Klardrömmar (Lucida drömmar)
Jag tror det heter så när man är medveten om att man drömmer.
Man är halvt vaken men har ändå svårt att vakna från drömmen.
Jag har varit med om två sådana obehagliga Drömmar nu. Jag vet att jag drömmer men kan inte kontrollera något och har svårt för att vakna upp.
Har klardrömmar speciell betydelse? Eller ska man tolka de som vanliga Drömmar?
Jag brukar ha en känsla av vad Drömmar kan betyda, men den senaste har jag så svårt att förstå. Jag känner att drömmen är av betydelse och står för något men förstår bara inte vad.
Kramar om med kärlekens ljus och värme
Ingen som har någon tanke om klardrömmar?
Önskar jag kunde hjälpa dig men Drömmar har jag tyvärr noll koll på.Hoppas någon annan kan och ger dig en förklaring 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har haft lucida Drömmar, men inte många och jag kan inte komma ihåg när jag hade en sist. Jag är inte heller så insatt i om de har någon speciell betydelse. Men jag har läst någonstans, vet inte var dock, att man sammankopplat dessa Drömmar med utanför-kroppen-upplevelser. Mer vet jag inte, tyvärr.
Det är intressant detta med klardrömmar. Jag hoppas någon annan vet mer…
Jag hoppas också någon som vet mer svarar.
Tycker det är mycket intressant.
#3 Ja det känns ju lite som om man är utanför kroppen och har svårt att komma tillbaka till sin fysiska kropp. Känns ganska otäckt.
För mig, personligen, är klardrömmar definitivt utanför kroppen-upplevelser. (Jag anser att alla Drömmar är ukuer f ö…) I klardrömmar är man medveten om att man drömmer - och därför kan man ofta påverka dem medvetet också. Jag anser också att även i klardrömmar så jobbar vi med våra inre på samma sätt som i "vanliga drömmar" men med den skillnaden att vi har vårt fysiska medvetande aktivt också.
Så jag tror att man kan 'tyda' sina klardrömmar på samma sätt som en vanlig dröm. Men även observera vad man medvetet tänkte på (eller justerade i drömmen om man gjort det) och fnula på varför man valt som man gjort.
Ibland tar det tid innan man i en klardröm inser att man faktiskt kan ändra på drömscenariot. Jag blev medveten i en dröm, t ex, där jag hindrades i en utgång på en flygplats av en gigantisk stor kvinna som bara stod där i utgången och "täppte till". Men efter en stund kom jag på att jag ju inte behövde stå här och vänta, jag kan ju själv styra upp drömmen så, att hon flyttar på sig. Tänkt och gjort - damen flyttade på sig! ;)
Många gånger är klardrömmarna en "övergångsfas" från vanligt drömmande till ren utanför kroppen-upplevelse - då man reser i natten utan drömscenarier…
Jag tror att man, trots att man är medveten i drömmen kan "fastna" i tanken att jag inte kan ändra drömmen - eller ta mig tillbaks till full vakenhet… och därför upplever att det inte går att göra nå't av drömmen/upplevelsen…
Detta är bara mina helt ovetenskapliga tankar och utan någon expertiskunskap…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag läste också att man kan träna på detta med klardrömmar, så man till slut kan uppleva dem flera ggr/vecka.