler (intuition och känslighet). Jag hade den stora förmånen att få ha en medial äldre kvinna som mentor under lång tid och vi pratade mycket om just skillnader mellan våra sätt att få kontakt med våra sinnen. Man såg också på de mediala utbildningarna som fanns på Ramsbergsgården att fördelning låg någonstans på 70-30/80-20 till kvinnornas förmån. Det kan kanske vara en slump, men de allra bästa medier jag stötte på var oftast kvinnor, även om det fanns någon man som klämde sig in i den skaran också 🙂.
Det är väldigt intressant att prata om hur vi fungerar på olika sätt tycker jag. Själv "ramlade" jag in på avståndshealing som dryga 20-årig kille och det var så jag sökte mig till Spiritualisterna som fanns på den tiden. Kan bara i förbifarten nämna att jag har Spiritualisterna att tacka för mycket, men det kanske jag kan berätta om lite mer en annan gång om någon är intresserad.
/Ulf
6 Tack för intresant inlägg och jag är benägen hålla med dig - kvinnorna är nog fortfarande dem som är överrepresentativa - berätta gärna mer om din tid i spiritualisterna - intresant🙂
Hej Zeffe - kul att få se en tupp i hönsgården 😉
Jag tvivlar inte en sekund på att det finns massor av mediala män out there - tror inte alls att medialitet har med könstillhörighet att göra…
Dela gärna med dig av mer du vill säga 🙂
Jodå, jag ska ta mod till mig att berätta lite om den tiden jag var aktiv i Spiritualisterna. Jag tänkte börja med att berätta hur jag kom i kontakt med dem. Men först till anledningen till varför jag slutade vara aktiv i början på 90-talet. Det var dels mammons girighet som smög sig in under andra hälften av 80-talet och sen blev jag mycket illa berörd av några händelser som skedde inom "rörelsen" och det gjorde att jag lite skämdes för att tillhöra mans-släktet. Ja, det låter knäppt kanske men så var det. Min livsåskådning och intresse har jag förstås haft kvar, men har inte varit aktiv utåt och jag märker att det har skett stora förändringar.
Det som gör mig lite förbryllad/bekymrad är att jag ser (tror jag) hur många idag i mitt tycke "leker" och testar olika grenar alltför lättvindigt inom området utan att ha den respekt som jag tycker krävs. Jag kanske har fel i min iakttagelse. Det är säkert jag kanske som överdriver, men min egen okunskap höll så när på att kosta mitt eget liv en gång i tiden som yngling när jag började med att sända energier, både min egen och kanaliserad utan att jag visste om det själv och innan jag gick med i spiritualisterna. Att sända den egna energin var ingen hit ur flera aspekter så här i efterhand, men jag visste inte skillnaden då. Men jag fick hjälp att hantera det på rätt sätt och verkligen stänga av. Så jag hyser stor respekt för energier som ju allt handlar om.
Anledningen till att jag började sända energier var att jag efter en specifik dag i mitt liv fick upp bilder/filmsekvenser och känslor till mig så fort jag gick förbi andra människor (Många, dock inte alla). På stan, i bussen, på jobbet ja överallt och jag höll på att bli tokig för jag blev aldrig fri från det. Efter en tid började jag med automatik sända energi till folk som jag kände mådde riktigt dåligt utan att jag visste om det själv och jag gick omkring och var vidöppen helt enkelt. Jag tappade i vikt och blev fysiskt sjuk. Inga uppenbara fel hittades av läkare trots grundliga undersökningar, röntgen och blodprover. Jag blev helt enkelt sämre och sämre och det gick så långt att jag var övertygad om att jag inte skulle klara mig och jag blev inte fri från de fenomen jag upplevde. Men en dag såg jag en notis i dagstidningen om Spiritualisterna och jag gick dit. Där träffade jag ett medium som tog sig tid att lyssna och efter det fick jag hjälp att sortera ut alla begrepp och det blev starten för mig inom Spiritualisterna. Efter det hyser jag stor respekt för energier i alla dess former.
Stark histoira Zeffe men eftersom jag inte kallar mig Spiritualist så är jag osäker på hur jag borde svara dig. Jag skickar över stafettpinnen till de verkliga Spirituatisterna på den här sajten och hoppas att de har bätre svar att ge dig än vad lilla jag kan skrapa ihop.
Hälsningar och önskningar om allt gott från mig till dig 🙂
Maggan
9 Zeffe - välldigt intresant det du skriver och jag tycker du pekar på mycket bra saker inom spiritualismen både i dåtiden och i nutiden.
Akillishälen som följer i spiritualismens fotspår eller kanske i alla rörelsers fotspår är dom maktgalna som missbrukar sin position - tyvärr något som endast inte var då - även i dag inom alla sk brancher /eller samfund.
Därav är jag själv stark motståndare till det vi ser byggs upp i dag "spiritualistiska kyrkor" som anammar hela svenska kyrkans konsept (kristendommen)- med en prälle i spetsen som ska vällsigna sin församling - jag anser ju att det inte behövs någon annan för vällsignelser - är det menat man ska få en så inte f-s ska en präst stå där och ge ut dem till höger o vänster.
Jag hadde varit gladare om alla spiritualister liksom mig själv - går bortanför religionen vilket jag anser det bör vara - alla får ha vilken tro det vill - är det någon tro det är i spiritualismen så är det Andens tro - inget annat.
Spiritualismen behövs ennu mer nu anser jag - då just det du skriver om hur det ser ut i dag med leker och testar lite som haver i okunskap - ja resultatet av det kommer visa sig - risken är ju att de inte kan hantera alla energier och det blir psykiskt påfrästande - man ska vara otroligt stark psykisk för att vara medium /medial. och kunna hantera det.
Vad skönt det gick bra för dig tillslut och tack för du delar med dig 😃
Jätte intressant läsning. Tack Zeffe för att du berättar för oss. 🙂
Jag har mest pratat med kvinnliga mediala, men jag hade en manlig vän som va medial som jag tyvärr inte har kontakt med idag. Men jag lärde mig mycket av hans manliga synsätt och han mycket av mitt kvinnliga. 👻
Önskar att mera män vågade träda fram och prata för jag tror att vi har mycket att lära varandra. 😃
10 Jane - jag håller helt med dig. "Sekterismen" är ett otyg och det blir kontraproduktivt då det blir motsatsen till andlig utveckling. Den senare bygger tycker jag på individens öppenhet, förståelse och respekt för allt och alla även om man inte kan dela åsikterna fullt ut. Det som är rätt för mig behöver inte per automatik vara rätt för andra och vice versa. Det gäller att hitta sin egen plattform att stå på och utgå från. Eller som du själv skriver Andens tro och den kan ge sig uttryck på många olika sätt beroende på vår egen historia, kulturarv mm.
Girighet och maktmissbruk är det jag ogillar allra mest. Jag har sett alltför många gånger där medium/healer har utnyttjat situationen då andra människor kommit för att få hjälp och mår dåligt i själen. Att i en sådan situation utnyttja sitt övertag i sina egna egoistiska syften gör mig mycket illa till mods.
De medium/mediala personer som "testar" sina förmågor på andra personer utan någon som helst "utbildning" eller har ett erfaret medium som bollplank riskerar inte bara sin egen hälsa både själsligt som fysiskt. Dessvärre kan de påverka sina medmänniskor i negativ mening också och har nog svårt att bedöma många situationer. Man påtar sig ett enormt ansvar som medial vare sig det rör sig om healing eller om man lämnar information från den andra sidan. Idag verkar det vara fritt fram för vem som helst att testa sina förmågor på vem som helst. Jag måste säga att jag saknar den mer ordning som fanns förr då man fick börja att lära sig gå innan man kunde springa och det fanns alltid personer till hands att prata med och den mediala utvecklingen fick ta den tid det tog, det går inte att forcera det. Idag känns det som att allt är så bråttom och man testar än det ena än det andra och jag misstänker att internet är en bidragande orsak till det även om det finns mycket positivt med det också förstås. Men medial utveckling / utbildning är nog inget man kan utöva via internet, utan endast tillsammans med andra in the real Life 🙂.
#12 - Jag håller helt med dig att vi har mycket att lära av varandra. Det är din tråd som jag nappade på och gjorde att jag ville berätta lite om mig själv. Det var säkert meningen, för jag tror inte på slumpen 🙂
Kan inte låta bli och sitta och le dör mig själv 🙂
Slumpen eller ödet som så många har skrivit om och alla har olika åsikter 😃
Jag har alltid trott så länge jag kan minnas att allt sker av en anledning, på den tid och plats som är menat. och att du har som milstolpar i livet. Som består av möten och händelser som ska inträffa i ditt liv för att utveckla dig själv. Själva händelserna kan vara både positiva och negativa. 🙂
Jag har haft människor som har kommit in i mitt liv på udda vägar. visa har jag tagit till mig själslig och de kommer jag aldrig att släppa som vänner och andra har haft en lärdom eller ett budskap att ge mig. på gott och ont. och de har jag ingen kontakt med idag. de har gjort det de ska i mitt liv. 🤔
Ska åka upp på forumträffen i maj och ser gruvligt mycket fram emot den. Ska bli skitkul.. 😎
Appropå Ödet.. Jobbade igår och var hos en äldre dam som satt och berättade om sitt liv och berättade att det var ödet som hade format hennes liv och att hon var tacksam att hon hade fått den man och det liv hon hade levt. 🤦♂️
Det jag försöker att säga är att jag tror att om vi lyssnar på oss själva och på den guidning vi får från andar och änglar så leder de oss rätt och vi finner den plats i livet som vi är ämnade att vara på 👻
13 Zeffe - absolut för många som tror de bara kan trycka på en snabbknapp - så vipps ska mediliteten ramla ned i knät på dem - AJ Aj
Mediumskap är hårt hårt arbete hela livet🤪