Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: andlighet
Läst 2919 ggr
Kerstina-61
1

Ateist och ReikiHealing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser ni på detta att vara ateist och utöva reikiHealing eller annan form av healing?

Jag slog upp ordet ateist här:http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateist

Där står bl.a:

innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter. Begreppet spänner från avsaknad av tro på någon eller några gudar eller högre makter till aktivt avståndstagande från sådana

Personligen får jag inte detta att gå ihop med att ge från ljuset och vara en länk mellan mig och universum och sedan inte alls tro på något.

Hur ser ni andra på detta? Skulle vara väldigt spännande att få era synpunkter :-)

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

[Pirkkolino]
0

Jag kan inte svara på, hur de saker går ihop.

Men den saken vet jag. Att jag tror inte på gud/gudar eller högre makt, men jag tror inte på "den typen" healing heller.

Det enda vad jag "tror på", är energier. Att levande liksom döda strålar av sig olika starka energi, och levande kan även sända/skicka energi i tankarna till andras energifält. 

När andra får på det viset påfyllning av (positiv) energi, är den healing till mig.

Pirkko

Hellas
0

Åh, jag måste få tänka lite, jag själv har ju sett mig som Ateist men när jag började tänka lite djupare på saken så insåg jag att jag var inte Atesit, visst hade jag en "Tro" men det var min egna Tro men ändock så räknas ju även vår individuella Tro, inte kan vi missunna den att leva.

Jag tror att man först måste fundera på vad man menar med "Tro".

Jag återkommer med min egna tro på tro Tungan ute

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Pirkkolino]
0

#2 Helena, jag ser mig som "icke aktiv ateist." Men jag "tror" på energier, och dessutom min känsla säger. Att även "aktiva ateister" har en tro. De tror på sin egen sak.

Pirkko

Hellas
0

Jag känner ibland att man leker med ord!
"Tro" innebär ju dels Tro på det andliga och det ordet är just "Tro".

Om jag säger till någon att "Jag har en Tro", så vet veterbörande att jag förmodligen syftar på en Religös tro av något slag.

Sedan kan man ju även tro på saker och ting.
Jag kan tro att ett lag vinner.
Jag kan tro att det blir en kall vinter
Jag kan även tro på ett liv efter detta
Jag kan tro på kärleksfull healing

Ateism för mig syftar på Tro inom Religoner av olika slag!

Att däremot tro på ett liv efter detta, att vara andlig och känna en enorm människokärlek har ingenting med Religon att göra.
Man behöver inte vara Kristen, Katolik eller Jehovas Vittne för att ha en Tro!

Själv är jag ju Spiritualist, jag döpte mig i sensommras och som spiritualist så är jag inte Religionsbunden alls utan plockar fritt de delar som passar mig.

Wikipedias definition av Ateism är:
Ateism innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter. Begreppet spänner från avsaknad av tro på någon eller några gudar eller högre makter till aktivt avståndstagande från sådana. Många stora uppslagsverk i världen anger båda definitionerna samt preciseringar som ligger mellan dessa.

//Hellas

millam
1

tja.. lurigt detta.. att många som kallar sig ateister egentligen tror på något, men vet inte riktigt vad, dock inte den Gud vi matats med  sedan barndomen.

Jag tycker att det kvittar egentligen. för nåt måste man ju tro på enl. min mening om man ska hålla på med healing, nånstans där kraften kommer ifrån. Vad det sedan är, det vete gudarna…

Bara det ger effekt så är det bra och ändamålsenligt!

Jane-Lyzell
0

för mig är ateist avsaknad av en religonstro inte att man inte tror på en högre makt!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Kerstina-61
0

Helena, du kopierade samma text som jag gjorde i inlägget :-) och då jag tolkar den så tolkar jag det som att en ateist inte alls tror på NÅGON gud eller NÅGON högre makt. Det är det som gör mig förbryllad, för det går inte ihop för mig.

Är inte det en högre makt man tror på då man jobbar medialt och/eller med healing?

Hellas
0

*Fniss* Ja det gjorde du ju……..jag läste hela ditt inlägg men av någon anledning så kopplade inte det Skäms!

Jag känner inte att det är en "Makt" på samma sätt som om man tror på Gud eller någon annan Fadersgestalt som b estämmer över allt.

Den högre makt vi tror på är inte allsmäktig och råder över liv och död och är inte heller enväldigt.
Jag ser den mer som en del i allt annat, det är så svårt att förklara.

//Hellas

Kerstina-61
0

#8 Absolut inge fara :-)

Jag ser min tro som att det kommer från något högre stående, som hela alltet, där allting hör ihop. Men det är ju ändå en tro, även om det inte är just Gud eller Jesus eller någon annan Gud på det viset.

Jag kan alltså inte få ihop detta med att säga sig vara atieist och ändå tro på högre makter. Och tror man inte på högre makter, hur kan man då jobba medialt eller med healing. Det är för mig en konstig ekvation. Obestämd

Hellas
0

Jag förstår hur du menar och jag själv har brottats med sådana tankar jag med innan jag bestämde mig för att jag har en tro även om det inte är på gud.
Jag ser mig inte som Ateist även om jag inte har en utsedd Gudom att tro på.

//Hellas

Indiania
0

Min tro är att det gudomliga existerar, en slags gudom som betyder mycket för mig.

Kärleken är gudomlig och att skicka healing är kärlek.

För mig är gud det gudomliga vi alla har inom oss.

Kanske låter detta knäppt men jag står för den jag är.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Kerstina-61
0

#11 Ja, det är olika hur vi upplever vår tro, eller vårt sätt att se på det vi jobbar med och brinner för,men tycker du man ska kalla sig ateist då man tror på något som har med det mediala att göra?

Jag märker, då jag läser mina inlägg att jag upprepar mig, men den här frågan känns viktig för mig då det är "många" som kallar sig just ateister, men egentligen inte är det. I alla fall inte enligt min syn att se på det och så som jag tolkar Wikipedia ;-)

Indiania
0

#12 innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter. Begreppet spänner från avsaknad av tro på någon eller några gudar eller högre makter till aktivt avståndstagande från sådan

Nej dessa rader som jag kopierar från ditt inlägg, tycker det känns fel att kalla sig ateist då man tror på något som har med det mediala att göra.

Har svårt att tänka mig att de som arbetar medialt skulle vara helt avsaknad att tro på något, det stämmer inte tycker jag för då skulle det mediala inte kunna uppnås…….Hoppas du förstår hur jag menar?

Kerstina-61
0

Tack, Indiania, då tolkar vi det på samma vis Glad

Indiania
0

#14 Tack själv ! Glad

chik
0

Jag går nog under den benämningen.För jag har ingen religons tro.

Men Kerstin för står hur du tänker. Tänker lika, i så det är skrivet här ovan.Att det inte går att vara båda delarna…

Så jag har inget bra svar.Mer än att man skall inte läsa ordagrant utan lite mellan raderna..Eller hur jag nu menar.

Lena.P är jag i verkliga livet.

mayolica
0

På den första frågan "att vara atteist och utöva Reiki healing" Som jag ser det går det bra. Frågan är hur man ser på reiki ? Det inget som äger att det är tvunget att blanda in något andligt i reiki ,även om man brukar det. shttp://www.reikiterapeuterna.se/sjukkvardsreiki.htmom

Reiki kan göras andlig,vara en del andligt/medialt arbete. Då kan reiki vara en "andlig healing"

Men det går även att arbeta med reiki som en ren behandlingsmetod.

Reiki finns även med som en behandlingsmetod innom gruppen enegrgimedicin, där tex akupunktur,shiatsu mm ingår. Medicinsk reiki används i sjukvården i flera länder,man arbeter  för att den ska bli godkänd även i Sverige, än så länge är reiki bara godkänd som friskvård här.

~ mayolica ~

Ians
0

Först skulle jag nog vilja säga Nej!

Men så läser jag vad ni andra har skrivit o vet inte vad jag skall Tro Flört Inom etablerade former av Tro, som kyrkor etc så kan nog några av oss falla under epitetet Ateist.

Å andra sidan Måste man ju tro på någon form av krafter utanför vår värld för att tänka att det finns energi i universum som kan ledas in i en behövande kropp/sinne , Så då tror man ju på nått?

Kanske man måste vidga begreppet tro för att komma närmare sanningen. Själv tro jag på en högre makt, änglar, guider, moder jord och de energier som dessa förmedlar till dem som ber om det. Jag tror på själens vandring helt oberoende av kroppens förgänglihet, hur vida jag levt innan och kommer att leva efter här det finurlar jag på just nu.

Men jag platsar inte i någon kyrka med den tron Flört

Kerstina-61
0

Jag förstår vad du menar, att man kan använda reiki som behandlingsmetod, men  vart tar man i s fall kraften ifrån ifall man inte alls har någon tro? Obestämd

#18 För att kallas sig ateist så behöver det inte betyda att man endast ratar kyrkan…finns många som inte ger ett svatt för svenska kyrkan, men är starka spiritaulister och tror på en högre makt. Då är man inte atesist om man gör det Glad

mayolica
1

19.  man kan se det som energiarbete,komma åt viss  energifrekvens ,se det som magnetfält eller bara tänka energi eller något som man tycker blir lämpligt. man måste inte tänka att man tar kraften från någon källa.

~ mayolica ~