Brandfarlig kristallkula
I helgen började det bolma rök ur ett blomsterarrangemang på vardagsrummsbordet. Till min stora förvåning så var det min kristallkula som var boven i dramat. Balkongdörren hade stått öppen så att solstrålarna träffat kulan som i sin tur fungerat som en lins och fjuttat på torven i jordblandningen. Jisses! Har någon av er varit med om något liknande? kanske ide att varningsmärka kristallkulor ? ;)
De va en eldfängd kula de 
Bra att ta upp dock….det är ju så bränder startar….glas o sol i kombination.
så pass er ni kan få kontakt med oväntade gäster från …brandkåren om ni inte tänker till lite vart ni placerar en sådan här kula!

Nu vet ju de flesta hur man kan göra upp eld genom att låta solen lysa genom glas. Men om vi inte hade vetat detta, hur hade vi då tolkat denna händelse?
Min fina glaskatt som jag köpte i Venedig tuttade tack och lov inte på nånting, men den exploderade! Jag hade aningslöst ställt den i fönstret.
Tur att jag inte har så många prydnadssaker, det verkar vara livsfarligt
!
Osökt tänker jag direkt på villabränder som sker där det egentligen inte finns någon förklaring på varför de uppstått.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Ja, en vanlig kristallkrona eller ljusstake (utan tänt ljus) kan nog ställa till det!
Det verkar som om det inte är lika stor risk för brand om solstrålarna bryts genom ett fönsterglas först. Jag har haft min "spåkula" som dekoration i åratal utan problem, men när solen sken in direkt på kulan, så tog det fyr…