Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: andlighet
Läst 3277 ggr
Jane-Lyzell
0

(Part 1) Indigenous Native American Prophecy (Elde

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hopi

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
0

Skäms

Jane-Lyzell
0

3

Jane-Lyzell
0

4

Jane-Lyzell
0

5

Jane-Lyzell
0

6

Hellas
0

Glad

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Navajolady
0

Dessa människor har vi mycket att lära av.Är fadder till en gammal man på 83 år som bor med sin Fru i Hotevilla på Hopis mark mitt i det stora Navajoreservatet,denna familj har blivit som mina släktingar,lever enormt enkelt men bjuder på sig själva med det lilla dom har.Shamanismen har dom delat med sig mycket av,tanken kring både andligt och läsa av naturens fenomen.Det är inte ofta vi "blekfisar" släpps in men dessa människor har fått förtroende för mig och vet att jag inte för vidare sånt som dom inte vill jag för vidare och absolut inte utnyttjar dom som människor.

Underbara människor med visdom kunskap och ett otroligt varmt hjärta när väl man lär känna dom.Vite mannen gör än idag anspråk på deras mark.I Navajo tvångsförflyttas folk från sina hem för storföretag som enbart är ute efter pengar gräver efter kol och uran som samtidigt förgiftar både mark och vatten.Många är sjuka av just dessa förhållanden och det gör mig så arg när man flyttar på folk som bott på en plats under flera generationer,och det är grymma tvångshandlingar man inte trodde användes i dagens läge.

Ett exempel på hur illa vita gör dessa människor är när en man i 50 årsåldern knäböjde på en helig plats på Third Mesa bad till Fader Sky om att få behålla sina får sin betesmark och "hus" snarare en koja byggd på ris och brädor utan vatten och el.Företaget som skulle tvångsflytta honom kontaktade polis som grep mannen gråtandes under sin bön.Med våld helt utan provokation från mannen fördes han bort in kom stora maskiner jämnade hans lilla koja med marken plöjde genom deras heliga kraftplats och sen var flera generationer utraderade.Har aldrig gråtit och spytt som då det var något fruktansvärt att se på men så behandlar man indianen även i nutid och dom som har så mycket gott och sån kunskap att dela med sig av får maka på sig bara för att vita ska kunna tjäna pengar.

Jag älskar dessa människor och gör mitt allt för att både på plats och distans kunna stötta,vill se denna kultur leva kvar och när man väl får förtroendet att släppas in vilket ofta är svårt tack vare att dom är van att vi blekfisar utnyttjar dom i allt då får man vänner för livet.Man kommer nära både människor och naturen och min önskan är att vita ska respektera deras kultur och låta dom få vara ifred med sitt liv och sin tro.Dom är helt fantastiska och vi bör vara rädda om ursprungsfolk som har så mycket att ge och lära oss.

Navajos filosofi är Vandra i skönhet och det tycker jag vi ska låta dom få göra dom människorna är verkligen skönhet både på utsidan och insidan och har bara behandlat mig väl trots att jag är vit.Ett fint exempel på deras generösa sida fast dom har det så fattigt och svårt var när jag en dag fick ett stort kuvert från Yazzies,där fanns en väggbonad gjord av Fru Yazzie,två halsband och örhängen som man själva tillverkat enligt traditionen från generationer.Detta är den vackraste gåva jag någonsin fått och jag vet vilka förhållanden dom lever i och kunde för mitt liv inte förstå att dom gav mig detta men deras tacksamhet att jag hjälper dom ekonomiskt varje månad var och är så stor,blir rörd bara jag tänker på den fina varma kärleksfulla gestenGladjag gör inte min insats för att få något i gengäld utan för att jag är så varm inför detta folk och vill på mitt lilla vis bidra så gott jag kan.Gissa om glädjetårar rann i flera dagar efteråt:-)Min högsta önskan nu är att kunna åka dit för en längre tid som ett halvår tex och hjälpa Yazzies i deras vardag och att till Thanksgiving laga soppa och baka bröd och bjuda dom fattiga på Third Mesa som inte har någon mat för dagen,stort projekt men ger mig inte förräns det någon gång blir genomfört.Vill universum det så blir det av det litar jag på.

Walk in Beauti!

Jane-Lyzell
0

7 fantastiskt - fortsätt ditt goda arbete och jag hoppas at all mark på moder jord ska respekteras och vårdas inte bara indian mark!Glad

Jane-Lyzell
0

Dags för dessa kloka ord igen!