Andlig girighet?
Jag måste erkänna en sak. Jag förstår inte detta evennerliga dömmandet och värderandet av andra människor och deras val av vägar här i livet.
Vi är alla människor som bär på andligheten inom oss och vi utvecklas olika. Vi söker olika inriktningar. De kanske inte överens stämmer med mina tankebanor, eller det som jag anser mig "veta".
Men vem är jag att dömma??
Vem är du att döma?
Detta med medialitet och andlighet tycks vara så viktigt att göra "rätt" men om vi inte tillåts att gå våra egna vägar, och göra våra egna misstag och kanske ändrar oss i vår "tro" Då blir det heller ingen utveckling. För den enskilda sökaren.
Var och en söker sin sanning på sitt sätt och var och en har sin egen väg att gå. Det finns lärdomar att hämta i allt som sker med oss som människor.
Tack Rore för ditt fina inlägg! Det jag fastnade mest för är det du skrev så här:
Men vem är jag att döma, vem är du att döma?
Ingen äger rätt att döma någon annan.
Förresten så var allt du skrivet bra! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med dig rore - alla får söka sin egen andlighet presis som de vill - men när de går ut offentligt med deras egna sanningar att säljas till andra - Ja då blir det en annan sak!
Och de bör verkligen bedömmas och dömmas om oigentligheter dyker upp! - alla som arbetar offentligt ska granskas- så länge man håller sin sanning för sig själv , fine men då man går ut med det som buizznis - då är det en helt annan femma!
Ett företag som inte tål at granskas är inte mycket att ha, tyvärr!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Rore, det är så sant, det du skriver då var och en är salig i sin tro.
Men vart går gränsen för när man ska reagera eller inte..
Nu poppar det upp änglaorakel här och där. Vissa säger sig ge oss ett "nytt" ansikte. Jag vet inte så mycket om det och försökte få lite mer info från KvastHilda här Jag respekterar KvastHilda och skulle gärna vilja fått en diskussion med mer information,
Men om det är så att man tar rejält betalt för att bli sminkad och säger att änglarna gör denna makeup då är jag väldigt frågande…
Vi som jobbat medialt i en del år kanske har lättare att sortera om detta kan vara seriöst eller inte, men någon som är helt ny och sökande… då är risken stor att bli lurad på stora pengar och kanske också ett dåligt mående på köpet. Menar nu ingen specifik med dessa rader utan i allmänhet.
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
#0 Tack Rore för ett fint och värdefullt inlägg! 
Goa rore,jag älskar din klokhet,den är så sann..iaf för mig:-)))
Jag har fått så många fina tips och råd då jag är vilse,vissa tar jag till mig och verkligen tänker *in* När den där sköna insikten faller på plats e jag såå lycklig igen..Då kan jag åxå känna en stolthet över mig själv..för det var jag själv som gjorde resten..hihi så stolligt detta lät..hoppas ni förstår
Rore<3
Bra skrivet
#3 Kerstina!
Det är en väldigt svår balansgång det där med när vi ska reagera eller inte,, oavsett vad det gäller här i livet.
Visst reagerar även jag och kan känna maktlöshet inför situationer där jag *känner på mig* att detta inte bådar gott, för den berörda människan, oavsett vad det gäller.
Men åandra sidan så har jag också insett att vi alla behöver få oss näsbrännor för att växa som människor.
Det käns inte kul att se andra bli lurade. Framför allt så har det känts väldigt smärtsamt många gånger när jag själv blivit lurad. Men samtidigt så har det gjort att jag vuxit.
Men å andra sidan vad vet jag om andras känslor eller motiv i deras sökande?
Ingenting!
Som jag ser det handlar det mer om vilka värderingar vi själva bär på,, och om vi försöker pracka på andra vår "sanning" eller "syn" på tillvaron,, i ren omtänksamhet,,,,
Ja, då tror jag faktiskt att vi hämmar andra människor i deras utveckling.
Det innebär inte att jag inte bryr mig. Men jag är väldigt försiktig med att döma ut andra.
#5 MossQ! Jag tror mig förstå precis vad du menar. Tack för att du delar med dig
Jag tror det är viktigt att hålla isär Person och sakfråga.
Det är inte person man egentligen diskuterar utan sakfrågan i sig och kan det vara så att man då ser det i en annan dager.
Ps…Jag tycker också att du är så klok rore
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

#7 jag förstår vad du menar..
Men om man då skulle dra det till sin spets då det gäller att låta människor begå egna misstag…vart ska vi ha den gränsen?
Ska man sluta att varna för farliga leksaker som säljs och låta föräldrarna lära sig vad som är farligt för sina barn, ska vi sluta att varna för mediciner eller hälsotillskott som sålts på markanaden som visats sig vara farliga, ska vi sluta att varna över huvud taget och låta människor själva ta eget ansvar för att inte hämma dem i sin utveckling.
Vad jag förstått så har det förekommit förslag från änglagrupper på recept som kan vara rent av farliga…ska vi inte reagera då heller?
Det finns en anledning att detta nu diskuteras… det betyder inte att jag säger att jag har rätt och andra fel. 
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
#10 Kerstina! Jag förstår dig också
.
Kanske handlar det mer om hur vi reagerar och lever ut våra reaktioner?
När vi vill ha förändringar.
Det är ju aldrig fel att sträva efter bättre alternativ.
Men när det handlar om oss människor, så behöver vi många gånger få gå våra egna vägar för att komma till insikt med saker och ting.
Det finns inte en metod eller tro för alla, som är lika rakt igenom och när det börjar tvistas om rätt eller fel vägar,, ja,, då kan jag uppleva att det handlar mer om prestige, än om ett vanligt bry sig om.
Det påminner mig om någon slags maktkamp som jag känner att jag vill ta avstånd ifrån.,,,
Ett certifikat eller yrkes legitimation är ju heller ingen garanti för att personerna i fråga är ärliga,,,,,,
#8 :-)) Tack själv rore
Hellas Jag missade dig
Jag tror också att det är viktigt att skilja på sak fråga och person
.
Men tyvär så sammanblandas de ganska ofta och konflikter blir ett faktum, som ganska ofta resulterar i personangrepp. För att var och en vill försvara sin tro/ eller yrkesinriktning.
Det är ett mönster som följer de flesta av oss, oavsett om det handlar om medialitet /andlighet eller i vår vanliga vardag.
Rore, du är så klok och jag vill bara säga Tack för att du delar med dig av dina tankar, i denna men även andra trådar! Du ger väldigt mycket av ditt hjärta, det känns. Det känns när en människa är sann…
Jaha så nu har änglarna blivit makeupartister också??? jisses!!!
Jag har aldrig påstått detta men om Kerstina vill veta mer om denna angelstyling så är hon välkommen till mig för en behandling,
jag har kikat lite på vad en vanlig makeup kan kosta och har sett att man tar 500 kr och uppåt om inte dom kör rabatter.
Min behandling erbjuder så mycket mer än bara makeup… vill ni får mer info och om ni är seriösa i frågan så ställer jag gärna upp och berättar mer.
Tack Rore för fint inlägg!
#14 kan inte annat än att hålla med dig:)
#14 Tack för de goa orden Åsa. De värmer
Tack till er andra också som deltagit i tankedelningarna.
Om vi någon gång ska få ordning i mediala sverige så måste människor säga ifrån till knas produkter och tossia förslag vad änglar eller guider eller annat skulle göra igenom medium!
Tycker du kvasthilda kan svara här på forumet istället ,tror fler skulle vilja höra hur ärkeängeln mikael styjlar i makeup!
som jag sagt förut vill inte varken Änglar eller guider synas för att käna pengar åt sina medium - då är det mediumen själva som vill synas igenom sina guider , Änglar etc…….
Rore säger åter igen att så länge det hålls inom en själv får du tro på fan o hans moster - eller änglar - men då man marknadsför det för pengar - blir detta en annan sak
#18 vem har påstått att det är ärkeängeln Michael som deltar i stylingen???
19 spelar ingen roll vilken ängel - vill du jag ska lägga ut din kurs här ?

med tanke på alla ärkeänglar det finns så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om någon av dem vill ge oss någon sådan behandling.
Det är bra ändå att idoldyrkan ifrågasätts, likaväl som annan medial blindhet…
Trots allt kan vi lära varandra att se från andra perspektiv och öppna oss för nya möjligheter, bortom de mänskliga teorierna, öppna ögonen för den verklighet som finns. Vi måste var o en rannsaka oss själva o inse hur mycket var o en av oss klarar av, våra brister, vad vi är bra på o dålig på och prata erfarenheter.
Släpp dessa tankar om att papperslappar placerar någon högre i mediumvärlden - de kommer alltid bara vara papperslappar skrivna av en människa! Skulle vara mer intressant om Gud skulle skriva dem…
Det finns en anledning att dessa diskussioner kommer nu, så utnyttja nu den möjligheten att nyttja varandras erfarenheter… jag skulle vara nyfiken i a f på höra andras tankar, erbjuda mina tankar för att kanske kunna nå lite längre?? Väll åtminstone bättre än att stå o stampa på samma plats…
Alis volat propriis 
#18 Jane!
"Rore säger åter igen att så länge det hålls inom en själv får du tro på fan o hans moster - eller änglar - men då man marknadsför det för pengar - blir detta en annan sak
"
Jag förstår vad du menar.
Men samtidigt om "man" nu har en tro, så har "man" förhoppningsvis i de flesta fall en upplevelse av att det "man" håller på med är sant,,,,,, (så tänker jag).
Och om "man" nu har en TRO, så är det ju väldigt skönt att dela sina tankar och funderingar. För att byta erfarenheter och tillåta sig själv att växa. (oavsett vilket ämne det nu kan handla om)
En del människor är så övertygade i sin tro att de öppnar eget och tjänar pengar på sina mediala/personligutvecklings kunskaper. Många människor som söker anser sig få hjälp och andra känner sig lurade.
Som jag ser det är det den sökande individen som möjlig gör denna *handelsmarknad*
Om människor inte sökte, så skulle detta problem vara ur världen!
Jag har lite svårt att förstå hur det regelverk, som du skriver om ska se ut.
Jag tycker ditt resonemang påminner om religionernas maktkamp på någotvis. Men kanske beror det på det skrivna ordet? Jag vet inte.
Rore, det handlar inte om religon överhuvudtaget och jag tror det är bra att skala bort vad folk tror eller inte tror.
Det handlar om sådant som säljs ute på marknaden och som i vissa fall är direkt farliga!
Jag bryr mig inte om ifall en person har en tro som sätts lite ur spel.
Jag tycker det är extremt oandligt att inte reagera, det är direkt elakt!
Tala om för en föräldrer att Du visste att deras barn gick med i en sekt.
Du hade kunnat förhindra detta men var tyst på grund av hänsyn till sektledaren.
Hur ska någon individ kunna ta ett eget beslut kring att köpa en tjänst om de inte vet vad det kan ligga för faror bakom deras köp?
Om Du ska köpa någonting för flera tusen kronor så jämför du priser, du tittar på kvalité och omdömen så att du vet vad det är du lägger penarna på.
Hur ska man som konsument kunna göra det ifall ingen ska få kritisera eller recensera Mediala tjänster?
Hur ska Sara 18 år veta att det finns synpunkter på en medial tjänst om ingen talar om det?
Ex. Sexhealern trodde absolut på sin affärsidé och sin healingmetod som gick ut på att sexuellt utnyttja sina unga kvinnlia klienter som var så sköra.
Han påstod att han var under Trans och att det i själva verket var en Guide som tog över hans "maskineri".
Vet ni vad motståndarna till denne Healer fick höra?
Exakt samma typ av argument som förekommer nu, dvs. Avundsjuka, Missunsamhet, Oandlighet, Man ska inte kasta första stenen osv.
Vart går då gränsen frågar jag mig?
Ps….Gubben är idag ute ur fängelset och fortsätter sin verksamhet och hans anhängare hävdar fortfarande att hans klienter har en valmöjlighet att inte ta hjälp av honom……Problemet är dock att de flesta idag inte vet vem han är.
//Hellas
Hellas!
Jag menade inte att detta handlade om Religion, men att det påminner väldigt mycket om vad människor "bör eller ska" tro på, enligt vissa.
Det är det som stör mig, att öppenheten på forum faktiskt är ganska sluten trots allt. För att vi lever i våra egna små bubblor och tror oss veta vilka vägar andra människor ska gå på,,,,,,,
Och jag tycker det är rent ut sagt fördj''ligt när det förekommer maktmissbruk oavsett vad det handlar om för yrkeskategorier.
Att vänligt varna människor för de risker som finns. Har jag aldrig opponerat mig emot.
Men när det går till personangrepp som det många gånger gör inne på olika forum. Då undrar jag fortfarande var den medkännande och vänliga tonen tar vägen,,,,,,,
Vart tar ANDLIGHETEN vägen när allting till slut handlar om vem som TROR på rätt sätt eller sak?
#24 Så sant, jag håller med dig och "Gillade"
!
//Hellas
Tack!
24
"Vart tar ANDLIGHETEN vägen när allting till slut handlar om vem som TROR på rätt sätt eller sak?"
Det handlar inte om det rore vem som tror på rätt sak på rätt sätt - det handlar om att de luras i andlighetens namn! det är missbruk!
rore- en sakt till du förtår inte ifrågasättande - men du tycker det är rätt när människor lyfter fram lurendrejeri som sanningar!?
Menar då lyfts ju en sanning fram lika mycket som vi i frågasätter
#27 Jane! Jag har aldrig sagt eller skrivit att maktmissbruk är bra eller tillrådigt. Vare sig i det andliga eller "vanliga" livet. Det problemet finns ju oavsett, eftersom människor är som de är och gör som de gör.
Jag tycker bara det är så sorgligt att människor sågas på de vis de gör emellanåt, och det i andlighetens namn…….
#28 Du får ursäka men nu hänger jag inte med riktigt (?) Jag tror du gjort dig en alldeles egen tolkning av mig just nu och som jag inte alls känner igen mig i.
29 kanske det rore men jag tolkar ditt inlägg så! Och kanske det ska tas i beaktande hur man skriver och hur saker tolkas- finns mycket att vrida o vända på i forum!
Ja Jane! Det får ju stå för dig
31 exakt lika mycket som det du tolkar får stå för dig
Hihi jag gjorde kluringen som hellas skapat,men hittar ej några kommentaren..kanske inte finns..jag hade 0/8
Skulle vilja veta en sak..hur kan man kritisera paranormala tjänster..?
Kanske vart ot här,men endå inte:-)))
Tänker lite på dileva när jag läser detta..vem ska jag trooo på tro på tro på när *trallala*
För övrigt i denna tråd så tolkar jag personligen att allt som den enskilde människan skriver får stå för den
Bara d är ju en del av våra liv..vi e som baken..delad *S*
Kram på dig fina Rore!!!
Hahaha,, du är ju bara för härlig MossQ
33 för att tycka att man inte kan kritisera tycker jag du nu kriteserar välldigt mycket faktiskt i vart o varannat inlägg här inne, eller?
Hmm what?
#36 Nu fattar inte jag någonting 
# 36
,,,,,,,,,,,,,,,,,
37 Har jag missuppfattat då - tycker du inte att vi inte ska kritisera?- förklara gärna . jag uppfattar det så!
Ni andr behöver inte tycka nu - eller så kan vi ta det per Pm 
Absolut inte Jane här behövs inga pm..vi fortsätter väl denna tråd..varför avvika..
Alltså jag ser ingenstans att jag har kritiserat något..isf..vart har jag gjort detta..?
Och varför känns du så taggig helt plötsligt..?
Om du upfattar mig så negativt så kan jag bara be om ursäkt för att jag finns till..sorry
ojjjj skrev fel..vart har jag skrivit att man inte ska kritisera..?
41 det var nog mer till de andra om Pm mossquinnan
Jo jag uppfattar det som att du kritiserar oss som tycker till om New age saker som änglar och annat medialt som säljs till ganska mycket pengar i konstiga former som t ex Ängla styling. mm
se ditt inlägg 33 här i tråden - sen din onsdagstråd med - jag tar det som du tycker att vi dömmer och inte borde göra det, har jag missuppfattat?
Säg gärna till om jag missuppfattat dig - för då ber jag gärna om ursäkt för det
det är därför jag frågar - så inga missuppfattningar ska bli!
Ja Jane du har totalt missupfattat mig
Jag tycker att man ska respektera och ha tillit till denna värld och dessa människor som finns här..därav är inte detta ironi..utan hjärta bakom..sen hur du tolkar mig..ja det får du som sagt stå för själv
Och vad d gäller änglar eller andra saker inom d mediala..eller livet vill jag kalla detta..så är d ens egna upplevelser som styr..
Synd att du ser en falsk bild av mig
Och en sak till..kommer aldrig mer att starta en hälsningstråd på denna sajt
45 då ber jag om ursäkt för min misstolkning!
men ,man måste få fråga om man känner så - det är ju lätt hänt man misstolkar då. så , mycket ventileras och det skrivna orden kan bli och läsas fel - Jag är ju dyslektiker och avkodar nog inte på samma sätt som er andra !
Då vet jag ,du tycker det är okay att vi kriteserar detta jambojamo då!
46 Det var synd - fast kanske dessa dagstrådar känat sitt syfte -Jag vet inte om de fyller det syftet det ska - själv blir jag stressad av dem
och får prestation då alla skriver meterspalter…..
Det blir ett måste att ha dem med……..kanske dags sluta med dem!
Jag tror att den här tråden fyllt sitt syfte, jag har läst igenom den och hittat ett personligt påhopp som nu är utmodererat då det direkt angrep en medlem.
Det ni andra sedan tolkar in som personliga påhopp handlar om diskussioner där man inte har samma uppfattning och INTE om personliga påhopp.
Några missförstånd har även skett men som jag ser det så verkar de vara utredda så det får ligga kvar.
Bra om den som anser sig vara helt felfri i denna tråd räcker upp en hand!
Love to you och stort tack för en intressant tråd där många tankar utbytts!
Ps…Jag hävdar fortfarande att det är helt i sin ordning att kritisera och recensera tjänster som företag säljer och som företagare får man nog tåla att ta mot kritik!
//Hellas