Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikettmeditation
Läst 3537 ggr
Winta
0

Meditera

Hej ni!

Har lite frågor som jag undrar över och vore tacksam om man fick en del hjälp och tips innan jag utvecklar med meditationen.

- Ska man tänka att öppna all chakra under tiden man mediterar? Eller görs det autoamtiskt?

- Vad känner ni när ni mediterar? känslor i hela kroppen. Jag brukar känna av all "myror" i kroppen, lite blås runt i kroppen, o sånt.

- Ska man "fantasiera" t.ex om en vit bubbla som man sitter i och kanske det kommer andlig guide? osv? Eller låta det vara tomt i huvudet och låt det komma fram?

Ja, och mer annat, bara gärna komma med olika beskrivningar, och sånt. Så jag förstår mer hur det fungerar under utvecklingen.

// Winta

[walkinbeauti]
0

Det finns ju så många varianter av meditation men alla har dom gemensamt att man öppnar upp,sen finns ju även sk chackrameditationer som fokuserar just då på chackran.Chackran öppnas ju automatiskt även om man använder andra tekniker.Läste inne på ett annat forum där jag tycker Tarotlasse förklarade något bra just det där med att öppna.Han skrev att så fort vi tänker på andevärlden,går in på ett andligt forum eller ser det Okända så öppnar vi automatiskt upp för andevärlden och det ligger mycket i den tanken,har inte tänkt på det förr men efter att jag läst hans inlägg så märker jag hur sann dom orden verkligen är.Sen finns ju även meditation där man stänger ner sig.

När jag meditererar vilket jag borde göra mer,använder den mest för trummresans avgång då släpper jag alla tankar och låter andevärlden sända mig bilder som min egen medvetna tanke inte påverkar.Trummresan går ju genom tre olika världar och i varje värld möter man olika djur varelser och andeformer.Att fantisera skulle enbart förvilla mig jag vill vara tom i tanken och då kommer resten spontant utan ansträngning.

Att visualisera en vit bubbla den brukar jag använda mig av när jag ska ut bland folk just för min egen kännslighet mot andras energier,att innanför denna bubbla finns bara lugn och harmoni.Eventuella negativa energier som försöker komma åt stoppas av bubblans väggar som i sin tur skickar iväg dessa så jag inte tar med mig andras smärtor och krämpor hem.

Vinddraget känner jag både med och utan meditation och det är våra Guider som kommer nära oss när vi öppnar upp.Just i detta skrivande har jag två händer på huvudet som arbetar och tycker jag öppnar upp för mycket bara av att skriva på ett forum samtidigt blåser det kall kylig luft runt min hals axlar och nacke och det är typiska tecken från min huvudguide och något han företar sig dagligen så jag numera nästan inte tänker på det för att jag blivit så van.Tror du kommer märka att ju mer du utvecklas kan du uppleva dessa vinddrag även utanför meditationen och att någon rör vid din kind axlar eller huvud mm.

Stick och myrpirr i fingar och kropp är vanligt när jag jobbar med min guide och något jag brukar praktisera är att när jag är avslappnad så ber jag honom ställa sig framför mig så jag kan känna in hans energi med mina handchackran och det slår aldrig fel mörkt eller ljust i rummet så går från mina händer massor av gnistor som finns mellan honom och mig,gnistor som både kommer från mig och honom.Min mor blev lite mörkrädd när jag visade henne detta och tyckte det där var ju rent obehagligt men det är en underbar upplevelse och se vilka band vi har med våra guider samtidigt sticker det och pirrar till tusen i fingrarna och händer.

Sen finns ju visualiserings tekniker och även dom är en form av meditation.Om du tex vill manifestera något med tanken som att du vill livet ska vara lugnt och harmoniskt ju mer du visualiserar detta ju mer manifesterar du tanken som sen blir handling och verklighet.Exempel finns på  personer som enbart är negatvia dom drar automatiskt det negativa till sig och det manifesteras i deras liv,tänker man positivt så vänder det till det positiva vilket kan ta tid men det fungerar bättre än man kan tro.Tankens kraft är enorm och när tankens kraft får fäste kan vi forma oss hur vi vill att våra vardagar ska se ut.Så även detta är ju någon form av meditation fast man använder visualiserandet "fanatsin" som sitt redskap.Glad

Det finns säker många duktiga här inne som kan mer om meditationstekniker som dom kan dela med sig av till dig Flört

Hellas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Presis som walkinbeauti skriver så finns det ju så många olika typer av meditation så man måste först fråga sig i vilket syfte man mediterar.

Jag antar dock att Du mediterar för att öppna upp dig mot andevärlden samt mot ditt egna inre flöde och då brukar Chakra öppning /stängning ingå då man är nybörjare.

Chakran öppnar sig oftast egentligen av sig självt men jag tycker det ändå är bra att man från början tar för vana att medvetet träna på att "Öppna" och "Stänga" sina chakran, detta för att man på så sätt lär sig känna igen dem och hur det känns då de är aktiva resp. mindre aktiva.

Jag tycker att det bästa är att använda sig av vägledda meditationer som finns på CD skivor eller att man medverkar i en meditationscirkel en gång i veckan eller varannan vecka.

Den CD skiva jag själv tycker har gett mig mest är Iris Halls "The Secret Garden" men det finns många fler riktigt bra skivor att botanisera bland.

Jag tycker sedan att man ska sitta upp på en stol med händerna i knät och bägge fötterna placerade i golvet (ej korslagda).
Detta för att man inte ska riskera att somna, korslagda ben undviker man framförallt för att sitter man stilla 45 minuter så kan det ge vissa problem med blodsflödet efter ett tag om man sitter med korslagda ben.

Man kan under meditationen känna kyla, värme, svag vind, pillande i håret, hjärtklappning, brännande het känsla osv.
Blir det för övermäktiga känslor ber du stilla i ditt huvud att den som är med dig backar ett steg.

Många tror att en Meditation går ut på att man ska "försvinna" men det stämmer inte, att meditera innebär att man är kvar här och nu, man lyssnar på den som vägleder meditationen och drar inte iväg på egna utflykter.
Man hör musiken och man minns även efteråt vad man varit med om.

Här har jag en artikel kring Chakra hantering, jag anser nämligen inte att man Öppnar och Stänger Chakran utan det man gör är att saktar ner flödet en aning i de Chakra hjul vi har inom oss…..lite som en Dimmer!

http://medialt.ifokus.se/articles/4d713665b9cb46223904e71c-disciplinera-dig-#articles-1

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Winta
0

Tack för era rader! :-) sen undrar jag också om ni brukar använda stenar till meditationen? För- och nackdelar?

Ja vad jag använder meditation är för mig (få mindre stress, sånt) och till andliga världen. Men forftarande finns det rädsla inom mig vad som händer plus om man skulle få oönskad besök i min hem.

Hoppas dte är helt okej att besvara min frågor även om det kanske är många… :-)

Winta
0

En inlägg till: Angående CD, kan jag inte pga dålig hörsel så jag mediterar utan det. :-) Men varmt tack för tips!

Skogshumblan
0

Winta, jag är också ny på det här med att meditera och "hur man ska/ bör göra". Jag har sedan sju månader drygt mer och mer börjat ägna mig åt det här andliga så för mig är det här väldigt nytt och lite läskigt precis som jag uppfattar att du tycker det är.

För mig är meditationen ett sätt att varva ner, komma i rätt balans, fokusera eller ett sätt att förbereda mig inför en tarotläggning eller annnan form av andliga riter eller vad man ska kalla det.

Din fråga om oönskat besök tycker jag är så skön att läsa, jag hade samma oro i början och var livrädd att något som inte ska vara hos mig skulle kunna komma åt mig. Men jag har märkt att man är beskyddad av de man ska ha runt sig, de som finns där för ens bästa och som vill en väl. Så för mig är det så att jag känner mig trygg med att mina andliga vänner säger till mig på olika sätt om jag inte ska vara öppen eller om jag inte ska göra något, oftast känner jag rätt tydligt när jag ska och inte ska öppna mig, meditera på ett visst sätt, göra en tarotläggning etc men för mig har det varit kämpigt att lära känna igen. Har haft tur som har en medial person i min närhet som hjälpt mig komma såhär långt så smidigt.

Det jag märkt själv och fått höra när jag frågat frågor som liknar de du ställt här eller som jag fått till mig då jag själv läst på i ämnet är att det här med riter och att ha stenar, rökelse eller andra saker inte alls spelar någon roll om du själv inte känner att du ska ha det. Lyssna inåt dig själv och känn efter , vad känns bäst och naturligast för dig att göra eller ha? Känns det rätt att ha stenar eller rökelse så ha det, om inte så ha inte det, Andevärlden behöver inte stenar eller rökelse för att nå fram till dig, det gör de ändå.

För mig är youtube en superbra tillgång, det finns så mycket meditationer där som är både ledda och bara skön musik eller bakgrundsljud men om jag förstår dig rätt är det kanske inget för dig.

Det här blev lite svamligt och rörigt men säg till om jag är för otydllig så ska jag försöka förklar mer tydligt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[walkinbeauti]
0

Tycker skogshumblan gav dig toppen tips där och beträffande stenar och kristaller om man känner man kommer in i en stämmning och vill med ljus och lite annat pynt göra det fint omkring sig för avslappningens skull tycker jag man ska göra så,om inte så följer man den ingivelsen Flört

Här märkt det är många som har intresset för dom andliga men samtidigt är rädd för att "stöta" på dom.Jag brukar säga så här : Tänk på hur denna person var i livet han/hon är inte alls farligare eller mer skrämmande i andlig form det är bara det att vi inte alltid ser dom utan kan känna en närvaro och när man inte ser tar lätt den egna rädslan överhanden.Men har man i tanken att dom inte är mer annorlunda nu än dom var som fysiska så får man lättare bort blockeringen rädslan.Jag är enbart trygg med deras besök då är jag betydligt mer rädd för en fysisk person som verkligen kan göra skada Glad