Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: andlighet
Läst 2724 ggr
Vintersnö
5

Tror ni på Gud?

Jag är lite nyfiken på om ni tror på Gud eller inte? Jag gör det och den tron känns otroligt viktigt för mig, men jag är ändå ganska förvirrad. En del medium säger att Gud finns medan andra säger tvärtom, och jag vill gärna lita på alla medium, men det går ju inte ihop.. Läste i en bok för ett tag sedan skrivet av ett känt medium, och där hävdades det bestämt att Gud inte finns. Det gjorde mig jätteledsen eftersom jag tycker att det är väldigt hårt att med en enda mening krossa så många människors världsbild, speciellt från en person som på något vis ska ha en särskild insikt och som man litar på. Men hur skall man veta vem man kan lita på när andra medium (som sagt) är lika säkra på att Gud visst finns? Det är inte det att jag inte respekterar andras åsikter, det är bara det att jag blir förvirrad av dem och inte vet vad jag själv skall tro. Vad har ni för tankar kring detta?

Jane-Lyzell
1

Vilken bra fråga - Jag tror de flesta medium har en tro på Gud eller GudsenerginGlad fast däremot Gud som en person är nog få medium som har i sin tro- Mer en kraft!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
0

Jag tror på Gud som en kraft, precis som Jane beskriver det.
Det är "ALLTET" dvs. Du, Jag, alla andra, träden, luften.

All samlad energi, för mig är det Gud.

Det finns olika religösa grupper men jag tror även är att man i grund och botten pratar om samma Gud.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Lady-Oona]
0

Vintersnö…vilken gud är det som du tror på? Det är lättare att besvara din fråga då ifall du har ett svar på min undran.

Glad

Kerstina-61
1

¤0 Jag är också nyfiken på den frågan som OOna ställde Glad

Min tro är som Jane och Hellas, att Gud är en stor kärleksfull energi och kraft. Universum, alltet!  

Tänkte på en kväll då jag såg en film på TV då man satt i en kyrka och bad för 2 sammanväxta barn att de skulle överleva sin operation…att det är ju det vi gör också då vi skickar healing. Fast vi använder oss av olika uttryck och på olika sätt, men vi tar ju kraften uppifrån och skickar den till den vi ber för Glad

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Smålänning
1

Jag tror på den treeninga Guden. Fadern sonen och den heliga Ande i Ett.

Inget jag måste bevisa eller motbevisa. Det fungerar bra att tro, även om vissa här på de olika sidor känner sig obekväma med det… har det känts som iaf;)

Gud är Gud, Heliga Ande kan man mer kalla för energi, finns på jorden för dem som vill ta emot, Jesus- Sonen var Gud i mänklig gestalt på jorden under några år. Brukar be till de olika namnen även om jag tror att det är en Gud, den ende.

Men trivs här inne bland medier och andra sökande troende… massor av härligt folk!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Vintersnö
1

#3 Lady-Oona, jag tänker att det är samma Gud som vi alla tillber, bara att tron tar sig olika uttryck i form av olika religioner och olika namn på Gud. Så det är väl ingen "särskild" gud på det viset jag ber till, jag tänker mig att det är hela universums gud och skapare. Men i böner brukar jag benämna Gud som antingen bara det, eller som Fader Gud och Moder Gud. En feminin kraft och en maskulin, fast egentligen kanske det är en och samma, som två sidor av samma mynt, det vet jag inte. Det är så Gud tar sitt uttryck hos mig i alla fall, om det var det du menade. Glad

Hur som helst, tack så mycket till alla för era fina svar och intressanta tankar! Håller med om att Gud är nog mer som en kraft än som en person, men däremot vill jag gärna tro att det är en "medveten" kraft, en som har känslor och älskar alla, ser till alla själar och som man kan vända sig till personligt.. Håller ni med om det, eller har ni andra åsikter?Glad

[Morfalum]
5

Läste i en bok för ett tag sedan skrivet av ett känt medium, och där hävdades det bestämt att Gud inte finns. Det gjorde mig jätteledsen eftersom jag tycker att det är väldigt hårt att med en enda mening krossa så många människors världsbild.

Jag tycker du ska sluta lyssna på vad andra säger och känna efter vad du själv tror. För mig är närvaron av en "gud" något som ligger bortom ord och tankar, därför är det helt ointressant om man med tankens eller ordets kraft förnekar en gud, vi kommer aldrig att kunna tala oss till en slutsats om varken guds existens eller icke existens. Däremot om vi känner efter och ser innåt och vad vi själva känner så finns möjligheten att vissa av oss känner en sådan närvaro och ett sådant behov.

Med andra ord: Strunta i vad andra säger, det enda viktiga är vad du själv känner och att det gör dig stark och lycklig.

Vintersnö
1

#7 jo, egentligen har du helt rätt, jag borde lita mer på vad jag själv känner och inte ta åt mig så mycket om någon säger motsatsen. Och inom mig känner jag verkligen att Gud måste finnas, men när någon jag litar på säger att det inte är så så letar sig tvivlet ändå in på något vis. Han känner troligen lika starkt för sin sak, så varför skulle jag vara den som har rätt? Men egentligen kan man kanske inte resonera så, i slutändan är det väl ändå sig själv och sina egna svar man måste lita på.. Jag skall försöka att göra det mer. Glad

[Morfalum]
1

Han känner troligen lika starkt för sin sak, så varför skulle jag vara den som har rätt?

Varför skulle han vara den som har rätt?Flört Nej men det är ju det här som är så roligt, vi är så olika och tror så olika. Jag tycker nästan ett sådant tillstånd är mer intressant än att alla är överrens, därför struntar jag fullständigt i att komma överrens om något som ligger så bortom vår rationella förståelse (som jag ser det)

Indiania
1

Jag tror på Gud på mitt sätt. Det gudomliga i varje människa är Gud för mig.

Likaså är Gud en kraft i universum, spelar ingen roll vad man kallar det!

Det finns inga rätt eller fel vad det gäller detta, var och en blir salig på sin tro.

" Var nära naturen - var när dig själv "

webbsmurfen
1

Kort svar.. Ja!.. Men den är komplicerad, och jag har inte hittat just den rätta vägen.. Men gud finns ja!

[Lady-Oona]
2

Varje människa har sin bild av/på GUD beroende på vilken tro man har så tror man på GUD vad man sätter för tolkning och defination på GUD så finns GUD och om någon annan säjer motsatsen så har det inte med den troende att göra utan är en tolkning/tro från den som uttalade förnekelsen…så varför "bry sig".

Ha en fin dag…

Rambriko
1

Visst finns det en kraft som är starkare än allt annat! Men en liten vit gubbe med långt vitt hår och vitt skägg som sitter bland molnen det tror jag inte på!

Så jag säge ratt jag tror på en makt starkare än mig själv!Cool

LOJ

Jane-Lyzell
1

Oj så mycket bra åsikter om Gud - härligtKyss

Smålänning
1

#13 Vore det inte lite roligt om vi dör och då kommer till "himlen" och där sitter en liten snäll gubbe med vitt hår och skägg:D

Förstår ju vad du menar, såklart… Men tyckte nästan bilden var lite gullig..en liten snäll kärleksfull gubbe som kramar om en när man kommer:)

Jaja… har en fortsatt fin dag

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Ians
5

Vintersnö…..Själv tror jag på Gud också….men inte på kyrkan!

Förstår du hur jag menar? Jag tror på Gud som kraft runt omkring oss…men behöver ingen präst eller pastor som talar om Hur min tro skall få lov att yttra sig!

För mig finns det ingen motsättning mellan en Gudstro och ett mediumskap……vilket många pastorer/präster anser.

Kanske blir det lite farligt om vi går runt o har egen kontakt med världsaltets härskare……då kan kyrkan som den ser ut idag….sett ut…förlora sin makt över Gudsbilden.

Healing är ju suspekt …utan för kyrkan…..då är det nog svart magi?

Men vem säger att de har rätt i det…..Den gudomliga energin har väl rätt att verka som den vill….och har bevisat att den gör så många gånger i historien om man skall läsa de böcker de själva tror på!

Men plötsligt skulle det inte vara så?

Fundera inte så mycket är mitt råd….gå på din egen kontakt o intution när det gäller Din kontakt med Gud/ kraften som håller ihop….. allt!

Och bara för att man är sk känt medium….har man inte alla svar…det har ingen!

I ditt hjärta finns en kontakt med universums krafter….som är nedärvd i dig sedan begynnelsen…följer man den intutionen så går man sällan fel…..vad än någon annan påstår.

DEN känslan är mer värd än vad ngn skriver i en bok! förlåt om jag låter respektlös gentemot kända  …..men jag är nog skadad av mina år inom kyrkan då jag ansågs konstig för att jag inte trodde xakt som de ville att ja skulle tro!

ex skulle man gått på kurs hos dem för att anses ha healer gåva…..men en gåva är i min värld en gåva och inget man måste gå på "rätt" kurs…rätt församling för. (Teknik o att lära av dem med större erfarenhet är en helt annan sak.)

Så auktoriteter som anser sig veta allt är jag allergisk mot!

Detta betyder inte att jag inte lyssnar på någon…..men det skall klinga igen kännande i min själ för att jag skall ta det som en sanning!

Inte bara att någon Säger så! Hoppas Du/ ni alla förstår hur jag menar!

Man kan nog kalla mig en misstänksam j-l….juvel Flört 

Men tror för min del att det är bra att vara lite misstänksam o inte svälja allt…..bara för att någon har ett namn.

Och bara för de har rätt för det mesta….köper jag inte allt rätt av!

Många ord förlåt….men kort o gott Tro som du känner är rätt tills du väljer att tro ngt annat för att Du känner att du är övertygad om det!

Hellas
0

#15 Jag blir nog gladare om mina nära och kära möter upp mig då jag vandrar över till andra sidan Kyss

//Hellas

Hellas
0

#16 Så klokt och fint skrivet Ians, tack Glad

//Hellas

Ians
0

Tack Hellas!

[skymningsaga]
0

Nej, har varit emot namnet gud sen jag hörde talas om det vid 6 års ålder.

Men respekterar de som tror

Vintersnö
1

#20 Och jag respekterar er som inte tror. :) Men man blir lite nyfiken på exakt vad du menar med att vara "emot" namnet Gud? Jag själv brukade hitta på en massa andra ord och namn istället för ordet Gud, eftersom jag tyckte att det kändes för "kristet" och att jag inte ville bekänna mig till en religion. Inte för att det skulle vara något fel med kristendom eller religioner alls, men det kändes bara inte riktigt rätt för just mig. Nu har jag dock kommit över det, har bestämt mig för att bara släppa alla tidigare associationer till namnet Gud och sluta krångla till det för mig själv. Nu använder jag det utan hämningar. :) Men är det något liknande du menar, att du tycker att namnet Gud är negativt laddat på något sätt, eller är du helt enkelt emot i bemärkelsen att du inte vill att Gud skall finnas?

[skymningsaga]
0

jag vet inte. Kan inte förklara eftersom det är något som alltid funnits med mig. Har alltid varit emot det kristna men vart det kommer ifrån vet jag inte.

elise93
1

Jag blir så glad av att läsa alla olika kommentarer och uppfattningar som vi människor har om gud. Alla tror inte likadant, alla lever inte likadant och alla uppfattar inte allting likadant här i världen. Och om du anser att gud inte går att förneka oavsett vad någon annan säger så har du rätt. Gud har så otroligt många sätt att uttrycka sig på för alla människor, vissa ser honom som en person andra som en kraft som omger hela vår omgivning det är så vackert på sitt sätt. Andra väljer att tro genom kyrkan många väljer just det som en trygghet andra som kanske påstår att gud inte finns kanske inte har funnit sin koppling till honom? Jag är själv muslim jag konverterade jag gick i flera år och undrade och tänkte för mig själv vem har rätt om gud finns, och vad är den rätta tron? Ja idag kan jag säga det vet endast var och en själv. Gud har en unik relation till oss alla på våra plan som passar oss. Om du vill tro på gud så ska du göra det för din egenskull, om du inte vill tro på en bibel eller en kyrka eller en koran är helt upp till dig. För mig har gud uttryckt sig genom koranen och jag ser det som att Muhammed nådde sin koppling med gud han var MEDVETEN! Alla är kanske inte troende men har en kraft inom sig iaf, man ska inte tro för att man ska känna trygghet men ska tro på det som känns rätt inom sig själv. Jag accepterar allas syn på gud för jag vet att han är med oss alla och det är hans uppgift att finnas med var och en oavsett vilken religion man tillhör eller hur man ser på gud. Jag valde islam för att det rörde mig till slut, jag bad för mig själv och sa för mig själv snälla gud om du nu finns led mig den rätta vägen…och här sitter jag helt förstummad av mig själv att jag vågade ta det steget. Jag fann min koppling med gud genom islam, vissa kanske finner sin koppling med gud genom att måla tavlor och uttrycka sig genom att skriva eller göra något som får dom att må bra. Vissa utövar healing och jag ser inga som helst hinder i det, gud finns hos oss alla även hos dom som tvivlar men alla har inte samma uppfattning. Gud säger själv att vi måste finna våran inre tro, givetvis tror jag på koranen t.ex. men inte till punkt och pricka men för mig känns den rakt i själen när jag läser den. Låt ingen tala om för dig om han finns eller hur han finns det är hans uppgift att visa och leda dig på det sätt som passar just dig för du är också en unik person just så som han vill att du ska vara. En avbild av honom ALLTET en helt unik samansättning precis som alla andra.

Våga tro vad du än tror så länge det känns rätt.

KRAMAR.

camasufri
1

Tycker det känns lite oansvarigt av de medium du gått till som påstår att gud inte finns, om det är så rakt på de uttryckt sig. Är det en svag människa som kommer till dem finn ju risken man drar undan mattan för dem fullständigt!

Jag har alltid trott på något större än mig, än oss alla, det är inprogramerat i de flesta, oavsett vi är medvetna om det eller ej.

Så frågan är väl, har dessa medium förklarat/ erkänt att de istället tro på en universell kraft utan gud? Eller är de sig själva nog?

Om de är sig själva nog, ska man nog inte lyssna till dem överhuvudtaget då jag inte tror vi har några insikter, gåvor och så vidare oberoende av den universella kraften/ energin.

Många människor, däribland jag, har vilseletts och tror/ har trott att gud är något utom dem själva därför blir också deras tro och deras förmedling av tro tom, utan kraft och full av lögn.

Så jag tycker nog du ska göra som flera i tråden svarat:

Lyssna inåt, det är bara där du kan finna din alldeles egna, förunderliga, obestridliga sanning =)

/ Carina

Jane-Lyzell
0

Flört

yamher
1

ja, som den person han är och ansvarar för allt levande. För mig är det ingen allround kärlek eller kraft. Det är något helt annat.

#15 o # 17 Varför skulle inte en "gubbe i vitt skägg" och dina nära o kära samt skyddsängel/änglar möta upp dig när du går över?

viktigast är att man själv är trygg, för det är främsta syftet tills dem på andra sidan har ett högre syfte med att visa vad som egentligen existerar. Fram tills dess så får vi reda på det dagen vi går över om vi själva inte söker (naturligtvis).

Alis volat propriis Oskyldig

Choklad
3

När jag tänker på  Gud, så menar jag en universell kraft som håller upp allt och oss alla med kärlek. Den kärleken är för mig, ett vitt starkt sken i allas våra hjärtan, som förbinds med den kraft som uppbär hela vårt universum och mer därtill, en oändlighet som vi är en del av.

Denna Gud, kraft, är till för alla, även för dem som inte vill ha den eller kan förstå den, men den finns där alltid.

Vi är inte skyldiga den något alls, bara vår frihet att vara den vi är.

Vi är i utveckling och varje stadie i den är till för att lära oss kärlek och åter kärlek, för det är det som håller uppe allt..

vårt hjärtas ljus är förenat med alltet (Gud) alltid genom alla liv och alla resor vi gör i dessa liv.

Inom och utom oss.

Kärleken bara ÄR.

Så tror jag.Glad

U R us

DivineAngel_90
3

Jag tror på Gud. Brukar be ibland och det känns bra. Jag tänker gud som en skapande medvetande kraft i universum som skapat allt vi kan se, samt universum självt. Men jag tror liksom samtidigt att Gud ÄR universum oxå. För mej är Gud varken man eller kvinna men ändå säger jag han. Jag tror inte att Gud är en person eller ser ut som en, men jag tror ändå han är medventande och lyssnar till våra böner och ser efter oss, ser efter det han har skapat. Jag tror det är det som kan kallas en personlig Gud.

Ja, detta är vad jag tror. ^^