Jordens undergång...
I de flesta religioner eller kulter finns det förutsägelser om jordens undergång och hur den sista tiden känns igen. Exempelvis Uppenbarelseboken i Biblen eller Ragnarrök. Vad tror ni om dessa förutsägelser, stämmer de eller hur tolkar ni dem?
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

det kanske är ett hot för att vi ska sköta oss, eller misstolkat fullständigt? Eller kanske bara något som måste ingå för att religionen ska verka trovärdig?
Om jorden skulle gå under, tror jag iaf att det skulle handla om betydligt mer av naturliga orsaker. Om det skulle komma ner någon med sådan makt att förinta jorden, så skulle det snarare handla om att leda oss in på en ny väg, eller i allra värsta fall skälla på oss…
Alis volat propriis 
Jag tror inte Jorden går under.
Men jag är övertygad om att människan tar död på sig själv..
Maten är ju full av olika ämnen..
Sen så har ju människan parkerat sig där man inte skall vara. Utan det till hör Jorden o nu tar hon till baka..
""Så ser jag på det""
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag började fundera härom dagen när jag förberedde en religionslektion. Jag är inte på något sätt klar över vad jag tror än men tar med stor nyfikenhet och stort intresse del av vad ni tänker. För mig är det rätt slående att de flesta kulter/ religioner på något sätt varnar människan för hennes beteenden gentemot naturen. Därur kom min fråga:)
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ja, det e bara tankar ;) någon form av betydelse har de, någonstans kommer de ifrån, idéerna till jordens undergång.
Kanske något man skulle ta reda på!
Alis volat propriis 
Jordens ungergång är säkerställd ungefär om 5 miljarder år. Då kommer vår stjärna Solen att först bli en röd jätte och sedan en vit dvärg.
Däremot så är ju inte människans livslängd som art på jorden säkerställd, och som vi håller på med utarmning av planeten så kan knappast planeten fungera som det den en gång var ämnad att göra, dvs ge oss plats, material samt mat och vatten.
Vidare, så lever vi ju i en värld tillsammans med otaliga andra himlakroppar. Risken för att jorden skulle träffas av en stor komet - ja detta har hänt förut. Det hände för 65 miljoner sedan då dinosaurerna utrotades. Så detta kan hända igen och det är ingenting vi kan göra något åt.
Ingenting är ämnat att leva för evigt, inget med kropp och materia. Det där har många av oss människor väldigt svårt att ta in.
En sak kan vi nog alla vara säkra på allt har en början och ett slut.
Men jag tror att förutsägelser kring "undergång och förintelse" även handlar om förändringar. Nya tidsepoker där man lämnar det gamla och går mot någonting nytt.
Döden i sig har ett stort symbolvärde och ofta är det inte en negativ symbol som många tror.
I Tarot och även i Drömmar handlar Döden om förnyelse, man lämnar nuvarande situation och går mot någonting nytt.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Ingenting kan någonsin gå under - det ändrar bara form
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
# 6 och #7 - Håller med.
Men dessa förändringar kan ju innebära att något måste "offras". Var det inte Calleman som skrev något om nedslaget för 65 miljoner år sedan då dinosaurerna utrodades, om att detta var nödvändigt för utvecklingen av nya arter. Det kan vara någon annan, men jag har läst det ganska nyligen. Man läser så mycket och glömmer källan….. 
Jorden blir kvar men människan vette sjutton, här där jag bor har det varit väldigt aktivt hela morgonen med plan som flugit fram och tillbaka
Det är fullt av ränder som ännu ligger kvar. Med mobilen går det inte bra att fånga dem.
Man vill så gärna veta vad de släpper ut! 
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Självklart går inte Jorden under!
Att det blir stora förändringar - förr elr senare - kan man dock vara säker på. Det har skett flera ggr förut. Om det blir om 100 år elr 10-tals miljoner år…?
Människan kommer nog att överleva som art, ett bra tag till - den har en bra överlevnads-/anpassningsförmåga. Dock, skulle jag tro, att det blir betydligt mindre antal individer.
Hittills har iaf alla "civilisationer" gått under pga för hårt tryck på miljön - bl.a. i form av utarmning & överutnyttjande av resurserna, sjukdomar - &/elr att livsmiljön förändrades pga klimatförändringar, etc.
Det e ju inte så länge sedan - sett ur Jordens tidsperspektiv - som det var Istid t.ex.
Om ett jättelikt vulkanutbrott sker - så kan det leda till att "himlen förmörkas" & det blir vinter året runt pga all aska som hindrar solljuset att nå ner till ytan.
---
Denna gång verkar det vara en politiskt/ekonomisk domedag som ligger närmast till att hända.
Föjderna e svåra att överblicka & sia om. Dock kommer det även att bli mycket obehagligt att vara människa framöver - t.o.m. i de rika länderna. De idag redan fattiga länderna blir…jaa det finns inte ord att beskriva… :-/
/L
10 du har alltid så bra svar- tack för du delar med dig
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
#11 - Thanx Dear! 
/L