Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: off-topic
Läst 3792 ggr
Jane-Lyzell
15

Julklapp till ateisterna :-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En ateist satt bredvid en liten flicka på ett flygplan. Han vände sig mot henne och sa: “Vill du prata en stund? Flygresan går snabbare om man pratar med någon. ” Den lilla flickan, som just börjat läsa en bok svarade den främmande mannen " “Vad vill du prata om då?”

”Åh, jag vet inte, vad sägs om att det inte finns
någon Gud, himmel, helvete eller liv efter döden?” sa ateisten med ett finurligt

leende.

”Ok” så flickan: “Det skulle vara intressant att prata om det, men låt mig ställa en fråga först:
” En häst, en ko och ett rådjur äter alla gräs. Varför bajsar då hästen klumpar, kossan stora blöta blajor och rådjuren små hårda kulor?”

Ateisten, uppenbart förvånad över den lilla flickans intelligens, tänkte ett tag och svarade: “Hmm, ingen aning!”

Flickan sade då: ”Känner du dig verkligen kvalificerad att diskutera om Gud, himmel och helvete och livet efter döden, om du inte vet ett skit?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Suskiv
5

Ehh ok. Och det roliga var?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

millam
2

Tyckte den var rolig.. och lite lärdom inbakat..Skrattande

[MikeW]
0

:P

yamher
0

:)

Alis volat propriis Oskyldig

JonasDuregard
21

#0 Hade det inte varit på ett flygplan skulle jag kollat upp allt om djerens metabolism på WP, men jag skulle ändå sagt tre saker till ungen:

1 Konsistensen på avföring beror på många saker utöver vad man äter.

2 Hästbajs och kobajs inte särskilt olika.

3 Rådjur äter sällan gräs utan mestadels löv.

Vi skulle ha så roligt att vi skulle vara framme på ett kick Tungan ute

#1 Jag har svårt att se att man skulle skratta särskilt mycket åt det om man inte endera ogillar ateister (och tycker alla skämt riktade mot ateister är roliga) eller aldrig hört en ordvits förr.

Sedan är ju skämtet inte alls specifikt för ateister utan du kan ju sätta vilken kategori av människor som helst och byta samtalsämnet därefter. Just ateister är på sätt och vis underligt att använda eftersom ateister oftast har andra intressen än att inte tro på gud så det kanske inte skulle vara det första de pratar om med en främling Glad. Prova till exempel att byt ut "Ateist" mot "Jehovas vittne", "inte finns" mot "finns" och så vidare.

Så, nu var det skämtet överanalyserat, god jul alla ateister, agnostiker och hängivet troende Glad.

Jane-Lyzell
1

Skrattande

Ians
1
Naznaz
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen!

Det var intressant att läsa om den smarta lilla flickan.

Jag vill säga att ha man tro eller inte är inte viktigt, om man har ett rent samvete räcker  det för mig som en människaSkrattande. Vi har olika åsikter och olika tro och det gör livet roligare. Jag vill säga att med olikheten blir sakar och ting bättraGlad annars blir det tråkigt.

Ha nu God JUL och RENT SAMVETE

Kram/Naznaz

Kram/Naznaz

Hellas
2

Haha, det var klockren, tack för att jagfick fnissa lite Skrattande

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

millam
2

Tänk om alla var likadana.. vilken mardröm!Kyss

[*Maggan*]
6

haha och den enda skeptiker som har svarat bevisar att de saknar både humor och förmåga att skratta åt sig själva, och det gäller även de 11 fegisar som har tryckt på "Gilla" utan att uttala sig.

"Skit"roligt!

Den som inte kan skratta åt sig själv har förbrukat sin rätt att skratta åt andra Tungan ute

Jane-Lyzell
0

så sant MagganSkrattande

JonasDuregard
5

#11 Tycker du inte alls att jag skämtar om mig själv? Tror du till exempel att jag på allvar tror att barnet skulle få roligt av en föreläsning om djurens anatomi? Glad Att jag kallar mitt eget inlägg för en "överanalys", tyder inte det på en viss självinsikt åtminstone?

Om du inte ser något skämtsamt i mitt inlägg så är det kanske du som saknar humor Flört.

Hur som helst: du anklagar mig för att sakna humor och självdistans, och du kallar andra människor för fegisar. Uppenbarligen är jag åtminstone lite dålig på att känna in stämningar, för jag trodde verkligen inte att det här var den sortens tråd Förvånad.

#12 Et tu? Vad hände med julstämningen?

[*Maggan*]
2

#11 Tycker du inte alls att jag skämtar om mig själv?

Vart gjorde du det nånstans? Upplys mig gärna - jag är inte den som hänger folk bara för att jag varit ouppmärksam (vill jag gärna tro i allfall). Vart "bleep" nånstans har du varit "rolig"????

Upplys mig

AliennaII
4

Jag uppfattade Jonas (skämtsamma) kommentar, som utsökt humor. Jag råkade t.o.m. skratta - helt oplanerat - åt det fyndiga med hela texten.

Men sinnet för humor, av olika slag, är ju helt individuellt. Alla uppfattar inte alltid andemeningen med det som sägs. Och då är det lätt hänt, att man missförstår avsikten bakom "roligheten".

JonasDuregard
4

#14 "Vart "bleep" nånstans har du varit "rolig"????"

Du kör vidare på den överdrivet aggressiva linjen märker jag Obestämd.

För det första: allt som är "skämtsamt" når så klart inte upp till "roligt", att skämta är alltså inte detsamma som att vara rolig Glad.

För det andra: vad som är roligt är högst subjektivt, även om jag förklarar för dig vad det "roliga" är så är det inte säkert att du håller med om att det är roligt. Och om man behöver förklara ett skämt allt för noggrant så försvinner ofta det roliga.

I det här fallet så kan skämtet enkelt beskrivas som att jag medvetet framställer mig själv som torr och tråkig för att spela på en stereotyp om skeptiker. Sedan är det ju lite sorgligt att du tar mig på allvar och ser det som en bekräftelse av dina fördomar. Men vem vet, ditt inlägg är kanske i sin tur ett skämt som jag inte fattar Flört.

#15 Glad

[*Maggan*]
2

Sedan är det ju lite sorgligt att du tar mig på allvar

haha en skeptiker som inte vill bli tagen på allvar är verkligen oväntat. Men visst - jag är beredd att kasta mina fördomar i sjön om du gör detsamma!

Ha en fortsatt God Jul Jonas/skeptiker och andra - vi får sannolikt anledning att fortsätta bekräfta varandras existensberättigande även 2013 Skrattande

mindless
5

#11 Jag har svårt att se hur du drar slutsatsen att jag är feg bara för att jag gillade Jonas inlägg, men det finns säkert någon dold logik i det som går mig förbi.

Om vi bortser från att punchlinen helt förstördes i översättningen tyckte jag inte skämtet i sig var särskilt roligt. Och det är inte för att jag inte kan skratta åt mig själv, utan tvärtom för att det inte finns något i historien som driver med just ateister. Jag ges ingen möjlighet att skratta åt mig själv, för historien handlar ju inte om mig.

Som Jonas påpekar är ju valet av person helt godtyckligt, och därmed kan jag inte fokusera på det enda som är roligt, nämligen flickans svar (som är oerhört fyndigt om man hör det på engelska). Jag sitter bara och funderar på vad historien har med ateism att göra. Och svaret är naturligtvis: ingenting.

Att du inte såg humorn i Jonas inlägg är för övrigt det mer intressanta i hela den här diskussionen.

God fortsättning!

Jane-Lyzell
2

vi hadde i allafall tur med vädret Förvånad

[*Maggan*]
0

är för övrigt det mer intressanta

tackar och bockar, jag är verkligen inte bortskämd med att bli kallad "intressant" Skrattande

mindless
2

Du är säkert en intressant figur, även om det inte alls var det jag skrev. Vad som däremot med säkerhet hade varit intressant är en förklaring till varför du kallar mig fegis.

Angånde vädret regnar det och är iskallt, så om någon haft tur med det så inte är det jag.

[*Maggan*]
0

vart nånstans har jag kallat DIG  fegis? jag misstänker att du har tagit något jag har sagt lite för personligt. Sorry men jag känner inte dig Mindless och kan därför inte ha några åsikter om dig,

Jane-Lyzell
0

Åter till TS - tack!

//Jane

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer