Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikettoff-topic
Läst 1556 ggr
Jane-Lyzell
0

Fåglar dör????

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14155807.ab

Strax före midnatt på nyårsafton regnade det plötsligt döda fåglar från skyn i den lilla staden Beebe, i delstaten Arkansas i USA

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Joppo
4

Det rimligaste alternativet är väl att det är fyrverkerier? Fåglarna lär ju bli helt vettskrämda av allt smällande.

Eller har jag missat nåt? Får ni andliga in några andra signaler? Flört

Jane-Lyzell
0

Nu var det ju före tolvslaget ?????????

Joppo
1

Det brukar väl smälla ganska friskt innan tolvslaget också? Det gör det i alla fall där jag bor.

Hellas
0
Jane-Lyzell
0

piotrr
5

Ja, både fisk och fågel dör regelbundet i stora mängder. Vad de har gemensamt är att de rör sig i grupp och utsätts därför ofta för samma risker allihopa.

Fåglar kan bedövas av fyrverkerier och falla till marken, de kan förvirras av ljuset och flyga rakt in i marken eller byggnader, de kan till och med dödas i luften av explosionerna. Ibland räcker det om bara ledarfågeln förvirras och leder de övriga ner i marken. De kan dricka från samma förgiftade vatten och drabbas av samma sjukdomar och alla dö ungefär samtidigt. Sill och andra stim av fiskar kan drabbas på liknande sätt, även om de givetvis inte simmar ner i marken så hårt att de dör. :)

En tråkig detalj i sammanhanget är att det ofta rapporteras om "MYSTISK MASSDÖD AV FISK / FÅGEL: FORSKARNA HAR INGEN FÖRKLARING" men det rapporteras aldrig efter att undersökningarna är klara, det blir inte alls samma rubriker när man upptäckt att fåglarna faktiskt flög ner i marken, eller hade spräckta trumhinnor, eller när det visar sig att fisken hade samma sjukdom allihopa. Mysteriet är liksom mer intressant än förklaringen. Och det är ju tråkigt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Jane-Lyzell
0

6 Ja kanske det - eller så kanske det beror på annat - du kanske ska klaga på massmedia som inte rapporterar hur undersökningarna går - eller ggörs det undersökningar? - regeringarna kanske redan vet!?

signemo
0

Jag vet ju inte vad just det beror på.

Men häre nere hos oss, var jag med om att de sökte sig till en nysaltad väg  under vintern.  Såg spöklikt ut. Fåglarna var många och hade det inte varit dimma så att alla  bilar kört långsamt. Ja då hade många blivit överkörda

Var rädda om varandra

piotrr
1

#7. Jane-Lyzell,

Något annat än vad?

Ja, det görs undersökningar som inte rapporteras. Det var väl det jag skrev redan?

8, signemo,

Det är så sant, fåglar kan bli påkörda i stora mängder också när det finns något på vägen som de vill ha som salt eller andra överkörda djur att kalasa på, eller om de bara fått för sig att landa där på en öppen yta och slappna av en stund och plötsligt kommer det en långtradare eller något.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Jane-Lyzell
0

Jo kanske det men vem orsakr deras död- jo människan!

På ett eller annat sätt!

Joppo
2

#10 Det är med stor sannolikhet sant och naturligtvis inte bra. Personligen skulle jag gärna se att fyrverkeriskjutandet begränsades till ett visst antal dagar och tidpunkter för att minimera dess skadliga effekter på tama och vilda djur. Jag har själv en skotträdd hund och är sjukt störd på det sporadiska smällandet som börjar typ runt den 26/27:e December och sen pågår en stund efter nyår. Jag vet att det finns vissa kommuner som reglerat smällandet och jag hoppas att fler och fler kommer att göra detsamma.

Det verkar som om jag feltolkade avsikten med hela ämnet. Jag trodde avsikten var att visa ett skrämmande omen för undergångsåret 2012 Flört Typ:"Ahh!… Undergången är runt hörnet. Det har redan början regna fåglar från himlen! Vad ska vi göra?!"

Jag kanske har lite för livlig fantasi iblandGlad

Jane-Lyzell
0

11 Nej då inte har du missuppfattat - de är både och!

Det ena hjälper till det andra - vore ju då logiskt om vi ska ta in detta med smällare - att i krigsförande länder borde ju detta fenomen vara vardagsmat för deras vilda djur o tamdjur då om teorien med fyverkeri ska stämma!?Obestämd

Menar det borde ju regna djur hela dagarna!

Joppo
2

#12 Aha Flört

Krigsföring påverkar säkert djurlivet på alla möjliga sätt. T.ex marint liv är ju väldigt känsligt för explosioner under vatten, vilket antagligen kan förklara vissa döda fiskstim.

Dock så finns det antagligen inte samma nyhetsvärde i att skriva om döda fiskar i t.ex Libyen kontra USA.

Jag gissar att historien inte skulle få samma mystiska touch om den skett i ett krigsförande land och dessutom är det nog så att kriget i sig ses som den mest intressanta nyheten att rapportera om istället för att rapportera om djurlivets umbäranden, vilket gör att du inte sett några sådana artiklar.

Nu blev det rätt mycket spekulationer från min sida, men jag tycker ändå att mina och Piotrrs mer naturliga förklaringar ligger närmare till hands, än att tolka händelserna som några slags övernaturliga omen. Vem som har rätt får väl tiden utvisaFlört

/J

Jane-Lyzell
0

13 kanske detFlört men vist vore det intresant om dessa fenoemn fans där i forskninssynpunkt!

ellen1960
0

Jeg vet ikke, men for meg er dette et tegn på at jorden er i ubalanse skapt av mennesker. Vi må tenke mer på miljø, humanitet og kjærlighet i stedet for å la jakten på pnger være drivkraften i alle valg som blir gjordt. Verden er økonomistyrt og ikke kjærlighetsstyrt som den burde, at liv dør på dette settet er for meg et symptom

Lynxx
3

Man förklarar det denna gång med att ngn med berått mod skickat in fyrverkerier i en koloni trastar:

Därför drabbades Arkansas av ännu en massfågeldöd

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.424804/darfor-drabbades-arkansas-av-annu-en-massfageldod

"Det är CNN som berättar om en ny massfågeldöd i den lilla staden Beebe i Arkansas. Förra året dog över 5000 fåglar, efter en utredning antog man att fåglarna, som främst var koltrastar, blivit desorienterade av fyrverkerier och krockat med träd och byggnader."

"I år hände samma sak igen - även om det bara var ett par hundra koltrastar som dog. Den här gången verkar det emellertid som om fåglarna  dödats avsiktligt. Någon hade nämligen gått in i ett stort koltrastnäste och avfyrat fyrverkerier."

---

Fåglarna tycks vara en sanitär olägenhet enligt de som bor där (det kommer tyvärr reklam före videon Obestämd).

http://video.se.msn.com/watch/video/faglar-faller-fran-skyn-varje-nyar/ahygwang

/L

piotrr
1

#13, Joppo,

> "Krigsföring påverkar säkert djurlivet på alla möjliga sätt. T.ex marint liv är ju väldigt känsligt för explosioner under vatten, vilket antagligen kan förklara vissa döda fiskstim."

Just det. Ljud sprider sig mycket snabbare i vatten än i luft, tror det är sex gånger snabbare, vilket betyder att höga ljud sprider sig mycket längre och skadar djur på mycket längre avstånd. Alla oljud som finns i haven från båtmotorer och liknande gör det också mycket svårare för djur att höra varandra under vatten. Förr i tiden kunde valar höra varandras sång på hundratals mils avstånd, nu måste de befinna sig inom några kilometers håll från varandra för att veta var de andra är och det gör det svårt för dem att hitta partners att bilda familj med.

De djur som inte dör av ljuden kan dessutom utveckla hörselskador. En döv delfin förlorar förmågan till ekolodning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Jane-Lyzell
0

17 intresant och hemskt på samma gång!