Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikettlänkgalleri
Läst 2082 ggr
Jane-Lyzell
0

Blir så ledsen((

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15575604.ab
Detta är fasenemej inte klokt((((

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elpida
4

Mmm, det är så jäkla viktigt att kolla upp var köttet kommer ifrån, lära sig de märken man vet sköter om djuren ordentligt. Mer ekologiskt kött där djuren fått andas, röra sig och behandlats med respekt!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jane-Lyzell
1

allt handlar om pengar - vart är djurens värdeGråter

Jane-Lyzell
0

Finns bara en som kan förändra detta och det är konsumenten - sluta gynna dessa rackare(((

[twtw]
0

håller med Elpida. om alla gjorde så vore allt mycket bättre. folk skiter i djuren. hoppas nästan såna hamnar med huvet i elektriskt bad och får halsen avskuren. bara för att dom ska få veta. men jag önskar inte nån döden de gör jag bara inte. men va i hela världen man än gör, säger, så fattar inte egon som vill ha makt o pengar

Cristine
0

Det är de som har makten som bestämmer och de är helt hjärtlösa, tyvärr så är det pengarna som styr som i allt annat. Finns det något som har värde idag?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[twtw]
0

ja pengar verkar ju ha ett överskattat värde. pengar är världens sämsta uppfinning utan diskussion för om inte pengar funnits hade det inte vart "kriser" i hela världen pga ekonomi o skit som ingen ens behöver. va behöver man pengar till egentligen? om vi säger at alla pengar i världen försvinner. dör alla då? men oj det trodde jag inte

[Sanna3]
0

Jag skäms över att tillhöra denna art!   Skäms

Homo Slaktus borde utrotas. Det finns ju morötter…

[twtw]
0

skäms också

Jane-Lyzell
0

Ja verkligen - att det får gå tioll så här- var är värdigheten???

blombuketten
2

#3. "Finns bara en som kan förändra detta och det är konsumenten - sluta gynna dessa rackare((("

Helt rätt. Makten ligger i konsumentens händer. Det är vi som bestämmer hur vi vill ha våran mat (och annat). Om vi inte köper de varor som bjuds är producenterna tvungna att göra något annat.

Självklart styr pengar. Det gör det för oss konsumenter också. Det är vi som vill ha så billig mat som möjligt, utan tanke på vad det kostar djuren. Det är vi som kan kräva, även om det kostar mer, att vi ska ha bra mat, bra kött från djur som behandlas väl. Det SKA löna sig för bonden att ha småskalighet som ger möjlighet att ge djuren ett så bra liv som möjligt. Liksom allt annat som där hör till.

Bara den saken att en ko (eller annat djur) ska ha ett namn och inte bara vara ett nummer, anser jag vara viktigt. Eller att få vara ko och inte en mjölkenhet.

Marknaden rättar sig efter konsumentens krav, annars har marknaden ingen att sälja till.

Jane-Lyzell
0

10 Tänk att vi kan vara rörande överensTungan ute

orsakverkan
1
Jane-Lyzell
0

12 Det mår garanterat bättre rent etiskt och moraliskt ¨på ekologiska gårdar där de får vistas ute!

Att sen samma sjukdommar finns som i ditt fall visar endast djurhälsan gernerellt(sjukdommar) - visar ju inte  hur djur som inte bor ekologist mår psykiskt!

blombuketten
1

#12. En bra djurhållning innebär ju att djuren ska ha det så bra som möjligt. Då tänker inte jag i första hand på om en ekologisk ko lika ofta får juverinflammation som en konventionell ko och/eller andra sjukdomar.

Jag tänker mer på den enorma besättning djur som idag nästan är ett måste för att överleva som bonde. Djur som inte har namn, djur som står i långa rader där de måste turas om för att kunna lägga sig ner. Djur som står på en slags gummimatta där man slänger in några halmstrån. Kor som kallas för mjölkenhet istället för ko.

Det är också vanligt att kor står där de står och kalvar precis där de står, i den långa raden med andra kor. Kalven tas (oftast) direkt från mamman och ställs i ett litet bås där den sen matas med flaska, napp i en hink. Mamman mjölkas separat på sin råmjölk, istället för att få dia sin kalv.

Jag har själv arbetat på en konventionell bondgård där jag hade hand om bl a kalvarna. De trodde jag var deras mamma och det blev ett väldans liv så fort de hörde min röst. Det tråkiga i det hela, förutom att komamman och kalven inte får vara tillsammans, är ju att kalvarna får stå där i sina bås, alldeles ensamma. Det blir ju, allra helst för kor och grisar, ett slags löpandebandliv.

Det är bara ett exempel, men det är sådant jag anser vara så mycket värre. Jag skulle önska att det lönade sig med småskalighet där inte en kalv behöver stå ensam p g a lönsamhet. Ett liv måste ju också få lov att vara värdigt och det är här vi konsumenter kan förändra. Ställa andra krav, även om en bit kött blir dyrare. Det är ändå godare, om man vill äta kött, att sätta tänderna i en köttbit som inte är stressat och full av adrenalin.

Jane-Lyzell
0

14 ursh o fy jag blir gråtfärdig läsa det du skriver- hur hemska är människan!Rynkar på näsan

orsakverkan
0

#14 Precis som du skriver är storskaligheten ett av de stora problemen. Och detta är inte eko-gårdarna skyddade från. Tvärtom måste man ibland ha ännu större djurtäthet på ekologiska gårdar eftersom uppfödning och produktion inte är lika effektiv som på andra gårdar. Och större djurtäthet gynnar inga djurs välmående.

Det är inte lätt att vara uppfödare och det lönar sig sällan att ha "lyckliga" djur. Tyvärr.

JamesRandig
3

Som orsakverkan säger är ekologisk märkning ingen garanti för någonting, förutom att de får ekologiskt foder. Många bönder säger t o m att djuren mår sämre på de ekologiska gårdarna.

Varför slutar ni inte bara äta kött? Jag har varit vegetarian i 13 år ungefär och det blir bara lättare och lättare för varje år, med tanke på alla nya produkter som kommer. Om ni verkligen bryr er om djur, vilket ni verkar göra med tanke på alla ledsna kommentarer här - varför inte bara sluta med att bidra till den här vidriga industrin? Det är inte icke-ekologiska kycklingfarmar som är problemet, det är köttindustrin som helhet.

Elpida
0

Att äta kött är ganska naturligt, däremot borde vi se över hur mycket kött vi stoppar i oss och som sagt vara noga med varifrån köttet kommer. Sedan har du rätt i, JamesRandig, att köttindustrin är ett stort problem. Jag påstår inte heller att ekologiskt är en garanti, det krävs lite mer översikt än så. Som jag skrev: där de även får röra sig och behandlas med respekt!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jane-Lyzell
2

Jag är vegetaian sen många år och tycker det är f-djäkligt att människan är ett sådant rovdjur(((

Men för dom som äter kött och fågel måste detta få ett slut - inte konstigt sjukdommar som galna kosjukan och fågelinfluensan dyker upp!

konsumenten själv måst säga STOP

JamesRandig
2

Fint att du är vego Jane, hoppas fler tar efter dig. I alla fall om man tycker att köttindustrin är dålig, då finns det ett superenkelt sätt att agera. Och vi kan intyga att livet som veg inte är det minsta torftigt, eller hur Jane? Flört

groblad
2

Hur är det med Omega-3 från fisk, är det en grönsak, Jane?

Jane-Lyzell
0

20 Nej inte torftigt idag kan man vara vego - fins många bra alternativ - det sista halvåret har jag börjat äta fisk o skaldjur igen då jag lagt om till lchf.

Känns tufft på ett moraliskt sätt äta fisk igen - men försöker äta fisk som haft det bra, när jag äter det någon gång ibland - mestadels äter jag vegetarisk mat.

Håller verkligen med om köttindustrin den suger(((

21 Nä omega3 är inte vegitariskt- det är fisk- vet inte riktigt vad min kost heter kanske fisk  laktovego:-))