långt bort
Ibland när jag mediterar så kommer jag så långt bort att jag inte känner kroppen.
Kan det vara farligt??
Kommer jag alltid tillbaka till min kropp när meditationen är slut eller kan jag fastna i detta???
vad ska jag göra när jag känner att detta är på väg att hända??
Hej Angel3
Det är inte farligt, så känner jag med.
Det man kan göra om det känns som om man far iväg för djupt är att vicka lite på tårna. Det är ju inte meningen att man i en meditation ska fara iväg så att man inte minns någonting eller somnar
.
Om du ligger ner skulle jag även rekommendera dig att sitta upp på en stol och ha bägge fötterna i golvet, ta en kudde under fötterna om du inte räcker ner med fötterna.
Det handlar om disciplin, jag har haft stora problem med att gå för djupt då jag mediterat men jag börjar komma tillrätta med detta genom att bryta av så fort jag märker minsta lilla tecken på att jag far iväg.
Idag kan jag sitta och inte känna av min kropp (skönt) men att jag ändå är vaken och medveten i meditationen.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Tack Hellas. Skönt att höra att det är okej och att jag ska röra på kroppen när detta händer nästa gång.
Jag vill bara tillägga en sak till Hellas fina svar….att om du Angel3 är ororlig över att du "inte ska komma tillbaka" så ställ en klocka som ringer efter kanske 20 min. då kommer du garanterat att släppa taget om ditt djupa tillstånd…(naturligtvis så väljer du det tiden du själv vill sitta men 20 min. är min rekommendation för just meditation).
Du kan ju ha musik på om du väljer det och låta musikstycket vara så långt som du tänkt sitta och när musiken tystnar så vaknar du till.
Det är inte farligt att "sticka iväg" du bara somnar så att säja…men det kan ju var intressant att minnas det man ev. har upplevt, så diciplin som Hellas säjer är A och O.
Fina svar du fått och tilläger att du bör jobba med din tillit till att dina ande vänner aldrig skulle utsätta dig för något du inte skulle klara 
ett bra sätt om man har rädslor är att meditera i grupp med en som leder(o övervakar) er andra under meditationen- ger råd etc….
Lycka till!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"