Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikettövriga-mediala-områden
Läst 1560 ggr
[MargaretaA]
5

Mediums uppoffringar

I en annan tråd så nämndes Tv-programmet Sensing Murder. Det har jag tittat på med stor behållning och jag är mäkta imponerad av de medium från Australien och Nya Zeeland som varit med i dessa program.

I ett avsnitt fick man djupare porträtt av de medverkande mediumen och det visade sig att det finns en baksida av yrket som alla kanske inte tänker på.

Mediet Kelvin Cruickshank berättade öppenhjärtigt om den sorg han kände då hans fru lämnade honom pga av att han kände sig tvingad att följa sitt kall och börja jobba som medium.

Ett annat kvinnligt medium som jag inte minns namnet på berättade att hon var ensamstående men saknade en man vid sin sida - "inte så lätt i mitt yrke" sa hon…

Det var två exempel men jag tror det finns många många fler.

Jag har lyckligtvis aldrig hört liknande sorgliga historier från mina mediala vänner här på fokus och hoppas verkligen att ni inte delar ovanståendes erfarenheter(?).

Men jag tycker det är en bra tankeställare - att det förekommer att medium ibland tvingas till stora personliga uppoffringar i och med sina förmågor, tycker jag visar på att allt inte bara är "guld och gröna skogar" som exempelvis skeptiker vill göra gällande.

[Lady-Oona]
1

Maggan du har helt rätt….jag kan bara tala för mig själv men mitt kall har orsakat fysisk ohälsa, jobbiga relationer, utsatthet, svikna löften och illutioner. Sömnproblem, dålig ekonomi.

Sorg och förtvivlan, svårt att stänga av andras sorg. Att se otäckheter som sjukdom, död, misshandel, brand, sjukvak, deformerade kroppar osv är inte något lättsamt att ta in.

Jag klagar inte bara konstaterar att så är det mitt liv har varit långt ifrån någon glittrig show med hundratals i publiken som dyrkar marken jag går på och betalar stor summor för det jag gör. Jag har inget lyxliv eller äger en massa materiella prylar. Men å andra sidan är jag inte särksillt intresserad av det heller.

Ja ja så de kan vara…människan har sina mockasiner att gå i. Jag gillar också dessa program från Australien.

[MargaretaA]
1

Jag förstår vad du menar Lady Oona. När jag kollar Sensing Murder så blir det helst bara med "ena ögat" för det är så outhärdligt att ta del av alla dessa hemska bestialiska mord på ofta unga och oskyldiga människor.Gråter

Tack för att du delar med dig - jag tror det är viktigt att föra fram även denna aspekt av medialiteten.

Jane-Lyzell
0

Hej MargaretaA

Kul se dig skriva här inneGlad

Jo tyvärr har nog dessa australienska medium rättRynkar på näsan

Att vara medium och medial är oftast ingen dans på rosor, tyvärr

Har själv flera relationer bakom mig som spruckigt på grund av att jag är medial bl a.

Många medialas förhållanden blir knakande i fogarna om endast den ena delen utvecklar sig - man behöver en likasinnad på samma nivå - inte medial på samma som ett medium - men någon som är öppen för det man gör och respekterar det!

som tur är har jag det nu i min man - men innan det var det fördjäkla tuft faktisk så tufft så jag tänkte mig att leva mitt liv själv(med mina barn så klart) Men nu blev det inte så tack o lovKyss

Vi medium är nog svåra leva med då vi lever i bägge världarna - det ska till en sjuhelskotta partner att palla det! - menar det händer ju alltid något medialt hemma och mannne får vara med om ett o annat kan jag lova!Tungan ute

Gillar det aurstraulensikska progremmen - de medimen är duktiga!

Tänk om vi hadde dem (TV programmen)här i sverige eller som i Norge "Jakten på det 6.e sens"

BNä här får vi dras med det okända till dödagar((((

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
0

Hej Jane Glad

Jag har anat att du inte har haft det så lätt du heller, men det gläder mig att du nu har en man som "hänger med".

Håller med dig om att Det Okända är skittråkigt - men handen på hjärtat - finns det några medium i Sverige som når upp till de australiska/Nya Zeeländska? I mina (TV) ögon är dem i världsklass Flört

Jane-Lyzell
0

4 Det finns även i sverige om man letar:-)))

[Lady-Oona]
0

Maggan, det är möjligt att det gör men jag personligen har inte träffat något sådant på länge om alls…

[MargaretaA]
0

#5, 6

Jag uttalar mig bara om dem jag sett på Tv nu Flört

Jane-Lyzell
0

7 ja och det är ju endast en liten del av alla medium i sverige, som syns på Tv.

en utagning som de gjort i sensing murder, skulle solla fram fler - jag lovar!

[MargaretaA]
0

Ser fram emot en Svensk version av Sensing Murder  Glad

Jane-Lyzell
0

9 dreem on- det blir nog endast fler Okända……….(

[MargaretaA]
0

Nu ska vi inte vara pessimistiska. Det finns fler än Caroline Gierts här i världen som producerar TV Flört

Jane-Lyzell
0

11 Ja vi får väll hoppas det!Flört

Elpida
0

Pontus Gårdinger hade ju ett program för några år sedan där bl. a. Jörgen Gustafsson och … var det Lena? var med i.  De skulle hjälpa polisen med ouppklarade brott. Kommer inte ihåg vad det hette.. och kan inte minnas om några brott blev uppklarade heller för den delen. Någon som kommer ihåg vad det hette?

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[MargaretaA]
0

jag har hört talas om programmet men aldrig sett det. Var det inte Förnimmelse av mord eller nåt liknande?

Jane-Lyzell
0

Jo det var nog "förnimmelse av mord"

Elpida
0

Japp, så var det. Det var nog liksom den svenska upplagan det av Sensing Murder…

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[MargaretaA]
0

Vilken kanal gick det på och när? tycker det är lite konstigt att jag missat det Obestämd

Jane-Lyzell
0

Kanal 5 massa år sedan!

[MargaretaA]
0

aha då hade jag inte 5:an. Var det bra?

Jane-Lyzell
0

19 njae - inte som det australjensiska men bättre en det okända!

[MargaretaA]
0

synd att jag missade det Obestämd

Klass
0

#0 Maggan

Vem tvingar? Är det inte som med mycket annat här i livet, att man själv tror att man måste göra vissa saker? Det gäller alltså inte enbart påstådda medium - det gäller de flesta av oss.

[MargaretaA]
0

Du kanske aldrig har hört talas om "kall" Klass? Att man känner att man måste använda sina förmågor till att hjälpa människor….

Klass
0

#23 Maggan

Visst har jag det. Men det är fortfarande ingen utomstående som tvingar, utan man tror sig vara tvingad. Detta gäller inte enbart påstådda medium, som sagt.

Att skeptiker har fått för sig att det är "guld och gröna skogar" att leka medium vet jag inte var du fått ifrån.

[MargaretaA]
0

Det handlar nog om ett inre tvång. Jag är förvisso inte medium så det får dem svara på.

men jag är välbekant med känslan av att ibland tvingas agera och säga eller göra vissa saker - även om man vet att man får betala ett pris för det. Vet inte om det är samma sak men jag tror det.

Klass
0

#25 Maggan

Tror jag förstår vad du menar. Men som jag sa, det gäller inte enbart medium. Så denna känsla av tvång handlar om något annat.

[MargaretaA]
0

Nej jag menade inte att det gällde bara medium.

Klass
0

#27 Maggan

Trådrubriken borde alltså vara "Människors uppoffringar".

[MargaretaA]
0

ja ska man vara petig så… men det tänkte jag inte på när jag skrev det

Neutralis
1

Bra tråd!

Jag har övertygelsen efter att senast idag diskuterat med ett aktivt medium. att detta kall är helt självpåkallat och hör inte hemma i någon andevärld som diskriminerar. Har man personliga bekymmer så har man, det finns ingen som tvingar någon att göra någonting som man inte vill.

Sunt förnuft borde göras gällande, men som inte görs i många fall i denna bransch… Medier är självutnämda och ska alltså kunna ta ansvar för sitt eget liv och inte skylla på att de måste uppoffra sitt liv till ett högre kall. Det är ju helt absurt och långt från verkligheten… eller?

Varför skulle man offra sitt "verkliga" liv mot sitt kall… det finns  inte ens någon koppling mellan de två. Nu vet jag att medier generellt är osäkra i grunden och kanske har svårt att uthärda ett förhållande där kallet utmanas i tid och otid… men det är en annan femma.

Hellas
2

#30 Det är ingen som gnäller eller skyller på någon alls, jag tror kanske att du har missuppfattat det hela då.
En del människor har ett kall och bär det med glädje trots att de måste avstå från en massa olika saker.
De gnäller inte och de är väl medvetna om att det är deras val i livet.
De skulle aldrig ens berätta om deras vedermödor om de inte får den direkta frågan som i den här tråden.

Jag anser tex. att människor inom Vården har ett "kall".
De har ett tungt yrke, både fysiskt och psykiskt, de har ett stort ansvar över andra människors liv, de arbetar i tid och otid och för allt det får de en skitlön. Det finns många yrkesgrupper som har ett "kall"

**Ps. Jag själv arbetar varken i vården eller är medium men jag varmt tacksam över att våra vardagshjältar finns omkring oss.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Jane-Lyzell
0

30 Det är ungeär som at säga till en musiker eller konstnär - du kan välja!Förvånad

[MargaretaA]
0

jag har tyvärr inte tid nu, annars skulle jag söka fram avsnittet jag talar om på tuben. Vet att det har funnits där. Då kan man se själv och bilda en egen uppfattning.

Neutralis
1

Nja, jag skrev inte att någon gnäller utan menar att medier skyller på sitt kall många gånger när något i deras liv går åt pipan. Personligt ansvar är ett välbekant uttryck i spiritualistiska kretsar men som förbises i många fall.

Jag menar att det är hur vi är utrustade från början med uppväxt och diverse intryck som formar vårat "kall". Och medier är en speciell personlighetstyp rent generellt, där det väldigt ofta ingår att vara elak mot sig själv både fysiskt och psykiskt tror jag…

Den fysiska hälsan åsidosätts ofta genom övervikt med dess följder och psyket belastas ofta med att ständigt vara medveten om sin självmisshandel som är svår att stoppa.

Nu generelliserar jag hejvilt baserat på min erfarenhet.

[Lady-Oona]
0

#34….ditt inlägg är så förnedrande att jag inte ens tänker besvara det…

Neutralis
0

Jaha?

sven-g
2

Tänkte fråga er vad ny tycker i denna tråd om ni inte misstycker.
Vad tykte ni om BK insatser på det okända igår.
Jag tittade en stund tills han gore exsakt det som skeptikerna anklagar medium för. men han hade inte samma finess som andra mer erfarna i att göra så.
Min mor hade sett hela progammet hon sa att det var det sämsta mediumet hon sett på det okända.

Joppo
1

#37 En skeptikers betyg: Jag tyckte det var väldigt tydligt att han använde sig av cold reading för att läsa de två personerna. Jag upplevde dem också som lättlästa eftersom de var väldigt öppna och positivt inställda till hela andegrejen.

Förutom tyckte jag han kom med väldigt ospecifik information gällande barnet, mannen och den äldre kvinnan. Det han sa skulle kunna stämma in på väldigt många människor.

I övrigt verkar han vara en rätt skön snubbe med rätt utseende som säkert går hem hos de spirituella damerna Flört Men har han övernaturliga krafter? Tveksamt…

PS. Du menar BT va? Han heter väl Birkan Tore

[Pirkko,lino]
0

#14 Maggan, så heter programmet. Jag såg när de filmade programmet i Sigtuna. Jörgen G och en kvinna sökte kontakt med en ung kille som är spårlöst försvunnen.

Jag kommer inte ihåg vilket år det var, men ganska många år sedan.

sven-g
1

Denna gång håller jag med en skeptiker till fullo. Jag är ju även skeptiker men jag hör till dom troende, och luras inte av tex dom känslo yttringar han gorde för att som jag ser kunna få tid att luska i parets liv. Många kommer säker att inte hålla med mig utan luras av det gulliga

[MargaretaA]
1

Jag klarade inte av titta på eländet. Jag står inte ut med karlar som gråter som fontäner på detta vis - alldeles för teatraliskt för mig. Obestämd

aha så spännande att få vara med på första parkett Flört

Hellas
0

Nu börjar tråden bli OT med BT prat men jag såg inte programmet, orkar inte med D-O men jag tror att jag nog får ta mig en titt på reprisen.

Jag läste att det finns människor som såg en blå ängel i programmet och att det kom "blå" energi eller luft ur BT´s mun.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

sven-g
0

Om man nu ställer det okända mot sensing M och tex dom Svenska, Norska, Danska varianterna av det programmet håller dom en högre klass i och med att man gämför flera mediums resultat

Jane-Lyzell
1

42 jag såg programmet inte fasen var de några blå änglar inte!

[Lady-Oona]
0

Säjer bara ett ord TRAMS