Illamående efter meditation?
Jag har inte mediterat så länge utan påbörjade min andliga resa i december. Senaste gångerna har jag mått illa och varit yr efter meditationerna. Och alldeles nyss rejält illamående…. Hua… Någon som varit med om samma? Vad beror det på och hur gör man för att inte känna såhär?
Those who don't believe in magic will never find it 
Du får nog förklara hur du mediterar och vilken form och hur länge om jag ska kunna svara dig 
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Åh okej
Ja jag vet inte så mycket om metoder. Jag har väl försökt lite själv. Och det brukar bli runt 20-30 minuter ungefär.
Jag sitter ibland och ligger ibland. Och jag börjar med att fokusera på andningen så att jag slappnar av ordentligt. Sen brukar jag jorda mig. Och efter det visualiserar jag hur jag öppnar alla mina chakran ett i taget och visualiserar efter det att jag fyller mig själv med energi.
Sen brukar jag bara försöka vara…. 
Hoppas jag inte gör någe tok….
2 har det varit då du suttit upp eller legat ned ?(då du mådde illa?)
Legat ner oftast faktiskt. Men jag mår ofta lite konstigt efter meditation när jag suttit med. Lite yr och väldigy frusen.
4 okay -Jag rekomenderar ingen att ligga ned och meditera av flera andledningar - särskilt då du talar om att öppna upp - det finns många olika världar och dimetioner - de horisontella kan vara lite förvillande :-)
Håll en rak linje när du mediterar sittandes - ditt huvud ska vara så rakt att ett vattenglas(osynligt) ska kunna stå kvar på ditt huvud - ta det som en regel.
Det käns som du har lågt blodtryck så att du blir lite yr o frusen när du i sittandes meditaion kommer tillbaks är inte så konstigt - du blundar och då går du per automatik ned i vila(innan sömn) och ditt blodtryck sjunker (därför meditation är så bra för dem som har högt blodtryck)
Det du får tänka på som lågtryckare är att ta god tid på dig att komma tillbaks till här och nu - ta flera djupa andetag och rör lite på händer och fötter och gärna hela kroppen innan du öppnar ögonen - rwes dig inte medetsamma utan låt det ta en stund.
en annan sak som är viktig är att hålla igång andningen under meditation - detär lätt att man nästan slutar andas och det kan ge konstiga efekter- så kom ihåg håll igång andningen.
finns en annan aspekt i deta med att du kanske har en andlig kontakt i meditationen och då är illa måendet det som jag kalar för Barnsjukdommar - kanske dags du har en medveten kontakt med din ledare - så inget annat som inte ska vara där kommer in- lycka till!

Jag tackar också för informationen, dina svar Jane är så informativa!
Jag brukar ibland oxå vara jätteyr och konstig när jag vaknar på natten, har inte mediterat, men ändå, kanske öppnas automatiskt.. Har i alla fall instinktivt gått och stängt så gott jag kunnat. Brukar hjälpa, men tar lite tid innan jag märker effekt. Om det nu beror på samma sak vet ej.
Tack Imke för att du tog upp frågan!
6 tack - vad bra du tycker så:
Ja förmodligen har jag väl lågt och får väldigt lågt tryck när jag reser mig. Jag kan tänka mig att jag går upp från meditationen för snabbt faktiskt :-) Kanske det handlar om kontak med. Jag har haft kontakt men försöker fortfarande lära mig hur jag ska göra för att nå fram med vilja. Kontakten har skett oftast när jag ska sova och inte försöker ens. Jag är väldigt ny :-) jag ska ta alla jättebra råd jag fick av dig :-) Jätte jätte tack :-)
8 Om de försöker nå dig presis innan du ska sova - så är det ett tecken på att du är medial och att din ledare vill ha din medvetna kontakt.
Råder dig att söka den kontakten men inte då du ska sova - utan i en kontemplation som det så fint heter (vägledd meditation, antingen av dig själv eller av någon annan) Det är att vara aktiv i din meditation :-)
Okej :-) kan man använda sig av en sådan app som finns på mobilerna?
10 ingen aning - för nymodigt för mig att veta 
Satt precis i lotus ställning i ett mörkt rum och mediterade ca 20 min. Oj vilken skillnad. Efter en stund kände jag kyla på min högra kind och bak i nacken. Och efter ytterligare en stund var det som att det virvlade värme genom hela mig :-) och jag kände mig lite yr. Men det var en härlig upplevelse :-) Jag känner mig lite yr nu såhär efteråt, men inte värst illamående iallafall :-) detta är häftigt :-)
Den virvlande värmen var första gången jag känt någonsin. Det var en härlig känsla. Vad handlade det om? Någon som vet?
troligen dina ande vänner - kärlek - bra jobbat !
Åh va härligt :-) ja det va en kärleksfull och glad känsla :-) tack Jane! :-)