Häxor!
Ja vad är häxor egentligen….en kufisk typ som sitter o kokar konstiga brygder i en stor gryta…och som har en vårta på näsan?
Full av visdom hur man smörjer fläsk fett på sjuka ställen o drar barn under en rot i skogen….
Dessutom lär de ha varit flyg kunniga redan innan flygmaskinen var upp funnen….di åkte kvast till blåkulla!
Eller är det en klok kvinna……med kunskaper om örter o dess läkedom…kanske lite medial också…
Något att fundera på såhär i Påsktider…..då häxorna enl traditionen far till Blåkulla redan nu på torsdag…på välförtjänt husmors semester 
När jag var liten bodde det en Häxa i grannskapet….alla var rädda för henne, ja iaf vi barn…..De vuxna var mer äcklade…men höll liv i ryktet om häxan!
De modigaste barnen hängde utanför hennes hus…..o kastade sten för att få henne att komma ut….sedan sprang vi allt vad vi orkade!
När hon dök upp i affären så luktade det mkt distinkt runt henne…av väl in pinkade kläder o smuts! vilket gjorde de vuxna griniga…Hon pratade inte med någon, höll sig för sig själv!
Vilket ifs inte var konstigt med tanke på hur människor rúnt henne reagerade när hon var närvarande.
Idag inser jag att hon varken var häxa eller hade specifika kunskaper i trolldom..utan helt enkelt var en udda varelse o förmodligen psykiskt sjuk. Och troligen var det mkt synd om henne…
Men hon var länge en man skrämde barnen med, och urtypen för en häxa i min värld…..nämnde jag att hon alltid bar svarta kläder o hade en svart katt oxå! ….så bevis fanns det nog av!…enl dem som ville hålla liv i myten för att ha något att skrämma barnen med….äter du inte upp din mat så kommer "Svarta madame" o tar dig…..
Ja vad är Häxan för dig?…..
Ha ha ha - vilket härligt inlägg - tror många har liknande minnen som du beskriver här - jag har det- fast i liten annan tappning
Jo Häxor när man är barn är nog klassikerna i från Trollkalren från OZ och snövit med mera - Kluriga elaka lite underfyndiga som Madam mim,,, med flera… fans ju en o annan snäll häxa med!
Hualigen mins Hans o Greta och Häxan som skulle äta upp dem
Snacka om barns skräck - så nog har vi med oss en Hemsk bild av Häxor - för inte talas om Häxjakten i sverige
vilket är vuxenskräck!
Häxor har väll inte häxor själv kallat sig utan det har ju varit kloka gummor eller gubbar med ört kunskap och naturkunskap.
Sen har det blivit en nyandlig rörelse - med föreningar .Dagens moderna Häxor
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Kloka gummor var bra att ha… så länge djuren, gården och familjen höll sig friska. Började skörden bli dålig eller djuren sjuka.. då var det lätt att ta till ropen på "Häxa". Människan vill alltid ha någon annan att skylla på..
Har faktiskt läst boken "Häxa" som bygger på gamla dagboksanteckningar insydda i ett lapptäcke om en ung kvinna som fått ärva synskheten och örtkunskapen från sin mormor och får fly till USA när mormodern blir hängd för häxeri. Den är alltså från mitten av 1600-talet och ganska intressant. Man hittade även en idag levande släkting till kvinnan. Kan rekommenderas!
Idag skulle vi väl alla bli kallade för häxor som håller på med healing, tarot, mediumskap hehe
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Ians..
Ja så var en Häxa när jag var liten..Något ruggit…Som kunde förvandla en till vad som hälst om man inte var snäll..
Men Dagens häxor till hör ju det ljusa, o lite Magi..(Tror jag)
Ja vad är en Häxa??
Vad står o gör en Häxa??
Har då ingen aning…
Har Kollat på Häxor här i Fokus.Men inte blir jag klokare. Utan de är som vilka som hälst..Samankomster växter..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Elpida…det är en roman….boken du beskriver och det finns ingen sanning i den tyvärr…hade varit mer intressant då. Samma författare har skrivit fler böcker som också handlar om lite mystiska saker.
På tal om tråden, så finns det massor av information om vad häxor är och vad det inte är och själva "titelordet" häxa är ganska nytt i svenska språket, började användas på 1600-talet. Kommer från tyskan och härstammar från Hagasuzza som betyder ungefär "en som sitter/rider på gärdsgården"
Trollkona, trollkvinna är vad som användes i svenska förr och betecknade en kvinna som var kunnig i många saker. Örtkunning för det mesta men ibland endast en religiös person som trodde på de gamla gudarna och gudinnorna som dyrkades i norden innan kristendomen kom hit.
Häxor är egna, tysta, visa, kunniga, lärda, starka och har stort hjärta. De är emot orättvisor och om de känner sig orättvist behandlade så vänder de inte andra kinden till.
Häxor vet hur man tar hand om sig själv, sina medmänniskor och hur man talar med natur och djur. Häxor har en annan religion och har slutit en pakt med densamme och följer helt andra regler en de som är självskrivna i ett samhälle.
Häxor har inge fördommar om sig själv, de bejkar sig och bjuder på sig själv lika frisk som de håller tyst och håller sig för sig själv. Häxor avsjöjar inget om sina hemligheter eller om sin tro om hon inte själv vill det.
Häxor beter sig inte så som man förväntar sig att en kvinna ska betee sig och hon frågar ingen om lov utan lever efter sina egna regler.
Häxor tror på helt andra gudar och kyrkan har sagt att dessa gudar är demoner och djävlar, vilket gjorde att häxan blev anklagad för att umgås med och komma från djävulen.
Så om du hittar en häxa och blir väl med henne så är hon dig lojal då svek inte finns hennes värd men däremot en rejäl portion ärlighet, protester, ifrågasättande oftast öppet men lika ofta i tysthet.
Med största sannolikhet firar hon inte påsk i alla fall då påsken inte tillhör häxans religion…det överläman hon med varm hand till påskkärringarna.
Ja de var lite häxfilosofi det…
Ha de mysigt i påsk….:)
Tackar lady Oona
Lena.P är jag i verkliga livet.
Lady-Oona, tack for en bra sammanfattning. Skriver under på den 100%.
4 Ja då är vi nog Häxor allihopa
Det var en bra beskrivning Oona "Kvinnokraft" och att inte böja sig för överheten utan gå sin egen väg!
Fatta att de var rädda för dem…..kvinnor som vågade ha egen åsikt!
Och inte ens böjde sig för prästen!…hm Det måste ju bara varit något riktigt fel på dem……enl den tidens sätt att se.
Idag kan vi se en kraftfull kvinna i detta….
Har nämnt Hildegard av Bingen i en annan tråd…Nunna-Abedissa-medicinare-mystiker.
Hon drog sig inte ens för att tillrättavisa Påvar….bla för korruption som förekom inom kyrkan….Hon hade syner och skrev med automatskrift…..
visserligen troende på "rätt" sätt men en otrolig kvinnokraft…..Men hon levde kanske innan Di goda herrarna hade kommit på att en kan Elda upp bångstyrigt kvinnfolk….1098-1179
Annars var hon också en urtyp för Häxa…trots sin högaställning inom kyrkan, som abedissa.

#4 Gick jag på den lätte menar du
. Äsch vad tråkigt! Fast det jag gillar mest är faktiskt beskrivningen om hur man levde på 1600-talet
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
#8 Ians, älskar Hildegard, har skrivit en artikel om henne en gång…vilken kvinna och jösses vad hon va före sin tid….
#9 Elpida…visst är det retsamt…gillar inte heller sånt…har läst boken och den är bra och intressant. 
Om du verkligen vill veta vad en RIKTIG häxa är så rekomenderar jag att du söker upp det på google.
Jag är 15, har varit häxa (wicca) sen jag var 13.
Och häxor kan inte flyga på kvastar, det är bara löjligt, och man har inte någon vårta på näsan, fast det är inte bara tjejer som kan vara häxor som så många tror, jag är en kille.
Vill någon veta vad en riktig häxa är så läs lite här.
Först vill jag säga att det finns många olika slags häxor så det jag berättar här är min egen högst personliga uppfattning. Det finns säkert lika många som håller med mig som de som inte gör det.
Att vara häxa är för mig ett levnadssätt och en av de mest praktiska och jordnära sätten att utvecklas både andligt och personligt.
Jag strävar efter att varje dag leva i samklang med skapelsen så mycket jag kan utifrån den kunskap jag har idag. Min kunskap växer hela tiden, för det är en av mina häxigheter, att ständigt lära mer och utveckla min förståelse för allting. Så imorron vet jag mer och kan vara ännu mer i harmoni med allting, om jag så väljer.
Att vara häxa är att välja hur mitt liv ska vara. Jag är inte skiljd från det Gudomliga utan jag är en del av det samtidigt som jag också är en medskapare. Jag lever nära Moder Jord, lär mig av henne hur livet fungerar. Min kropp är en spegel av Moder Jord. Jag har också en Månklocka som styr mina cykler och en inre Sol som sätter min skaparförmåga i brand. Jag har stjärnor som är min inspiration och min klarsyn. Och jag har årstider. Genom att följa den yttre Månens cykler och Årstiderna så harmonieras min fysiska och andliga hälsa och min förståelse för det andliga i allt stärks allt eftersom.
Genom min relation till Moder Jord blir jag också medveten och påmind om hur allt är förenat med allt annat och när jag jobbar på min egen utveckling så bidrar jag till alltings utveckling. När jag beter mig illa mot mig själv, så beter jag mig också illa mot allting annat.
Som häxa arbetar jag mycket med energier, med healing, med spådomskonst och magi. Men inget av detta är till någon nytta om jag inte själv ständigt utvecklas och gör upp med mina läxor och blockeringar. Magi fungerar bara om jag själv fungerar bra. Det finns ingen kraft i ramsor och ritualer utan kraften skapar och laddar jag själv. Om jag alltså vill skapa något med magi så måste jag börja med mig själv.
Jag flyger inte på kvast men reser gärna ut ur kroppen för att utforska och utföra helande där det behövs. Det som driver mig hela tiden är törsten efter att förstå hur Universum fungerar.
Däremot äger jag förstås en kvast, och den har jag till att symboliskt rena mitt utrymme när jag ska arbeta med energi. Den är också bra till att sopa bort torra löv och snö från balkongen så jag kan njuta av fågelsången till frukostkaffet utan att behöva halka.
Som häxa har jag kunskapen och förmågan att ändra på sånt som inte fungerar i mitt liv. Jag är aldrig hjälplös och jag är aldrig ett offer. Jag har insikt i mitt eget ansvar för mitt liv och vad det innebär.
Världen vi lever i till vardags är bara en liten del av den enorma verklighet som finns egentligen. Ju mer jag lär mig desto mer finns det att lära, en paradox, men så är det.
För mig är Gud en dualitet, som inrymmer både det feminina och det maskulina i balans och harmonisk förening. Ur deras förening skapades allting. Jag tror därför på både Guden och Gudinnan och hedrar dem genom att leva så mycket jag kan i samklang med skapelsen och genom att dela med mig av det goda jag har fått i livet.
12 Du e en sann Häxa du som lever som det
- vi andra som kallas häxor får nog stå för skrönorna och myten om elaka häxor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh…har missat denna tråd.. Vad är en häxa? Häxa kommer som sagt från det tyska hagazussa/haegtaesse=en som sitter/rider på gränsen/inhängnaden/hagen och kom till Sverige på 1600-talet, men företeelsen fanns förstås långt innan ordet häxa kom hit. Det fanns tunridor som betyder "hon som red på tunet" (jämför med senare häxa-hagazussa-haegtaesse).
En häxa är alltså inte lite vad man själv gör det till, eller vad man själv tror, eller lägger in i ordet. Det finns en betydelse att fördjupa sig i, att bortse från den kan göra att ordet förlorar sin innebörd och tron att "vem som helst kan vara häxa" föds. Långt ifrån alla är häxor, eller kommer bli häxor. Att vara häxa är inte "lite vad som helst"…
Man är t ex inte automatiskt häxa för att man sysslar med mediumskap, healing, tarot, örter, gillar närheten till naturen och annat liknande. Det kan man förstås göra om man är häxa, men det i sig är inte definitionen av häxkonst. Att vara häxa är att utöva häxkonst, som är trolldom av olika slag.
Det finns de som säger att häxkonst inte har att göra med ens personliga andliga tro. T ex så säger häxan Cassandra Latham från England att någon som är kristen skulle kunna göra det hon gör, hon råkar bara vara pagan (hedning).
Intressant video tycker jag själv. :-)
Cassandra is a gem…..
Ja, visst är hon.