Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: off-topic
Läst 1490 ggr
Jane-Lyzell
5

Att vara god på forum

Efter några års eller ganska många års skrivande på forum och nu även Fb - så slår det mig att hur fasen det kan bli så mycket missuppfattningar och bråk , emellan användare- ja en del blir rent ut sagt hatiska!? Personerna behöver inte ens känna varandra irl. Märkligt tycker jag?- för oftast när man möts är det helt andra personer ♥.

Sen är det även den kategorin som använder det i maktsyfte eller ska jag säga ego syfte - att vara något som man kanske inte är normalt. Elaka tungor finns det tyvärr gott om. Ja till o med ren skär mobbning förse kommer- särskilt om man står ut lite eller säger ifrån. Jante lagen har ett hårt grepp.

Tack o lov finns det ju dom andra med - de som är verkligen goa och medkännande personer som kan föra en fantastisk dialog i utvecklande syfte. Då undrar jag hur kan vi alla hjälpas åt att bli mer goa snälla människor på nätet??

Vad tror du behövs? Och varför väljer människor att spy galla bakom tangentbordet!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Geru
5

Anonymiteten gör att människor kan säga vad som helst utan att ta ansvar för det, och därför så blir vissa människor elaka, medans andra använder det för att diskutera känsliga saker, eller liknande.

Sen så förmedlar inte ord ens kroppsspråk, vilket gör att en väldigt stor del av meddelandet går förlorad.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

sven-g
2

Jag håller med #1 om att kroppsspråket saknas, lätt att vinkla ord som humöret för dagen säger.
Jag vet att SMS kan vara förödande för vänskap, pga missuppfattning kan vara mycket svårt att föklara i efterhand att det var en misstolkning.
Sedan beror på hur duktig man är på att skriva, om någon har svårt att uttrycka sig i skrift mycket lätt att missuppfatta, en sådan person.
Om alla tog sig tid att verkligen ta reda på vad som menas i en texst, och fråga om och om igen, och inte starta ett krig pga missuppfatningen

Geru
3

Det är exceptionellt viktigt att vara duktig när man skriver om man ska undvika missförstånd:p Även smileys kan hjälpa det(och antaligen därför dom används så ofta:) )

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Sol69]
0

Jag tror att det är lätt att misstolka och att en del inte tänker på hur det se ut när andra läser det..

och sen finns de de som tycker om att skapa heta diskutioner och glömmer bort att den andra tycker de är jobbigt att läsa det.Eller inte ens förstår att denne blir jobbigt.

Tror att man får tänka när man skriver hur man formulerar sig. så att de inte låter hårt eller dumt mot andra.

Men hur man gör det på bästa sätt,, de är ju frågan.. Obestämd

millam
2

Jag tror som ovan sagts, det mesta är nog missuppfattningar. Det skrivna ordet kan ibland låta annorlunda än vad det skulle ha blivit om man mötts öga mot öga.

Ibland kan det vara så viktigt att man kan se varandra, höra nyanserna i talet..

Sen kan man ju tycka olika om saker och ting, då måste man vara extra försiktig hur man uttrycker sig.

Men egentligen väldigt underligt, såna "bråk" som jag ofint kallar det, dom blommar upp från ingenstans, ibland mellan människor man känt, kanske bara via nätet, men har hunnit bli goda vänner, under lång tid!

Märkligt är det!Skrattande Man skulle tro att det finns extra mycket förståelse då mellan oss, men vi är väl som folk är mest..Synd att det blir så.

Jane-Lyzell
0

Ja det är nog sant som ni skriver - sen finns det ju människor som jag med Dyslexi - som har svårt för det skrivna ordet och orkar inte skriva eller läsa långa haraneger av ord- tror det ställer till en del - orpoliser finns det gott om , tyvärFlört

[Camia7]
3

Man måste nog använda sig av mycket smilisar för att allt annat fattasGlad. Kan känna själv att om jag inte använder smilisar att mina ord kan missuppfattas negativt fast jag inte alls menar så

Jane-Lyzell
1

7 Ja håller med dig där Glad

millam
1

Extra jobbigt måste det vara för dig Jane, och andra med dylika handikapp.

En förklaring tyckte jag mig förstå, rätt eller fel?

Man är ändå lite anonym på nätet, även om man skulle känna personen väl, men man har inte personen här just nu rent fysiskt. I såna lägen kan man ibland känna att "vad fasiken, jag klämmer dit de där orden. Visst känns det lite elakt och konstigt, men skriver det ändå". O skriver det..kanske bara för att man själv haft en lite tuff dag, har inte ens med dom i gruppen att göra.Vill bara avreagera sig på nån/nåt. Medvetet eller omedvetet.

Mera behövs inte om flera är på samma humör, det tar hus i helsike, man märker varje ord andra skriver, misstolkar, ibland letar efter fel. Så många gånger man känt sig så maktlös, känns som det inte finns nåt man kan göra, bråket har sin gilla gång oavsett vad..Alltid krävs någons huvud på fat innan s.k. friden är återställd.

Men jämna mellanrum sker samma procedur.. Varför, egentligen?

Jane-Lyzell
1

9 ja man undrar ju ibland om människor avreagerar sig på forum!