Orsak och Verkan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Orsak och Verkan
Hmmm en tanke slog mig i dag om alla går under attraktionslagen och i den ligger den sk Karma lagen om orsak och verkan – så blir man ju då kollrig i huvudet när man tänker på saker som, ja t ex Jesus (om man ska tro bibeln) blir enklast börja där då den historien är mest känd- finns säkert orsak o verkan varför Jesus blev korsfäst med !?
Men för att återgå till mina funderingar om just denna lag om orsak o verkan!!!!!!!!!
Jesus blir anklagad, som ses som han var oskyldig!?. av Judarna och dåtidens präster- de för Jesus till Pontius Pilatus för att döma han för något som Judarna var rädda för ”Jesus” . Pontius ser till att.. . Ja ni vet hur det går… dömer Jesus på korsett som blev en orsak o verkan av Judarnas rädsla för Jesus o Pontius rädsla för folket och sin egen makt. - hur det gick för Pontius Pilatius och Rom vet jag inte… kanske någon annan vet.?(tror det störtades tillslut)
Men sen slog det mig Om Tyskland och Jude utrotningen av Hitler och hans arme som var rädda för Judarna – kan det vara en orsak o verkan- Karma lagen!?? menar Judarna är ju oskyldiga – men i Jesus tid var Judendomen rädsla för Jesus orsaken till Jesus korsfästelse – är förintelsen en direkt verkan av det!? Om man nu ska se saker i dessa enoner över långa tidsperspektiv – vad blir då nästa orsak o verkan – av Tysklands Slakt av Judarna!?
Känns som en ”never ending story” Man kan säkert se fler orsak och verkan där ute i världen om man bara studerar detta :( Vilket talar för att vi måste få en förändring göra bot som det så fint heter- men hur ska man kunna få de styrande förstå den negativa spiralen de är inne i att krig endast föder mera krig- att våld föder våld!
Har orsak o verkan en sådan fördröjning som i min hypotes – kan det dröja så länge emellan dess verkan av orsaken träder ikraft!? Då är det bråttom förändra för våra framtida barn!
Tilläggas ska väll säga att jag tror naturligt vis på den goda orsaken och verkan som jag ser har en större kraft om man bara vill och lägger manken till – men då måste man agera för sanningen och kärlek! Eller är det försent ???
Lite tankar i Natten
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Nu har du allt funderat Jane
!
Jag har alltid tyckt att attraktionslagen är väldigt rörig och när man drar den till sin spets, som du nu har gjort så känns det väldigt orimligt.
Jag tror att som med allt annat ska man kanske inte ta allt bokstavligt, Attraktionslagen är intressant och om alla tänker på att det de ger ut kommer tillbaka så kommer vår kommunikation med varandra fungera bättre men…..
…..jag tror inte att ett helt folkslag "ärver" sina förfäders dumdristighet.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
1 Nej kanske inte det - men vad vet vi igentligen om man säger det man ger ut kommer 10 falt tillbaks - titta på alla krig- hur många är det inte där ute:(
Jag slår dig i ett liv. I nästa liv slår du mig. I livet därpå slår jag dig igen, i tanken att det faktiskt är ditt fel. Och i nästa liv tänker du att jag förtjänar en smocka … men så tänker du efter igen, och inser att då kommer du att få en smocka i nästa liv. Du bestämmer dig för att bryta den onda cirkeln och räcker mig handen istället.
Det är lätt att starta en kedja av vrede. Det borde logiskt sett vara lika lätt att starta en kedja av kärlek. Valet är mitt, och ditt, och allas. Jag älskar er.
3 så sant - någon stans måste den negativa kjedjan brytas
Kärlek åt alla!

Jorden skulle inte riktigt se ut som den gör idag om alla fick bestämma hur de skulle leva sitt liv eller efter karma osv. Det sist nämnda skulle vi var mer delade. Anting det ena och det andra…
Men allt är ju så mycket mer komplicerat än så, kanske det är vikigare att förstå varför vi lever för att sen förstå reglerna?
Tänk om Jesus kanske ville "offra" sitt liv (utan att vi behöver ta upp om det var strategiskt eller bara korkat) för att han ville visa på något… Att han kanske ville visa att han kunde och för att han faktiskt kunde återuppstå också.
(ett av skälen judarna gav för att få Pilatus att döma honom var att säga att Jesus kallade sig konung. Inte för att Pilatus såg det som ett förnärmande som judarna hoppades på, var Pilatus ironisk att då kalla Jesus för Judarnas konung - Jesus sa aldrig att han var konung som judarna hävdat).
Romerska soldater sattes att vakta graven för att judarna var rädda för att han faktiskt skulle återuppstå, samt att de vaktade honom för att ingen skulle utnyttja hans kropp…
När vakterna senare ser att han återuppstod släppte Pontus Pilatus honom under förutsättningen att hellre att Gud var arg på dem för att de lät sig övertalas att döma o avrätta honom. än att Gud skulle vara arg för vad de hade gjort och att de skulle bli straffade för att de dessutom låtit Judarna få tag på hans son igen. Lite ot men intressant tycker jag..
Alis volat propriis 
5 du skriver i sista stycket;
"När vakterna senare ser att han återuppstod släppte Pontus Pilatus honom under förutsättningen att hellre att Gud var arg på dem för att de lät sig övertalas att döma o avrätta honom. än att Gud skulle vara arg för vad de hade gjort och att de skulle bli straffade för att de dessutom låtit Judarna få tag på hans son igen. Lite ot men intressant tycker jag.."
Jag fattar inte riktigt vad du menar här!?? vadå släppte Pontus Pilatus honom?????

Eftersom inte alla människor lever efter karmalagen och det alltid kommer att finnas ett begär efter makt och pengar så är nog chansen liten att vi kommer leva i total balans… MEN, ju fler vi är som själva lever i balans, startar i vår egen omgivning, kan vi åtminstone se till att de här människorna inte har så många att dra med sig i sina fula krig och begär efter andra människor… Fy vad liten man känner sig helt plötsligt
.
Yamher, menar du kanske när han kom tillbaka efter återuppståndelsen och hälsade på sina lärjungar mfl innan han åkte upp till sin Fader igen?
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Man kan ju undra hur Sveriges gemensamma orsak o verkan blir med alla vapen vi säljer till krifgförande länder

attraktionslagen är väldigt intressant och man kan ju tänka ihjäl sig över den. jag tror inte att attraktonslagen fungerar med hänsyn av våra gränsdragningar och uppdelande av länder och etnicitetstillhörighet. däremot tror jag att det vi gör mot mänskligheten, mot andra människor och varelser, gör vi direkt mot oss själva. jag ser jordens folk mer som en kropp och alla delar, alla organ påverkar varandra.
sverige är delaktiga i krig genom att sälja vapen bland annat, vi är även delaktiga i världssvält genom att leva på det sätt vi gör och vi är medskyldiga till jordens välmående eftersom vi väljer att, ja leva som vi gör. verkan av det blir att vi skadar oss själva genom att skada andra, om inte annat bara genom skuldkänslor. men framförallt för att vi alla är länkade rent själsligt. ja jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop eller få ut mina tankar men ni förstår nog vad jag menar :)
så därför sänder jag härmed ut massa kärlek nu nu och nu! :)

Man behöver inte gå längre än till sig själv…Hur lätt är det inte i en mindre grupp att det blir osämja då vi är olika och uppfattar saker olika 
Sedan tänker jag också…är det inte meninge att vi SKA lära oss hur det känns att bli arg/ledsen/förtvivlad/glad mm. mm. ?
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

för att pontus pilatus hade satt romerska soldater att vakta utanför Jesu grav på judarnas önskemål, för att judarna var rädda för att han verkligen skulle återupp stå som han sagt att han som guds son skulle göra.
När soldaterna kom till Pilatus och sagt att Jesus hade uteruppståt från de döda tre dagar står i biblen (tre veckor var det), så släppte Pilatus Jesus med tanken att det var bättre att Gud var arg för att han hade låtit Jesus bli dömd, än att säga till judarna att han faktiskt levde, och då dra på sig Guds vrede för domen och att romarna hade släppt honom till judarna igen.
Pontus Pilatus liv är ganska väl dokumenterat som romare han är och om man bortser från tidens influenser hur man har beskrivit Pilatus etc.
Det var lite ot, du frågade om karman om jesus, jag undrade om inte det handlar om vad man själv väljer. Inte den fria viljan utan för valen vi ändå gör. Varför han lät sig bli avrättad istället för att försvara sig, kan det bero på att han faktiskt ville bli en "martyr" och sedan verkligen visa att han är guds son genom att komma ner en gång till?!
Alis volat propriis 
11 fattar fortfarande inte det där med att pilatus ger jesus…. strunt samma!
Martyr hadde han nog inget val - utan det har han själv skapat med sin framtoning för Guds ord…………………Om det var guds vilja, tja vem vet! men sannerligen har det gjort ett märke genom tiden!
Man kan väll säga Jesus var den första demonstranten emot makten!