Sans vs sanslöst
Har funderat lite de sista dagarna över kritik som förekommer ang endel företeelser inom alternativa behandlingar och andlighet.
Allt är inte guld som glimmar mao….
Idag finns det ett utbud utan desslike både för andliga och fysiska behov….
Men behöver vi allt detta?
Fjädrar, stenar, rökelse o örter?…tekniker i det oändliga….änglar…..Gurus…hit o dit så man blir matt!
Var finns sansen o balansen och när drar det åt sanslösa hållet?
Vem avgör om en lärare är ok eller inte?
Om vissa saker är tveksamma pga förhöga avgifter……skulle det vara ok om de var gratis då eller?
Vad är sans o balans för dig…och när tippar det över till att bli sanlöst?
Ja frågorna är många …hur tänker Du?…vad leder dig rätt i denna djungel?

Det som funkar för en del funkar inte för andra. Jag kan själv bli lite matt över alla symboler, stenar och dylikt jag ska hålla reda på. Det beror på att minnet är bra men kort. Grejen är att jag tror att många av dessa symboler tex har kommit till för att det är ett bra inlärningssätt för en del. Det är lättare att förknippa en viss känsla eller uppgift till en symbol.
När ödmjukheten försvinner och "bara min väg är den rätta" kliver in - då blir jag nervös. När man lovar bot och bättring på 5 min, då blir jag oxå nervös…
Personligen så störs jag inte själv av att det ploppar upp nya healingmetoder då och då eftersom det oftast är småsaker som skiljer sig åt. De uppkommer väl förmodligen för att någon hittat ett sätt som passar dem bättre och vill dela med sig av dem. Personligen kan ju inte jag avgöra om den personen har blivit utvald att leverera just sin version, jag kan bara avgöra om jag tycker att det är något för mig. Men det är klart, begär man x antal hundralappar och utlovar stordåd… nja, då kanske man får tänka en gång till.
Även om många av oss är utbildade i än den ena eller än den andra skolan, vare sig det gäller mediumskap, tarot eller healing, så väljer vi ju oftast ut det som passar oss själva. Precis som andevärlden många gånger faktiskt uppmanar oss till, vi ska inte tro på ALLT vi hör och läser. Att det sedan finns människor i obalans och olycka som blir lurade och bedragna av mindre trevliga människor, ja, det är väl tyvärr ingen nyhet, och har varit så i tusendes år. Det enda vi kan göra är väl att upplysa om de vi vet som bara tjänar mammon…
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Tack Elpida för ett fint svar….
Kanon svar elpidia och härligt och viktigt inlägg Ians
Jag brukar säga i all denna djungel av brahagrejer och former - DET ÄR RESULTATET SOM RÄKNAS- HJÄLPER DET? -BLIR PERSONEN BÄTTRE!??
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Vi som intresserar oss för den här "konsten", om jag får använda det uttrycket, borde väl ha tillräckligt bra magkänsla för att kunna skilja ut agnarna från vetet..? Svårigheten kan vara att gå på den.
Sedan; fjädrar, kristaller, runor, tarot, rökelse och bla bla bla. (Jag tar inte med örter för dom tycker jag står utanför det här - bevisat verksamma som dom är)
Var sak har sin betydelse i rätt sammanhang, men vad man gör nu är att man blandar alla möjliga och omöjliga "hjälpmedel" och använder dem utan att ta reda på hur man använder dem, och om dom över huvud taget passar in i den tro man själv har. Man skall bara HA.. för det ger det rätta intrycket utåt - till såna som inte vet någonting, nybörjare som dom kan vara, men som lätt imponeras av alla magiska prylar man omger sig med.. Det räcker faktiskt med det man har blivit utrustad med från födseln också, bara man har den rätta tron - och inte minst viktigt, den rätta intentionen. Där kom den igen. 
PS Dessutom ett inlägg som passar som hand i handske på AB ..
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
örterna tog jag med Tuva för att det kommer en massa Special preparat gjorda på örter som endas växer på en tuva I MKT BEGRÄNSAD UPPLAGA i …"långtbort i stan" ….. Där de växt i Tusentals år o gjort dem som äter dem minst 150 år gamla.
Själv använder jag gärna alternativa metoder….men iobland undrar man Vad dessa stackare som nu berövats sina bär/örter/rötter Nu skall göra när Vi för dyra pengar äter upp dem?
Dessutom tar man inte med i reklamen allt annat i dessa människors livsföring som gjort dem friskare……avsaknaden av avgaser, friskt vatten, ingen stress….sociala strukturer etc etc Och inte minst vad de äter i övrigt!
Kanske inte bara dessa snordyra örter som gör dem friska o pigga!
Dessutom kan man undra hur dessa få bär räcker så långt när de säljs med mördande reklam till oss….de var ju så sällsynta….där av priset!
Men de finns i var o varannan butik 
Ja är man dum nog att svälja den informationen så, men lika fullt så kan örten vara verksam, eller hur. Det där är ren marknadsföring som reklambyråer har tagit fram. Reklamen vänder sig oftast till dem som inte alls är insatta i alternativa läkemedel. Allting gå att sälja med mördande reklam, kom o köp konserverad gröt - typ.. men det kan ju inte örten rå för..
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ja herregud
- vi är såå kööpta mänskligheten!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Nej absolut inte Tuva! 
Men funderar fortfarande på hur di har det de stackars krakarna som blivit av med sina sista bär där ute i tassemarkerna….dör de som flugor nu när vi använt upp allt?
Eller är just argumentet …begränsad kvantitet….det som gör att vi köper huvudlöst? Till vilket pris som helst ….lätt lurade o dumma!
Verkningslöst behöver det ju inte vara……bara oskäligt dyrt o över reklamerat….
För att ngt natur folk mår skit bra av detta är ju trots allt en kombination av deras övriga sätt att leva OCH dessa örter/bär/rötter inte nödvändigtvis enbart pga just denna enda komponent.