Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: film-tv
Läst 1224 ggr
Jane-Lyzell
0

Män som näthatar kvinnor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Herregud Rynkar på näsan

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
0

Hemskt Rynkar på näsan

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Therese.G
0

Jag vet inte ens vad jag ska säga ..

Att folk ens tror att det är okej att skriva/säga något sådant här till andra människor? Sorgligt och patetiskt.

- Therese

[stass]
0

Oj! Inte klokt

Jane-Lyzell
0

Ja man blir målös - fast jag måste säga det ligger välldigt nära en del skeptikers hat emot oss troende i bland - tack o lov inte alla!

[stass]
1

Nej det är inte alla, och än så länge har jag sluppit bli så påhoppad ( tar i trä) men ibland är det som skrivs minst sagt hatiskt, respektlöst och diskriminerande. Inte samma som på videon över men internet hat-mobbing likväl.

Jane-Lyzell
1

5 Ja absolut - det väcker ju annat hat på nätet med detta !

JonasDuregard
2

Jag såg hela UG avsnittet och måste säga att det var fantastiskt bra (och hemskt). Det sjukaste var nästan att när de ringde upp alla som skrivit hemska kommentarer så är de helt vanliga vuxna människor som kan förstå att det "inte var så bra" och visar åtminstone basal förmåga till empati. Några av dem hade till och med självinsikt i att de inte skulle gjort samma sak ansikte mot ansikte.

Det verkar som en komponent i det hela är att man inte ser det man skriver på internet som en del av verkligheten utan bara som någon slags simulering. Jag hoppas att det är någon slags "barnsjukdom" hos informationssamhället och att trenden vänder.

#4 Har du blivit utsatt för något som påminner om det i filmerna? Hot om våld eller mord? Av en skeptiker? Det vore förskräclligt i så fall.

Om du "bara" syftar på att du anklagats för olika saker så tycker jag inte det är riktigt samma sak (det kanske fortfarande är illa - men du har väl inte kännt dig hotad på det sättet som kvinnorna i filmen hoppas jag?).

Visst har jag mött både skeptiker och troende med dåligt uppförande, men aldrig något sånt här. Om du kan peka ut någon som kallar sig  skeptiker som beter sig så - då lovar jag dig att jag personligen ska skälla ut den.

Jane-Lyzell
0

7 tyvärr - har jag det - inte bara av skeptiker utan troende med och då talar jag om pingströrelsen och jehovas o andra fanatiska sekter.

Ians
1

Funderar lite …är det enbart kvinnor som blivit på hoppade med snaskiga och hotfulla kommentarer till det de gör och står för?

Nu blir det liksom extra laddat för att det är kvinnor, som utsätts. Men att det sitter folk i sina stugor bakom en skärm o spyr ur sig galla och hot över allt de inte håller med om eller retar sig på är ett stort problem, överhuvudtaget.

För det finns de som håller sig just bakom skärmen, men sedan finns det ett fåtal som går till handling också. Svårigheten är väll att veta vem som är vem?!

Mycket av det som dessa kvinnor råkat ut för torde väll vara "vardagsmat" även för många manliga skribenter och Tv-personligheter…tänker på Hasse Aro ex och andra som sticker ut hakan och granskar. Eller står för saker som inte passar andra.

som Jane säger även de som anser sig vara troende, kan gå hårt åt de som tror på ett annat sätt. Och där torde även manliga kollegor inom det spiritualistiska, ligga i risk zonen för deras, hat.

Så just detta att man mer eller mindre anonymt kan sitta bakom en skärm och breda ut sig med sitt hat, över det som inte passar ens egna åsikter, är ett modernt och otäckt problem överhuvudtaget!

JonasDuregard
3

#9 "är det enbart kvinnor som blivit på hoppade med snaskiga och hotfulla kommentarer till det de gör och står för?"

Svårt att säga men gemensamt för det som togs upp i programmet är att kommentarerna handlar om våldtäkt eller andra grovt sexistiska hot och förolämpningar. Kommentarerna ger uttryck för ett djupt kvinnohat.

Det är möjligt att män också utsätts men i så fall tar nog hoten en annan karaktär.

Jag tror det är väldigt mycket enklare för en kvinna att utsättas för den här böbeln och jag tycker det är berättigat att tala om kvinnohat.

Ians
1

#10 absolut, det var inte så jag menade. Visst är det enklare att vräka ur sig mot kvinnor…från den kategorin av män som just har en nagel i ögat till kvinnor. Och på nätet blir det lättare att gömma sig…inte lika lätt om man ger sig på kvinnor i sin omgivning.

Men det jag menar är att det överhuvudtaget är lätt att gömma sig bakom en skärm o vräka ur sig otidigheter och hota dem som har en annan åsikt. När man inte står öga mot öga med den det gäller!

Sedan måste jag få säga att språkbruket idag är  under all kritik….Hora är ett vanligt skällsord bland många.

Själv har jag blivit kallad för j-a hora för att jag inte vill prata med "brusige berra" på hållplatsen. vad det nu är som får brusige Berra att tro att han är Gudsgåva till Alla kvinnor i Sverige! Vid ett flertal tillfällen har Berra dessutom blivit mycket hotfull…för att jag inte har tyckt att jag vill umgås med den typen av människor….Eller för den sakens skull dessutom inte tycker att Berra är så smaskig att varken lukta eller se på.

Och då är jag inte ute och promenixar sent på nätterna.