Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: spiritualism
Läst 1489 ggr
Ghosthunter
0

Klokt av Swedenborg..

Kloka ord av Emanuel Swedenborg (1688-1772)

"All förbindelse i den andliga världen sker i kraft av insikt. När någon där tänker på en annan på grund av en önskan att få tala med honom blir den andre genast närvarande, och de ser varandra ansikte mot ansikte. Det sker på samma sätt när någon tänker kärleksfullt på en annan, men genom denna känsla uppstår förbindelse, medan en önskan att talas vid endast åstadkommer närvaro. Detta är utmärkelser för den andliga världen. Alla där är nämligen andliga varelser. Det förhåller sig helt annorlunda i den naturliga världen där alla är materiella. Hos människor i den naturliga världen sker dock samma sak i deras andes känslor och tankar. Men då det finns avstånd i den naturliga världen, medan det i den andliga världen endast ser så ut, sker det som äger rum i varje andes tanke i den andliga världen i verkligheten"

Flört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
0

Jag gillar särkilt detta:

"När någon där tänker på en annan på grund av en önskan att få tala med honom blir den andre genast närvarande, och de ser varandra ansikte mot ansikte"

Precis vad som sker när man tänker på någon eller åkallar andar på telepatiskt vis.

Också detta:

"Men då det finns avstånd i den naturliga världen, medan det i den andliga världen endast ser så ut, sker det som äger rum i varje andes tanke i den andliga världen i verkligheten"

Det finns inget avstånd i andevärlden.Glad

Värmland"

Hellas
0

Jag håller med dig Ghost, det är kloka tankar.
Själv läser jag dem gärna flera gånger för att ta in djupet av andemeningen.

Tack för att du ville ta upp den här tråden.

Jag tycker också om stycket:

"När någon där tänker på en annan på grund av en önskan att få tala med honom blir den andre genast närvarande, och de ser varandra ansikte mot ansikte"

Visst är det som telepati, det är i själva verket ingen skillnad i att  tanken kommunicera med en "Levande" själ eller en själ som befinner sig på andra sidan.
Rent teoretiskt går det till på samma sätt.

Jag skrev en artikel kring Telepati och jag finner ämnet extremt intressant även om jag själv aldrig provat detta.
Jag skulle dock kunna tänka mig att starta upp en cirkel som experimenterar med just det här.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ghosthunter
0

Jag tror att kommunikation med andar och kanalisering är det samma som telepati, iaf en typ av telepati….för kommunikationen går väl mellan själarna och oavsett om själen är i kroppen eller om den har lämnat kroppen så är det ju samma själ ändå…..eller jag kanske är ute och cyklar nu??Skrattande

Värmland"

Hellas
0

#3 Det är så jag också tänker så då är vi två som kanske är ute och cyklar.

Men å ahndra sidan, vi kan ju på den här sidan bara tro, vi vet inte med säkerhet förrän vi själva gott över gränslandet ;)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Tuva-Lena
0

Nä du är inte ute o cyklar ghosthunter! Jag tycker att det låter väldigt logiskt jag. I annat fall så är vi en massa cykelentusiaster här just nu.Skrattande Förklaringen bygger på ett väl förankrat bibelord faktiskt: Det att Gud blåste sin ande i oss den sjunde dagen - var det väl..? Eller var det den sjätte.? Nåja, vilket som, men att gud blåste sin ande i oss, betyder ju att vi har verktygen att kommunicera med andevärlden - ja faktiskt redan i första Mosebok där det står beskrivet. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ghosthunter
0

Ja precis, vi har alla dessa verktyg…..det är bara det att vissa inte använder dom och det är dom som vi felaktigt kallar omediala.

Alla, enligt min mening, har en medialitet i grunden….vissa av oss väljer att öva och lära oss att andvända detta och vissa inte. Men vi har alla en chans….Glad

Värmland"

Tuva-Lena
0

#6 Precis som jag ser det också!Tungan ute Och i takt med utvecklingen så hamnar vi allt längre ifrån den här förmågan, eftersom vi "inte behöver den längre". Eller, "bra karl reder sig själv" - gäller även fruntimmer för  den delen.Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ghosthunter
0

Ja exakt…..vi har för mycket tekniska saker som hämmar vår mediala utveckling och tar all vår uppmärksamhet på det mediala ifrån oss.

Förr när inte det fanns en massa tekniska prylar så var ju folk väldigt starkt utvecklade och speciellt när det gäller telepati…för dom kunde inte ringa till varandra, skicka mail, sms, köra bil….etc…så dom tog in mycket på avstånd via telepati.

Värmland"

Jane-Lyzell
0

Emanuel Swedenborg kallas ju för spiritualismens faderSkrattande

Kul du hittat han spöketGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ghosthunter
0

Ja, det som han inte har upplevt är knappt värt att veta…Glad