Healing Touch
I tisdags var jag som sagt på ett föredrag om Healng Touch. Kvinnan som höll föredraget är utbildad sjuksköterska. Hon upplevde mer och mer inom vården att det fattades en helhetssyn på patienterna och en mer långsiktigt plan för bättre hälsa.
Hon kom i kontakt med Healing Touch 2009 som faktiskt startades som behandlingsmetod av sjuksköterskor i USA och gick sin utbildning både i Holland, som hon kommer ursprungligen ifrån, och Sverige. Utbildningen sker i 5 steg. Så här beskrivs det på Healing Touchs hemsida i Sverige:
Healing Touch
Healing Touch är en healingmetod som grundats och utvecklats av holistiska sjuksköterskor i USA. En tydlig healingform där modern akademisk kunskap och intuitivt energiarbete förenas. I USA ingår healers som ett självklart komplement till sjukvården på flera sjukhus precis som t.ex. arbetsterapeuter, kuratorer och sjukgymnaster gör hos oss.
I Sverige får denna behandlingsform alltmer uppmärksamhet och i många andra länder runt om i världen är den erkänd och accepterad som ett komplement till skolmedicinen. I USA är Healing Touch-utbildningens program formaliserat och erkänt som en godkänd vidareutbildning för sjuksköterskor.
Vem kan delta?
Kurserna i Healing Touch är öppna för alla och kräver inga förkunskaper. I synnerhet vänder de sig till legitimerade sjuksköterskor och läkare, kroppsterapeuter, kuratorer, psykoterapeuter, sjukgymnaster och massörer, andra vårdutövare samt privatpersoner som önskar en djupare förståelse för ett holistiskt hälsobegrepp och energibaserade terapier.
I det stora hela tycker jag att vi arbetar ganska lika. Hon började sina behandlingar med att be personen ligga ner. Med sin anatomikunskap såg hon efter om personen låg rak, var lika lång i benen, bäckenet rakt osv. Hon började sedan ca 1 1/2 meter från patienten att känna in energifältet runtomkring och närmade sig sakta. Efter att ha pendlat och balanserat upp chakrana, även de chakrana som sitter i lederna, började hon sedan heala med händerna. Det kunde se lite olika ut beroende på hur energiflödet såg ut och hur hon fick hjälp av sina guider. Efteråt kollade hon av chakrana igen och "scannade av" patienten! Hon använde sedan både sina sjuksköterskekunskaper och healingen till hjälp att både lösa åkomman eller problemet kortsiktigt och göra en längre plan.
Jag tycker hon hade en mycket sund inställning till healing. Hon menade på att hon aldrig skulle påstå sig kunna bota ett brutet ben eller ta bort cancer, men healngen kan hjälpa till med läkeprocessen både i kroppen och själen. Hon såg även detta som ett utmärkt komplement till den traditionella vården och väntar, precis som många av oss andra, att det ska bli godkänd behandlingsform på sjukhusen även i Sverige.
Många gånger tycker jag att de olika behandlingsformerna enbart skiljer sig i vilka handpositioner vi använder och ordningen de kommer i…. Otroligt roligt och intressant att höra hur andra jobbar!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Tack for detta - spännande - ja låt oss hoppas sjukvården öppnar upp här i sverige för det!!
Men tyvärr tror jag att stå och jobba i auran och med chakror på det sättet blir svårt då att få det assepterat i sjukvården- kanske går!? ska kolla in hemsidan sen!
berätta gärna hur det fortsätter om du ska gå mer!
Jag tror nog som du att det endast är som sagt olika tekniker - men intresant målgrupp det vänder sig till!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

#1 Jag kommer inte gå mer om just detta, det var bara ett föredrag på Wäxthuset. Däremot sporrade det mig mer att utveckla min Reiki. Jag har visst inköpt en kurs i Karuna healing som ligger därhemma och väntar oxå…
.
Jag tror oxå att det krävs ganska mycket vetenskapliga studier här i Sverige för att få det godkänt - men inte omöjligt. Trots allt får man ju använda akupunktur inom sjukvården, det troddes nog vara omöjligt för ett antal år sedan.
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Ja låt oss hoppas healingen kommer in i sjukvården!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Så intressant, tack för det Elpida, jag ska hålla utkik, kanske det kommer föreläsningar i ämnet i mina trakter med.
Jag skulle egentligen vilja lyfta bort ´"Healing" från det andliga och se Healing som en Alternativ behandling istället för som det är nu.
Jag vill kunna ge Healing till vem som helst, personen ska inte behöva vara andligt troende utan kan vara hur skeptisk som helst till att det finns ett liv efter detta.
Att vi sedan tror att vi får andlig hjälp är en annan sak….den hjälpen får ju alla oavsett yrke, skillnaden är att de flesta inte är medvetna om det.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/