Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: andlighet
Läst 1009 ggr
[sökerskan]
1

Nyateister - militanta?

Ur dagens SVD

"Högljudda nyateister lever inte upp till de ideal av tolerans, rationalitet och vetenskaplighet med vilka de själva kritiserar religionen. Det skriver religionsdebattörerna Per Ewert och Mats Selander. 

20 mars 2012 kl 10:54, uppdaterad: 20 mars 2012 kl 11:11BRÄNNPUNKT | RELIGION

Med frispråkiga män som Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Sam Harris och i vårt land Christer Sturmark i spetsen har nyateismen under ett decennium varit en kraftfull röst i det offentliga samtalet kring tro och religion. Kraftfull, men förbluffande aggressiv, kanske bör tilläggas. En studie av dessa centrala förkunnare visar tydligt att de nutida ateisternas främsta företrädare lagt sig till med en häpnadsväckande intolerant, ibland närmast totalitär inställning.

Rörelsens okrönte ledare Richard Dawkins menar frimodigt att alla former, även uppenbart goda religiösa uttryck måste motarbetas kraftfullt: ”Det vi måste ta till oss är att vi bör skylla på religionen själv” eftersom så kallad ”moderat” religion enbart är ”en ohöljd inbjudan till extremism”. Och riktigt farligt blir det när Sam Harris menar: ”Vissa påståenden är så farliga att det till och med kan vara etiskt riktigt att döda människor för att de tror på dem.” Hur är detta förenligt med en tolerant och pluralistisk samhällssyn? "

[sökerskan]
0

“Some beliefs are so dangerous that it may be ethical to kill people for believing them”

Sam Harris, The End of Faith, pp.52-53.

[sökerskan]
0
Ians
3

kopierar in en del av mitt svar från en annan tråd som ifs gällde James Randi i första hand men som står för mina tankar om extrem skepricism i allmänhet:

"vad jag däremot ställer mig bekymrad till är att många av dessa sk skeptiker med högröst o raljerande ton försöker att kring skära de som tror på annat vis än dem genom lagar o förordninga….i en enligt dem anda tt man skall beskydda de stackars krakarna som inte vet bättre!

Och DET bekymrar mig…..att mäniskor inte skall få tro som de vill för att det finns andra som tom är beredda att stifta lagar för att hålla dem på plats. Vi skall värna om vår rätt att tro som vi vill o tycka vad vi vill! Innan det är försent! Och inte låta oss förledas av att de som väljer att enbart tro på tekniskvetenskap skall vara de som sätter standarden för vad som är ok och inte!

Det finns starka krafter i detta som man bortser från…ex så finns det olika extrem Religiösa falanger som välkomnar dessa "anti troende" För att få en rensning som gagnar dem!

De ser på allt som inte är deras eget som ngt sprunget ur Satans domäner! De finns i alla religioner …..och de rider på skeptikernas vetenskapliga  vågor o har sina lobbyister som skriker högt om lagar som reglerar!Inom alla statsskikt numer….

Vad de glömmer är att när de väl utrotat allt som inte är i deras eget intresse så kommer turen till dem själva…ex healing som inte utförs av pastorer etc är sett som Sataniskt o demoniskt i många kretsar…..

Dessa ulra religösa falanger gör allt som står i deras makt för att utrota Allt som inte är förenligt med deras tro…och ser all annan form av tro än just dem som ett hån mot Gud…som tillvarje pris måste utrotas.

Så man kan säga att i skeptikernas bakvatten lurar en sorts Moderna Korsriddare! Syftet är det samma det är bara metoderna som förändrats! Sett ur den synvinkeln har jag mycket lite till överst för Tomten Randi! För visst ser han ut som en tomte o låter både vänlig o snäll…men syftet är inte att iförstahand bevisa att det finns substans i det paranormala utan att med sin sk pris summa förlöjliga de troende…..

"titta här erbjuder jag tom En miljon, till de som kan bevisa att det finns Riktiga tomtar o troll…och Ingen varken kan eller vill det!…För att det är som jag säger Bara bluff o båg" Vem skulle inte vilja tjäna en miljon på ett så lätt sätt…om de verkligen Är som de säger? !!!

Så drar han vidare på sitt korståg genom världen i sitt "ädla" syfte att Frälsa de de missledda från sin egen dumhet! Och hans vänliga yttre får människor att lyssna…Men det finns ingen tomte bakom den masken eller organisationen …..Inte heller tror jag att någon , någonsin skulle få dessa miljoner hur mycket de än bevisade! Däremot tror jag att mkt faligare krafter lurar i hans bakvatten…politiska krafter som är beredda att snärja allt som inte är korrekt, eller tjänar dessa politiska syften!….

Arg är jag inte på Mr Randi..men jag är mkt misstänksam mot det egentliga syftet! Och anser att man måste tala ur skägget innan vi sitter där o inte får tro som vi vill eller leva som vi vill…..ett bra ex är de restriktioner som nu sveper över europa ang örter och en laglig restrektion hur man får använda dem…Också i syfte att "Skydda" de stackars medborgarna från dessa förvillande örtmedicinare som bara vill tjäna pengar på människors olycka!

Eller hur?!! Obestämd Bakom står stora Läkemedelsföretag som inte vill ha någon form av konkurrens! Och deras Lobbyister!

Varför tar de då inte bara patent på dessa ört mediciner? Enkelt! Man kan inte ta patent på en ört! Och därmed inte tjäna miljadrer…Då lagstadgar man Mot användningen av dem! HA!

Snabbt glömmer man att Läkemedels företagen inte på något sätt är ute efter medborgarnas väl o ve i förstahand …utan värnar om sina egna vinster! De är heller inga tomtar!

Men säger ngn inte är det läkemedelsföretagen som skapat dessa lagar! Det är ju sund kritik o vetenskapliga sk bevis…..mmmm

De heter Skeptiker !!! Di där vetenskaps ivrarna! Som stått i förgrunden o låtit drevet gå mot de "Troende" där också….o som gammelgäddan ivassen lurar de som är de egentliga vinnarna i detta Läkemedels jättarna!"

Jane-Lyzell
0

La presis in den i andra tråden om anklagelser mot vof och humanister!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ians
2

Exakt så som det lurar extrem religösa falanger bakom de som håller i lien utå, dvs de "nyateistiska" !

Man drar fram de sämsta sidorna av troende….och håller upp dem som bevis för att detta med att tro tom kan vara farligt.

Vad man gärna glömmer då är att de gamla korsfararna lämnade död o skräck bakom sig i sin iver att rensa bort allt som inte Stod i deras intresse….

Man använde Gud som en sköld o manglade sedan ner allt som kom i deras väg..till förmån för sina egna teser…..Nu håller man vetenskapen som en sköld framför sig o gör exakt samma sak!

Så för min egen del är jag vaksam mot alla dessa sk räddarna som utger sig för att tala i mänsklighetens bästas namn….

De som står bakom dem är ute efter att skapa en värld som gagnar enbart dem själva…

Vare sig det gäller religion, medicin eller vilken annan "villo lära " som helst!

Och till syvende o sist står det ekonomiska och politiska krafter bakom. Som vill ha fullständig kontroll över "de stackars krakarna" som de utåt "Ädelt" vill rädda från sin egen dummhet…var så säker!

Jane-Lyzell
2

3 inponerad av dina inlägg Ians - kan bbara hålla med!

tycker det låter välldigt mycket högerexstremist om dessa nya ateisterRynkar på näsan

Jane-Lyzell
0

5 Yeas o amenKyss - De är rädsla som för dem framåt!

[sökerskan]
1

"Man använde Gud som en sköld o manglade sedan ner allt som kom i deras väg..till förmån för sina egna teser…..Nu håller man vetenskapen som en sköld framför sig o gör exakt samma sak!

Så för min egen del är jag vaksam mot alla dessa sk räddarna som utger sig för att tala i mänsklighetens bästas namn…."

tack Ians! du skriver bra! instämmer till fullo!

mindless
1

Den här diskussionen är lite gammal, men det bör påpekas att citatet från Sam Harris är tagen ur ett sammanhang som gör påståendet han gör inte helt orimligt.

Harris diskuterar kopplingen mellan trosföreställningar och handlingar, och menar att vissa trosföreställningar kan få människor att utföra fruktansvärda dåd (till exempel att köra in flygplan i skyskrapor). Om det enda till buds stående medel för att förhindra dessa dåd är att döda dessa människor, så skulle nog de flesta mena att det i så fall handlar om självförsvar och därför är moraliskt försvarbart.

Jag kan inte se att Harris påstående är så vansinnigt som den som rycker det ur sitt sammanhang tycks ha för avsikt att få det till. Men där kan man naturligtvis ha olika åsikter.

Pan Narrans
4

Ville bara still påpeka att de flesta ateister inte har någon som helst avsikt att förbjuda religiösa övertygelser.

Det vore under alla omständigheter en rätt omöjlig uppgift.
Däremot är många ateister glada i att diskutera livsåskådningsfrågor; det är därför jag själv tittar in på forumen emellanåt.

Jag tycker nog att om man offentligt ger uttryck för en viss övertygelse och hävdar att det är den (enda) rätta får man finna sig i att andra ifrågasätter den och försöker utröna hur personen rättfärdigar sin tro.

Är det så märkligt egentligen?

Vänligen,

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

Ians
1

#10 klart man skall, och får ifrågasätta. Huvudsaken är att man själv o motparten hyser respekt förvarandras åsikter.

Och erkänner varandras rättigheter att tro som de gör, eller inte tro Flört och använder ett respektfullt orval gentemot varandra.

Så har iaf inte jag något emot att diskutera livsåskådning o synsätt.

Pan Narrans
2

Jag tror vi betat av den här diskussionen en gång tidigare, Ians.

Jag respekterar alltid motparten i en diskussion. Däremot tycker jag inte man bör respektera åsikterna.

Om någon för fram åsikter som jag finner omöjliga eller vansinniga så har jag inga problem att påpeka detta. Detta betyder inte att jag inte respekterar personen som hyser dessa åsikter, eller ens dennes rätt att hysa dem.

Vänligen,

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

Ians
0

#12 tyckte väl att jag hade skrivit något liknande förut tilll dig Flörtber om ursäkt för upprepningen då!