Vädret??
Vad säger ni om årets väder ? bränder i usa - översvämningar i asien och nu Filipinerna - Jordbävning utan för halmstad och idag en tromb där!
Vi kan ju inte skryta med att det varit mycket sommar - ovanligt kallt och regningt - vad händer???
Vad tror du?
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Ja inte är det mycket till sommar…förmodligen ett resultat av vår behandling av miljön runt oss.
Men visst har det varit missväxt o elände förr i historien….som en vän sa…det e bara o gilla läget, vädret går inte att göra något åt iaf! Inte hjälper det att klaga..en får anpassa aktiviteterna efter rådande läge bara!
I alla fall här hos oss…som inte drabbats mer än att det varit lite solfattigt.. Di andra har det värre!
Det är bara moder jord som förbereder sig för dom uppkommande händelserna.

Där jag har varit har sommaren varit somrig och fantastisk. Och ja, åska och regn ingår. 
3 vilken tur du haft

Ja verkligen. Vädergudarna har varit med mig.
Det blir allt vanligare att klimatforskare vågar knyta enskilda väderfenomen till klimatförändringen.
James Hansen och hans kollegor har jämfört temperaturer mellan 1981 och 2010 med perioden mellan 1950 och 1981. Och man slår fast att antalet värmeböljor ökat markant. Mellan 2006 och 2011 har allvarliga värmeböljor drabbat hela 4 till 13 procent av planeten varje år. Enligt Hansen är visar utvecklingen tydligt att dessa värmeböljor inte kan skyllas på naturliga vädervariationer.
---
Det er ikke vi som har det dårlige været - Aftenposten
https://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Det-er-ikke-vi-som-har-det-darlige-varet-6961499.html
Jordens medeltemperatur har stigit med 0,8 grader sedan början av 1900-talet.
Samtidigt som risken för extremt varmt sommarväder var 1 på 300 under perioden 1950 till 1980, så är den 1 på 10 nu, enligt rapporten.
T.ex. den förödande torkan i Texas och Oklahoma förra året, värmeböljan i Ryssland och Mellanöstern under 2010 och den värme som dödade tusentals människor i Europa år 2003. Rapporten skrevs innan årets torka drabbade USA.
---
Så…ju varmare det blir globalt - ju mer fukt kan luften innehålla - med den konsekvensen att det blir mer regn.
De som har regnigt idag - kommer att få mer nederbörd - medan torra ställen - typ ökenområden - kommer att breda ur sig.
Extremväder har funnits förut - skillnaden idag & särskilt i framtiden e att det förekommer/kommer att förekomma mycket oftare.
Men…för att planeten skulle ha klarat sig från det allt extremare väder, som nu kommer allt oftare, skulle vi ha behövt sluta smutsa ner helt & hållet, redan för flera decennier sedan!
Även om vi skulle sluta släppa ut alla föroreningar idag - så kommer vi & framförallt framtida generationer - att få sota för det i flera hundra år framöver!
Det enda vi kan göra nu, e att vidta åtgärder för att anpassa oss till det som kommer. Alltså tvingas vi flytta längre från/högre upp från sjöar & vattendrag - eftersom de kommer att svämma över oftare & mer, pga allt mer & kraftigare regn.
Förr i tiden byggde de huset på den högsta delen av tomten - just för att vattnet skulle rinna från huset.
De som bor på ställen med lera & likn. som åxå kommer att tvingas flytta när marken blir allt för vattensjuk - som i sin tur orsakar att stora områden börjar flytta på sig & orsaka ras (ngt vi sett & kommer att få se allt oftare, i t.ex. Norge).
De vete 17 hur vi skall klara vägar & järnvägar - som åxå kommer att undermineras, rasa allt oftare & på större sträckor.
Så det kommer att bli mycket jobbigare i framtiden pga allt lynnigare & extremare väder.
---
Så, se till att knyta fast en båt i balkongräcket, innan ni lägger er!
/L
6 tack för intresant inlägg

"Jordbävning utan för halmstad och idag en tromb där!"
Uppenbarligen ligger helvetets nionde port utanför halmstad. Det har jag alltid misstänkt.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
8 ha ha ha ha