Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikettandlighet
Läst 4013 ggr
[Evangeline90]
1

Buddhismen??

Buddhismen anses ju vara en väldigt andlig religion eller lära. Men är den verkligen så andlig, med tanke på att buddhister inte tror på en evig inre själ? Det skulle i så fall motsäga det faktum att buddhister tror på reinkaranation, för jag har fortfarande svårt att förstå detta?

Vad är det som återföds om inte ens själ i en annan kropp i ett annat liv? Jag förstår helt enkelt inte????

Geru
0

Andlighet har tyvärr blivit lite väl new age artad med "evig inre själ" och liknande. Du får olika livserfarenheter genom reinkarnation. Olika liv, olika synsätt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jane-Lyzell
1

Klart buddistenrna tror på själen:-))) de tror ju på reinkarnationen!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
0

Vill följa tråden så jag "bokmärker", jag är lite dålig själv på Buddismen men det är intressant

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Evangeline90]
0

Ingen som har en teori? Någon praktiserande buddhist kanske. Hur kan man tro på reinkarnation, men inte på en odödlig/evig själ? För är inte det hela grejen med reinkarnation? Att själen återföds till en annan kropp i ett annat liv. Detär just där det fastnar för mig med att förstå buddhismen.

Geru
0

Mja, tänk som så att själen bara lever längre än kroppen. Den använder bara kroppen för att få nya erfarenheter och se nya saker. När den är klar så går den vidare helt enkelt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Evangeline90]
0

Ja, så ser många det när det gäller reinkarnation, men buddhismen är annorlunda. Buddha trodde ju inte på en evig själ, så vad är det som återföds. det är just det.

Geru
0

#6 Som jag skrev:p själen är inte evig, den bara gör sitt tills dess livslängd är klar.

-Stephen Hawking

[Evangeline90]
0

Men vart tar den vägen sen då? Dör den, som en kropp? är det det du menar?

Geru
0

#8 Antagligen, om dom inte har något annat då. Inte en aning faktiskt, spekulerar mest.

-Stephen Hawking

[Baubo]
2

Jag är inte buddhist, men min mamma är det så jag vet en del om ämnet.

Buddhisterna tror på återfödelse men inte själavandring. De menar att människans "sinne" består av tre eller fem delar (kom ihåg att det finns väldigt många olika grenar också  inom buddhismen) som separeras i döden och sedan "sätts ihop" på ett nytt sätt i en ny kropp. Men din personlighet, det du är i detta livet, det tror dom inte går vidare. Buddhismens kosmologi innehåller sex olika plan till vilka man kan återfödas som gudom, människa, djur, hungrig gast, helvetesväsen (jo de tror på ett helvete, man inte ett evigt "straff") eller titan.

En av de viktigaste lärorna inom buddhismen, om inte den viktigaste, är tat ingenting är konstant, allt förändras hela tiden.

Kanske detta svarade lite på din fråga?

Jane-Lyzell
0

10 tack för härligt inlägg - berätta gärna mer om buddismen, intresantGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
0

Buddismen är unik med sin egen tro på jaget och själens vandring/utvecking och därför är buddismen ingen religion utan ett trosssystem/livsådkådning med rötter i i hinduismen.

Jag är mycket buddist i mitt tänkande och min tro och tror inte heller att jaget återföds och att allting är föränderligt.

Buddismen handlar mycket om frigörelse och att inte vara fast vid något som försenar eller bryter ner förmåga att söka upplysning.

Själen är Egot, jaget, det du samlat på dig under din jordevandring och anden är delar som fogas samman och bildar möjligheten till ett nytt enerigflöde som kan vara grunden för ett nytt själsämne i en ny kropp.

Det finns mycket under solen.

[Evangeline90]
0

Vettu f*n om detta gjorde mig klokare på buddhismen.

Så alltså kan man säga att Buddhismen är en ateistisk livsåskådning som INTE tror på ett liv efter döden i den bemärkelsen vi gör, inom kristendomen, spiritualismen, new age, etc..

[Lady-Oona]
1

#13..ja nåt åt det håller….

Även om buddismen vilar på en hinduisk tro (buddha var en hinduisk prins) så är tanken om återfödelse lite olika än vad som står i vedaskrifterna (hinduisk visdomsskrift) men ateisiskt är den inte eftersom det finns en tro på något och ett etisk/moralliskt system som varje buddist försöker följa, den åttafalldiga vägen.

Kristendom tror ju på himmel och helvete att man sover tills Gud väcker upp en på den ytterska dagen.

Spiritualismen tror på att man möts igen i Sommarlandet och återföds igen, att jaget/själen ikläder sig en ny kropp med hjälp av vad man tror sig behöva i det kommande livet.

New Age är ingen egen religion eller har ett eget trossystem i sig, New Age är ett samlingsord för bl.a en massa olika trosuppfattningar. så en viss typ av kristen inriktning kan uppfattas som New Age av den som tillhör t.ex statskyrkan. Spiritualism är New Age för många andra trosinriktningar.