Vad minns vi undermedvetet!
Minns vi födelsens våndor, minns vi det liv vi levt innan detta…….
Ja hur är det egentligen, kan man ha minnen som man inte är medveten om, nedärvda kunskaper som bara finns utan att vi egentligen vet eller förstår hur vi har tillförskaffat oss den erfarenheten?
Jag lägger den med tveksamhet under "Övriga mediala områden" därför att frågan är om inlägget kanske till och med är en OT -Tråd?
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Intressant Helena. Läste Brian L Weiss böcker för ett tag sedan. Mycket där om just det du skriver om. omedvetna (cell) minnen som ger eko i nästa liv.
Jo jag tror att vi kan omedvetet vara rädda för saker ex.vis eller ha vissa begåvningar kvar från föregående liv. Känns i allafall som vissa saker får sin förklaring om man resonerar så.
I weiss böcker så var det ju saker som skapat rädslor/fruktan orskat död etc - blivit det som ligger kvar och "spökar" i nästa liv - och kan då komma till uttryck i den ålder man då var i nästa liv, eller rent av något som vi föds in i nästa liv med.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
#1 Intressant, har du ISBN nummret på boken eller titeln, det kanske får bli en av sommarens trevliga strandboksläsning
!
Jag har en vän som idag är utbildad Regressionsterapeut och under utbildningen fick de själva öva på varandra.
Hon berättade de mest häpnandsväckande historier kring hur de lyckas lösa upp olika typer av extrema rädslor genom att gå tillbaka i tidigare liv.
//Hellas

när jag öppnade mig så fick jag tillbaka en massa minnen från tiden innan jag gick ner, fråger jag har haft o saker om mig själv som jag helt plötsligt blev medveten om. Varför tex jag har reagerat på ärkeängel mikael, vad jag skulle åstakomma i detta ivet osv.
Alla svar e inte enkla men jag e glad att jag vet… och det var inte menat att jag skulle minnas allt till min skyddsängel brydderi…
Alis volat propriis 

Ja i Weiss böcker är det väldigt intressant läsning - han var ju "vanlig" psykolog och bad sin patient under hypnos att gå tillbaka till ursprunget för hennes många rädslor - han hade inte förväntat sig att det var flera liv tillbaka.
Många liv många mästare ISBN: 91 43 04130 2
Kärlek liv efter liv ISBN: 91 37 10802 6
Ett tips - kolla på tradera eller bokbörsen. Förlaget har sålt slut på dem - om de inte kommit i nytryck nu.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Även våra Guider kan ha fel ibland 
//Hellas
(Jag anar vilken tråd som inspirerat till frågan.)
Om vi anser att vi inte har minnen från vår födsel, då måste vi antagligen också revidera forskningens resultat som antyder att vi är 'naturligt rädda' för t ex rovdjur, ormar, björnar o s v - d v s naturliga instinkter. Instinkter är inlärda någon gång (när vi var grottfolk?) och nedärvda, antingen genetiskt eller socialt (eller både och…?).
När vi blir rädda reagerar kroppen instinktivt med gamla inlärda mönster. Våra rädslor i vårt samhälle får våra kroppar att reagera precis som om vi lever under hot att bli attackerad av t ex björn. Rädsla är en primitiv nedärvd instinkt. Inlärt 'mönster'.
Varför skulle vi ha nedärvda instinkter från urminnes tider men inte från mer näraliggande tider, som t ex vår födsel i detta liv? Närminne som sviktar eller? (Och då frågar jag den som anser att vi inte kan minnas något från vår födsel t ex.)
(Sorry, om jag är rörig - är lite stressig just nu… men ville ändå få tycka till…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#4 Tack Pagan och tack för tipset 
//Hellas
#6 Åh, jag förstår varenda mening i det du skriver, jag försökte förut formulera ungefär detsamma men jagär också rejält bommulslen i huvudet nu!
Jag kan bara hålla med i det du skriver och det är otroligt intressant dessutom!
Jag tror också att människans hjärna är ett fantastiskt redskap och det påstås ju att vi minns varenda liten nyansering som vi ställs inför, hjärnan uppfattar mer än vad ögat gör har jag hört?!
Så att vi, undermedvetet, inte skulle kunna minnas vår egna födelse, som är det mest smärtsamma och traumatiska vi upplever i vårt levande liv, tycker jag själv är extremt konstigt.
Tack 
//Hellas
:) Vad skönt att någon hänger med i mina röriga skrivelser! ;)
Jag har aldrig hört att hjärnan uppfattar mer än vad ögat gör. Däremot tror jag att hjärnan uppfattar allt (också att ögat ser allt det kan se) - men däremot registrerar vi det inte i vår "medvetandebank" närmast "ytan". D v s vi registrerar allt som sker runtomkring oss och i oss - men vi använder oss inte av, eller lyfter det till medveten nivå, förrän vi är i behov av 'informationen' vi tagit till oss…
Så tror jag… ;)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

jag tror vi har mycket i den mänskliga kroppen och en hel del från andra sidan, och det ska vi nog vara glada för att vi har som ni skriver om djur osv…
Alis volat propriis 
#9 Ah, ja det du skriver känns bra så det kan jag ta till mig 
//Hellas
#10 Tänk det tror jag med, om vi nu kan minnas Neandertalarnas skyddsinstinkter så varför skulle vi inte kunna minnas fragment av andra sidan.
Det intressanta är ju att vi inte är medvetna om att vi minns…eller att våra celler och undermedvetna har minnen som vi använder oss av med automatik!
//Hellas
#13 Håller med, vi får kidnappa henne och plocka fram klokboken då vi klurar på någonting klurigt
!
//Hellas
Yamher - Kan bara hålla med! Vi har nog så väldigt mycket mer information med oss än vad vi kan ana. Tack och lov!
Helena - Ja, kanske är det också skönt att vi inte har alla våra minnen "på ytan". Jag tror ingen skulle orka med det.
Vi har ju dessutom minnen från 'bara' detta liv som vi förtränger och/eller har glömt av olika anledningar - men som fortfarande påverkar oss. Vår barndom påverkar oss även under hela vårt vuxna liv…
Pagan - Gulle dig! Tack, du e' så söt!
Klok som en bok vet jag inte, men spontanskriver (ibland alldeles för ofta) det som intuitivt… oj.. .instinktivt… "kommer till mig"… ;)
Tror ni det är meningen vi ska minnas?
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
#17 - Ja, vid behov! Och det vi behöver minnas! 
#14-15 - Tokfior! 

18 Jo men tidigare liv eller födelse menar jag . vad är poängen i det när 99% inte kommer ihåg sådant!?
Kankse inte meningen då?
Jag vet inte riktigt vad du menar, men jag tror att vi minns men inte medvetet. Jag tror vi påverkas och kanske använder oss av det men inte medvetet. Trauman vid födelse t ex - kan skapa känsloreaktioner senare i livet (klaustrofobier, rädsla för mörka, trånga utrymmen, vatten, obehagskänslor vid trängsel eller trängda lägen, t ex, o s v). Erfarenheter från "tidigare liv" kan säkert skapa liknande upplevelser i detta liv. Oavsett positiva eller negativa erfarenheter, så tror jag att de påverkar oss idag. Men inte alltid medvetet.
Se'n har jag mitt perspektiv på livet, jag tror att det finns syften och mening med allt som sker - jag är alltså lite "motståndare" till slumpen. Och därmed kan jag säga att det är meningen, det vi upplever! ;)
Men kanske är det så att det inte är meningen att vi ska minnas det "rakt upp och ner" - det kan ju alltså vara för svårt att hantera. Men allt eftersom vi utvecklas kanske minnena kan tränga fram igen.
Som barn, då vi är opåverkade av tankar ur detta liv, kanske vi minns mer, eftersom våra tankar inte skapar rädslor ännu - enligt mångas erfarenheter minns vi ofta mer om "tidigare liv" när vi är små, men allt eftersom hjärnan lär in saker så blockeras de minnena… Lika som med vår mediala förmåga - allt eftersom vi får tankar till oss, hämmar vi våra kommunikativa förmågor…
… ;)
Jag tror inte att vi ska ha ett "medvetet" minne såtillvida att vi minns får födelse eller eventuella tidigare liv, det tror jag inte att våra sinnen skulle orka med. Dessutom skulle risken vara oerhört stor att vi fortsätter försöka leva ett tidigare liv istället för att vara här och nu samt njuta av det liv vi idag lever.
Däremot så tror jag att vi har fragment med oss som vi omedvetet använder oss av.
//Hellas

#22, håller med fullständigt, hur många skulle inte lockas att ta livet av sig osv…
De finns nog hela registret där med minnen till både glädje och förbannelse. Men en del kan förklara rädslor, personligheten eller egenskaper etc… Ibland finns det egenskaper som kan lysa igenom. Exp du kanske är otroligt skojfrisk, det tror jag mycket kommer från egenskaper innan, liksom mod kan göra, självförtroende, lika mycket som vår miljö kan påverka oss…
jag tror också en del som känner sig vilse, vet att saker kan vara fel, eller att de borde känna på ett visst sätt utan förklaring. Lika så att en del är vilsna med sitt kön, att minnet inte är helt "raderat" utan att innerst inne i en manskropp är de en kvinlig själ. Normalt sätt ska det inte vara något problem eftersom vi ska lära oss en hel del, men ibland tror jag att det kan bli fel, och då veta att man är kvinna men har en mans kropp så, vad är sant då??
Alis volat propriis 
#0 Jag tror det, så som du frågar frågan…
kan man ha minnen som man inte är medveten om, nedärvda kunskaper som bara finns utan att vi egentligen vet eller förstår hur vi har tillförskaffat oss den erfarenheten?
Sedan kan jag ju säga att det finns saker som vi inte klarar av att få oss till minnes. Och det är inte meningen heller.
De är för smärtsamma för att ta itu med. Vissa klarar detta! Och då är det deras väg. Som de skall gå.
Vissa öden är att inte våga se åt sidorna för att de läst eller blivit sagda så. Så de förnekar allt i denna väg.
Men de kan inte förneka de stunder de har fått sina minnen i korta bildsekvenser själv från tidigare liv och som de kanske stött bort eller på annat sätt förkastat. -de finns men de vill inte ta fram det.
Eller så har de inte fått dem alls!!!!!
Allt är ordnat enligt det som är för var o en.
Allt ordnar sig för var o en ändå
Är inte vårat nuvarande liv summan av alla liv? den utveckling vi nått i det medvetna nuet?
dåtid är ju att lära ifrån inte återuppleva och göra om samma sak!, eller?
21 om ditt resonemang skulle vara rätt Andina - skulle inte alla ha dessa trauman då - de flesta födds på samma sätt - om inte kejsarsnitt!
Brukar hålla med dig i det mesta du skriver - men nej detta inlägget kan jag inte hålla med- men vi är ju alla olika
Jag tror inte heller på slumpen
#26 -
Det är helt ok att inte hålla med mig, Jane!
(Och egentligen dryftar jag mina tankar för att få fler tankegångar tillbaka - som ju kan inspirera mina tankegångar… )
*
Jag tror att alla kanske inte behöver uppleva dessa erfarenheter lika traumatisk. Lika lite som upplevelser efter födseln påverkar oss olika. En del reagerar starkt på så'nt jag inte reagerar på. Så därför tror jag inte alla behöver ha trauman av sin födsel.
Kanske beroende på personens egenskaper i sig (summor från 'tidigare liv'?), kanske beroende på hur själva födseln gått till, m m, o s v…?
*
Att få glimtar av det som har varit (i detta eller 'tidigare liv') kan ge en förståelse till möjligheter om varför jag befinner mig här idag - som kan hjälpa mig att ta steg framåt. Kan kanske hjälpa till förståelse för en själv…
Precis som du säger - att lära från. Och då kan dessa minnesfragment vara intressanta.
*
Själv är jag lite 'motvalls' betr 'tidigare liv' så som vi brukar prata om det - det saknas nå'n komponent för att det ska "falla på plats" i mig, framför allt p g a 'tidstänket' - men det är en annan historia.
Jag anser bl a därför att det inte är "sunt" att skylla allt på 'tidigare liv' dock - det blir för många människor ett alibi för att slippa förändra det som inte fungerar bra för en.
Precis som du säger - inte att återuppleva och göra samma sak.
Å andra sidan - det är i de allra flesta fall väldigt svårt att säga säkert att man har levt på ett visst sätt i något tidigare liv. Svårverifierat… Jag har upplevelser av det som kan vara "tidigare liv" - men jag kan inte säga med säkerhet att det faktiskt är så. Men upplevelserna har ändå löst upp saker i mig - så vad de än är, så gjorde de gott! :)
* * *
Men jag är väldigt fascinerad av de berättelser om Tidigare liv-upplevelser som också blivit 'bekräftade'. Särskilt barn som tycks ha minnen från 'något annat liv'.
27 Detta inlägg håller jag med i varige stavelse
Ja enligt mig lever du ett liv fast i olika existenser -Själen ett liv- samma själ - i olika exiistenser! det som är du kommer alltid vara du!
Lite så, ja… 
"Parallella existenser/dimensioner" är för mig en förklaring som landar bättre i mig. För mig handlar 'tidigare liv' ev om någonting sådant… åt det hållet…
Men samtidigt hör ju kanske 'allt ihop' och 'är ett' - så jag kan tänka mig att även "paralella existenser/dimensioner" är en begränsning p g a vårt rums-tänk… ;)
Eftersom tid är en tankekonstruktion av människan för att kunna få någon slags ordning i kaoset (i huvudet)… och för mig finns alltså allting här och nu…
* * *
"Allt finns överallt." "Jag finns överallt!" - kanske en del av det som menas med att "Gud finns i oss alla, alla är vi (en avbild av) Gud"?
*
Hjärnan är till för att lära sig - den har mycket kvar att lära!

Deepak Chopra arbetar ju och botar genom att "ställa tillbaka" cellminnen i kroppen- kort sagt. Andina har redan uttryckt sig så bra så jag ska inte skriva mer där… förutom att även jag har lättare att ta till mig paralella universum
.
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Andina är en klippa på ord o att uttrycka sig bra 
Näeh, hallå! Nu får jag å det bestämdaste be er uppmärksamma reglerna - håll er till trådens ämne! 
(Men slurpar lystet i mig de vackra orden snabbt som attan! Tack!) 
32 du kan bli vår profet i ord

Tid har alltid funnits och inte skapad av människan, men vi är fruktansvärt fast vid den och absolut måste ha koll på den. Tiden finns på andra sidan, den har altid funnits och kommer alltid att finnas.
Vad skulle meningen vara att leva flera liv parallellt med varandra? Då skulle du absolut inte ha någon som helst nytta av kunskapen du ska lära dig av dina liv. Och det du ska lära dig på andra sidan. Poängen är ju att följa och se vad ens val har för konsekvenser etc…
Även om tid finns så varför skulle det vara en sådan brådska att leva massor av liv samtidigt?
Alis volat propriis 
Läste en gång en bok om tiden…som Mikael Nykvist skrivet.(tror jag han hette)
Kommer inte ihåg så mycket för att återge allt och vet egentligen inte om det är en bra bok men den gav en inblick i detta med tiden/paralellitet. Lite för mycket skrämsel för min smak men låg lite sanning i vissa saker. Är det någon mer som läst den? Nu när vi ändå är inne på tiden o just detta med att leva liv tidigare eller är det samtidigt?

tiden e rak för den väg du vandrar, böjbar mot andra tider o de som kan otrolig flexibel att komma o gå i andras liv i dåtid, nutid o framtid
Alis volat propriis 
#33-34 - Tokfior! 

Profet i det egna OrdFörrådet då möjligtvis… (där ere mörkt o trångt) ;)
* * *
#35 - Jo, jag vet att det finns de som hävdar att Tiden finns - och på vårt 'jordiska sätt' att tänka så "finns" den ju (fast jag vet inte var…). Men för mig, i Min Värld, existerar den inte och är en tankekonstruktion, till hjälp för människan att förstå ordningen, eller oordningen, i Universum.
Kan någon visa mig var den finns…? ;)
Enligt mig handlar allt om rörelse och cykler (vilka ju också är en slags rörelse).
Men jag gillar tankar om dessa ting också - så antingen håller vi oss kvar i tråden eller om någon känner sig manad att skapa en ny tråd om Tid - om det nu inte är för OT för denna sajt, förstås.
#36 - Har inte läst - men vill väldigt gärna höra mer!!! ;)
Andina - Sök på hans namn på internet….lyckas inte det så skall jag se vad jag kan göra…vi hörs om detta. Böckerna heter Tidskrigarna.
Tid tycker jag har att göra med detta för vi lever nu o här o överallt på nåt sätt men hur? Menar du att jag skulle göra ny tråd…så gör jag det när jag har mera kött på benen om denna boken som handlar om tiden….en väninna till mig tog hem den skall kolla lite först.
38 ha ha ha
men jag kan bara instämma igen i ditt inlägg - nu får du snart stående ovationer av mig eller vågen
39 EE om jag inte mins fel har denna man ertappats med inte allt för bra saker - så……….så kan inte rekomendera boken eller han!
#40 Bra att du säger det för som jag skrev ovan så var det saker som stod som inte gick in i mig….men vissa gjorde det…har du en länk till detta du menar så är det bra…jag är sjuk idag o går på sparlåga
Ska googla lite på EE - känner inte alls till det namnet. Men uppenbarligen har åtminstone två st -troligen fler - reagerat på att någonting inte 'stämmer'… och då ligger det antagligen något 'lurt' bakom det hela..
#40 - jag har aldrig fått vågen riktad till mig… så om den kommer så ska jag surfa gladeligen på den! ;)
Förresten - jag skickar en härlig surfvåg till er allihop! Heeeyaaah!
Detta fann jag om författaren: Wikipedia
Mikael Kvist
Från Wikipedia Hoppa till: navigering, sök
Pierre Mikael Kvist, född 1 oktober 1960, svensk esoterisk författare, naturforskare, uppfinnare, illustratör och helare.
Mikael Kvist är en förgrundsgestalt inom den svenska nyandliga rörelsen, inom bl a ufologi, astrobiologi och forskning om utomjordiskt liv, en erfaren föreläsare och författare av ett antal esoteriska böcker och skrifter baserade, enligt egen utsaga, på mångårig forskning, medfödda mediala förmågor och egna kontakter med existenser bortom den vanliga fysiska världen. Huvudverket är boken Tidskrigarna (1998) i två volymer. Även redaktör för den nyandliga tidskriften Vita vingar, samt illustratör av egna och andras böcker.
Ursprungligen utbildad elektroingenjör inom styr- och reglerteknik har han även i samband med sitt arbete som naturforskare uppfunnit speciell mätteknologi för kartläggning av sk paranormala psi-fenomen[1] och system för sk jordstrålning[2], vilket också beskrivs i skriften Jordens kristallnät (1998). Under flera år förestod han kursgården Svanåsen i Ödeshög i Östergötland, där han utförde arbete som helare och utvecklade en egen metod, kallad Änglahealing, samt en egen metod för meditation, Kosmisk meditationsteknik, som han menar skiljer sig från andra meditationsformer på flera viktiga punkter, bl a då den sägs vara inriktad på en kosmisk helhetsfunktion snarare än bara en individuell metod.
1975-77 gjorde han ett omfattande forskningsarbete kring mysterierna och arkitekturens proportionella strukturer kring Cheopspyramiden[3] i Egypten och erhöll för det Förbundet Unga Forskares stipendium för medverkan vid Youth Science Forthnight i London 1977.
För forskning och undervisning var han med och grundade Förbundet HIK (Hälsa-Individ-Kunskap), Akademin för Omniterapi och Paranormal Research Center of Sweden (PARCS).
Tack snälla OG!
Intressant herre… så det var han som 'myntade' Änglahealing…
Ska läsa in mig lite mer på mannen.
41 tyvärr tror jag inte det är ute än……..
Låt oss hoppas att det inte är något!