Hemsökelse - Jippo?
Har ande världen blivit en cirkus nu - något som man åker runt och kikar på för nöjes skull - ja mycket ska man vara med om- stackars andar!
Detta skrev jag i en tråd på ett annat forum - där man ville veta om Hemsökta platser - för att åka dit och kolla runt!
Jag blir beklämd att respekten för Andarna inte värderas mer - var är respekten!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Hej Jane,
Jag håller med dig! Om jag förstår dig rätt, menar du jippo - typ "Följ med oss till hemsökta platser och se vad vi hittar "?
För mig låter det beklämmande. Själv drar jag parallellen till personer som behöver hjälp, men som istället bara blir uttittade av nyfikna som tycker det är spännande. Andarna är ju människor utan fysisk kropp som förtjänar precis samma respekt som när dom hade fysisk kropp 
"Be kind whenever possible. It is always possible" H.H Dalai Lama
1 du har så rätt i hur jag menar - ser det som de förr i tiden drog runt på missbildade och vissade upp som om de inte hadde egen värde

Det är inte konstigt att människor är nyfikna. Och för dem som inte är mediala är det en av få former att komma i kontakt med andra sidan och det som är mystiskt. Vi har ju ingen aning om vad de gör och anser om oss på andra sidan. vi kanske är som en myrfarm för dem. Provocera är mer respektlöst snarare än att titta.
Alis volat propriis 
#3. Förstår hur du menar. Provocera andevärlden är inte bra. Samtidigt, är man nyfiken på andevärlden kanske det bästa sättet är att börja med att i kontrollerade former lära sig mer. Ex medial utvecklingscirkel eller någon kurs. Medialitet är enligt mitt synsätt en födslorätt dvs alla har möjligheten att utveckla den i någon mån.

fast där är jag inte lika enig, eller att det är bra för alla att vara det. Skulle det vara så, så skulle vi inte behöva medium. Det finns fel respekt hos en hel del medium också och mycket naivitet.
Skulle det vara fel att besöka "spökhus" (av dem på andra sidan) så skulle det inte ha varit möjligt. Vi känner inte till syftet varför en själ fortfarande får lov att vara kvar i närheten av vår "existens" heller. Det går inte heller att uttala sig i de enskilda fallen vilken lärdom denne enskilde (oavsett vem) skulle kunna göra eller vilket syfte det har. Men visst, ett intresse kan leda till att man faktiskt ser om man har förutsättningar att bli medial och lär sig att på säkert sätt möta andra sidan.
Alis volat propriis 
#5. Det finns mycket man kan göra, som man för övrigt inte bör göra.
Det finns mycket naivitet baserat oerfarenhet när det gäller kontakt med andevärlden med. Mycket kunskap finns redan att hämta inom detta område.
Att alla skulle arbeta som medium var inte vad jag menade. Det är individuellt vilka förutsättningar som man har och om man är lämpad till det.
Att alla kan utveckla gåvan för egen del för hemmabruk,om man så önskar, var vad jag skrev
Ja du, vem vet - i framtiden kanske alla är så utvecklade att medium inte behövs. Det är väl isåfall positivt.
Ställ dig själv frågan varför besöka dessa hus?
- Är det för att utveckla medialitet, bättre börja i en utvecklingscirkel där man lär sig om andekontakt och intuition. Vad som är energispår och vad som är en andekontakt.
- Är det av ren nyfikenhet, be ett medium följa med som har erfarenhet av detta och kanske kan förklara mer ingående vad som händer.

kan vara enig med dig att för att utvecklas är kanske inte ett spökhus det bästa. även om jag inte är spiritualist så kan jag tycka att cirkel är väll mer att föredra än det. Dock är det nyfikenheten som lockar och alla har inte förutsättningar att jobba/samtala med ett medium. Nyfikenheten finns i stort sett alla åldrar. Så förutsättningarna som du sätter upp är kanske inte så enkla och ur ett mycket spiritualistiskt sätt att se på det (tycker jag). Frågan är kanske snarare var gränsen för hälsosam nyfikenhet och vad som är lite för mycket (och riskerar att skada mer än vad det gör nytta). För nyfikenhet kommer man aldrig kunna ta bort.
Alis volat propriis 
6 Kan bara hålla med !
Jag förstår inte vad som är fel med att vara intresserad av hemsökta platser?
Det är inte säkert att alla andarna ser det som något respektlöst jippo? Kanske finns det endel andar som tycker att det är kul och blir glada av att få uppmärksamhet o gillar cirkusen,kanske finns det andar som inte tycker om det?
Andarna och vi kanske har helt olika värderingar,dom kanske upplever saker på andra sätt än oss,hur andarna upplever saker kan ligga utanför vår förmåga att kunna uppfatta?
För min del tror jag att det kan finnas andar på "spökplatser" som vill vara med. Precis som det är med oss här, vi har olika syn på saken och tycker väldigt olika om det mesta, så tror jag även att det kan vara bland andarna?
Det kanske tom är andarna som ber om det och lockar folk till hemsökta platser på något sätt för att dom vill? Tänk om det är tvärtom, att det är deras cirkus jippo, där folk som besöker hemsökta platser blir till cirkus underhålning åt andar?. . . Vad vet vi???
Allt vi ser kanske inte är vad vi tror att vi ser…???
~ mayolica ~
9 Njeee - det är knappas andar på dessa platser endast energi minnen- de går inte att snacka med - det är endast toma minnen som snurrar runt!

bra skrivit #9
Det håller jag inte med om #10 Det kan finnas mycket olika inkl väsen. Det skiljer sig från plats till plats och vad man förväntar sig. Det kan finnas andar på platsen men som inte är platsbundna utan endast nyfikna de med.
Andar på andra sidan skiljer sig inte så mycket från oss. De kommer och tittar när de är nyfkna. En del har inte ens respekt utan klampar in hos människor. Dessa ser inte många medium för de är ju bara där för att kolla, inte sändas till himlen. Vi lever här och det finns inget syfte att gå o fundera på om andra sidan tar illa vid sig för något jag gör eller säger (inom vissa gränser som ren provokation osv.).
Alis volat propriis 
11 Njae - hjärnspöken på nyfikna mediala mer! och deras egna ande vänner!
#10 ??? Om det då är bara är tomma energiminnen som snurrar runt? varför är det då respektlöst mot andarna, om det inte finns några andar där??? 
Hur kan någon veta säkert vad som finns och inte finns på alla ställen? För mej verkar det mera troligt att andar kan finnas vart som helst,jag tror mycket väl att det kan finnas endel andar som är på besök i något spökhus ibland. 
~ mayolica ~

bra fråga! #13
Många verkar glömma att andra sidan tar vid direkt hos oss och även om det finns ett separat himmel så finns det ett slags ingenmansland där i mellan. så på platsen (spökhuset) kan det egentligen finnas hur mycket som helst. Och det medium får in är så pass långt denne ser själv in i ingenmanslandet (vilket ofta inte är speciellt långt samt vad de får lov att se (vi rätt så skyddade på vad vi får lov att se och inte se - därav de skillda åsikterna om vad som finns o inte finns).
Alis volat propriis 
Jag skulle till o med kunna tänka mej att det finns endel andar aktar sej för medium ibland och håller sej undan av olika skäl,några kanske vill få oss att tro att dom inte finns eller inte är på vissa ställen?
Några andar kanske skrattar åt oss som vi håller på och krånglar till saker ibland och har ideer om dom? kanske tycker endel andar att vi är dumma o lättlurade,medans några andar har åsikter om deras sätt o anser att vissa andars sätt att behandla oss är respektlöst?
Jag påstår inte att det är eller inte är si eller så. Vi har bara sett små glimtar av "andevärldar" Vi vet inte mycket egentligen,det mesta tror vi eller föreställer oss.
~ mayolica ~
13 Det är starka minnen som fastnat i tiden av personer som haft traumatiska upplevelser- det ska ses med respekt och hänsyn!

helt rätt #15
Alis volat propriis