Etikettlänkgalleri
Läst 5769 ggr
Jane-Lyzell
2011-10-08, 18:31

Mediet som fuskade i seansen

http://na.se/nyheter/lekeberg/1.1387271-mediet-som-fuskade-i-seansen 

Fortfarande har Anders i en egen ”hemcirkel” med några enstaka deltagare i en fysisk seans varje vecka.

jag mår illa!!Rynkar på näsan

Storseans i Edsbergs gamla prästgård. Synnöve Johansson, Anders och Lisbeth Åkesson framför de 18 deltagarna.

Storseans i Edsbergs gamla prästgård. Synnöve Johansson, Anders och Lisbeth Åkesson framför de 18 deltagarna.

peter eriksson

Mediet som fuskade i seansen

Lekeberg

Han har varit medium på heltid i elva år och jobbar i egna företaget Spiritual life development i Edsbergs gamla prästgård nära Fjugesta. Men Anders Åkesson har fuskat i fysiska seanser genom att smeta in handen med självlysande lera.

Relaterat

Artikelbilder

Anders Åkesson är meduim och healer.

Anders Åkesson är meduim och healer. peter eriksson

// Annons Klicka här – Hitta singlar nära dig! – Match.com

Ystad den 9 oktober 2010. Anders Åkesson sitter fastspänd i en karmstol med buntband kring handlederna i ett mörklagt rum. Han har visiterats och deltagarna väntar på att något ska manifesteras i fysisk form. Allting sker i experimentellt syfte.
Under seansen börjar en grön, självlysande hand att röra sig i mörkret …
– Jag hade smugglat in en klump självlysande lera i en strumpa i byxlinningen. Det var svettigt men jag lyckades slita loss ena handleden. Sedan smetade jag in leran på handen, berättar Anders.
**Stark kritik från kollegor
**Han blev avslöjad och har därefter gått ut offentligt och berättat om fusket, senast i radions P1.
Stark kritik har riktats mot honom från många som arbetar som medium.
Fortfarande har Anders i en egen ”hemcirkel” med några enstaka deltagare i en fysisk seans varje vecka.
Men som det ser ut i dag gör han inga offentliga framträdanden med fysiska seanser längre.
**Vad var det som hände?
**– Jag hade varit ganska ”down” under en period och byggde upp en större press på mig själv och hade en rädsla för att de fysiska fenomenen skulle avta. Men det var idiotiskt och befängt av mig att använda en lerklump, att ta till ett fusk när man inte är i balans. Jag är helt emot fusk själv.
**Har du bara fuskat en gång?
**– Nej det har hänt vid fyra tillfällen, en gång nere i Ystad, och sedan i cirkeln här hemma. Men deltagarna här vet om det. Det är hela tiden ett experiment och man kan aldrig ge några garantier för vad som händer. Allt är väl dokumenterat. Lerklumpen också men den används inte mer.
**Vad är följderna för din verksamhet?
**– Jag har gjort förändringar med mig själv som person och gjort en del förändringar i verksamheten. När jag blev påkommen förra hösten skedde en drastisk nedgång i antalet kursdeltagare men nu har det kommit nya. Jag kommer aldrig att lägga av helt med mediumskap så länge folk är intresserade.
**Är det fler som fuskar?
**– De flesta inom det fysiska mediumskapet har blivit påkomna med ett eller annat fuskfenomen.
**Vad innebär det att vara ett medium?
**– Jag förnimmer, känner av de döda, hur de såg ut, krämpor och dödsorsaker. Jag har ”minnen” från tre, fyraårsåldern där jag såg min morfar som dog när jag var två, tre år gammal.
– Jag såg honom då som man ser en levande människa och pratade med honom vid hans grav. Jag trodde att alla människor såg och upplevde på samma sätt som jag. Som vuxen ser jag det mer som ”mentala bilder”, mer som en tanke.
**Vilka sinnen använder du?
**– Syn och känsel används mest men också hörsel. Jag får till exempel uppleva en känsla av smärta i bröstkorgen och det kan då tyda på att den personen kan ha dött av hjärtfel eller lungcancer. Konsten är att skilja de egna tankarna och känslorna från de som kommer från andarna.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[NeferNefer]
2011-10-08, 19:28

Det är tråkigt när sånt här händer, för det kastar ju en skugga över alla andra också.

Jane-Lyzell
2011-10-08, 20:19

Ja det är rent ut sagt fördjävligt ursäkta språkvaletSkrikandes

[GunillaR]
2011-10-08, 23:33

Jag tänker sticka ut hakan lite genom att fråga om inte medium, precis som alla andra människor är tillåtna att göra fel? Han har ju erkänt och inte dolt vare sig syften eller eventuella konsekvenser. Man får ju hoppas att de som var på seansen och betalade dyra pengar, har fått tillbaka. För visst var detta ett mycket dumt tilltag!

Alla människor får väl ha en "dålig dag" och speciellt känsligt är det väl för er medium som oavsett hur det ser ut i era liv, måste vara fullt koncentrerade på er uppgift.

Så varför döma honom så hårt?

Personligen tycker jag det är mycket värre när våra folkvalda lurar och fuskar med våra skattepengar. Och de blir så gott som alltid förlåtna.

Jag tycket inte att han lägger sin skugga över sina kollegor. Han bara visar att han är människa och ofelbar, precis som alla vi andra.

Skogshumblan
2011-10-08, 23:42

Jag håller med om att det är trist och drabbar alla, även de ärliga, när någon fuskar, oavsett bransch. Men som Gilla säger så hoppas jag att Anders kan få gå vidare med sitt liv och få lägga detta bakom sig om han nu verkligen ändrat sig, gjort upp det han har att göra upp med och får ha kvar sina andliga gåvor.

Det jag undrar över är hur det funkar rent andligt. Kan man fuska och bära sig åt och ändå få ha så starka och goda andliga förmågor kvar eller är det ett förtroende man får som lätt tas tillbaka om man inte sköter det?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[GunillaR]
2011-10-08, 23:59

Jag undrar samma som Skogis! Mister man förmågan eller?

Jane-Lyzell
2011-10-09, 00:11

3 Mervin Jonsson erkändes skylldig till våltäckt i transhealing på flertalet kvinnor eller unga kvinnor en del barn - tycker n han ska fortsätta med sin medialtitet som medium i sverige? Han fick 5 års fängelse och är nu ute efter 2,5 och fortsätter sin bana - kanske blir fler barn eller kvinnor utsatta för han - tycker ni det är okay då att han fortsätter som Transhealer!?Rynkar på näsan

http://spikharry.wordpress.com/2010/03/23/pedofilen-briton-mervyn-wright-alias-mervyn-johnson-pa-fri-fot-och-sexhealar-igen/

Skogshumblan
2011-10-09, 00:19

Jag är stenhård i att alla förtjänar att få möjlighet att ändra sig, därmed inte sagt att man ska få fortsätta med det man gjorde innan, men man ska få leva sitt liv utan att ständigt få kastat i sitt ansikte vad man en gång gjort om man tar den chansen att ändra sig. Det innebär inte att vi ska glömma och förlåta rakt av utan att ett förtroende ska byggas upp igen och förvaltas, men det förtroendet handlar också om hur vi som finns runt om sköter vår del. Att inte hela tiden misstänkliggöra och smutskasta för det som en gång var.

Exemplet du tar upp Jane är ett solklart sådant fall. Jonsson ska självklart inte få utsätta andra människor för övergrepp eller våldtäckt, absolut inte! Men om han har insett vad han gjort och vad det gjort gentemot de han utsatt och deras nära & kära och ändrar sig anser inte jag att varesig du eller jag har rätt att döma ut honom. Om han däremot fortsätter sin bana som innan är det enligt min syn vår skyldighet att på alla sätt hindra hans framfart.

/ Skogshumblan

[gullvivan]
2011-10-09, 00:22

Det går väl inte att jämföra vad Åkeson och Jonsson gjorde

Skogshumblan
2011-10-09, 00:25

Gullvivan jo på ett plan tycker jag det. Båda har som jag ser det svikit det förtroende jag tror/ anser att man har gentemot sig själv och universum/Gud.

Jag tror att vi alla har en speciell relation till högre makter och när det förtroendet sviks så känns det i hela den själ som svikit. Så jag tror att både Åkesson och Jonsson kan ha känt den ångest och rädsla som uppstår när man sviker sig själv och sitt liv.

Sen är det i rent mänskliga mått mätt en sjujävlars (ursäkta min franska) skillnad på att "bara" ljuga och bluffa eller utsätta andra för våldtäkt och övergrepp.

/ Skogshumblan

Jane-Lyzell
2011-10-09, 00:27

7 exakt  - det anders gör aär att fortsätta sin bana exakt där han slutade - Han lovade mig och hela cirkeln för mindre en 1 månad senan att han inte skulle fortsätta med trans o fysiskt mediumskap - likförbannat gör han det och skryter om det i tidningarna med + att han talar illa om andra medium - för att försvara sitt eget fusk!

Det är inte ånger - det är skandal i stora mått - med tanke på hur många hundtalas kanske tusentals männiakor som blivit andligen våltagna utav han!!!

Denna artickel är han själv som skapat ingen annan! varför - jo han vill ha reklam!

det är såå skämmigt och nedverderande för den mediala branshen så jag finner inga ord faktiskt!Skrikandes

Skogshumblan
2011-10-09, 00:29

Jane, är det så som du skriver håller jag fullständig med dig i att det är helt skandalöst och fruktansvärt vidrigt att han ångar på som inget hänt. Ush,

Låter andevärlden verkligen människor som bär sig åt såhär ha kvar de andliga förtroendet och förmånerna att få kommunicera och sia?

/ Skogshumblan

Jane-Lyzell
2011-10-09, 00:30

11 Nej det gör det inte - så bedrägeriet fortsätter!Rynkar på näsan

Jane-Lyzell
2011-10-09, 00:35

3 en sak till Nej , medium får inte ha dåliga dagar - då ska de ställa in!

Sen var nu inte detta en dålig dag utan planerat bedrägeri! under flera månader vad vi vet och troligen mer endå!Rynkar på näsan

Sen när det kommer till fysiskt mediumskap som är det mest avanserade du kan koma till, som medium - ska det inte få förekomma fusk!

[GunillaR]
2011-10-09, 00:44

# 10 - Oj. Ja då var det värre än vad som framgick. Men det där kan han inte fortsätta med en längre tid. Det kommer dö ut.

Jo man kan ställa in då man har en dålig dag. det gör faktiskt artister också. Men tänker man enbart på pengar, då brukar man bita sig själv i ändan på ett eller annat sätt. Och då kan det gå illa, för ju mer man vill ha, desto större biter man.

Jane-Lyzell
2011-10-09, 00:46

Personer och mediala som anser man det är mänskligt att fela i ett sådant sammanhang, har man mycket dåligt omdöme och tar alldeles för lätt på en så allvarlig sak,som detta bedrägeri och att inte de kan känna någon empati alls för de som blivit lurade. Ett medium med en sådan inställning skulle jag aldrig besöka.

yamher
2011-10-09, 07:09

ärligt talat är det inte alltid värre med ett sådant fusk än alla dem som hävdar att deras "sanning" är verkligheten, oavsett om de är med i en sekt eller bedriver en kursgård (jag syftar inte på dig, Jane utan att det finns andra där ute så det är absolut inte riktat mot dig)!

De på andra sidan plockar alltid ner de som tror att de är för mer i denna branchen än vad som är hälsosamt. Dessutom om man inte förstår vad man har gjort för fel och vilka konsekvenserna är av sitt handlande blir/är. Antingen i livet här eller på andra sidan.

Det kommer alltid att finnas människor beredda att tro på vad som helst för trygghet, svar osv. Det en "låttlurad" grupp. Men den utan synd kastar första stenen, och dem av oss som inte "lurats" ska väll kunna visa empati o förlåtelse..

Alis volat propriis Oskyldig

Jane-Lyzell
2011-10-09, 10:18

16 det är skillnad på att luras och bedrägeri med ont uppsåt(inte för jag gillar små lögner heller)Rynkar på näsan

Choklad
2011-10-09, 12:21

jag undrar; om man fuskar..då har man väl förlorat tilliten till sig själv och andevärlden? eller har jag helt fel?

och då bli det ju en blockering.

Att fuska och ta betalt av folk för att se detta fusk..inte bra. Det vet man då man gör det, och det kastar skuggor på de som är seriösa och ärliga i sitt arbete med andevärlden.

Men han har ju gjort rätt för sig som jag förstår det…

U R us

Jane-Lyzell
2011-10-09, 12:29

Hur menar du nu choklad med din sista rad!?

Choklad
2011-10-09, 12:43

jag menar att han lämnade tillbaka det som han tagit emot i pengar då han fuskade? eller har jag missuppfattat?

U R us

Jane-Lyzell
2011-10-09, 12:54

20 NeJ Nej vad har då fått det ifrån????????????

Neutralis
2011-10-09, 12:54

Han döljer givetvis merparten av sitt fuskande då han endast behöver erkänna det som han tvingades till… alltså lerklumpen. Varje sunt tänkande människa begriper att han har fuskat så mycket han har kunnat… d.v.s han är fake.

Om det varit en sund branch så hade han med detta tilltag bränt alla skepp… men så är inte fallet med ljus och kärlek.Förvånad

Jane-Lyzell
2011-10-09, 12:56

22 här kan jag bara hålla med digObestämd

Choklad
2011-10-09, 15:30

# 21

Ok men då har jag missuppfattat Skäms

U R us

yamher
2011-10-09, 16:25

jag kallar inte dem som utger sig att vara medium men som inte är det för att luras det är bedrägeri med ont uppsåt. Sen tillfaller också den grupp som utger sig för att vara framstående medium men som inte vet att de har helt fel men högt o tydligt skriker o skränar om sin tro. Som tex att alla är besatta av demoner. Vare sig de är medvetna om det eller inte ses inte det med blida ögon på andra sidan. Det gäller dem som också säger att om du inte lever eller gör på ett visst sätt så kommer du inte till himlen. Eller på annat sätt utger sig för att veta saker och erfara saker de inte har/ eller kan.

Anders fall visar på ett branch fylld av många som vill vara medium men som inte klarar av det och en branch av medium som kan men måste bevisa något lite mer extremt för att vara one of a kind. Tyvärr hjälper det inte att utbilda sig med teorier skrivna av människor, eller cold reading, det gäller också att vara medial. Och känna till sina egna begränsningar men också vad man klarar av.

Alis volat propriis Oskyldig

[NeferNefer]
2011-10-09, 17:20

#25: hear hear! Det var inte bara ett sanningens ord, utan ganska många.

Jane-Lyzell
2011-10-09, 20:19

http://www.supranaturalis.se/index.php?option=com_fireboard&Itemid=26&func=view&catid=66&id=20502#20502

Har fått tillåtelse av min Vän mediumet Elisabeth Lannge att lägga in hennes inlägg om detta här!

Sådär ja, nu har ljus- och kärleksmänniskorna fått som dom vill och likaså de som tycker att det räcker med skriverier om fuskande medium för det blir ju så TJATIGT, man måste någon gång glömma och låta det som varit vara och gå vidare.
http://na.se/nyheter/lekeberg/1.1387271-mediet- som-fuskade-i-seansen

Hoppas dom är nöjda nu för nu har ju allt återgått till det normala.

Så enkelt det ändå är att glömma lurendrejerier, bara alla håller klaffen och rättar in sig i ledet, kramar om varandra i stället för att upprepa det trista och tråkiga så folk inte glömmer och att de som inget vet om lurendrejerier får veta vad som hänt och därför kan ta ställning.

Då kan den andliga businessen fortgå som att inget hänt, lurprylar kan säljas på löpande band, alternativare kan hitta på vilka metoder som helst utan att behöva vara oroliga för att granskas. Skulle det ske ändå har de nu lärt sig att ligga lågt ett litet tag, göra en pudel om de avslöjas offentligt men därefter med ljus- och kärleksmänniskornas och de som tycker man inte ska TJATA om lurendrejerier hjälp, återkomma med nya friska tag. The show must go on. Visst ja, LJUS OCH KÄRLEK

Neutralis
2011-10-10, 01:11

Det var och en kan fråga sig angående andlighet, är om det per automatik innebär att man förvandlas till en lallande fåne utan varken kurage eller hederlighet… Ibland undrar jag vilka som dras till andligheten, då det ofta är denna mesigt försiktigt, förlåtande sinnesstämning som mest för tankarna till karaktärer som gång på gång låter sig bli trampade på.

Jane-Lyzell
2011-10-10, 01:14

28 Ja det kan man undra , många gånger!

Neutralis
2011-10-10, 10:27

"– Jag hade smugglat in en klump självlysande lera i en strumpa i byxlinningen. Det var svettigt men jag lyckades slita loss ena handleden."

Här har vi svart på vitt att han blåljuger… Prova att sitta fast med buntband och slita bort ena armen, inte så lätt om man inte har lite fuskmetoder. Sedan kan man fundera på hur det skulle gå till att få in EN arm tillbaka genom buntbandet… alltså en arm utan hjälp av den andra. Han har inga betänkligheter att ljuga helt uppenbart vilket tyder på att han döljer så mycket han kan för att få behålla sin trovärdighet.

Jane-Lyzell
2011-10-10, 11:27

30 Ja vist  ljuger han som en häst travar alltidRynkar på näsan

[Gesus]
2011-10-10, 14:49

Detta med Anders Åkessons avslöjande är det som fick mig att börja kolla runt mm om seanser och medium för ung ett halvår sen. Jag blev galet förvånad att man fortfarande höll på med sånt som avslöjades redan i början på 1900-talet.

Jag såg inte detta med AÅ förrän ett halvår efter det hänt och är mycket förvånad att det inte uppmärksammats mer i media.

Blir också mycket förvånad att läsa att t.o.m här, på ett forum om medialt, tydligen några fortfarande inte vet vad han gjort (GunillaR, Skogshumblan och Choklad) och sen tycka att det inte var så farligt, att alla kan "fela" och tycker han ska få en "andra chans".

Ser också att det undras här om inte hans "förmåga" försvinner/blockeras om han fuskat. Ni menar alltså att han haft "förmågan" och ändå behövt fuska?

Man kan väl också tycka en del om hans "erkännande" och "förklaring" (ett fusk, som han säger) till det hela, mest pinsamt tycker jag + att han idiotförklarar folk som ska tro på det.

Sen kommer ngra frågor, om ngn vet och skulle vilja svara.

1. Vad jag vet är att han erkänt fusk med en självlysande hand, har denna hand inte "varit med" på hans seanser längre bak i tiden? Isåfall också fejk där.

2. Och sen buntbanden, han säger att han lyckats komma loss, var han inte fastspänd igen efteråt, som jag förstår ska vara meningen med det? Vilket då borde bevisa att han kunnat ta sig loss OCH sätta fast sig igen, Inte råkat kunna ta sig loss, vilket då borde vara svårt att råka spänna fast sig igen…

3. Hans fru, har hon varit med på seanserna och då kunnat röra sig fritt i ett kolsvart rum?

Det hade varit intressant att få veta.

Man blir ju också mörkrädd när han fortfarande kan jobba på som om inget hänt och folk "går till" honom.

Som lök på laxen, ett gammalt klipp med AÅ när han ger sin syn på just fuskare i branchen…

Magicfairy
2011-10-10, 17:31

Jag vet andra mediala som jobbat ihop med honom som nu säger att han har förlorat sin förmåga. (bland annat säger min mentor detta), och nej, de har ingen kontakt med honom idag.

Jane-Lyzell
2011-10-10, 17:32

32 Håller med dig i det mästa och ska försöka svara på dina frågor!

1. Nej den handen har varit framme 4 ggr vad vi vet om!

2. Jo det var han och på någevis har han lirkat sig in igen- han svettades kanska ymningt under dessa seanser (kanske stress av att fuska inte vet jag)

3. Ja hans fru är ju inte fastspänd , men jag själv har suttit mittemot henne och skulle hon ha sprungit runt där skulle jag märkt det rent energimässigt- så smidig är hon inte!- nu kan jag endast talal för de seanser jag själv medverkat i + hemcirkeln - det där jag inte närvarat kan jag inte säga varken bu eller bä , bland annat den i Ystd då han fuskade och blev påkommen!

[Gesus]
2011-10-10, 17:48

Först tack för svaren Jane

Har precis lyssnat på ljudklippet ifrån/på Supernaturalis, som Jane lagt upp i ett annat inlägg.

Och där säger Anders bl.a:

(Skyller han inte först på någon annan, Alf?)

Han tycker själv det är ganska uppenbart att han fuskar

Trodde att Ola redan visste

Ola har kommit på vissa saker där

Inget att mygla om, det ligger till på det sättet

Han vet inte hur mycket som myglas i andras seanser, men misstänker att det förekommer i alla fysiska mediumskap

Han misstänker, Stewart, att han eh…

En del trolleritrick får finnas för att behålla nyfikenheten

Att det inte bluff alltihop

Hittade ett gammalt inlägg från 2007 där TarotLasse skriver om en seans med AÅ

Där är också en hand med (#15), samma som "nu"?

finns här!

Jane-Lyzell
2011-10-10, 18:03

33 Ja hanses mediumistiska förmåga får vi väll hoppas - men den psychic kan andevärlden inte ta bort tyvärrRynkar på näsan

Jane-Lyzell
2011-10-10, 18:15

35 Tack o lov har de i england förstått Anders helt oacceptabla ursäkter med att skylla ifrån sig på andra medium - kan ju säga med milda toner att det är inte glada Rynkar på näsan- då det mediumet är ett medium som aldrig blivit beskylld för något liknande på sina 40 år som fysiskt medium!

Om du frågar mig om fysiskt mediumskap är bluff alltihop - så blir mitt svar NEJ!

Charlataner har varit spiritualismens eviga akillishäl- som följt äkta mediums framgångar och sedan försökt härma efterRynkar på näsan

Jag hoppas kunna bevisa deta för er någon dag i framtiden- just nu läker jag fortfarande mina sår efter denna Mannen AÅ.

Den artickeln som Lasse skrev - var jag heller inte närvarande på så kan inte utala mig om den, tyvärr!

Neutralis
2011-10-10, 20:45

#32 #34

2. Han har med all säkerhet preparerat sin stol så att det går att lyfta på armstödet och dra ut armarna med buntbanden kvar… varför skulle han annars besvära sig att släpa runt på den stolen?

3. Hans fru är med all sannolikhet en medhjälpare… inte lätt att dölja fusk för sin fru som är med jämt. Det är lite dumdristigt att tro sig vara säker på att kunna känna henne energimässigt Jane… det är lätt att förlora sina sinnen i ett mörkt rum med deltagare sjungandes för fulla muggar. Samtidigt ett väldigt lätt tillfälle att förflytta sig obemärkt i rummet.

Jag har varit på några seanser och skulle själv kunna åstakomma ALLA AÅ:s fenomen med hjälp av fusk… behövs ingen mer förmåga än ett kreativt och bedrägligt sinne i kombination med träning.

Jane-Lyzell
2011-10-10, 23:04

38 Ledsen göra dig och alla trollkarar ledsna nu - men NEJ - han har ingen preparerad stol - då han har setat i olika stolar innan han började ta med sig sin stol - så det är inte rätt!

Ja på någe sett är hon nog det! - hon säger själv hon inte är det - men jag håller med dig! däremot tror jag inte hon kutat runt i seansrummet - för som jag sagt har vi bra koll på varandra där vi sitter - särskilt i inre cirkeln - men det finns ju andra sätt att hjälpa en fuskande Anders att som du säger sjunga när han själv tassar runt lite för högljutt - tyckte det var märkligt att hon skulle sjunga i tid o otid, faktiskt blev inte riktikt klok på det - men nu förstår jag!Rynkar på näsan

Det är ungefär en meter som vi satt mitt emot varandra - kanske lite mer - sen sitter  nästa presis brevid med några centimetrar emellan - så det märks tydligt om någon rör sig förmycket i en stol!

Dessutom pratar vi eller sjunger hela tiden eller knepptyst - så koll på sittarna har vi - men tyvärr inte mediumet i detta fallet!

Neutralis
2011-10-11, 00:07

38 Ledsen göra dig och alla trollkarar ledsna nu - men NEJ - han har ingen preparerad stol - då han har setat i olika stolar innan han började ta med sig sin stol - så det är inte rätt!

Ok, han kanske mixtrade med sin stol i ett senare skede, men han hade hela tiden en hjälpande hand i form av sin fru… går lika bra det. Bättre att mixtra med stolen kom de nog på, så inte frugan riskerar upptäckas i onödan.

Jane-Lyzell
2011-10-11, 00:52

40 Ja kanske det………..

[Gesus]
2011-10-11, 10:16

Jo jag förstår såklart att han kan komma loss, mest troligt pga av stolen ja, varför annars asa runt på den överallt.

Men jag menar nu när han blev påkommen, då sa han att han lyckats komma loss någon gång men om han har suttit fast efter så är det ju bevis på att han kan både komma loss OCH tillbaka igen medvetet.

Det är ju en sak att komma loss men en helt annan att lyckas bli fastspänd igen utan att det märks…

Jag är som jag skrivit förr helt novis på detta, men grymt intresserad.

Jag har förstått att det är kolsvart och alla sitter i en cirkel och håller varandra i händerna (för att inte komma åt ngt) och sen sitter mediet inne i ett kabinett (?) som är ett sorts inhängnad av tyg (?) och har en medhjälpare som är "lös" i rummet (kanske i mörka kläder tom?)

Men vad menar du Jane med "inre cirkeln"?

Och sen sjungs det, varför ska det sjungas? För att inte höra den som smyger runt bl.a såklart, men vad är "förklaringen" till varför det ska sjungas?

Jane-Lyzell
2011-10-11, 11:33

42 Det är ju en helt ny tråd om du vill veta mer om fysiskt mediumskapFlört

Alla är lösa i rummet (om inte jag spänner fast alla vilket jag gjort en gång) Men alla sitter på sina platser och blixt stilla ingen får röra på sig , en milimeter, nja men man ska sitta still - om någon rör på sig så lovar jag det märks:)

Håller varandra i händererna gör man ibland inte hela tiden -(det gjorde man förr, i början av spiritissmen och bords seanser))

Ha ha ha - Bettan hade nog mest myspyskläder i rosa eller lial plych - så om du syftar på henne - nej inte särskilt svart.

Inre cirkeln - är vi som satt i hemcirkeln - men när vi talar om öppna seanser blir den inrecirkeln den inre cirkeln som sitter innan för den yttre cirkeln (oftast två cirklar, i bland tre) så det är knökfullt och välldigt lite plats röra sig fritt på……igentligen endast i mitten av inre cirkeln och på sidorna om kabinettet(inhängnaden)

sången är för att först o främst  skapa harmoni bland de som är med och höja vibbrationerna - andevärlden behöver inte sången det är vi människor att bli avslappnade och känna glädje för att få in energin - sen bygger ju andevärlden sina röster av våra röster- så det finns ju fler aspecter en endast enFlört(men det räcker igentligen med små prat) fast det blir himla fint och stämningsfullt när man sjunger - fast man ska ju inte sjunga hela tiden - det bör räcka med en par tre stycken i början och någon emot slutet!(då en seans är allt i från 1-3 timmar)

[Gesus]
2011-10-11, 13:04

Ja jag har massor av frågor, kanske ska starta en ny tråd som du säger Jane, det hade varit mycket skoj att få svar. Har lite taskigt med tid nu bara…

Men kan ta en fråga till här först kanske. Varför sitter mediet i ett kabinett (som jag förstår är en inhängnad med tyg) om dom nu alltid gör det?

Sen såg jag att när TarotLasse beskriver seansen (inlägg här) från 2007 nämner han bl.a lysande bollar och stavar, är det kanske typ samma som den berömda självlysande handen?

Bjuder på ett roligt filmklipp från Lucy Ball där dom kör en seans, på hennes vis ;-]

Jane-Lyzell
2011-10-11, 13:20

44 ha ha ha ha …. tack för härlig klipp från youtube - ja det är nog så skeptiker tror det går tillFlört

Alla fysiska medium sitter inte i en kabinette - men många - Kabinettet är som en behållare för andeenergin + att det är ett skydd för mediumet och den känsliga ectoplassman ifall ljus skulle komma in i seans rummet!

Nje inte samma med bollarna som handen - men man undrar ju så här i efterhandObestämd

Jane-Lyzell
2011-10-11, 21:55

Ni måste ju bara spana in Lucy seans - den är så rolig:-)))Skrattande

[Gesus]
2011-10-11, 22:45

Ja det kan ses på mer än en gång…

Kanske mer för dom "äldre" Lucy var väl stor på 50-60 talet, men fortfarande roligt

"she´s a psychopatic"

"Ethel to Tilly. Ethel to Tilly. Come in, Tilly. Over."

"Sick? I'm dead!"

"I burned myself. It's very hot here." "Oh that's where you are!"

"Shut up, you worm!" - "That's Adelaide!"

Ha ha…

Jane-Lyzell
2011-10-11, 23:41

Skrattande

Jane-Lyzell
2011-10-12, 16:00

47 Har läst lite i din blogg nu - och man får ju känna sig hedrad att du lägger ned så mycket tid åt vad jag skriver - en beundrare!?

Fattar inte hur ni skeptiker orkar lägga ned sådan tid på att nedvärdera oss medium!?

Fast vet du en sak jag bryr mig inte, ni kan skrivar er blåa i ansiktet - ni kommer alltid vara rädda för att jag och andra medium har rätt! shit , tänk om det finns en eftervärld om andar är riktiga - vad fasen ska alla ni skeptiker ta vägen dåTyst

Neutralis
2011-10-12, 23:03

Givetvis bryr du dig, annars skulle du inte ha besvärat dig med inlägget. Tycker förövrigt att hen har rätt i det mesta hen skriver i bloggen… Du har ju gjort en del märkliga uttalanden genom åren på diverse forum, så det är inte konstigt att du nämns titt som tätt i diverse sammanhang.

Jane-Lyzell
2011-10-13, 00:44

50 Märkliga för en skeptiker kanske men inte för en som är insattFlört

Nu är det inte mig tråden handlar om så……..Tyst

Neutralis
2011-10-13, 02:25

Jag anser mig väldigt väl insatt och tycker ändå att du gör märkliga uttalanden… som nämns i bloggen du refererar till. Men ska inte tjata om det här nu när vi för en gångs skull har liknande åsikter i aktuellt ämne.Flört

stina63
2011-10-13, 12:30

*44 Hehe Den är roligSkrattande

allhealing
2011-10-13, 14:13

Från det att jag gick min första kurs och där fick lära mig saker jag innan kursen inte ens trodde existerade har jag alltid varit väldigt noggrann med att hela tiden alltid tala sanning. När man utvecklar sin egen förmåga har det alltid för mig varit väldigt viktigt att det jag gör och just nu lär mig inte ska hafsas över. Gör jag någonting ska det göras ordentligt. Att hafsa över någonting enbart för att det för stunden skapar en snabbare lösning betyder även att jag i förlängningen även har lättare till att göra det enkelt för mig även nästa gång. Detta är inte en väg jag väljer att vandra. När jag utbildade mig i de sinnen som ligger bortom den verklighet dagens vetenskap klarar av att förklara gjorde jag det från ett vetenskapligt perspektiv. Jag trodde inte på någonting som inte gick att bevisa vetenskapligt och behövde därför först ta mig igenom det vetenskapligt begränsade landskapet för att ens tro på de upplevelse som mig kropp fick erfara när denna utbildning fortgick. När kursledaren sa att vi fick 5 minuter på oss för att genomföra en övning satt jag i säkert 25 minuter innan någonting överhuvudtaget hände. Det som sedan hände stämde inte överens med den verklighet vetenskapen lärt mig vara den verklighet som existerade. Tack vare att jag i ren envishet satt still och inväntade att någonting skulle hända under övningen och som sedan även inträffade gjorde att jag inom mig fick en konflikt. Hur kan denna information som inte ska gå att få rent vetenskapligt ändå nå mig? Givetvis tänkte jag inte så just då men detta är precis så det var och som i efterhand även enkelt kan förstås. Med tiden öppnar detta upp för frågeställningar såsom är den vetenskap som idag används i avsaknad av ett större perspektiv? Om detta är sant, från vilket perspektiv observerar vetenskapen det den kallar för sanning? I så fall, från vilket perspektiv observerar jag de observationer jag gör som inte stämmer överens med det vetenskapliga perspektiv jag uppfostrats till vara den sanning som råder? Rent etik och moralmässigt är det därför alltid viktigt att framföra sin sanning i sin renaste och skäraste form. Det är det man gör som definierar den man är. Gillar man inte det man är, förändra då det du gör. Det är enkelt att i ett svagt ögonblick välja den som man då ser som den enkla vägen ut. Det är därför viktigt att om man menar allvar med att uppfattas som en seriös person hela tiden agera utifrån ett etik och moralperspektiv. Hur man sedan väljer att definiera det som kallas sanning är givetvis även det en annan debatt.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Gesus]
2011-10-13, 16:07

Ja, jag har varit sjukt förvånad att du inte sett den tidigare och reagerat.

Det är som jag skrivit tidigare, just detta med Anders Åkessons fusk som fick mig att intressera mig för medium o.sv… Innan det var bloggen mest "egenterapi" mot religionens alla tokigheter.

Och när jag började kolla runt på forum och så, så dök du upp mycket ofta, och som Neutralis skriver det är ju en hel del "udda" uttalande du gjort ;-]

För mig är du en underbar kvinna på ditt vis, och jag hoppas du känner dig hedrad det är bättre tycker jag, och vi har ju haft bra "meningsutbyte" här.

Det hade varit sjukt skoj om du, och alla andra här såklart, hade velat kommentera mina funderingar på bloggen. Det är "riktiga" funderingar om än med glimten i ögat.

Jag hoppas också att jag kan fortsätta att ställa lite frågor här. Och det ska du Jane ha heder för, för hon/du är en av dom få som svarar på frågor om hur det funkar.

Sist, tidsmässigt är det inga problem för mig. Ligger för det mesta till sängs, opererad och sjukskriven sen ett tag.

Detta blev lite utanför tråden, men ville svara dig Jane…

Jane-Lyzell
2011-10-13, 17:25

55 Jag tar personer för vilka de är efter det ,de skriver - går sällan in och kollar vilka det är , fören jag får konstiga misstankar om vilka personerna är eller deras igentliga orsak , varför de vill veta vissa saker om mig etc.- eller konstiga formuleringar.

Min personlighet "Jag tror gott om alla" även skeptiker faktiskt - jag tror det finns ett gott hjärta där inne även där:-)))

Njae - det finns ju dem som har välldigt svårt för mig med och går direkt på personangrepp på mig som person - de tycker jag synd om och anser dem vara rädda för mig som person.

Att det häcklas på min proffetion som medium utav er skeptiker får man väll kanske räkna med och så länge det sker med respekt är det okay(tyvärr ofta utan den respekten)

Jag har gärna diskutioner med er om det sker med respekt - men då det blir Häxjakter eller andra taktiker - då svarar jag inte!

Jag tror nämligen att någonstans måste skeptiker och mediala kunna mötas i respektFlört för varandras åsikter utan att bli elaka emot varandra!

Jane-Lyzell
2011-10-13, 17:31

55 om jag får ditt namnFlört så skulle jag kunna sända distanshealing till dig , så du blir friskare fortare, du kan skicka PM - så kan du ju göra två flugor på smällen testa mig som healer och samtidig få känna på distanshealing!

ska se vad jag kan kommentera på din blogg om jag hinner - skriver ju på en del ställen och nu i helgen har jag kurs …Tungan ute

Hellas
2011-10-13, 22:05

#55 Jag är ganska säker på att Jane är en av få svenskar som idag har sor kunskap kring just Fysiskt mediumskap och därför är det även få som svarar.

Sedan finns det förstås olika uppfattningar kring just den diciplinen och det ska man också ha respekt för men den gamla skolans kunskap är det inte många som idag innehar.

Själv kan jag bara svara utefter de upplevelser jag själv haft då jag medverkat i Seanser som deltagare + det jag har lärt mig på Trans/Fysiska kurser och om jag jämför den lilla kunskapen så är det endast lite skrap på ytan.

Då det gäller upplevelser på Seanser så är jag fortfarande sparsmakad då det gäller att öppet berätta.
Inte för att jag tycker det är några hemligheter utan på grund av att jag har blivit grundlurad jag med och fortfarande efter så lång tid ännu inte själv kan förstå hur korkad jag var som inte lyssnade på min intuition och de varningsklockor som ändå fanns där.

Däremot så är jag fortfarande övertygad om att allt fysiskt mediumskap inte är bluff.

Jag fick för ett halvår sedan möjlighet att delta vid en Transfiguration och det återupprättade så mycket av min egna övertygelse.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Gesus]
2011-10-13, 22:48

Ha, ha, ja, jag tackar för erbjudandet Jane, men det kan jag tyvärr inte pga olika anledningar.

Och tänk om det fungerar, då rasar ju hela min världsbild ;-]

Ser att du varit inne på bloggen och kommenterat, stort, jag känner mig hedrad.

Jag återkommer imorgon, jag är lite "drogad" just nu…

Jane-Lyzell
2011-10-16, 18:11

59 Vad tog du vägen - blir lite orolig för dig - hur mår du?Oskyldig

[Gesus]
2011-10-16, 21:19

#60 :-]

Tackar som frågar Jag är OK Återkommer efter helgen med lite kluriga frågor till dig…

Jane-Lyzell
2011-10-16, 22:12

61 Skönt vart riktigt orolig för digFlört

Jane-Lyzell
2011-10-17, 21:49

Flört

Jane-Lyzell
2011-10-19, 15:24

Behöver en puff!