Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: off-topic
Läst 2636 ggr
Naiz
1

Skydd mot andevärlden

Hej!

Vet inte om detta hamnar i rätt forum, men jag provar :)

Jag och en bekant pratade förut om människor som är psykiskt sjuka.
Hon hade en jätteintressant idé!
Om att dom som är psykiskt sjuka har ett skadat/obefintligt skydd mot andevärden.
Den som är sjuk säger ju oftast att h*n hör någon som säger att "jag måste göra det". Och hon tror att dom verkligen hör någon säga åt dom att göra vissa saker.

Oj vad krångligt skrivet det blir nu, men ni får stå ut med det ;)

Att det finns vilsna och "elaka" själar dom ännu inte kunnat gå över till andra sidan, utan håller sej kvar på jorden och lever sitt liv genom andra. Dom kanske vill hämnas eller av nån annan anledning "ställa till det" för någon här på jorden, och enda sättet är att hitta någon person som är lättpåverkad (eller vad man ska säga) Att deras skydd mot andevärlden är skadat så dom "elaka" själarna kommer åt dom.

Ja jag vet inte om ni förstog vad jag menade? :) Fråga isf. Till er som förstog - Vad tror ni om detta? :)

EmyJ
2

En psykisk sjukdom är mycker mer komplex än att personen bara hör röster. Visst är det en intressant tanke men jag tror att det bara är just det - en tanke Glad

www.kickemcattery.se

Jane-Lyzell
4

Håller med att det är krongligt och inte så enkelt detta med psykiska sjukdommar - och att förklara det med andevärlden och negativa andar - NEJ - det är skrönor.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Sweetelle
2

#0 Du skriver: "Den som är sjuk säger ju oftast att h*n hör någon som säger att "jag måste göra det". Och hon tror att dom verkligen hör någon säga åt dom att göra vissa saker."

Det här har du fått om bakfoten helt och hållet. Det är en ytterst liten del av de psykiskt sjuka som påstår sig höra röster.

EmyJ
1

#3 Nej exakt, sen finns det många som förväxlar multipell personlighet med schizofreni och paranoida hallucinationer..men det är en helt annan diskussion :)

www.kickemcattery.se

OneEightZero
5

#0 Tycker att det är en väldigt intressant ide. Som alla andra sagt är pyskisk sjukdom mkt mer kompliserad. (Ta apsolut inte det här fel.) Men jag kan tänka mig att vissa med mediala förmågor som inte förstår vad det är eller inte fått hjälp med sina förmågor eller att omgivningen inte tror en, kan ha liknese. Typ ser saker hör saker. Och där av kan hämna där för att man inte klarar av det själv. Och omgivningen inte tror en.

När jag berättade för mina föräldrar vad jag så när jag var liten förklarade dom bort det med att jag hade livlig fantasi. Sen Blev jag äldre och då var jag bara knäpp och dum. Nu är jag myndig och mina föräldrar tror fortfarande inte på mig och tycker fortfanade att jag är knäpp. Och jag själv skulle tyckt att jag vorre sinnesjuk om det inte varit för att jag fick hjälp av en speciel vän.

Så jag tror att folk med starka mediala förmågor. Som inte vet hur man stänger av sig. Som har folk runt om kring sig som tycker att man är knäpp. Mkt väl kanske skulle bli galna i huvudet. Men det där med att dom skulle skjuta nån eller ta sitt liv tror jag inte riktigt beror på det.

Men vad vet jag :P

Jane-Lyzell
0

5 det du beskriver är ganska vanligt för mediala personer- men det är inte psykisk sjukdom !

[Lady-Oona]
3

En person som ofrivilligt upplever andevärlden kan uppleva sig själv som sjuk..då det i vårt land inte finns ett naturligt förhållande till det paranormala hos oss människor.

När man då ser och hör, känner, upplever, doftar mm något som bevisligen inte annan upplever då är det lätt att man tappar fotfästet och kan gå in i grubblerier och bli tolkad/klassad som sjuk av andra och då är inte steget långt till att man tror på det själv.

När man ofrivilligt upplever andevärlden är det som att se på en snabbspolad videofilm, se teater ini i sitt huvud…kanske hör röster…men det är absolut inte säkert att det är riktat till personen som just person utan man ser som på TV och kan inte alltid värja sig eller veta vad man ska göra, det borde finnas utbildade medium på varje psykiskt sjukhus för att diskret kontrollera om det handlar om en medial person eller en sjudom.

En sjuk människa vet sällan om eller kallar sig själv för sjuk, en sjuk människa ser sig inte sådan utan tror ofta att han/hon verklige får budskap från något.

En människa som har mediala/paranormal upplevelser och inte vet något om ämnet/området tror sig vara var sjuk och börjar ifråga sätta sig själv och kan bli psykiskt instabil om det vill sig riktigit illa.

Sedan att det finns väsen som inte är fysiska längre och som inte mår så bra, det kan jag inte förneka men kallar dem inte onda eller att de är ute efter att skada, utan de är oftast sökande, ororliga eller ledsna och kan inte än uppleva sin Ledare t.ex tillräckligt starkt men de är inte onda eller vill något illa. De vill ha hjälp kanske…och är man då känslig så kan en del uppleva dem mentalt. Det är då jag efterlyser att det ska finnas medium som kan se och känna skillnaden på en sjuk människa och en medial person.

Det blev visst långt…ha en bra dag.

[Ambrosia]
0

Lady-Oona: Tack för ditt inlägg i denna tråd. Den fick mig att känna mig lite sedd. Vet själv inte om jag är medial eller sjuk. Fast när jag stänger av ser jag inte människor/själar på nätterna :). Fast jag har samtidigt iof fått höjd medicin dos.

Kram från Ambrosia :)

OneEightZero
0

#6 Det påstod jag inte heller. Menade bara på att omvärlden kunde tolka en som det. Om dom inte själva tror. Skrev kanske lite otydligt. :)

#7 precis. :)

Naiz
2

Ingen här tänker i dom banorna jag gör, så jag kan tyvärr inte skriva nåt mera.
Jag tror att alla som föds är lika öppna för andevärlden. Sen med tiden så byggs ett skydd upp så vissa har så starkt och tjockt skydd att dom inte har en aning om att dom är mediala från början (alltså skeptikerna :p)
Sen finns det dom som får ett "perfekt" skydd och kan då blir tex medium. Som kan tolka vad dom på andra sidan säger osv.
Sen finns det dom som har ett så trasigt skydd (från början) att dom omedvetet "styrs" av onda andar.

Dvs, man är inte psykiskt sjuk för att man inte kan handskas med sin medialitet. Utan den onda anden väljer ut sitt "offer" och lever genom den hela dens liv.

Förstår ni då hur jag tänker? Har jättesvårt att förklara hur jag menar, mkt lättare om man sitter öga mot öga ^^

[ektoplasma]
5

#10 Jag tycker du ska läsa några riktiga böcker om psykiska sjukdomar så kommer du att förstå att det finns fullt rimliga och verkliga förklaringar till dem. Ni woowoo:s bör vara väldigt restriktiva med att lura i sjuka människor att de är besatta av demoner, onda andar och andra sagofigurer eftersom det kan göra stor skada hos dessa svaga människor.

Det är liksom 2011 nu… Demoner och andar trodde man på Medeltiden samtidigt som man ansåg att Jorden var platt. Wake up people Skrikandes

[Lady-Oona]
1
Sweetelle
4

#10 Ditt resonemang är fullständigt livsfarligt. Har du hört talas om häxbränningar, exorcism? 

Utöver att det är direkt farligt är det också fullständigt ologiskt och kollrigt.

Självklart har du liksom alla andra rätt att tänka hur du vill, men det skrämmer mig att se människor som lever nu idag ha sådana tankar :(

Hellas
7

Jag tar direkt och öppet avstånd från alla personer som påstår att Psykisk sjuka människor eller människor med hjärnskador är besatta av Demoner.

Jag tycker det är oerhört farliga tankegångar som inte bara kan utan idag skadar många människor som behöver sjukvård.

Det är dessutom fruktansvärt elakt att påstå att människor som själva berövat sig livet inte går över och in i ljuset utan "Fastnar" mellan världarna.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Naiz
0

Jag tror inte på demoner.

#12 jag ska kolla den länken sen, orkar inte just nu. Är alldeles för trött ikväll.

Joppo
8

#14 Bra av dig som Sajtvärd att säger ifrån i såna här trådar. När det börjas spekuleras om psykiskt sjuka är besatta/påverkade av diverse övernaturliga väsen har det verkligen gått för långt. Ni kan ju föreställa er vilken skada det kan göra hos en svag och sjuk person om den för höra att den är besatt av en påhittad övernaturlig varelse.

Jane-Lyzell
2

14 Står helt enig och bakom dig i detta!Kyss

Sweetelle
2

16 & 14 Vill ställa mig bakom detta, tycker också att det är föredömligt att sajtvärden säger ifrån!

[outgrundlig]
1

Naiz

Jag tror mig förstå hur du menar även om du, som du säger har svårt att uttrycka det på rätt sätt. Själv har jag problem med detta av o till.Flört

Självklart är det så att vissa inte kan klara av att ta emot det mediala och tro att det är det mediala de tar emot, andar och annat. Vad de då kanske inte tänker på är att man kan ha levt flera andra liv, vilket är min tro. Man kan alltså även uppleva saker från sig själv som går igen…….

Olyckligtvis så har vi olika föräldrar som kan se sina barn på olika sätt, fantiserande o annat, och därmed inte stötta o annat som kanske hade behövts.

Hälsa din vän att hon har en del tankar rätt i sina funderingar enligt vad jag kan se, för en del är sköra och kan inte se att de tar emot andevärlden…..de tror att det är dem själva som mår dåligt  t.ex. Men jag har egna bevis för hur man kan må dåligt av levande och döda som talar till en! Men det är inga demoner. Det är från dem där och då. Och är man skör så kan man bli galen….

Det finns inga demoner förutom dem man hittar på själv.

De kan komma från ens tidigare liv och komma igenom…o märk väl att det är inte någon annan….utan bara ens upplevelser av det man upplevt. Då.

Men det har liksom inte med denna frågan att göra så som den var ställd från början. För frågan fanns inte egentligen. Men dina tankar fanns om dig och din väninna så som ni pratat om det då och sökte lösningar på detta fenomen.

Vet ej om jag har lyckats ge dig lite av mina tankegångar? Hoppas ändå du kan se vad jag menar, för som sagt det är svårt att förklara detta ämne.

Naiz
2

#19 ja men vi är inne lite på samma spår. Jag kanske har uttryckt mej så konstigt att folk tolkar det jag skrivit lite för hårt.
Jag tror som sagt inte på demoner. Jag tror inte att man kan bara besatt av någon/ting. JAg säger inte att det ÄR så, utan det va bara vi som spekulerade lite i hur det kan vara.

Jag vill inte ha svar på denna fråga, utan jag vill bara väcka en tanke hos er. Vem har sagt att det inte kan vara så? En person med flera personligheter har väl det av en anledning.
Som sagt, inga fler konstiga svar i denna tråd. Utan detta kan ni diskutera med era vänner. Om ni tycker jag är livsfarlig i mitt sätt att tänka, så tyck det då. Mina tankar har inte skadat nån hittills och kommer aldrig göra det heller.

Hellas
0

#20 Naiz, det är en viktig tråd och jag tackar dig för det .

Jag är ledsen om du tagit illa upp för det har inte alls varit meningenKyss.

Kram

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Sweetelle
3

#20 Hur kan du veta att dina tankar aldrig skadat någon och aldrig kommer göra göra det. Låter lite väl galet att veta sådant.

Naiz
2

Klart jag inte kan veta det till 100%. Men jag skulle bli väldigt förvånad om det nu va så.