Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikettandlighet
Läst 1604 ggr
Zynell
0

Näradödenupplevelser.

Även om jag har ett stort intresse för det övernaturliga så intresserar jag mig också för fysiska saker - hur kroppen är uppbyggd, universum osv. Pga detta prenumerar jag på Illustrerad Vetenskaps Bibliotek. Det är böcker med fakta om allt möjligt (till ex naturen, universum, människans utveckling, teknik osv) och jag brukar alltid sluka sådant.

Idag kom en ny sådan bok hem till mig - hjärnans mysterium. Längst bak i boken talas det kort om näradödenupplevelser i en liten informationsruta. Dessa böcker ska bygga på den senaste vetenskapen, som jag har förstått det och jag tänkte, lite för skojs skull, bara dela med mig om vad som står i denna ruta. :)

"Människor som återupplivas efter att ha varit nära att dö kan berätta om en speciell upplevelse, till exempel att de har sett ett vitt ljus i änden av en tunnel, mötte avlidna familjemedlemmar, svävande betraktade sin egna livlösa kropp eller hade andra extraordinära upplevelser. Det kallas en näradödenupplevelse eller utanförkroppenupplevelse. Orsaken är okänd, men en möjlig förklaring är att personen får hallucinationer på grund av att hjärnan får för lite syre."

Så, nu vet ni var vetenskapen står. Var står du själv? _Glad
_

Det jag funderar mycket över är varför vissa upplever detta ljus och tunneln medan andra inte gör det när de dör och sedan kommer tillbaka. Vad tror ni?

Andina
0

Ja, det är intressant när 'vetenskapens representanter' skriver att "en möjlig förklaring är"… Det läses säkert, av dem som är negativt inställda till övernaturliga fenomen, andar o d, som en möjlig och trolig sanning. Trots att det inte finns några s k 'evidens' för att den "möjliga förklaringen" har någon större grund.

Dessutom tror jag att man gärna vill tysta ner de vittnesutsagor som berättar om upplevelser som kunnat bekräftas efteråt - d v s då människor som haft nära döden-upplevelser kunnat redogöra efteråt (efter att de kommit tillbaks till Livet igen) för detaljer som skett i rummet då de varit 'döda'.

En möjlig förklaring - är inget annat än en hypotes, en gissning.

Jag kan tänka mig att det ljus och den tunnel som många berättar om kanske är något som alla upplever - men man får inte med sig det upp 'till ytan' - ungefär som en drömupplevelse eller en UKU, det är inte alltid de följer med till vårt 'fysiska medvetande'.
Det kanske också har att göra med att våra inre upplevelser av det vi går igenom är individuella… Kanske 'förnimmer' vi vad som sker olika, även vid dödsögonblicket.

För övrigt är UKU:er och NDU:er i princip "samma sak", för mig, med den stora skillnaden att den fysiska kroppen dör vid en NDU men gör det inte vid en UKU.

Det är lite av mina tankar bara… Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[walkinbeauti]
0

Jag är inte den som alls tar till mig vetenskap överhuvudtaget,anti till tusen men har sett filmer om forskare i USA som forskat just om nära döden och enligt dom slutar hjärnan att fungera efter 8 sekunder.Personer som vart borta halvtimmen/timmen har berättat om liknande upplevelser om hur dom kommer till ljuset möter nära och kära.

Ett stort projekt med flera vetenskapmän,läkare psykologer så har dom kommit fram till att något mer finns efter den fysiska döden.Såg dessa filmer på Iluminati iFokus  så filmerna bör kunna finnas på youtube.Alla där var överens om att det inte bara kan vara slut.Undersökningen gjordes med många många personer och dessa hade mycket gemensamt att berätta när deras ande åter igen kommit in i kroppen,skillnaden var vilka dom mött på andra sidan.

Tycker NDU är intressant,det finns alldeles för många som haft med sig både visdom och upplevelser för att det ska röra sig om hallucination eftersom hjärnan slutar fungera  8 sek efter vår fysiska död.Deras slutsats var att en person som vart borta så länge som halvtimman/timman då kan omöjligt en hjärna som slutat fungera registrera detta.

Vi har alltså ett medvetende som går vidare och med alla NDU bekräftelser bland jordens folk och alla andemanifesteringar vi vart med om vittnar bara om att detta existerar,vi lever vidare efter vår fysiska död.Tom jag som ratar allt vad forskning och vetenskap heter fann dessa filmer otroligt intressanta och det folk har med sig efter en NDU är andens minnen från en annan dimenssion Glad

Tråden på Iluminati heter Livet efter döden och är inlaggd av StaffanM, kan inte klistra in länken med denna dator men söker du äldre inlägg tror jag detta dyker upp efter andra eller tredje klicket på äldre inlägg:-)

Zynell
0

Det jag tycker är intressesant med näradödenupplevelser är att det alltid handlar om antingen en tunnel eller ett ljus. Det är inte direkt så att den ene upplever rosa elefanter med gröna prickar och den andra något helt annat, om ni förstår vad jag menar. Det handlar alltid om samma sak, mer eller mindre, och inte helt olika saker från alla dessa tusentals personer som upplevt näradödenupplevelser.

Jag har personligen själv aldrig råkat ut för en NDU, men jag kände en kille en gång som hade gjort det. Han dog på operationsbordet, men väcktes sedan till liv. Sedan när han satt där och berättade det för mig gjorde han det med en sådan övertygelse att det var liksom inte snack om saken! Ingenting skulle någonsin mer få honom att tvivla på andra sidan.

# 2 Ska kolla upp den där länken. :)

[walkinbeauti]
0

Har tänkt i samma banor som dig Nellie,att flera tusen sett så liknande saker.Skulle det mot förmodan röra sig om hallucination då skulle människor se olika saker och en massa konstigt som rosa elefanter ,inte kunna berätta om liknande förlopp:-)

Intressant att höra på en person som vart med och jag förvånas inte alls över den killens övertygelse han var ju med själv och såg Glad Helt underbart !

yamher
0

det finns intressanta nära döden upplevelser, speciellt till er som inte kan tänka er ett helvete. Ett antal personer som hade levt vitt skilda liv, men som alla gemensamt levt som själviska ganska elaka människor. Då under deras nära döden upplevelser har några av dem, oberoende varandra, blivit nerdragan och misshandlade av tusentals händer, fruktansvärda klagorop, känslor av förtvivlan etc i vad som vi skulle känna till som ett helvete (brinnande o varmt o befolkat).

Andra av dem har upplevt ett fruktansvärt mörker, med samma känslor som förtvivlan , ångest, rädsla… i detta mörker har de mött något mer starkare mer fruktansvärt än vad de har någonsinn föreställt sig…

Gemensamt har dessa att de tillslut har bett olika böner till Jesus, Gud eller att bara bli "benådade" och det har kommit någon, i ett starkt ljus och hämtat dem.

Tillbaks till livet har de alla fått en ny syn på livet och satsar helhjärtat på att gott göra sitt fruktansvärda beteende o leva ett bra liv med sin familj och sin omgivning.

illusioner o föreställningar? Får väll va upptill var o en att tro det e sant eller vanföreställningar men ändock precis som ni har tagit upp innan otroligt snarlika beskrivningar in till minsta detalj!

Alis volat propriis Oskyldig

[GunillaF]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 Du skriver:

"det finns intressanta nära döden upplevelser, speciellt till er som inte kan tänka er ett helvete. Ett antal personer som hade levt vitt skilda liv, men som alla gemensamt levt som själviska ganska elaka människor. Då under deras nära döden upplevelser har några av dem, oberoende varandra, blivit nerdragan och misshandlade av tusentals händer, fruktansvärda klagorop, känslor av förtvivlan etc i vad som vi skulle känna till som ett helvete (brinnande o varmt o befolkat).

Andra av dem har upplevt ett fruktansvärt mörker, med samma känslor som förtvivlan , ångest, rädsla… i detta mörker har de mött något mer starkare mer fruktansvärt än vad de har någonsinn föreställt sig…"

Var kan jag läsa detta. Finns det dokumenterat? Jag skulle gärna vilja titta på det.

Zynell
0

#4 Precis! Varför upplever alla i stort sätt samma sak? Det är ju knappast så att alla dessa personer har bestämt sig för att genomdriva världens största konspiration! Tungan ute

En annan funderare är - de som dör, men inte upplever något och sedan kommer tillbaka? Varför upplever inte de något? Är det för att de fortfarande är kvar i kroppen, för att de inte ska dö ännu, trots att kroppen är för tillfället död? Hmmm …

#5 Det skulle jag också vilja veta mer om.

Denna kommentar har tagits bort.
nyborjare08
0

Läkaren Elisabeth Kübler Ross (bl a boken Döden är livsviktig) arbetade ju med döende barn och hon har också fått återberättat många NDU av döende barn. Hon skriver i sina böcker att vetenskapen ju ofta bortförklarar möten med nära och kära under NDU med att det är klart att man tänker på den/de man älskar mest och att hjärnan alltså inbillar sig att man ser dem under NDU. Men de NDU som hon har fått återberättat från barnen innehåller alltid möten med sådana som faktiskt har gått bort, aldrig med någon som lever. Små barn älskar förstås sina föräldrar mest, men det är aldrig dem som de beskriver, förutsatt att föräldrarna lever. Det kan vara morföräldrar, en älskad hund som gått bort eller Jesus, beroende på tro förstås.

yamher
0

här i alla fall ett antal klipp från youtube (en adress men det finns flera delar), visserligen verkar källan vara religiös, men jag har sett andra program men minns inte från vilken tvkanal som gjort dem som är snarlika.

www.youtube.com/watch?v=HSgH2AHkfkw&feature=relatedär

Zynell
0

#12 Jag har tagit mig en titt på den där filmen och så som jag tolkar det så går du till helvetet om du är ateist eller om du gör något riktigt fel - är egoistisk, super, förstör eller tar någon annans liv osv osv.

Ok, gör du något riktigt allvarligt och medvetet fel som att döda någon så kan jag förstå det. Men om du är en snäll ateist som lever ett bra liv, går du ändå till helvetet för att du inte tror på en högre makt? Sedan kan man ju också vända på det - att du är troende men är väldigt elak. Och var går gränsen för elak?

Vad om man har haft ett väldigt tufft liv med våld, depression, negativitet, mobbning osv. Det påverkar ju en människa negativt. Man blir kanske ilsken av sig, har kort stubin, trött osv trots att man inombords i själva verket är en god människa. Räknas sådant i så fall också? Många av personerna i den där filmen talar just om att deras barndom gjorde dem sådana - elaka, onda - vilket också är förståeligt. Samtidigt som att det är förståeligt att inte alla blir onda av en hemsk barndom.

Oj, mycket funderingar. :) kan bara inte låta bli. :P

[GunillaF]
0

#12 Har kikat på ett par avsnitt nu. Jag anser att det där är rena rama skrämselpropagandan. Typiskt kyrkan att försöka skrämma (ursäkta uttrycket) skiten ur folk!Obestämd

yamher
0

eller bra naivt av andra att inte tro på det o skylla det på kyrkan (inte för att jag e religiös men bara trött på de naiva). Klart att det e skrämmande och lättare att bara blunda för något som inte passar in i sin egna vision??

ateism och tro blir du aldrig dömd för mig vetligen, däremot får du stå tillsvars för ditt handlande. Gränsen bör rimligtvis gå där du själv förstår konsekvenserna av ditt handlande och förstår om du har handlat rätt eller fel. Sedan finns det olika sätt att lära sig utav sina fel.

jag har heller inte skrivit om dessa är verkliga, jag tycker det bara visar på en annan sida som man kanske ska överväga, om man vågar??

Zynell
0

#15 Jag tycker inte att man ska blunda för något bara för att man inte hört talas om det eller för att det låter omöjligt eller osannolikt. Man bör hålla ett öppet sinne, anser jag, ta till sig det som är viktigt för en, men inte helt låsa ut resten. Så försöker jag göra i varje fall. :)

Låter rimligt att man döms efter sina egna gränser, för gränsen kan ju variera kraftigt från person till person när det gäller rätt och fel, religion osv.

yamher
0

precis Nellieclind vad jag menar, öppet sinne o "dömas"

Zynell
0

Skrattande

Andina
0

Jag bara undrar, om vi som 'orättfärdiga' i detta liv riskerar att hamna i Helvetet - vem är det då som står till doms över oss och våra handlingar i "eftervärlden"? Vem är det vi står till svars för vid vårt inträde till Andra Sidan? Som straffar oss genom att sända oss till "helvetet"?

Då måste det alltså finnas en 'makthavare' i Andevärlden, som inte är alltigenom god heller - och vem är då denne att döma?

Ja, i 'min värld' har jag svårt att ta till mig detta om "helvetet" - eftersom jag anser att vi själva (våra "ickefysiska jag") har varit med och planerat våra liv och dessutom är med och gör så under livets gång också, ett resonemang som bygger på mina egna upplevelser förvisso…

#11 - Nyborjare, jag har inte läst den boken men jag har hört berättas om den och om NDU hos barn. Och jag tycker det är jätte-intressant och spännanade. Och som du skriver är det ju ännu mer intressant att de kan beskriva möten med avlidna människor och som de inte heller känner till från detta liv.
Vetenskapen förklarar inte, de spekulerar när de inte har några 'evidens' - och tyvärr uppfattar många vetenskapsmännens 'vilda spekulationer' som trolig sanning, eftersom uttalandet kommer från vetenskapen…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

yamher
0

så det rättfärdigar mord osv? At vi kommer undan med att vara elaka? Så mycket makt har inte den mänskliga själen att vi får planera vårt liv, en del av det ja men långt ifrån speciellt mycket. Och vad är elakt, grymt och ondska?

När vi kommer över så klickar det inte bara till o så är vi som fromma lamm som har förstått allting, oavsett om vi har lärt oss det eller inte i våra liv. Det är avsevärt mer komplicerat än så hur allt hänger ihop. Och de e inte det strikta relgiösa heller så att vi blir straffade får saker som att svära osv. Man måste se saker i sin helhet och i kontentan för att man ska förstå hur det hänger ihop och hur själv handling blir i slutändan. Även hur mycket vi själva förstår vilka konsekvenser våra handlingar har "orsakat"… osv…

[walkinbeauti]
0

# 20 Ingenting rättfärdigar mord eller ondska men i ljuset på andra sidan finns så många som tar hand om trasiga själar som kommer över.Där råder enbart ljus ingenting annat.Är du plågad och negativ när du kommer över så antingen gör du en ny livstid eller så rycker alla hjälpare in på plats så din själ finner harmoni/läkning och kan stanna kvar i ljuset.

Nu hamnar vi utanför NDU men visst har vi makten att bestämma om våra liv,vi gör upp en perfekt detaljerad plan innan inkarnationen oavsett om vi blir ond eller god i jordelivet.Ondskan skapar vi själva omkring oss och ska inte misstas för andevärldens ljus det är att se saker i sin helhet och nå upplysning, så länge man tror att andra sidan bjuder på det onda då är man andligt sett kvar i det jordsika och risken finns att man tar med sig den känslan över och då rycker alla hjälpare in som behövs för att hela den ande som fortfarande bär på negativ smärta.

Dom som under NDU upplevt obehaget gör det av rädsla ofta för sin egen tros skull om ett hot med helvete och skärseldar.Dessa själar brukar kunna vända om när dom kommit tillbaka från NDU och på så vis skapa den balans som behövs för att kliva smärtfritt in i ljuset medans dom som går över med sorgen och negativiteten får hjälp på andra sidan eller gör en ny livstid.

Så visst finns själar med smärta och sorg efter sin fysiska bortgång men ingen går någonsin förlorad .

Glad

nyborjare08
0

#19 Ja hennes arbete är fantastiskt! Glad Jag har läst flera av hennes böcker. Tyvärr finns inte alla på svenska men jag rekommenderar verkligen att läsa om hennes livsöde och de omfattande studier hon gjorde på döende patienter. Fascinerande berättelser. Jag tror att hennes memoarer Wheel of life finns översatta till svenska.

Andina
0

#-22 - Tack, Nyborjare, för boktipsen! Hon finns med på min lista över "böcker att läsa" nu. Och om jag inte hittar nå'n svensk översättning så ska det nog gå bra om de är skrivna på engelska.

#-20 - Du sätter så bra ord på det och beskriver det lättförståeligt! Jag är helt i linje med din förklaring. :)

yamher
0

har du sett andra sidan walkinbeauti? eller e det bara din uppfattning? Ljus finns där men snarare som ett membran runt "himmelriket" men visst även som en "sav" som kan användas på både det ena eller andra sättet men aldrig till att leva i. Det finns visserligen ett folk så gammalt och bortom vårt förnuft o nåbara som har ljuset i sig, föds ur /i ljuset …

Det e ytterst få som väljer ett liv som elak o ond. Den mänskliga själ har inte tillräckligt kunnande eller "intelligens" för att själva planera sina liv. Det är alldeles för mycket saker som hänger ihop. Vi är bara en kugge och som var o en ska passa in i helheten vare sig det gäller vår egna familj som jorden eller universum som helhet och det är för stort för att vi som indiviuella ska få bestämma,. Då hade jorden troligtvis redan gått under förlänge sedan som andra platser redan har…

Ja, håller med dig att det finns hjälp till trasiga själar, men onda behöver inte vara trasiga själar… ni underskattar de onda förövare o att allt bara släpper. En humoristisk person kan vara det redan h*n lever sitt liv på jorden men personen ifråga kan också bli humoristisk under livet här. den egenskapen behöver inte försvinna bara för att personen går över. Så underskatta inte ondska, hat eller någon som helst annan känsla. Lika väl som en själ som oroar sig för något denne inte slutfört, känslor för ett hus som är så starka känslor att personen dras dit som oro för familj, barn etc kan hålla kvar själen så kan ondska, hat, hämnd leva kvar.

[walkinbeauti]
0

# 24 Både du jag och alla andra har sett andra sidan ,det är ju därifrån vi kommer och åter går till.En del med minnen andra inte och något mörker har jag då rakt inte något minne av Flört

yamher
0

det e egentligen ganska stora skillnader på andra sidan,  platsen vi kommer till, om vi skulle kalla det himmelriket och och den sfär vi möter våra nära o kära etc i.

om vår värld o deras plats är "som" planeter är sfären universum. den e varken svart eller vit. Bara för att vår planet ser blå ut är den ju inte blå…