Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikettandlighet
Läst 1998 ggr
DivineAngel_90
2

Er Tro....

Hur skulle ni sajt medlemmar beskriva er Tro. Tex kallar ni er något särskillt såsom kristna, new age, Buddhister eller bara andliga?

Vad innebär er tro för er och hur kan just ni hjälpa andra människor med hjälp av er tro?

Ja lite funderingar kring tro och åskådning. Återkommer med ett svar från mig snart.

Kramar

DivineAngel_90

Jane-Lyzell
0

Vår sajt heter "Spiritualism i fokus" - vad vill du veta ??

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

DivineAngel_90
2

Well… Är inte alla som har en tro spirituella på nåt vis. Jag vill helt enkelt veta det jag frågade. Om vissa av er kallar er ngt särskillt hur ni skulle beskriva just er tro. För allas tro kan ju se olika ut även om man förenas i en grund. Om du förstår vad jag menar.

Kramar. ^^

Loris M
3

Man har ju en religionstillhörighet som man tilldelats vid födseln, men det är inget man själv valt så jag vill inte kalla mig något särskilt. Jag tror på Gud/källan, dock inte så som det beskrivs i Bibeln eller Koranen. Jag tror också på livet efter detta. Om jag var tvungen att välja ett ord för för min tro, skulle jag kalla mig för andligt troende.

Sedan är det nog mest buddhism som tilltalar mig mest av de religioner jag känner till. Främst för sin syn på livet efter detta och tro på reinkarnation. Även deras syn på livet, den positiva inställningen, stillheten, meditationen.

Men jag känner inte att jag skulle vilja konvertara, en tro kan man ha ändå. Sedan är det så att jag tycker att det är svårt att kunna identifiera sig med allt som finns inom en viss religion. Det är kanske något litet från olika religioner som tilltalar mig och då tycker jag att det är ok att "plocka" lite som man vill ända tills man hittar sin egen sanning. Dalai Lama har sagt att det finns inte en enda religion i hela världen som skulle kunna passa alla människor. Det håller jag med om. Även om vi människor i grunden är väldigt lika varandra så är vi samtidigt olika varandra, på så sätt att vi har olika kunskaper, erfarenheter, behov…

Vad innbär min tro för mig, undrar du… ja, jag skulle säga att det hjälper mig igenom svårigheter och hjälper mig att se en mening med livet. Ex. min tro på reinkarnation gör att jag ser varje motgång bara som ännu en läxa som jag ska lära mig. Istället för att vara förtvivlad vid svårigheter och undra: Varför händer det mig?, försöker jag tänka: Vad kan jag lära mig av det här? Vad vill universum att jag ska fatta? Har jag tidigare varit i samma situation och hur gjorde jag då?

När det gäller andra människor, hjälper min tro på så sätt att jag känner en större ödmjukhet inför de människorna jag möter, för de är också här för att lära sig och göra sina "läxor". Min tro hjälper mig att ha tålamod med andra, vara ödmjuk och hjälpsam. Jag försöker också se varje "besvärlig" människa som speciellt utsänd för att just jag ska lära mig något. Jag tror starkt på att det vi sänder ut och hur vi bemöter andra, det är det vi får tillbaka och det är så vi själva blir bemötta.

Kram

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Hellas
1

#0 Du är på ett forum där tron heter "Spiritualism".
Det finns kyrkor i sverige för sådana som oss där de håller såväl dop som begravningar.

Spiritualism och att vara Spirituell är inte samma sak och det är långtifrån alla som ser sig som Spiritualister även om de är Spirituella.

Det finns många bra artiklar härinne som handlar om just Spiritualism.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Loris M
3

Ni säger att detta är ett forum som heter spiritualism och att även tro heter det. Visst är det så, men menar ni att alla 1151 medlemmar har denna tro? Det har inte jag.

Menar ni att man måste ha denna tro för att vara medlem?

Om svaret är ja på ovanstånde frågor så har jag hamnat fel och jag ber om ursäkt för min kommentar och då förstår jag att ni tycker att inlägget är inte relevant.

Om svaret är nej (vilket jag hoppas) så är inlägget #0 relevant och det skulle vara roligt att få veta hur andra tänker.

Ni har bra diskussioner, inlägg och artiklar och det är i mycket jag håller med er om. Det skulle vara tråkigt (för min del) om forumet var avsedd för en begränsad skara människor. Det är när vi utamanar varandras tankar som vi kan växa och utvecklas.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Hellas
0

#5 Självklart finns det öppenhet för andra religioner, det ligger i Spiritualismens natur då vi accepterar alla typer av religioner.

Jag har nog missuppfattat din frågeställning, eller rättare sagt, läst fel.

Fast Spiritualism är inte detsamma som att vara Spirituell, det är viktigt att förstå i diskussionen.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/