Svenska sekten
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2558299/svenska-sekten-planerade-for-valdsam-kamp
Svenska sekten planerade för våldsam kamp
Sverige hade kunnat få sin egen Baader Meinhof-liga.
Magnus Utvik berättar i en ny bok om den hemliga vänsterextrema sekten KPS som han själv var en del av under början av 80-talet.
De planerade en väpnad revolution i landet.
- Om någon hade frågat om vi skulle ha kunnat döda… Ja, det kunde vi alla, säger han. Kommunistdiktaturen Albanien var himmelriket och Stalin var gud. Det vänsterextrema partiet KPS var stalinistiska fundamentalister och kallades för kommunisternas Jehovas Vittnen.
Partiet bildades 1982, just när den breda vänsterrörelsen på 70-talet hade lagt sig. De var ett hundratal personer som planerade en väpnad revolution. De ville införa enpartidiktatur, stänga ner alla kyrkor och fängsla eller sätta en kula i huvudet på alla som gjorde motstånd.
"Nästan ingen av de tidigare partikamraterna vill i dag prata om tiden i partiet. De är nu rektorer, författare och högt uppsatta akademiker.
"
krämmande - läs hela artickeln i länken!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
ingen som reagerar på detta!?
Jo, men oj. Vilket gäng! Dessa sekter…helt sjukt. Jag träffade en man som kände en av Baader Meinhof-killarna. Han (Kröcher) brukade sitta och snurra en pistol som en cowboy och spela ball.
För mig säger den bilden en hel del…
Dessa Stalin-fantaster fanns det gott om i Sverige…undrar just hur de tänker och resonerar idag?
Hoppas de kommit över sin sjuka idé om en totalitär stat/värld.
2 Man kan undra om dagens skeptiker var med i detta?
Fy sjutton! Skrämmande läsning.
Det som egentligen skrämmer en är att det behöver inte vara höger eller vänster, eftersom extremister alltid är farliga. Vilken tur att vi hade det bra i Sverige på den tiden. Frågan är om det skulle hända idag…..
Jane, jag tog mig friheten att lägga in artikeln på Politik, hoppas det var ok 
4 självkart okay:-)))
#3, 4 Det är så intressant det här med sekter och behovet av en stark ledare….och just det här att anpassa sitt tänk efter doktriner istället för att tänka fritt.
Organiserad grupper som ska frälsa världen till att tänka lika…ryyys…
6 Ja, ryyys
jag ryser i hela mig! Säger som Gilla att det spelar ingen roll inom vad/ vilken ism man är extrem. Lika farligt och illa ändå. Jag har en känsla att jag i ett tidigare liv, inte allt för länge sedan, levt i en specifik strikt religion som vissa kallar farlig sekt. Det går inte att förklara men jag bara _vet_ att det nog är så. En trygghet att inte behöva tänka själv, skjuta beslutanderätten över ens liv till någon annan och slippa känna & tänka själv. Bara vara en lydig stark duktig själ.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.