Sekt !
"Undersökning" - vad står ordet sekt för, för dig? Hur ser du på det ordet och vad är en sekt?
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Sekt för mig är något negativt. Det har blivit det pga alla de hemskheter som utspelat sig i sektliknande förhållanden. Förr innebar sekt säkert mer sammanhållning och att man träffades gemensamt med samma åsikter/tro mm men nu har det bara en negativ klang i mina ögon. Även tvång dyker upp i mina känslor. Och hjärntvätt…
jag får nog säga att jag känner ungefär likadant som Plutopellis gör. Ordet har fått en negativ klang.
Sekt är en grupp människor som tror på samma saker och lever efter vissa regler. Där är en stark ledare. Det är nog med sekter som med mycket annat, de dåliga eller mer extrema märks och syns, de bra gör inget väsen av sig. Det här är min uppfattning.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Det är nåt som man tror på i början och upptäcker dens andra sidor. Ex Sai baba som hade sexövergrepp på killar, som tystades ner sen. Ex Harikesam swami, som ledde svenska och europeiska hare krishna som dog, för att ingen skickade honom till sjukhus när han var dålig, för att han inte skulle få lida så som han gjort när han var barn dvs vara i samhället, som man ej heller hör ett ord om. Aum i japan, som kom vansinnigt långt i hemska saker, som lyckades lura samhället i flera länder. Det enda landet som tackade nej till honom var australien. Det ser vackert ut när man går med i en sekt, men sen ser man annat, och då sitter man där, och kanske inte kan ta sig ut. De är oftast elakare mot människan, och snälla mot Gud. Endast Gud ska ha det bra. Han får en personlig roll.
Tack för svar intresant- hoppas fler skriver!
Tack alla som medverkat - och jag kan dra slutsatsen att de flesta ser ordet sekt som något negativt!!!!
http://www.fri-sverige.se/sida269.htm
Här har ni en matnyttig länk som hjälpte mig själv att förstå vad en sekt är..
Ja sekt är något negativt för mig, det handlar om makt, sex eller pengar…
Jag trodde aldrig att jag själv skulle hamna i en men när jag ser tillbaka ett år så har jag varit där…
6 Ja inte skoj när det sker - tack för länken!
For meg er sekt noe negativt. Det er en gruppe, hvor noen har mye makt og styrer gruppen gjennom misbruk av makt, misbruk av "Guds" ord, mange regler og trusler om utestengelse med mer
Har inte läst vad andra skriver men för mig är sekt en sluten grupp människor som tror och lever enligt samma mått/regler eller vad man ska kalla det för.
Ofta är det hemlighetsmakeri kring deras sätt att tro och leva.
Ex på sekter som jag ser det kan vara religiösa eller politiska.
Fundamentalistiska tankar.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Kan bara hålla med er alla!
Det ordet ger mig kalla kårar …för mig är det något/någon som påtvingar andra sin egen uppfattning om saker och ting och därmed uttnyttjar sina medlemmar genom både fysisk aktivitet och genom att ta pengar från dem, och detta sker genom att sakta men säkert manipulera försvagade människor enligt sin (ledarens)egen vilja.
men sekt är väl egentilgen bara en företeelse som anger en form av gemensam tro/eller annan gemenskap? det behöver inte vara av "ondo" (tror jag) men det har fått det fula ryktet om sig
U R us

Säger som de flesta andra, för mig har ordet sekt en negativ klang.
Jag tänker på, då jag var liten och en ett äldre par blev lurade att skänka hela sin gård till Maranata och gjorde barnen arvlösa.
Tänker också på ted Gärdestad och en intervju som gjordes med honom då han var övertygad om att hans ledare, Bhagwanvar svaret på allt. Han ville inte förstå att hans ledare var fejk, trots att det var uppdagat att han lurat många.
Så för mig står ordet sekt för något där man blir indoktrinerad att göra sådant som egentligen strider mot mitt eget sätt att vara/tänka.
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
För mig är order Sekt ett negativt ord som inte för någonting gott med sig.
Det jag frågar mig är dock:
Är det en person som bygger Sekten eller är det gruppen och grupptrycket som skapar Sekten och sätter gruppledaren på en Pedistal?
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
SEKT
S söker
E en
K kontantstinn
T troende
#14 Sant, så är det nog 
//Hellas

Sekt är en sluten sammansättning av människor som har en ledare. Ledaren och den lilla klicken runt honom (det är oftast en han) leder medlemmarna med järnhand.
Medlemmarna avgudar honom.. för han är extremt bra på att manipulera människor. Sekten är dessutom isolerad av såväl släkt som vänner, umgås endast med övriga medlemmar. Pengarna tar naturligtvis ledaren hand om. Jag skulle beteckna medlemmarna som hjärntvättade, utan eget tänkande.
Det i huvudsak vad jag tycket är en sekt, kanske en extrem beskrivning, men så tycker jag.
Håller med alla om den negativa och manipulativa tolknigen om begreppet sekter och det finns MÅNGA sådana.
Om jag sedan betänker vad en sekt är rent tolkningsmässigt utan inriktning så är sekt väldigt mycket:
" Med sekt menas en grupp människor som är sammanbundna med någon ideologi eller någon/några ledare. Ordet sekt kan härledas till latinets secta (princip; parti; filosofisk skola; ideologi; partiprogram)[1]. Sekter finns inom religiösa respektive icke-religiösa ideologier. Sekter kan vara politiska, religiösa eller vara andra grupper eller föreningar.
Somliga sekter kan påverka människors liv mycket, sina medlemmar, men även andra människor.
Sekter finns inom så gott som alla religioner och ideologier. Ord som sekt, sekterism, sektledare används ofta i nedsättande betydelse, men de har ej alltid använts uteslutande i nedsättande betydelse. Ursprungligen kunde ordet sekt även ha neutral eller positiv betydelse. Ordet används i många fall för att betona avvikande livsstil, eller extrema åsikter eller starkt ledarskap. Även förtryck eller farliga åsikter kan åsyftas."
Det vi här inne tror på och sysslar med till vardags är i mångas ögon sektliknade i sin form men vi själva tycker INTE det och då är de bra att ha t.ex ovanstående att ta till och förklara och berätta vem man är och hur den grupp man tillhör fungerar.
Den negativa tolkningen är den som synns mest och då åker vi andra med på ett bananskal, inte bra och inte önskvärt….
Nåt att tänka på…kanske
Något annat som jag tänker på är att när man lämnar sektledaren/ledarinnan så försöker man svärta ner den som lämnat och vill inte att dom som är i sektledarens nät att dom ska ha någon kontakt med avhopparen.
Har själv blivit beskylld som tjuv och att hon hittat på att polis har hjälpt henne vilket är ren lögn för jag frågade polisen när jag gjorde min andra anmälan om det fanns någon anmälan mot mig vilket det inte gjorde så denna dam är en riktig bluffare.
Tänkte igår när jag såg programmet om Saab när dom talade om att ägaren hade sektliknande tendenser att det finns alltid fiender som ledaren/ledarinnan kan skylla på att allt är deras fel, känner själv igen dom tendenserna eftersom Jane och lady Oona fick vara yttre fienden för denna ledarinna som jag råkade ut för…
Så akta er för folk som berättar att dom har fienden som enligt dom själva förstör för dom!
18 Jo jag blev hotat med polisanmälan jag med om……..
#18 Jag är inte heller Miss populär…
.
Tyvärr är det inte bara hos dina forna vänner i sekten utan även alla JA sägare här på iFokus. Tänk så mycket man fått höra och ta mot enbart på grund av att man försökt verka mot en Sekt.
Jag vill inte dra upp en massa svidande sår men man ser ju här hur långt ut en Sekt kan nå, till och med människor som befinner sig i perforin och egentligen inte vet vad det handlar om sugs in i Sektens tankegångar
.
Så tveka aldrig att agera om Ni ser en person i er närhet som är på väg att fara illa. Du kommer möta motstånd, hat och förakt, Du kommer troligen tappa människor som Du trott vara dina vänner men en sak är dock säker, Du kommer kunna sova gott om nätterna i vetskap om att Du gjort vad Du kunnat.
//Hellas
20 så sant så Hellas

#20 Mycket sant!!
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Maktmissbruk i hög grad!
Sekt för mig klingar otroligt negativt. Känner alltid obehag och rädsla när jag hör ordet.
När jag hör ordet sekt tänker jag på makt, kontroll, att det sitter en ledare som styr och bestämmer över hur medlemmarna skall leva, vara, tycka, tänka, känna. Med andra ord gör en sekt människan till en robbot.
En sekt är även för mig något som handlar om pengar. Där du som medlem inte får äga något, skriver över alla tillgångar på sekten. Får leva i enkelhet medans det sitter ett fåtal i toppen som lever gott. Allt detta genom att ha gärntvättat sina medlemmar.
#20 Tack Hellas för det innlägget. Det var till mer hjälp än vad du nog har en aning om.
#25 Delfinen, så fint, det känns alltid bra att kunna väcka en tanke hos en medmänniska.
Kram!
//Hellas
*26 Jag behövde det nog. Även om det har inneburit en insikt jag kanske inte ville ha,ett tufft beslut och ett avslut på en fin vänskap.
Men vet samtidigt att jag kan inte göra annorlunda. Tur att jag kom till insikt i tid och det är mycket tack vare dina ord i ditt inlägg *20
Med ljus och kärlek
Delfinen