Mentors ansvar och eget ansvar
Att arbeta medial, det är ingen dans på rosor och absolut inget för den som har dåligt psyke.
Det är mentors ansvar att vara så ärlig att h*n ska kunna säga till kursdeltagaren om denne inte passar för att jobba som medium, änglahealers eller vad det månde vara inom den mediala världen.
Det har senaste tiden fullkomligt poppat upp olika änglautbildningar, allt från healing till att du ska kunna bli stylad av änglar. Du kan bli utbildad över en helg till priset av 1900kr. Sedan kan du ta hand om människor i kris, som mist anhöriga mm.
Jag anser att vi har ett stort ansvar, vi som jobbar medialt. I synnerhet då vi ska jobba med människor ute på plattform, sittningar mm. då vi kan möta människor som kan ha gått igenom djupa kriser och förlitar sig till oss och dessutom betalar, ibland en stor summa för vägledning mm. Hur i all världens dagar kan en mentor (cirkelledare) hinna, att på en helg få en uppfattning om kursdeltagaren har den potential som krävs för att arbeta medialt.
Det känns som det inte är så viktigt med kvalitet utan detta är mer kvantitet (pengar) Bara för du är medial och känner av andar är det inte säkert du passar för att jobba med det då det kräver att du kan samarbeta med andra människor, du ska klara av konflikter och vara stark psykiskt. (Jag lovar du kommer bli ifrågasatt många gånger under ditt mediala arbete)
Jag blir helt ärligt orolig då jag också den sista tiden sett människor säga sig vara i ljus och kärlek, men samtidigt kan vara så usel att man skickar runt likt ett kedjebrev för att bilda opinion mot EN person istället för att vara ärlig och kontakta personen direkt, face to face. Vad är det för ljus och kärlek??. Jag tror inte man är så särskilt stark psykiskt om man måste ha en hel massa bakom sig, innan man vågar säga sitt eller stå för det man tycker.
Jag har flera vänner som jobbar med änglar. Jag har inte alls något emot det. Men man måste väl kunna diskutera, ställa frågor och ventilera utan att för det bli förbannad och med ett vresigt inlägg tacka för sig. Nej, för mig känns det inte stabilt att göra så. Är man trygg med det man gör då klarar man att bli ifrågasatt eller ta diskussion.
Jag vill också avslutningsvis säga det att den tråd här på MIF, som WB startade en gång, den handlar ju om kedjebrev som skickades runt där man bjöd in änglar till sitt hem. Det kritiserades starkt av många forumläsare, som nu plötsligt blir arga då liknande frågor kommer upp till diskussion.
Jag fick också ett sådant brev och skulle hitta fem personer som också skulle få samma brev. Jag blev bara stressad av allt så jag struntade i det. Jag fick några mail från personer som mådde dåligt pga av att de också fått likadant mail och jag fick frågan från en av dem
- Kerstin, jag är så rädd att jag ska bli straffad av änglarna för jag följde inte instruktionerna. Jag vågade inte ha ett ljus stå och brinna hela natten…
Jag svarade henne att jag är övertygad om att änglarna älskar oss lika mycket oavsett om vi följer instruktioner eller inte som är människans påfund, inte änglarnas!
Det är inte alla som klarar av detta med mediumskap, änglar och djupa funderingar. Vi har nog alla våra stunder då vi är vacklande och ibland svaga, men då hoppas jag det finns en stark mentor som gjort en resa med många års erfarenhet i mediumskap och andefrågor, som vi kan bolla våra tankar med och känna oss trygga med. Då behöver vi inte gå i försvar och känna oss ifrågasatta när någon har synpunkter om just det du tror på!
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Jag håller med dig helt och fullt, Kerstina! Det är ett stort ansvar man tar på sig. Har man så svag självkänsla att man måste suga energi från andra ska man inte arbeta medialt överhuvudtaget. Att ge sig på andra är aldrig okej utan lev och låt leva. Därmed inte sagt att man ska låta oegentligheter fortgå 
Så bra skrivet Gumman och tack!
Ja visst är det så att är man tryggt jordad och har arbetat mycket med sin personliga utveckling så kan man hantera både kritik och konflikter på ett sakligt och bra sätt.
Man sätter inte på sig offerkoftan utan kan antingen skaka av sig andra människors åsikter utan att ställa till en Scen eller kanske det bästa, bemöta och förklara vad det är man egentligen arbetar med.
Kanske även kunna visa upp någon form av bevis som stödjer det man säljer.
Dessutom, bara för att man är medial och även kan kommunicera med andevärlden innebär det inte att man passar för det arbetet.
Det kräver en hel del styrka och erfarenhet för att klara av både skeptiker och egna kollegor i Branchen.
Att dessutom tysta ner den åsiktsfrihet vi har är inte Ljus och Kärlek!
Att via PM sprida runt falska anklagelser, påhittade eller saltade anektoter är fruktansvärt.
Att dra sina egna slutsattser kring sådant man egentligen inte är kapabel till att göra samt även sprida dem som om det vore en universiell sanning är osmakligt.
Börjar man diktera för människor hu de ska tänka tycka prata och säga, ja då bör åhörare dra öronen åt sig och springa.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

intressantmed mentor som du nämner #0; bara nyfiken vad som skulle accepteras. Skulle ett medium klara av att möta någon som kan lite mer, som har insikten om andra sidan, men det inte överensstämmer med mediumets tro (det är lätt att påverka sina svar fråna andra sidan, eller forma dem till det man vill . vill man bara se rosa så blir allt rosa)?
Skulle mediala i sverige vara redo för att faktiskt möta någon som besitter mer kunnande och vetande än oss generellt?
kanske det är dags att rucka på oss och fundera på vad som händer idag. Vem vet imorgon kommer kanske någon som faktiskt besitter med all den kunskapen….
Alis volat propriis 

#3 Svarar dig nu bara helt kort då jag har tidsnöd.
Självklart så ska en mentor OCKSÅ utvecklas och möta SIN mentor!
Men det är väl en fördel om det överensstämmer med den tro man själv besitter. Därmed inte sagt att man inte respekterar någon annans tro!
Eller…hur menade du?
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

ni pratar om en mentor, om den besitter mer kunnande o vetande än vi, så är det väll vi som ska vara öppna gentemot det som vi inte kan eller förstår. Skulle mediala i Sverige vara ödmjuk, ha insikt i att det finns dem med mer kunnande, skulle vi i Sverige vara redo i så fall för en sådan mentor?
Hittills är det inte så många som verkar så speciellt redo att erkänna sina egna begränsningar, redo att ta in verkligheten och utvecklats. Hittills verkar det mest spenderas tid på att hävda att alla andra har fel oavsett om det är så eller inte. Då är man inte redo…
Alis volat propriis 
Jag vet inte hur det fungerar i alla Paranormala kretsar men inom Spiritualismen så är det A och O att ha en mentor, dessutom har mentorn en mentor osv.
De flesta riktigt duktiga medium sitter dessutom i egna utvecklingscirklar och har en Cirkelledare (som bestämmer).
Självfallet finns det ingen regel utan undantag förstås så en och annat medium saknar en mentor, ofta säger de sig inte behöva en sådan eller en egen hemmacirkel men det är som att bädda för utbrändhet mm.
Man behöver inte gå kurs men att ha en Mentor är så himla viktigt och precis som Kerstina säger, även Mentorn utvecklas då han hjälper och stöttar andra medium.
Andevärlden är kloka och belönar de som hjälper andra
!
Många vill tex. så gärna själva sitta som Transmedium och kan inte tänka sig att ställa upp och "bara" vara dedikerad som cirkelmedlem.
Det kan jag inte förstå därför att som cirkelmedlem utvecklas man i axelererande hastighet.
Som sagt, andevärlden, guider och ljusvarelser vet att belöna!
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Intressant läsning Kristine.
Jag för min del tror ju inte att det är någon som säger till en elev att hon inte passar som Medium..""Fast jag hoppas..
änglahealers """" Vet jag inte vad det är…Tycker det är så mycket olika ord på samma sak…
Jobba med Trasiga människor kräver Mycket "Mänsklighet." Änglar…i min värd är kanske en levande människa eller så har vi de runt oss som är en extra hand för mina hjälpare..Änglarna är med""..
Ja det där kedjebrevet…Fick jag med. O tog i mot. o Om det nu skulle mot förmodan vara så att de har pinat ner änglar i det,""Hemska tanke"" Så släppte jag de fria..Inte min grej med Kedjebrev o skräma skiten ur folk…
En bra artikel Kerstin..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Har mycket ta ikapp ser jag bra skrivet Kerstina!
Ja dessa kjedjebrev är ju oftast skrämmande och jag är alergisk i mot dessa - fanns en sk medium /kvinna (som visa sig senare vara en hel organisation) som Hette Maria Duval - som figgurerade med en massa hotfulla brev att olyckor skulle drabba en etcc,. om man inte betalade och följde dessa kjedjebrev
Jag fick programet PLUS ta upp detta - jag spårade dem till frankrike - men där denna Maria skulle finnas fanns hon naturligt vis inte!
Just nu håller FB på att invarderas av dessa bedragare - likt negerianska breven om pengar som ska levereras som vinster med mera- de tar falksa namn och så kör de över folk!
Det finns liksom ingen skam hur det gör!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"