Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: off-topic
Läst 3588 ggr
TezzD
6

Brev till prästerskapet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste dela med mig av denna fantastiska insändare.

Vem har rätt och hur bör vi egentligen leva om vi går efter bibeln?

Förstora upp (klicka på) bilden för att se ordentligt.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Jane-Lyzell
0

Inte min kopp av te als detta😐

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

TezzD
0

Jag är också kristen, men tar det på ett skämtsamt vis :) 
Min grundfråga och mening med detta inlägg är ju faktiskt, hur ska vi tolka bibeln egentligen? I moderna sammanhang.. man blir ju lite snurrig… 😐

Har inte tänkt på detta vis förut.

HjärtaRosalee

[Kathja]1
0

Med tanke på att vi efter Jesus liv, död och uppståndelse ska leva efter hans budskap, som ju även är Guds, så är det Nya Testamentet som gäller om man nu vill vara bibeltrogen. 😉

Ians
1

Ganska fyndigt skrivet….som en påminnelse om att man inte skall ta allt så bokstavligt!

Själv lever jag efter en regel…Du skall behandla dina medmänniskor så som du vill bli behandlad själv…..Resten är bara kommentarer som en vis man sa!

TezzD
0

Sant, man ska inte ta allting bokstavligt… som  jag skrev förut, jag är själv kristen, men jag tror inte bara på EN gud… och jag lever absolut inte efter varken bibeln eller gamla/nya testamentet… det är för mig historier som skrivits om och formats om så att det glömts av vem Jesus egentligen var. En bringare av kärlek.
Det behöver ju inte vara så mkt mer komplicerat enligt mig 😉

HjärtaRosalee

JonasDuregard
6

#0 En klassiker. Det finns så få "bokstavstrogna" i Sverige dock. Tar man prästerskapet i svenska kyrkan så skulle de flesta nog bara rycka på axlarna åt det här och säga "det var då det" eller något i den stilen 🙂. Den enkla sanningen är att ingen idag lever helt som bibeln lär.

#4 "Du skall behandla dina medmänniskor så som du vill bli behandlad själv"

Lite OT men, "den gyllene regeln" som du citerar här har ett visst poetiskt värde, men rent medmänskligt vore det väl ännu bättre med "begandla andra så som de vill bli behandlade"? 😃

Att utgå från att andra har precis samma behov som jag känns lite egocentriskt på något sätt.

[Kathja]1
0

Jag tror absolut på EN Gud, eftersom alla Gudar är en och samma. Fattar inte varför människor ska krångla till det så mycket. Allt är ETT och vi är en del av detta ETT. Du är Gudomlig och har, precis som det står i Bibeln samma förmågor och möjligheter som Gud, om än i lite mindre skala. 😎

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2

#6 Lite OT men, "den gyllene regeln" som du citerar här har ett visst poetiskt värde, men rent medmänskligt vore det väl ännu bättre med "begandla andra så som de vill bli behandlade"? 

Skrattar

Att utgå från att andra har precis samma behov som jag känns lite egocentriskt på något sätt.

Lite OT, men vad lever du efter själv?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2

#9 "Lite OT, men vad lever du efter själv?"

Bra fråga. Någonstans mitt emellan skulle jag säga. "Behandla andra som de vill bli behandlade så länge de inte ställer helt orimliga krav" 😃

Magi-cat
1

#10…. och orimligheten mäts efter egen måttstock, förstår jag.😃

JonasDuregard
0

#11 Ja, om ingen bättre måttstock finns att tillgå. Det var det jag menade med att det blir lite av ett mellanting - på något sätt så frågar jag ju mig själv om ett krav någon ställer är något jag själv skulle kunna kräva av andra.

TezzD
2

Enklare att behandla och bemöta andra som man själv vill bli behandlad och bemött om man får vara "Lat" och inte tänka för mkt på allt runtomkring, man kan ju vrida och vända på det i oändlighet och i slutändan blir det alltid egocentriskt!

HjärtaRosalee

Magi-cat
3

#12. Att kräva och bli avkrävd en (bra) behandling - och vi är inom domänen samhällsnormer.

Den gyllene regeln är bortanför krav och mer en kärleksfull allmänmänsklig vishetsprincip. 

Om jag säger att jag vill behandla andra som jag själv vill bli behandlad utgår jag ifrån den enda människa jag med någorlunda säkerhet vet hur den vill bli behandlad. På så sätt säger jag samtidigt att den andra har rätt i att vilja behandlad som som hon känner är rätt eftersom hon också har en gyllene regel. Om samarbete och resonans fungerar bäst av naturen, möts de två någonstans och allt förlöper väl.

Ursäkta OT igen, klart slut från mig i frågan.🙂

Jane-Lyzell
0

Ians
4

#14 Tänker nog mer såhär Magi-cat……

Jag vill inte att någon ljuger för mig eller lurar mig….och utgår från att de flesta människor känner så.

Jag vill att någon sträcker ut en hjälpande hand när jag behöver det….och utgår att de flesta känner så. Dock frågar jag Om och Hur de vill ha hjälp för det vill jag att andra gör med mig också. Och går inte bara in och tar över.

Jag vill att människor respekterar min integritet…och utgår från att andra vill det samma.

Jag vill inte bli avhyvlad offentligt om jag gjort något fel…..och utgår från att andra känner likadant.

Jag vill att människor talar till mig på ett vuxet och nyanserat sätt…..och utgår från att andra känner likadant.

Jag vill att människor frågar mig vad jag tycker när det skall fattas beslut som gäller många, eller mig…..och utgår från att andra har samma behov. Även om vi inte alla kan få vår vilja fram, så är det viktigt att alla får komma till tals, och inte bli överkörda.

Jag jobbar delvis med mycket dementa människor, men behandlar dem som de människor de är bakom sin sjukdom. Så långt det är möjligt…..Detta har lärt mig enormt mycket om respekten för den egna integriteten. Och vikten av att se till att alla berörda vet åt vilket håll vi är påväg. 

Med dessa enkla regler kommer jag ganska långt, både i mitt jobb och annars. Vi har alla basala behov som uttrycker sig lite olika hos var och en av oss…..men med respekt kommer man långt. Både i att förstå andra och få resultat, utan att det sitter folk vid vägkanten o känner sig överkörda.

Lite så tänker jag 😎

Ians
2

Även om texten handlar om bokstavstroende av bibeln. så Kan man applicera detta på mycket i samhället. Ibland måste man se utanför ramarna för att det skall bli rätt.

Det handlar många gånger om att människor, gör eller blir tvingade att göra beslut som de sedan ångrar. Och att man inte slaviskt skall läsa sociala normer för dem,och döma utifrån stela regler alla gånger. I den bästa av världar så skulle alla göra rätt. Men nu lever vi i en värld där inte allt är perfekt. Och inte alla situationer är rätta!

Alla har rätt att komma igen utan att man dömer….. det är så jag tänker när jag läser texten. För texten handlar ju till syvende och sist om hur tokigt det blir om man följer gamla inrutade mönster utan att tänka i nya banor. Och ha förståelse för människorna bakom händelser.

Jane-Lyzell
0

om alla levde efter 10 guds bud - skulle livet vara så mycket lättare se länken i inlägg 15

TezzD
0

#17 DÄR fick du orden och tanken jag letade efter Ians! TACK ! 👍🌺

HjärtaRosalee

JonasDuregard
2

#18 Behövs verkligen alla 10? Jag kan se att tre av dem egentligen är viktiga, några är helt oviktiga och en eller två av dem är rent ut sagt förtryckande (främst 1).

TezzD
1

var inne och läste din länk Jane

Om de tio budorden och hur de tolkas olika beroende på kultut och tro..

Hittade detta i slutet

Vad säger nu Gud om alla dessa bud?

• Det säger han:

Jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som hemsöker fädernas missgärning på barn och efterkommande i tredje och fjärde led, när man hatar mig, men som gör nåd med tusenden, när man älskar mig och håller mina bud.

Vad är det?

• Gud hotar att straffa alla dem som överträda dessa bud; därför skola vi frukta för hans vrede, så att vi icke bryta mot hans bud. Men sin nåd och allt gott lovar han alla dem som hålla dessa bud; därför skola vi älska honom, förtrösta på honom och gärna leva efter hans bud.

Jag tycker att det låter lite väl hårt?
Självklart håller jag med om stölder, brott och mord osv, att man ska bli straffad…..men att bli straffad för att man kanske inte älskar sin gud då? Om man varit med om mkt trauman och negativa saker så att man misstror gud för dessa händelser… ska man då bli straffad för att man misstror? eller kanske INTE tror? … tankarna skenade iväg lite

HjärtaRosalee

Jane-Lyzell
0

De tio budorden enligt katolsk och luthersk tradition [redigera]

Återgivningen använder ordalydelsen från Andra Moseboken i Bibel 2000.

1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
  2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
  3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
  4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
  5. Du skall inte dräpa.
  6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
  7. Du skall inte stjäla.
  8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
  9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
  10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.

De tre första buden räknas till lagens första tavla, de sju senare till den andra. Tavlorna motsvarar de båda leden i det dubbla kärleksbudet.

Ians
0

#19 Tack Rosalee ❤️

Jane-Lyzell
0

16 Ja du sa allt i det :-)

[Kathja]1
1

Vi behöver inte hålla ordning på dem alla tio så långe som vi lever i kärlek - gör vi det kommer vi att hålla budord 4-10 automatiskt. Sedan ska vi älska även Gud, då håller vi nummer 1 och vi ska använda hans namn, vilket eg innebär att vi ska ha en relation med honom och det får vi om vi älskar honom där har ni nummer 2, och vi ska hålla på sabbaten, vilket innebär att vi ska ge oss själva tid att bara vara - vilket är en förlängning av att vi älskar oss själva där var nummer 3.

Så precis som det står i Bilbeln - Gud är allt och Gud är kärlek så är kärlek vägen till allt gott i livet. Gud, Jesus och Bibeln predikar kärlek inget annat - sedan har människor i alla tider använt Gud och hans text till att skrämma folk till lydnand, men det är en annan sak. Och även om all text i Bibeln är skriven under inflytande av Gud och helig ande så är den skriven av människor formade av sitt sammanhang - och det ska vi inte glömma bort då vi läser den.

Så åter igen, inte så svårt. Lev i kärlek och du följer Guds bud. 😉

[Sol69]
1

Humor 😍