Om helvetet....
Hur ska man förhålla sig till människor som skrämmer upp en med att helvetet finns på riktigt och att de påstår sig sett det med egna ögon.
Och vad ska man tro om dessa som upplevt hemskheter liknande ett helvete under en nära döden upplevelser.
För helvetet finns väl inte! Universum/gud är väl bra mycket bättre än så.
Himmel och helvete är endast uppdiktade platser av människan - det symbolicerar gott och ont /bra och dåligt!
De som tror på det är dåligt upplysta och det är synd om dem själva som bär så mycket rädslor för något som inte finns! De är antagligen rädda för sin egen sida av sitt dåliga jag!
Jag tycker du ska upplysa dem om ungefär som jag skrivit här eller något liknande.
Under NDU - är det nog mer deras rädslor som skapat ett hemskt senarie - alltså deras egna rädslor!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Hej, det finns inget helvete. Leta på Ambres så förklarar Ambres genom Sture hur det förhåller sig. 
Men ändå. hur ska vi kunna veta att det är rädslorna som skapar dessa hemska NDUer.?
Samt. Är det någon som har kontakt med änglar eller sin guide som kanske kan utreda saken en gång för alla.
Helvetet; det är att bli uppäten av ett stort kattdjur typ Puma, odylika. Men vi är skyddade såtillvida att vi inte gör alltför dumma resor.

det förutsätter att mottagaren e mogen oxå. Liksom den som ger…
Alis volat propriis 
Funderar lite på vilka som varit i helvetet o KOMMIT tillbaka? Låter mystiskt i sig…
Vad för sorts människor umgås du med som skrämmer upp dig med så negativa "erfarenheter"?
Himmel och helvete har vi människor skapat alldeles själva här på jorden. Något annat helvete eller himmel finns inte. Däremot finns det fler dimensioner - men det är inget ont. Universum drivs inte av ondska.
Det är inga människor jag umgås med, utan det är sådant jag läser om på nätet, främst om sådana människor som haft hemska NDUer allltså, nära döden upplevelser. Samt sett människor som berättat om det på youtube.
Jag vet kanske inte världens bästa informations källa, men det får en ju o fundera. :/
Jag tror att de flesta hemska berättelserna i grund och botten handlr om människors egna rädslor.
Man kan som person skrämma upp sig själv något enormt och det är otroligt enkelt att via berättelser överföra dessa till andra människor och göra en sanning av dem.
Tänk bara på att andra människors mardrömmar inte är dina egna, det är deras oberabetade inre som talar till dem utan att de förstår innebörden.
Dessutom, vet vi egentligen att de som säger sig ha NDU upplevelser erkligen har haft dessa? Det kan lika gärna handla om tydliga klardrömmar där man verkligen upplever sig vara vaken trots att man sover.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
När jag stött på människor som talar om helvetet och att dom är rädda för att komma dit när dom dör brukar jag säja med ett leende på mina läppar att - oj vad du kommer bli överraskad!!!!
Och att helvetet inte finns utan är skapat av maktlystna människor inom kyrkan för att skrämma folk till lydnad och underkastelse…

eller kanske snarare utnyttjad av dem som vill få andra till lydnad. Kanske ska vara försiktiga att stå med pekpinne att säga att något inte existerar bara för att man inte ser det. Det finns gott om mediala som säger att himlen inte finns, trots mångas upplevelser av att ha varit där.
Relevansen för dess existens i vårt liv e däremot ganska liten liksom en hel del annat….
Alis volat propriis 
När man dör så tar man med sig sina erfarenheter och kännslor och sånt med sig, fast det finns inget som är helvete eller himmel, det är 1.
många människor (specielt kristna) tror att det finns helvete och himmel dom ser det som två olika saker "" (l) "" fast det är det inte det är bara en "" () "" Låt mig förklara…
Om man levde som en elak människa med hat hemska saker och sånt och sen dör, då tar man med sig dom sakerna, då får man som ett helvete när man dör för då lever man med hat och hemska saker,
fast om man är en bra/snäll människa som lever i kärlek och inget hat, "bara" bra saker, då kommer det bli bra när man dör.
Det är därför folk tror att det finns ett helvete och himmel, fast det är bara det DU har skapat för dig själv.
Åh, jösses. Här var det många som "vet" hur det förhåller sig. Jag var ofödd i så många miljarder år och tror att det är precis samma sak när man dör. Mitt tips är att leva nu och bry er om era nära och kära nu. Sedan är det för sent och medvetandet är borta, precis som inna du föddes. Känns tryggt.
Vad jag anser är helvetet är nog mycket mera konkret än NDU… Jag har i många år mått väldigt dåligt och nu när jag känner mig "frisk" och det känns som jag har kommit ut ur en lång svart tunnel och känner mig nyvaknad och fräsch, alla lukter känns klara och sinnena är nytvättade liksom, kan jag ibland tänka: Jag tog mig igenom helvetet och jag är så tacksam…
Nej, jag tror inte man kommer till något helvete med flammor och döskallar, men människor är ju olika och tror på olika saker. Jag tycker inte du ska bli uppskrämd av det du läser och inte orolig heller. Som många har skrivit redan handlar det bara om rädslor!!
Sök efter trygghet i dig och ta till dig det som gör att du mår bra, det är lätt att dras ner när man läser grejer på internet!!
Det är bra att ventilera också som du gör, så man inte sitter och låter tankarna snurra knut på sig själva!!
Kram
Många Goa Kramar
Annisangel
För egen del är jag en vän av gråskalor!
Tycker ofta jag lurar mig själv när jag börjar tänka i motsatspar typ himmel-helvete, frälst-fördömd, ond-god. Nog är tillvaron mer komplicerad och motsägelsefull än så?
Det finns ju så många olika skit av liv, som man kan befinna sig i bara här nere på jorden. Om jag får ha en fantasi om andra sidan tänker jag att det är på samma sätt där.
Varken pärleport eller skärseld, mer olika dimensioner.
Finns inga skäl att vara rädd.
Jag tror på att helvetet finns, men även himmel. Men om man ska definiera vad jag tror är helvetet, så tror jag
att tex om en människa är medvetet ond och syndar, mördar, hädar och medvetet vill/är ond så kan man helt enkelt inte inträda helig mark. Det som återstår är ond mark där "helvetet" samlas. Det blir ofta i mycket låga energinivåer.
Ju närmare Gud man vill vara, desto renare från synd måste man vara för att komma in på helig mark. Man kan inte vistas i närheten av Gud och samtidigt vara full av synd, man förgås.
Man kan också ha ett helvete på jorden, fast det skapar man delvis själv som människa. Sen enligt bibeln så är ju djävulen nedslängd på jorden och hjälper till att skapa förstörelse och destruktion.
Det är vad jag tror. Jag har inga bevis, men det är ju vad tro handlar om.. Tro utan att se. Att ha en inre övertygelse. Men samtidigt är det Gud som ger varje människa ett mått av tro.