Håll i Hatten!
http://www.expressen.se/nyheter/1.2586328/supervulkanen-ett-hot-mot-hela-varlden
Den spanska ön El Hierro, den minsta av Kanarieöarna nära klassiska chartermålet Teneriffa, förbereder evakuering av sina 11 000 invånare och ett okänt antal turister. Myndigheter har utfärdat "gul" varning för vulkanutbrott; det är nummer två på en skala av fyra.
- En magmaboll stiger mot ytan och skapar en rad bristningar som leder till seismisk aktivitet. Vi vet inte än om den bryter igenom jordskorpan och vållar ett utbrott, säger vulkanexperten Juan Carlos Carrecedo till brittiska Daily Mail.
Han varnar för att ett vulkanutbrott är möjligt "inom dagar, veckor eller månader".
Skolor och vissa vägar har redan stängts. Människor som bor nära vulkanen har utrymt sina hem. Under de tre senaste månaderna har nästan 10 000 mindre jordskalv registrerats på El Hierro, och natten till i går skakades ön av en riktig jordbävning som uppmättes till 4,3 på Richterskalan.
El Hierros senaste utbrott var 1793
Kanarieöarna skapades en gång av en vulkanisk urladdning - och det puttrar och jäser och mullrar ständigt i öarnas innandöme medan turisterna obekymrat badar och roar sig.
Samtidigt varnar forskare för att ett utbrott på den mest vulkaniskt aktiva Kanarieön, La Palma, kan utlösa en världsomfattande katastrof. Utbrotten där sker längs bergsryggen Cumbre Vieja med 25 till 200 års mellanrum, senast 1971. Enligt detta scenario kan ett väldigt klippblock på västsluttningen komma att rasa ned i havet och orsaka en jättevåg i Atlanten.
Den skulle vålla stora skador i Nord- och Sydamerika och längs Västafrikas och Västeuropas kuster.
- Enligt det värsta scenariot bryts en tredjedel av vulkanen loss vid ett utbrott och åker ned i havet. Det kan leda till en tsunami med 10-15 meter höga vågor som slår in över Nordamerika, säger Björn Lund, seismolog vid Uppsala universitet.
- Det finns visserligen tid att varna eftersom det tar några timmar för vågen att gå över Atlanten. Men det är ändå oroväckande, man evakuerar inte New York på fem timmar.
Läs mer i länken!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
enorma krafter ….
U R us
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja hualigen
Fy allt är så himla hemskt och jag blir så lessen i ögat:-(
I lördags var jag ute i skogen och såg ett gammal träd..vackert men på väg att dö..gick fram till trädet och bara höll om henne..la till och med min kind mot detta träd..ville aldrig släppa det..men gjorde till slut..vilken värme..vilken kärlek….denna sjuka maktlöshet jag kände efter detta är mer än jobbig och jag e skitlåg och down just nu..
Vad än moder jord bestämmer sig för så står jag på hennes sida..med stolthet för att jag har fått vandra i snart 50 år på denna jord..
3 Kan bara instämma