KÄNSLOR
KÄNSLOR
En gång i tiden,så fanns det en ö,där alla känslor levde.
Glädje.Sorgsenhet.Förståelse och alla de andra känsloran,inklusive Kärlek.
En dag fick alla känslor reda på att deras ö skulle komma att sjunka till havets botten.Så alla känslorna förberedde sej för att ge sej av.
Kärlek var den enda som stannade. Hon ville njuta av paradiset på ön,så länge som det var möjligt att stanna kvar.
När ön nästan gått under,beslöt sej Kärlek för att det var tid att ge sej av. Hon började titta efter någon som hon kunde be om hjälp,och precis då passerade Rikedom ön, i en flott båt. Kärlek frågade:-Rikedom,får jag följa med dej i din båt? Rikedom svarade:-"Jag är ledsen,men här är så mycket silver och guld i min båt så det finns inte plats till någon mer"
Då beslöt sej Kärlek för att fråga Förnämlighet om hjälp,hon passerade precis i en vacker båt. Kärlek ropade till hene:- Förnämlighet,snälla hjälp mej! -Jag kan inte hjälpa dej svarade Förnämlighet,du är alldeles våt och kommer att förstöra min vackra båt…
Den nästa som Kärlek såg passerandes var Sorgsenhet..Kärlek vädjade:-Sorgsenhet,snälla,låt mej få åka med dej! Sorgesenhet svarade:Kärlek,jag är ledsen,men jag behöver vara alldeles ensam just nu.
Sen såg Kärlek Glädje. Kärlek ropade: Glädje,snälla ta mej med dej. Men Glädje var så euforisk att hon inte ens hörde Kärlek ropa..
Kärlek började gråta. Då hörde hon en röst som sa-Kom Kärlek,jag tar dej med mej. Det var en av känslorna.Kärlek kände sej så välsignad och överlycklig att hon glömde fråga känslan om hennes namn. När de kommit i landså for känslan iväg. Kärlek förstod då,hur mycket hon stod i skuld till den känslan. Sen så fann Kärlek Förståelse och frågade- Vem var det som hjälpte mej?? Det var Tid! svarade Förståelse.
Men varför hjälpte tid mej när ingen annan ville? frågade Kärlek. Förståelse log och med sin stora visdom och kännedom svarade hon…EFTERSOM BARA TID ÄR KAPABEL TILL ATT FÖRSTÅ,HUR STOR KÄRLEKEN ÄR""
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
"Då hörde hon en röst som sa-Kom Kärlek,jag tar dej med mej. Det var en av känslorna.Kärlek kände sej så välsignad och överlycklig att hon glömde fråga känslan om hennes namn. När de kommit i landså for känslan iväg. Kärlek förstod då,hur mycket hon stod i skuld till den känslan. Sen så fann Kärlek Förståelse och frågade- Vem var det som hjälpte mej?? Det var Tid! "
Tid är väl ingen känsla? 
1 Det är en metafor - behövs inga bevis

En metafor för vad?
Bevis är det väl ingen som talat om, jag tyckte bara det var konstigt att skriva att t. ex tid och rikedom är känslor.
3 har du aldrig hört talas om känsla av tid eller känsla av rikedom?
Så vackert skrivet!
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
#4 Så Tid i din berättelse är en metafor för känslan av tid?
#8 va du är tramsig….om du fick en bukett rosor så skulle du väl kanske analysera dem i stället för att njuta av doften, ifråga sätta varför du fick dom i stället för att ta emot och kanske säja tack, möjligen le.
Du är inte bra randig i namnet eller på din Avatar du är långrandig också …..men det är ett fritt land, tack å lov.
#9 Är inte alls tramsig. Och inte långrandig heller. Varför komma med personangrepp? :( Om Jane inte ville att någon skulle ställa frågor om texten skulle hon ha skrivit det, det skulle jag absolut ha respekterat.
Och varför tror du att njutning och ifrågasättande är motpoler? Jag njuter säkert mer av livet än du, eftersom jag lever här och nu. Inte uppe bland molnen. En bukett rosor finns ingen anledning att ifrågasätta. Inte heller metaforer generellt, tro mig, jag läser mycket poesi. Men när någon verkar svamla loss totalt tycker jag det kan vara på sin plats att fråga. Vem vet, jag kanske hade missuppfattat något? Men så verkar det inte vara.
10 långrandi är du nog allt och jag förstår att oona reagerar - ser du någon annan i tråden som skriver som du? - De andra har förstått metaforen
Ha en bra dag!
10
Detta är en text som figurerar runt på nätet och har gjort så i några år, så det är inte Jane Lyzell som "svammlar loss" ;)
Orginalet är på engelska.
Island of Feelings
Once upon a time there was an island where all the feelings lived; happiness, sadness, knowledge, and all the others, including love. One day it was announced to all of the feelings that the island was going to sink to the bottom of the ocean. So all the feelings prepared their boats to leave. Love was the only one that stayed. She wanted to preserve the island paradise until the last possible moment.
When the island was almost totally under, love decided it was time to leave. She began looking for someone to ask for help. Just then Richness was passing by in a grand boat. Love asked, "Richness, can I come with you on your boat?"
Richness answered, " I'm sorry, but there is a lot of silver and gold on my boat and there would be no room for you anywhere."
Then Love decided to ask Vanity for help who was passing in a beautiful vessel.Love cried out, "Vanity, help me please." "I can't help you", Vanity said, " You are all wet and will damage my beautiful boat."
Next, Love saw Sadness passing by. Love said, " Sadness, please let me go with you." Sadness answered, "Love, I'm sorry, but, I just need to be alone now."
Then, Love saw Happiness. Love cried out, " Happiness, please take me with you." But Happiness was so overjoyed that he didn't hear Love calling to him.
Love began to cry. Then, she heard a voice say, "Come Love, I will take you with me." It was an elder.
Love felt so blessed and overjoyed that she forgot to ask the elder his name.
When they arrived on land the elder went on his way. Love realized how much she owed the elder. Love then found Knowledge and asked, "Who was it that helped me?" "It was Time", Knowledge answered. "But why did Time help me when no one else would?", Love asked.
Knowledge smiled and with deep wisdom and sincerity, answered, "Because only Time is capable of understanding how great Love is."
12 tack
- javist är det det - om jag mins rätt är det jag som översatte den texten till svenska! efter att ha sett den i engelsk form- då jag tyckte den var så fin, tyvärr finns ingen hänvisning till vem som skrivit den från början!!!
#10, ser inget personangrepp…?? mitt inlägg innehåller bara en reaktin på ditt sätt att uttrycka och analysera en text. Om du känner dig påhoppad så ursäkta..så mycket.
Va skönt att du läser poesi, det kan ju lätta upp vem som helst inuti.
Jane….tack för en underbar fin text.
Då jag ibland har problem med att jag läser för fort så jag inte hinner med att ta in vad jag läser fick jag läsa några gånger . Men texten säger otroligt mycket.

Om det inte ens är Jane som skrivit den har jag ingen anledning att vara finkänslig eller fråga vad hon menade. Det var en helt värdelös text. Totalt innehållslös, skriven av någon som borde göra annat än att skriva. Någon som förmodligen var hög eller bara… inte så smart.
Läs lite Tranströmer istället, där har vi någon som kan framkalla rysningar.
http://home7.swipnet.se/~w-72635/Perg/transtromer.htm
Inlägget redigerat, svordom borttagen, den var ganska harmfull men eftersom det strider mot iFokus regler så tar jag bort den. //Hellas
# 17 Hur var det nu med påhopp och personagrepp? Något du inte vill ha men gärna ger eller?
#17 Känns bra att Du fram till nu varit lite taktfull och finkänslig.
Jag tycker väl att smaken är som baken, delad och det som inte passar den ene är perfekt för den andre.
För visst är det så att det man läser ska beröra och slå an på en eller hellst flera strängar.
Jag tar bort din svordom eftersom det inte är ok på iFokus att rent ut svära.
Själv tycker jag att det är en vacker och enkel text som jag kan ta till mig och placera in i mitt mänskliga lilla paket, men det är ju jag det
!
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
#18: Det känns inte speciellt troligt att den okända person som skrev den där texten skulle hitta hit, översätta vår diskussion från svenska och bli kränkt. Men visst, jag kan rätta mig: texten är värdelös och korkad. Personen som skrev den kan vara nobelpristagare, det vet jag inget om.
#19: Haha, man får inte svära? Oh lord. Okej.
Nei, så hadde ikke denne teksten noen mening for deg, men det betyr ikke at den mottaes likt av alle. For meg var det en morsom måte å tenke over flere egenskaper og sammenhengen mellom dem på, en tredje person får kanskje noe annet ut av det
Man kanske skra skriva om boktitteln Män från mars och kvinnor från venus - till skeptiker från Mars och troende från Venus
jo, jane kanskje det….men det er noe inni disse skeptikerne, som gjør at de stadig leser på slike forum som dette….det kan da ikke bare være for å skrive skit, kanskje søker de eller deres ubevisste(sjelen) etter svar her endog, vi får se på det som førstehjelp for skeptikere 
23 jo precis

Jag har sett denna fina text någon stans förut. Kul att få läsa den igen.
Tack, Jane 
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!