7.ans Nya Satsning!
Spiken i kistan för oss medium - Ja då kan vi packa ihop nu då - vete tusan om man vågar säga man är medium längre:(
Tur det inte nämndes Spiritualism!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Kan man se detta nu efteråt. Missa programmet. Nyfiken 
Hur menar du Jane? Med spik i kistan.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
finns på Kanalens play sida! Ja du får se programet så förstår du vad jag menar!
Jag har sett många av er medium arbeta och jag tycker inte att de i tvprogrammet arbetade så annorlunda mot vad ni gör! Därför undrar jag vad du Jane-Lyzell menar med Spiken i kistan.
4 . På det sätt det framförs. Jag hoppas inte människor tror alla medium arbetar så här! som i programmet!- i kortkort för alkhohål på gruppseans och hoppar på kassabiträden!
Jag håller med TS till viss del, de medium som var med i programmet är som dom är men jag har nog inget att klaga på vad det gäller deras personlighet. Det jag uppskattade var dock att man tog bort lite att mystik-stämpeln, jag upplevde att medialiteten var en del av personligheten och vardagen och så ser jag på det.
Tack för länken lizaohman .
Jag tyckte också att personligheterna i mediumen kom fram.Med tanke på att vi alla är helt vanliga själar.
Hur som, det ända som jag stör mig på är reklaminslagen 
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2235498
Denna intervjuv var däremot bra!- lägger en egen tråd till den med - det förtjänar den 
Jaja - vågar man se detta i kväll - jag får spela in det eller se på play - har cirkel just då - men trailern låter ju inte så lovande - tyvärr!
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om programet - så jag säger inget!
Jag som själv aldrig besökt npgot medium men tycket att det verkar sjukt intressant, tycket att det är ett helt okej program. Det är kul att se hur mediumen i "Livet på andra sidan" jobbar, vad de får fram osv, men samtidigt är det ju klart lite "tevefiserat", alltså lite anpassat för att fungera bra i tvrutan och kanske inte 120 % "verklighet". :)
Don´t worry, Be happy!
11 Ja det är ju det som är det tråkiga att det är "tevefriserat" Har sett programet några gånger nu (Play) och det blir både ris o ros. De är i mina ögon bland medium och mer New age en det skulle vara spiritualistiska medium!
Jag har sett programmen (mer intressant än jag trodde innan) och ingen av deltagarna kallar sig "spritualistiska medium".
Måste de vara det för att få godkänt av dig Jane?
13 en önskan att så vore fallet Ja - särskilt då vi talar om att kontakta dem på andra sidan!
#14 vaffö dårå?
Skönt att ingen kan stoppa in mig i ett fack. Kan inte se vad det skulle vad för skillnad på att kontakta Energier som aldrig dör ?
Menar du Jane att spirutuella gör annorlunda?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
16 spiritualistiska inte spirituella- spirituella är ett översättningsfel från Andlig- som följer med visa steg i sverige tyvärr.
Spiritualistiska medium har lång träning i cirkelform och etik o moral sitter i ryggraden - en filosofi som vi lever efter!
Har jag fattat dig rätt nu? Jane
Menar du då att Andliga som inte är tränade i cirkelform inte har Etik o Moral i ryggraden?
Vem avgör moral o etik?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Är det inte upp till Anden, att välja om den vill förmedla någonting via ett visst medium - eller inte?
Om Andarna inte fäster någon vikt vid kjollängd eller ett glas vin, varför skulle då någon annan göra det…? Jag förstår inte tanken bakom den ståndpunkten.
F.ö. blev jag positivt överraskad av programmet. Det känns genuint rakt igenom. *Tummen upp.*
#17 Vilken snedvriden syn du har i detta fallet Jane!!!! Etik och moral är individuellt vilket fack du än stoppar in oss andra i!
" Var nära naturen - var när dig själv "
18 - Det menar jag inte - det jag menar är att man vet att ett spiritualistiskt medium har ett fundament att stå på- ett spiritualistiskt medium vet utveckling tar tid och inget man går ut med efter en eller ett par helgkurser!
Vi citter i cirklar för vår utveckling undet många år innan vi låter det visas pubblikt!
Ett medium är något du är -från födelsen - inget du kan bli!
19. Om det vore så enkelt endå
vist väljer anden - men sen är det för mediumet att skala av sig själv med - det gör inte anden utan det måste ligga på mediumet självt !
Vem säger att anden gillar bara bröst och korta kjolar!?- det är mediumet som gillar det inte anden. Anden får förlita sig på att mediumen har ett värdigt uppförande!
20 Kanske - det är nog tyvärr erfarenheten som talar - jag har under mina snart 52 år - varit med om ganska mycket av den varan - där sk medium skadar mer en de healar
Tyvärr är dessa fortfarande överrepresenterade i New age!
Nu är vi väldigt off T men, det är allt för ofta just spiritualistiskta medium visar sig utöva tex Cold reading så jag ser nog inte det som en garanti faktiskt och vad gäller medlemmen i detta program har dom inte talat om utbildning inom området så det ska vi väl lugna oss lite med att klanka ner på. Sen måste jag säga att jag inte tror en sekund att anden bryr sig om vad ett medium har på sig eller hur hen ser ut. I så fall hadesäkert många vägrat komma igenom även ett spiritualistiskt medium som tex dig Jane föratt anden inte tycker om att kvinnor har byxor eller vad det nu kan vara. Medium jobbar olika sätt, ser olika ut men så länge dom är ärliga i sitt arbete tycker jag inte vi ska se ner på varandra.
Tja, eller så kan man ju vara glad för deras skull att de får vara med på tv & visa upp sitt sätt att arbeta. Tycker det är fint att kunna glädjas med andra. Det har ju alltid pågått diskussioner om det här med vem som är ett bra medium eller inte…..:)
Amor Vincit Omnia
Beträffande klädsel, kjollängd och ett par glas i ett eller två ben så tror jag inte att Andevärlden bryr sig. Däremot anser jag att man ska respektera sitten eller Seanspubliken.
Man ska uppföra sig värdigt och klä sig propert, det handlar om att bemöta sin publik. Det är lika viktigt som att man klär sig respektfullt enligt etikett då man travar iväg till sitt arbete.
Man ska självfallet inte inta alkohol innan arbetet, det är avtrubbande, även i mindre mängder + att det återigen handlar om respekt.
Sprit och Spirit hör inte ihop!
Dessutom: Vem tar sig ett glas innan man går till sitt arbete?
Jag arbetat under många år och jag har aldrig tänkt tanken att ta mig ett glas vin innan jag drar iväg till jobbet.
Jag förväntar mig även att mina arbetskamrater och kunder som man kan likna vid klienter låter bli glaset då "arbete pågår".
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
#25 Fast vad är det för fel med att tycka till om arbetsmetoder och arbetssätt
Det har ju ingenting att göra med om man är glad för deltagarnas skull eller inte. Det finns förstås en anledning till att just dessa deltagare medverkar i programmet och vem vet, kanske är det för att vi ska börja diskutera och inse att de flesta Medium arbetar på olika sätt.
//Hellas
# 27 Vad gäller alkohol håller jag helt med, det brukar man inte när man arbetar. Men det måste jag ha missat då jag inte såg hela programmet. Men vad man har på sig kan väl kvitta ? Ska man gå på den nivån & diskutera klädsel….då undrar jag om man egentligen diskuterar arbetssätt som medium eller om man helt enkelt har en tagg i sidan av dessa personer av andra anledningar. Bara min tanke. Och det har väl länge varit en självklarhet att många medium arbetar olika, eller ?
Jag har ju varit på sittning hos en del, bra som urkassa och har sedan flertalet vänner idag som varit verksamma i många år. Är personligen inte den som sitter och letar efter rätt eller fel då vi alla besitter olika förmågor, olika personligheter och därmed säkerligen också olika sätt att arbeta. Jag är ju till vardags sjuksköterska, men det innebär ju inte att jag har samma arbetssätt som alla mina kollegor även om grunden är densamma. Och jag är tacksam att de inte påpekar min klädstil, tror inte den gör varken från eller till när jag jag blodprov tex :)
Och, jag påstod väl aldrig att det var fel ? Din tolkning.
Amor Vincit Omnia
Nu är vi väldigt off T men, det är allt för ofta just spiritualistiskta medium visar sig utöva tex Cold reading så jag ser nog inte det som en garanti faktiskt
Sv Självfallet finns det spiritualistiska medium som använder sig av Cold Reading men det gör det ju inte mindre taffligt, eller hur?
Däremot så ser jag det mindre ofta + att man SKA förvänta sig att det inte sker.
Sedan ska man även ha klart för sig att Cold Reading inte alltid är en medveten handling utan mediumet kanske inte är medveten om att h*n använder Cold Reading.
Just därför ska ett medium ha sin egna hemcirkel med sitters för det är där man ska få en ärlig återkoppling kring olika "Tics" eller olater så att dessa kan arbetas bort.
och vad gäller medlemmen i detta program har dom inte talat om utbildning inom området så det ska vi väl lugna oss lite med att klanka ner på.
Sv Njae, inte är de Spiritualister, de har ett annat arbetssätt (med det inte sagt att det är det bästa sättet).
Sen måste jag säga att jag inte tror en sekund att anden bryr sig om vad ett medium har på sig eller hur hen ser ut. I så fall hadesäkert många vägrat komma igenom även ett spiritualistiskt medium som tex dig Jane föratt anden inte tycker om att kvinnor har byxor eller vad det nu kan vara
Sv Jag förstår inte riktigt ditt påstående och vad du egentligen menar?
Vad har Spirtualsimen och Janes byxor med detta att göra, utveckla gärna!
Men, PRECIS som Jane skriver lite längre upp så bryr sig anden inte om klädsel.
Däremot så handlar det om respekt till sin klient eller sin publik.
Självklart klär man sig propert om man ska möta sörjande och sköra människor eller tanter och farbröder som ärr så gamla att man får en ingivelse att niga för dem.
//Hellas
#27 Mads, jag hittar inte inlägget i tråden vart det klankas ner på klädsel?
//Hellas
Vilken snedvriden syn du har i detta fallet Jane!!!! Etik och moral är individuellt vilket fack du än stoppar in oss andra i!
Indiania, det är inte alls en snedvriden syn ur en Spiritualistiskt synvinkel och det är nästintill ett oförskämt påstående du gör mot Jane
.
Etik & Moral är betydligt mer än det Du beskriver så det känns somatt Du inte har koll på Spiritualismens Etik & Moral.
Tro Du att det enbart handlar om mediumets egenskaper på ett personligt plan?
//Hellas
# 30 Jane skriver ju tex i inlägg : i kortkort ! Och så nämner hon då även alkoholen och det så då tolkar jag det som att hon påkekar att klädseln då är fel.
Du själv skriver att man ska klä sig propert. Hade du nämt hur man ska klä sig om du inte reagerat på klädseln ?
För jag bryr mig personligen inte om, om man kommer i batik, klänning/kjol, kortkort, eller mysbrallor. Bara man är bra på det man gör. Förmågan sitter ju precis inte i kläderna. Sen kan kläderna absolut ge ett visst intryck som vi människor då kan döma personen efter. Men dömer vi då en person utefter kjolens längd, ja då går vi kanske misste om en hel del tänker jag.
Och vad gäller ditt första inlägg till mig, att diskutera arbetsmetoder är helt fine med mig. Men hela inlägget börjar med : spiken i kistan för oss medium. Då anser jag nog att man redan gjort en bedömning att något är fel.
Amor Vincit Omnia
#31 Jo jag tycker det låter lite egoistiskt att bara framhäva spiritualistiska medium som om bara de har lång utbildning samt etik och moral, det är så olika hos olika människor med den saken.
Jag tycker och respekterar alla människor lika oavsett yrken och annat och tycker det är så trist när en del menar på att just deras tro och agerande är rätt.
Etik och moral är en självskriven etikett hos alla, speciellt de som arbetar med andra individer.
Tycker inte vi behöver krångla till det!
Vänligen Indiania
# 33 Håller helt och fullt med dig Indiania !
Amor Vincit Omnia
Jo jag tycker det låter lite egoistiskt att bara framhäva spiritualistiska medium som om bara de har lång utbildning samt etik och moral, det är så olika hos olika människor med den saken.
Sv Du får ursäkta mig men vill påminna dig om att Du just nu är på ett Spiritualistiskt forum, det är inte så märkligt om Sajtvärden på det här forumet förespråkar Spiritualismen.
I det här fallet så fick hon dessutom en direkt fråga om Spiritualister gör någonting annorlunda och det hon skriver är sant blandannat är Etik & Moral är en av de stora punkterna som skiljer oss åt från andra läror.
Jag tror Du först ska ta reda på vad Etik & Moral innebär i Spiritualistiska sammanhang innan Du uttalar dig om saken.
Det krävs utbildning för att greppa detta med Etik & Moral och det har ingenting med att människor är olika.
Jag tycker och respekterar alla människor lika oavsett yrken och annat och tycker det är så trist när en del menar på att just deras tro och agerande är rätt.
Sv Jag tycker att Spiritualismen idag, då det gäller mediumskap, är den enda kompletta skolan där allt ingår, hela paketet. Jag menar absolut att det är min fulla övertygelse att det i dagsläget inte finns någonting bättre.
Däremot vill jag även vara tydlig med att det inte är perfekt, det finns alltid någonting som kan göras bättre!
Jag förväntar mig inte att någon håller med mig och grinar och surar inte för det. Men däremot så förväntar jag mig att jag själv och andra inte ska bli påhoppade på grund av att vi tycker att det vi gör är det allra bästa.
Etik och moral är en självskriven etikett hos alla, speciellt de som arbetar med andra individer.
Sv Det är verkligen inte självskriven hos alla lååångt därifrån och jag blir så förvånad över att vi har en såotroligt skilld verklighetsuppfattning då det handlar om Mediumskap och vägledning.
Dessutom, återigen Etik & Moral är så mycket mer än en egenskap hos en person.
//Hellas
Jag förstår precis Hellas!
Känner inte för att dra detta i långbänk!
Jane (inlägg #22) svarar Sanna3 (inlägg#19)
Jag föreslår att Du läser igen, tänk så fel man kan läsa ibland, eller hur?
Du själv skriver att man ska klä sig propert. Hade du nämt hur man ska klä sig om du inte reagerat på klädseln ?
Sv När jag skrev fattade jag inte att Ni syftade till Janes inlägg då det handlar om någonting motsatts till det Ni andra vill få det till.
Men sedan insåg jag, efter att jag skrivi,t att det var någonting konstigt med era påståenden.
//Hellas
Du som visstas hos Spiritualism iFokus får räkna med och acceptera följande som även står i Sajtbeskrivningen.
Här ska vi troende kunna fråga om och ifrågasätta varandras olika metoder och erfarenheter på ett respektfullt sätt.
Inriktningen är i mångt och mycket Spiritualism och dess grundfundament då det historiskt sett i västländerna har betytt mycket för det vi idag har som grundstromme inte minst i Sverige.
Självfallet är vi även intresserade av mångfalden och hur det mediala arbetet ser ut i övriga världen.
Det ena ska inte utesluta det andra!Vi tycker även att ett forum ska kunna ta ställning i olika sakfrågor, allt inom den Paranormala industrin är inte alltid serieöst.
Vi har avsatt Jantelagen eftersom vi värdesätter de människor som har erfarenhet och kunskap.
//Hellas
#37 Du skriver nog till fel person nu!
#39 Jupp, det gjorde jag, tack för rättelsen 
//Hellas
#40 Varsågod, det är lätt gjort! 
Oj då här går det het till när man är frånvarande - som vanligt 
24 - jag tror du får läsa mitt inlägg 22 igen 
sen är det inte min erfarenhet det som du skriver - hur många år har du själv inom spiritualismen?.
Det är bara gå in på TV mediumens hemsidor och läsa innan till - vilka det gått för!
Wow, säger jag bara :) Inte undra på alla diskussioner runt om för närvarande :)
Amor Vincit Omnia
43 Mads: Ursäkta, nu tappade du mig - vad syftar du på???
Tack för svaret #21 Jane-Lyzell .
Med andra ord så är inte dessa medium färdiga då ? (i tv-programmet)
Jag är nog inte riktigt med dig i vad du syftar på.Nu har jag inte läst alla innlägg efter ditt till mig, Så det kan finnas svar där.
Ursäkta om jag missförstår dig Jane.
För mig är alla födda som Andliga varelser med ett högre jag,
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
45 Man blir aldrig färdig som medium - det är ett ständigt arbete livet ut - att förfina sitt redskap för den högre inspirationen - så det blir mindre av mediumet och mer av anden.
Dessa tv medium gör nog så gott de kan - mej uj jag skulle vilja se dem i proper träning - de skulle kunna bli hur bra som helst- för potensialerna finns där!- det är bara finputtsen som saknas! och mer etik o moral!
problemet de nu får tampas med att gå ut offentligt och för tidigt(som är et gissel för de flesta) är att de måste palla kändis trycket och den press det medför - att hålla egot och ödmjukheten i chack.
Många medium faller på sitt ego - det tappar ödmjukheten och mammon spelar Kung.(pengagiriga - eller berömd giriga)
Därför behövs förståelse för utveckling i mediumskap - alla är inte lämpade och få medium i dag kan axla sitt ansvar som medium.
alla föds mediala i viss form (hur skulle vi annars veta att dö) men alla är inte mediumistiska och få är som sagt ämmade att utveckla sin mediumgåva.
Det har nog inte så mycket med teknik/jobba på olika sätt att göra utan om tro och hur man förmedlar andarnas budskap.
Som spiritualist är det unikt, ingår i rörelsen/religionen och skiljer sig ganska så rejält från "andra tekniker" och det är inte sagt något om vad som är "rätt eller fel".
Det unika är att ett spiritualisktiskt medium är utvald av Andevärlden att agera deras språkrör och jobbar också för andevärlden, man är deras röst för de som går på jorden.
Den spiritualstiska vägen innebär att du sitter i utvecklingcirkel/hemcirkel i flera år för att stärka kontakten och genom hårt arbete och tester kan du kanske våga dig fram offentligt efter kanske 8-10 år och att sedan agera lärare åt andra kan ta årskilliga år till.
Det finns inget som heter snabba fixar inom den spiritualistiska tron. Här ingår också andlig kunskap, psykologi, etik, moral ibland även sorgearbete, samtals teknik/ bemötande av grupp eller enskilda personer, meditationskunskap mm.
Och allt detta är inget man lägger av med när man väl har börjat jobba öppet utan pågår hela tiden, man blir aldrig färdig.
Kan väl sakna det i det här programet att vi inte får se vad de gör för att vidarutveckla sig själva, lära mer om andens gåvor och värld mm.
Det är så här som all mediumutbildning gjordes i vårt land när det begav sig, ända tills vissa utländska medium kom hit för att "tjäna pengar" på "dumma svenskar" som enligt mej lurades i att det behövs inte alls sitta så där länge, utan det kan gå mycket fortare och hemcirklar, tja hittar du en så är det bra men det funkar ändå.
Jo jo, det har jag väl sett att det inte alltid funkar…det finns med andra ord medium å så finns det medium---- (utan hänvisning till nåt specifikt medium varken i programmet eller annorständes utan en ren allmän reflektion efter 33 år i branschen)
Det ingår liksom i en spriritualistiska tron, livsfilosofin, livsåskådningen som jag skrev att ett medium är utvald av andarna och att det är fritt fram att tack ja eller nej till att utveckla sitt mediumskap.
Det finns många som ser och hör andar utan att få någon som helst kallelse eller utvecklar någon form av kommunikation med sin Ledare eller med uppsökande ande. Det är ett fritt val att välja den spiritualisktiska religionen om man vill eller låta bli.
Jag efterlyser ett program som lyfter fram den här religionen det skulle verkligen ge en mer andlig och ödmjukare kontakt över gränserna, min åsikt.
Det finns naturligtvis många som har kontakt över gränserna med andar av olika slag och de kan ha andra religioner eller ingen religion alls….och många gånger kan det gå lika bra eller sämre att ge en sittning eller ha en seans.
Det finns väl ingen som säjer att det är rätt eller fel? Utan att det finns sätt och så finns det sätt.
Att vara utvald är inget som är specifikt för just medium….samma tanke och tro finns t.ex inom shamanismen.
Och att vara just utvald av Andevärlden är inget som garanterar att det är en bättre människa på nåt sätt….det är inte så man bör tolka ordet utvald…det handlar inte om elittänkande utan om var det finns potensial och förmåga…och det är alla födda med mer eller mindre och varför det finns urval…ja det får man fråga andevärlden om. Möjlligen söker våra andevänner också dedikation och djupt intresse hos de som blir utvalda.
För jag tror fortfarande inte att en kursledare kan veta om jag passar för nåt eller inte….inom den mediala världen, de kan ge stöd och hjälp men andarna undervisar och leder.
Och jag tror fortfarande att bara för att man ser andar är man inte automatiskt ett bra medium, till det behövs nån form av utbildning även i jordisk form och det gäller alla vilken religion man än har.
Carpe momento
47 Kan bara hålla med i varige stavelse - tack för bra förklaring 
Hade ingen aning om det var så olika inom medium mm. Blev nästan förvirrad:) visste inte att det fanns sådana strider inom detta. Jag kallar nog det mesta för new age som inte tillhör en relegion. Ash nu blir d nog fel:/ Tror oxå att det kan vara bra att gå utbildning el liknande när det gäller att jobba med människor. Jag är uppväxt inom den kristna tron.. Ja så är det (inga tunga suckar nu). Där har ju en präst utbildning, pastor oxå ( hoppas jag). Där emot så har jag sett exempel på att det är många som skulle behöva utbildning, människokännande, inom kyrkan.. Ja, mest frikyrkan. Folk som profeterar (en andlig gåva) borde vara väldigt säkra på var denna profetiska tilltal kommer ifrån, innan man säger den till en främmande människa. Någon kanske fattar vad jag pratar om. Sen går det ju öva mm på vänner och så. Finns som sagt många olika andens gåvor. Nu är jag inte så värst aktiv kristen längre. Men har med mig tron och erfarenheterna. Nog ganska vilsen;) Nu har säkert min adhd blandat ihop texten så ingen fattar nada…
Jo, ang programmet tyckte jag att det helt enkelt inte "kändes" rätt.. Inte allt men känns lite konstigt i kroppen när jag kollar på det.. Jaja säkert bara en känsla:/
# 46 .Jag är väl medveten om Jane att mediumskap är en livslång skola.
Om man nu väljer det. Men mer av Anden än Mediumet låter ju inget vidare ?
Vilken Ande?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#51….ja det var inte svårt att svara på egentligen….mer undervisning från ANDEvärden och inte så mycket från mediumets hjärna….
Ande….den som ger budskap, kunskap, undervisning från andevärlden och mediumet förmedlar det…..
Ande….en icke kroppslig personlighet
Men ordet ande kan också hänvisa till den del utav oss som kallas just Ande i sammanhang med Kropp och Själ…..
Om man nu vill välja ett spiritualistisk mediumskap och då ingår det atuomatisk mer ande än mer medium….när man förmedlar till de som lyssnar vid en sittning/seans
ha en fin dag 
Carpe momento
#52 det var inte till mig du skrev, men det var bra och fint skrivet:)
Har sett Livet på andra sidan nu! - Ja vad ska man säga-Tv är ju underhållning- men frågan är om de tror vi är blåsta ?
Ja man kan undra hur Tv tänker och hur dessa medium kan ställa upp på att lotsas som att det är spontana läsningar - det är ju larvigt!
Skulle du Jane ställa upp i ett Tv-program ?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Jag tycker det är viktigt att man som Medium förstår att så fort man visar upp sig i TV så är man företrädare för hela mediumkåren därför att det är på så medelsvensson ser på det hela.
Dessutom granskas allt med lupp och förstoringsglas vilket gör att skeptiker ffår vatten på sin kvarn så fort det finns någonting att anmärka på.
Varenda felsteg blir någonting vi alla får dras med länge.
Det är bara att se på hur det ser ut på de öppna forumen på iFokus.
Skeptikena kommer ideligen dragande med händelser som inträffat för många år sedan och "kräver" mer eller mindre att vi idag ska förklara dessa.
Jag tycker att alla Medium som ställer upp offentligt är modiga men de får även räkna med att det även blir öppna diskussioner om arbetsmetoder.
Det är inte konstigare än att det diskuteras om andra program som går på TV.
//Hellas
#57 Hellas jag har ingen aning om vilka dessa Medium är i programmet.
Jag känner bara att, nu sågar ju en sk.medial dessa medium.Tråkigt :(((
För den här tråden handlar ju om Rädsla för vad någon annan gör.Eller?
Det är det som är konstigt. Då anser i alla fall jag att TS bör ´vända blicken och focus på sig själv.
Men alla utvecklas ju i sin egen takt.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#57 "Jag tycker det är viktigt att man som Medium förstår att så fort man visar upp sig i TV så är man företrädare för hela mediumkåren därför att det är på så medelsvensson ser på det hela."
Va?! 
Du talar som om Medium vore ett yrke. (Kår = kollektiv benämning på alla personer av ett visst yrke.)
Och du nämner diskussioner om "arbetsmetoder"…
Vad i hela fridens namn är detta? (Nu är jag så förvirrad, som det öht är möjligt för en levande varelse att bli.)
56 Tveksamt - inte under de som synts hitills !
Man måste fråga sig varför i sådana fall - varför vill man synas i Tv ?
Är det för man vill visa upp sig själv, bli kändis och få reklam?
Är det för man tror man gör en god gärning, eller är det en kul grej?
Är det för man känner man har ett kall och känner man kan hjälpa andra människor med tv ?
Ja varför skulle man ha ett behov för att synas i TV?
Sen om du ställer upp- så blir min fråga- ska man som medium låta sig styras av TV produsenten? Kan man det som Medium? - Jag tror inte det och man bör inte låta sig styras.
Ja ingen enkel fråga - men man bör tänka igenom den innan man går med på att medverka i Tv - att fråga sig själv Varför man ställer upp ???
#58 White lady, att diskutera olika arbetsmetoder är friskt och sunt, inte alls konstigt och det är fullkomligt tillåtet.
Känner man sig inte bekväm med det bör man inte läsa sådana trådar.
Eller, ännu bättre, varför inte bemöta det hela genom att diskutera programmet, vill Du framföra de positiva delarna så är det jättebra.
Själv har jag både positivt och negativt att skriva.
Det jag absolut INTE känner mig bekäm med är känslan av att TV lägger sig i och regiserar dessa Mediums arbeten.
Självfallet har jag inga belägg för det utan bara en känsla som mycket väl kan vara fel.
//Hellas
Du talar som om Medium vore ett yrke. (Kår = kollektiv benämning på alla personer av ett visst yrke.)
Sv. Ordet "Kår" är inte enbart ett yrke, det finns Scoutkårer, Studentkårer mm. Församlingar överlag = Kår
Och du nämner diskussioner om "arbetsmetoder"…
Sv Vad är det du undrar över i den meningen?
Vad i hela fridens namn är detta? (Nu är jag så förvirrad, som det öht är möjligt för en levande varelse att bli.)
SV Starta en separat tråd om Du inte är bekant med att vägledare, medium och Healer har olika arbetssätt. Det är en bra intressant frågeställning.
//Hellas
"Dessutom granskas allt med lupp och förstoringsglas vilket gör att skeptiker ffår vatten på sin kvarn så fort det finns någonting att anmärka på."
Ska man bry sig om det?
Vem f** bryr sig om vad skeptikerna tycker?
Dom "tycker" ju HELA tiden. Ska man göra dem till smakdomare så ligger man illa till.
# 60 Jane ,vore ju bra om du hade svarat på dina egna frågor, för dom gäller ju dig och ditt tänk.
===========================================================
#61 Du skriver Hellas.
"" White lady, att diskutera olika arbetsmetoder är friskt och sunt, inte alls konstigt och det är fullkomligt tillåtet.
Känner man sig inte bekväm med det bör man inte läsa sådana trådar.""
Vet du Hellas kallar du det att diskutera arbetsmetodet, då har jag missförstått ALLT och drar mig ur. För jag anser inte att varken kort kjol eller något annat har med seriös kritik att göra, ej heller hur TV-bolagen väljer att lägga upp konceptet. . Det pratas om att spiritualistiskt medium har ett fundament att stå på. Känns mer som någon slår sig för bröstet och säger jag är MYCKET bättre som medium.
Vill bara upplysa dig Hellas jag känner mig bekväm med allt så länge det håller sig till ÄRLIGHET OCH SANNINGEN.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Vilken underhållning du och de dina bjuder på Jane Lyzell.
Det finns så mycket avundsjuka i inlägg och komentarer. Ser ni inte själva vad ni skriver?
64 Jag har svarat 
65 Inte avundsjuk för fem öre
bjuder på underhållning då om du ser det så!
# 60 Jane ???
Dina Frågor (eller undran) tillhör ju Dig Jane.
"Man måste fråga sig varför i sådana fall - varför vill man synas i Tv ?
Är det för man vill visa upp sig själv, bli kändis och få reklam?
Är det för man tror man gör en god gärning, eller är det en kul grej?
Är det för man känner man har ett kall och känner man kan hjälpa andra människor med tv ?
Ja varför skulle man ha ett behov för att synas i TV?"
===========================================
Tv-mediumen har nog säkert tänkt igenom detta, men det kvarstår fortfarande,,din rädsla att bli kopplad till dom som Medium ?? Har du ett färdigt och enkelt svar på det ?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
67 Jag svarade på din fråga - inget annat !
#68 Då läste jag fel Jane efter ditt svar i inlägg #60…. Sorry
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Vet du Hellas kallar du det att diskutera arbetsmetodet, då har jag missförstått ALLT och drar mig ur.
Svar Ja då har du missförstått allt, helt korrekt antagande.
//Hellas
Ja då har jag sett ett avsnitt till och det får bästa betyg hitils - bra jobbat blir det denna gången!- Mer seriöst en de förra avsnitten! - kul!
#72 white lady
Så DU tar på dig ett allvetande som VET vad jag själv avser med det jag skriver, är inte det att ta på sig en något för stor kostym?
Det skrämmande är att jag ville tro att du missuppfattat men tydligen handlar det om att Du väljer att feltolka.
Ursäkta men jag vet vad jag skriver och vad jag menar och att dömma av dina svar och påstånden så har du missuppfattat, det vet jag att jag kan bedömma.
Om Du, eller sedan väljer att tolka in annat smutsigt och elakt så får det stå för dig
Jag kommer inte tillåta dig att göra egna fula tolkningar.
Läs det som står, läs rätt eller lämna tråden utan vidare kommentarer.
Du får gärna delge oss dina tankar kring programmet men det nu nu gör är fula påhopp och egna tolkningar kring sådant som andra skriver och förvränger det.
//Hellas
#71 Jag håller med dig Jane, jag gillade också programmet denna gång 
//Hellas
Tråkigt att läsa alla strider mellan er alla i denna tråd. Men kanske nyttigt att rensa luften lite? Det är ju lätt att tolka in sitt egna tonfall i texter man läser, är man irriterad när man läser en text så kan ju texten också bli det. Är man öppen och glad..så ja. Antar och hoppas att ni alla vill varandra väl, märks kanske inte men vi hoppas. Förlåtelse är ju en större makt än er själva. Förståelse är ock så en makt. Insikt osv.. Men även intressant hur era åsikter (våra) går isär och det är ju helt ok det med? Ang programmet, så tycker jag det blivit jobbigare att titta på:( önskade att det skulle vara mer som det okända (inte helt perfekt heller, mer min stil) tyvärr hakar jag upp mig på allt putsande med naglar, ögon fransar sådant som jag inte tycker har någon mening i andlighet. Meen, man får väl bortse ifrån dessa världsliga ting;) Tycker mer om munkar och liknande som håller en så låg livsstandard och lägger energin på att söka. En känsla bara.. Trevlig dag:)
MYCKET bra program, tycker jag.
Varför - vet jag inte… Det bara känns så. 
Jahaja då var vi tillbaka på ruta 1 igen - inte bra :(
Jag är nog gamal modig!
Jag har slutat titta på det… Säkert bra för vissa men.. Nja jag behöver ju inte:)
Jag tycker hon Vivi är både duktig och snygg.