Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikettandlig-inspiration
Läst 2054 ggr
[Lady-Oona]
7

Frihet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är frihet, sjunger Thomas DiLeva….

En sång jag älskar…..vad är frihet, är den självklar, finns det ansvar förknippat med frihet?

Jag är född fri, till skillnad från andra ute i världen

Jag är fri att tänka själv….

Jag är fri att tycka vad jag vill….

Jag är fri att leva som jag vill…

Jag är fir att göra vad jag vill….

Men med all denna frihet har jag också ett ansvar att ingen kommer till skada…inte jag själv, inte naturen, inte mina medvandrare.

Jag har ett ansvar inför de jag möter

Jag har ett ansvar inför Universum

Med all denna frihet, denna fria vilja som jag fått så kan jag välja att missbruka den eller förvalta den så att andra får ta del utav den.

Frihet är inga burar, inge tvång och inget bemästrande

Frihet är att lämna min plats i kön

Frihet att inte låta mig förföras av något eller någon

Jag behöver inget alls om jag inte vill

Frihet är att ta ansvar för den jag är, vad jag gör och hur jag bemöter de som möter mig.

Frihet är att säja Nej tack lika ofta som Ja tack

Frihet är att sopa min väg så som jag finner rätt i mitt hjärta

Resenären Lady O

Klicka på bilden

Hellas
2

Underbart inlägg du kloka Kvinna Kyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[outgrundlig]
2

Tack för artikeln/tråden!

Frihet under ansvar som det så fint heterGlad

Så visst finns det ansvar under detta ordet Frihet! detta får mig att tänka på än mera saker….

Ansvar o andligt medvetande tycker jag går hand i hand och under det så finns frihet.

Men har man inte gjort sig ren från det inunder en så är man inte i frihet utan irrar bara runt o letar efter sin väg. Man känner inte att man själv kanske kan välja för man är rädd eller orolig o drivs av sin oro att göra än det ena och det andra. Men man är ändå fri att säga, göra, vad man vill utan tanke om annan person. Man är under sitt andliga medvetande, i en frihet men utan ansvar.

Höjer man sig upp, till sig själv som andlig varelse och ser det från den synpunkten så är det lättare att se båda sidor av myntet.

Ja nu spann jag bara på…Skäms

chik
0

Fina ord OOna…

Men får jag tycka så finns det inte Frihet.

För det är vissa regler som man känner till o aviker man från de så blir det inte bra..

Tycker jag inte som…Då får jag inte vara med…

Rätta mig om jag har fel""

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hellas
0

De rader jag älskar och som jag vill att Medialt ska spegla är:

Men med all denna frihet har jag också ett ansvar att ingen kommer till skada…inte jag själv, inte naturen, inte mina medvandrare.

Jag har ett ansvar inför de jag möter

Jag har ett ansvar inför Universum

Med all denna frihet, denna fria vilja som jag fått så kan jag välja att missbruka den eller förvalta den så att andra får ta del utav den.

//Hellas

Hellas
0

#3 Chik, Jag tror inte det finns fullständig frihet om man drar det till sin spets så jag håller med dig.

På 70 -talet kom Punken och de pratade om Anarki, det skulle enligt dem vara den Optimala friheten.
Men inte ens Anarki är en frihet med tanke på att även de slog ner på människor som valde att inte vara Anarkister.

//Hellas

sven-g
0

Så länge man säljer sin kropp x timmar i veckan är man inte fri.
Den som är utan tvång kan vara fri.

Jane-Lyzell
0

Så bra skrivet Oona Kyss

Själen är fri och obundet endast medvetandet i sinnte sätter på kjedjorna!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hellas
0

Tungan ute

//Hellas

Vargflickan
3

Så klok du är Oona! Tack för att du delar med dig! Kyss

#3 Chik: Visst finns frihet! Men visst finns det samtidigt också "regler"… Skada inte, visa respekt osv. Universalregler som gäller alla plan i livet, att inte skada våra medmänniskor tycker jag är viktigt. Men att kunna se "regler" som nåt annat än pekpinnar kan vara frihet. Att förstå innebörden av att inte skada och fokusera på det som är gott förvandlar åtminstånde för mig "regeln" till ett val, en frihet att FÖRSTÅ varför.

Sen finns skitregler och annat trams vi har i vårt samhälle, att inte få se ut som vi vill, att passa in i normen, att inte avvika, att vi "ska" tycka om skvallertidningar och hela tiden sträva efter att slaviskt följa de "10 tipsen till din superkropp" eller annat tjafs. Frihet för mig är att kunna stå utanför det där. Att inse det vitkiga :)

En massa svammel från min sida blev det nu, och säkert huuur otydligt som helst. Bara fråga!

Hoppas ni har det bra i vårt för närvarande snöfattiga land!//Vargen

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Jane-Lyzell
0

9 Härligt se dig Vargflickan som en frisk fläkt- kramKyss

chik
0

Skrattande**Oskyldig

Livet är som man gör det…Hårt o Mjukt, Svart o Vitt…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Elpida
0

#9 Hur tydligt som helst Vargflickan! Och klokt!Kyss

#0 Kyss

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[Lady-Oona]
0

#9 så talar en sann Akeela Kyss

Vargflickan
0

Tack vad ni är söta (fast det visste jag ju redan!). Elpida, det var lite tydligare idag faktiskt, kändes så himla grötigt i skallen i går kväll. Tur iFokus finns för pauserna mellan tentaplugget ;)

oona, vad menar du med Akeela? Vad betyder det? Provade googla men hittade ingenting Obestämd

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

[Lady-Oona]
1

Kommer, vänta lite….kanske har jag stavat fel….ett ögonblick---

AKELA, stavas det, jo det var ledarvarg i den vargflock som tog hand om Mowgli i Kiplings Djungelboken. Han var stark och försvarade sin människounge…tillsammans med de andra valparna.  Akela driver iväg tigern som vill döda Mowgli.

Akela försvarar och leder, ordet betyder egentligen ensam men i sin starka betydelse. Man tar sig friheten att gå sin egen väg, även om man blir ensam. Stark försöker man visa sin ståndpunkt och försvara det man tror på, en Akela.

Nu så strider Akela stark vid Mowglis sida och dör i striden, djungelns lag bland djuren, vi människor har lite andra möjligheter.

Jane-Lyzell
0

Kyss