Varför doftar vissa ?
Något som jag funderat på mycket sista tiden….Varför en del andar sänder ut dofter och andra inte?Nån som har någon teori om detta fenomen? Har råkat ut för detta och det är jobbigt att känna dessa dofter.

Hej, Kali!
De gånger jag känt att andar sänt ut dofter, då¨har det varit för att man ska känna igen att det är just den anden. T.ex. min mor som rökte som en bortsbindare. Då hon gick över, då luktade det rök i vårt hus ända tills jag sa till henne att vi vet du finns med oss, så snälla, ingen mer rök, vi vet ändå och då upphörde det.
Ett annat ex var en "fyllegubbe" som ofta åkte buss med mig på den tiden jag jobbade som bussförare. Han kom igenom på en seans och det luktade hemskt illa. Han som då var medium sa att det luktade kattpiss och det var så klockrent på honom, för han luktade just så. Så mitt svar blir att de sänder ut dofter för vi ska känna igen dem. 
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Jag håller med föregående talare, andevärlden gör det de kan för att bli igenkända och behövs det låter de oss även känna allehanda dofter, inte alltid så trevliga
.
Alla medium känner dessutom inte dofter utan det är ett sinne som vissa har aktiverat och vissa inte.
Clairalience: Betyder att kunna känna dofter
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Jag kan inte se andar vad jag vet men jag hör och framför allt känner dofter.Vi har en man här som varit stor rökare som gör sig påmind i mellan åt senast här om morgonen.. då kände jag en svag doft av rök då jag vaknade och tänkte då genast på denna man och sen så försvann doften.En natt då jag låg och läste var det så inpyrd lukt och så kompakt att det kändes som om jag skulle kunna skära med kniv i genom den blev faktiskt på arg och rädd ropade på mina barn som ännu var uppe för att kolla om dom kände samma sak och det gjorde dom.Bad att han skulle tona ner sig för jag avskyr röklukten nu för tiden men jag har varit rökare själv har väl fått tillbaka lukt sinnet
Helena-K Clairalience intressant att veta. Känner mej novis med allt som är ny uppväckt hos mej.
Jag tror också de förmedlar sig med något för oss bekant och förknippat med just dem så vi ska veta vem som kommer. Några mindre trevliga dofter jag känt från besökare är stark fotsvett och kräka. Mycket trevligare var då Nivea och parfym.
Som andra redan skrivit så tror jag att vissa känner dofter så som du gör men jag har aldrig reflekterat över att de kan göra så för att vi ska känna igen dem. Men självklart låter det ju! Jag upplevt det en gång med en man som blivit kvar här i huset. Hade känt hans närvaro under några månader men det var först när han den enda gång han kom nära mig som doften kom. Piprök och det känns av mina personliga minnen tryggt.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Som sagt är det inte roligt att känna dessa dofter….senast var nyårsveckan och veckan efter ,kändes som om jag var instängd i en påse med cigarett rök ….som dessutom är en doft jag tycker är hemsk.Det känns som om man är knäpp,när man upplever dessa fenomen…
Dofter behöver inte alls vara otrevliga lltid. Min far luktade fabrik. Han var freonfyllare på en kylskåpsfabrik. Vi sa att han luktade freon, men detta ämne är luktfritt så det var fabrik han luktade och det känns lätt igen. De få gånger han kommit har den doften fölkjt med som ett igenkännande. Min gammelmormor dog när jag bara var fyra år men ändå kände jag igen den specifika andliga doft hon hade och visste med ens vem det var nära 40 år senare. Dofter sätter sig liksom i vårt minne och detta utnyttjar andrar för att bli identifierade. Det tror jag bewtämt.
Nej den doft jag kände var så angenäm och för mig trygg. Och känslan som fanns kring den man som kom och orsakade doften var från början lite läskig men iom den händelse då jag kände doften blev det bara mer och mer kärlek från honom som märktes!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/