Spiritualism iFokus

Spiritualism

Etikett: off-topic
Läst 2369 ggr
Cicorel
0

En fråga

Hej!

när jag läser trådarna härinne så dyker en fråga upp för mig, nämligen följande;

Varför blir många så illa berörda av skepticism? Vad i det är negativt? Det finns sannerligen många sätt att vara skeptisk på och hur man framför det.

Jag tycker för min del att ett visst mått av kritiskt tänkande är nyttigt, i alla ämnen inte bara det här. Men det är så jag blivit uppfostrad, att tänka kritiskt. Sedan ligger för mig i min personlighet att ifrågasätta (jag har ingen aning om varför)

Vad säger ni?

[GunillaF]
0

En viss skopa skepticm tycker jag man ska ha i mångt och mycket. Inte bara i mediala frågor. Det är bara sunt att titta lite "kritiskt" på, speciellt nya saker.

Sedan är vi ju olika. Vissa är mer kritiska än andra.

Varje upplevelse är unik, precis som vi människor är unika. Därför kan vi aldrig kritisera eller vara skeptisk till det andra upplever eller tror på.

Glad

[Spanaren]
0

I den bok som jag läser nu så står det att vi kan ärva mamma eller pappas känslor just i det ögonblicket vi blir till.

Med att arbeta med sig själv så kan vi också förändra mycket! Godtrogen ska man inte vara men öppen för det som finns som vi ännu kanske inte förstår.

Utvecklas med utvecklingen som går framåt är mitt motto!

/kram

Cicorel
0

Jag kan inte annat än att hålla med, jag själv tror att för att "bevisa" andligheten (om det nu är rätt term att säga) krävs en helt annan infallsvinkel än den existerande vetenskapliga metoden som finns idag -det är bara det att ingen har kommit på den än :)

Sedan måste man komma ihåg att vara ödmjuk inför det som andra tror på och ha respekten för det, vilket inte är helt lätt, det som underlättar är att vara öppensinnad och mottaglig för andra perspektiv

[GunillaF]
0

För mig räcker det att jag vet vad jag upplever och tror på. Jag har inget behov av att överbevisa någon om något, vad gällande andevärlden eller annat.

Därför förstår jag inte de som måste bevisa motsatsen. Jag tycker att alla borde få ha sin tro och övertygels för sig själva.

Vem är någon att sätta sig över vad och hur andra ska tänka och tro?!

Nej, det är bara att ödsla en massa energi som kan användas till annat.

Kyss

Hellas
0

Jag vill bara tydliggöra en sak:
Medialt iFokus är INTE ett forum för de som vill eller ska diskutera bevis och vetenskap.
Den som vill göra det kommer inte att trivas här.

Däremot så har vi skeptiker här inne som skriver och som jag själv anser bidrar till en bra balans.
Men ändlösa trådar med ältande om hur/vad /varför är inte välkomna här om de inte sker i kärleksfull harmoni.

De flesta troende är skeptiska, det är ett sundhetstecken och visar på att man är jordad.

Det finns många andra forum som hanterar det på ett mycket bättre sätt blandannat Skepticism.
Jag såg att jag själv är med på top 10 listan ett par veckor som visar vilka som skrivit mest.

Läs gärnatråden  "Om Sajten MiF!"

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Denna kommentar har tagits bort.
Delfinen
0

Mina upplevelser är mina upplevelser och har  inga  behov av att behöva bevisa för andra att jag har haft dom  upplevelserna.

Min sanning är min  sanning och har inga behov där heller att ens försöka  bevisa att den är sann.

Det som är sant och rätt för mig kan  vara fel för någon  annan….det som  är rätt och  sant för någon annan kan kännas helt fel för mig.

Andra behöver inte varken tro, dela eller förstå det jag upplever  och tror på men jag vill bli respekterad och accepterad för att jag tror. Inte ifrågasätta, ironisera försöka överbevisa mig att jag har fel.

Cicorel
0

jag ville mest diskutera inställningen till att vara ifrågasättande, och mitt inlägg om den vetenskapliga metoden är mest ett intresse för mig eftersom det är så smalt och att andra tar det för sanning…

Jag trodde det var okej att posta det här i off topic eftersom det är precis vad det är..

[Spanaren]
0

Mitt motto är: Spanaren som bara är … sedan så tror jag och utvecklas i den takt som är redan utstakad för mig *ler*

/kram

Hellas
0

#8 Det är ok att lägga denna tråd, annars hade jag tagit bort inlägget men Du efterlyste ju skeptiskt tänkande och det haglar av dem här i denna tråd.
Jag för min del förstår inte riktigt vitsen med tråden men vi svarar ju så någon mening med den är det förstås Flört!

Jag kan inte påminna mig om att det är speciellt många trådar härinne på Medialt överhuvudtaget som diskuterar skeptism kring ämnen så det kanske är därför det blir lite konstiga svar.
Du har inte blandat ihop Medialt med andra forumtrådar kanske?

Av kanske 500 inlägg så brukar det bli ungefär en tråd på sin höjd där man pratar om skeptism så inte tror jag att du har läst många trådar där folk blivit berörda av sådant prat.

Jag kan på rak arm plocka fram en till tråd förutom denna förstås.

Välkommen hit förresten Skrattande!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Cicorel
0

njae jag frågade om andras inställning till det

Delfinen
0

Att vara skeptisk till  viss mån är både bra och ibland nödvändigt. Att inte bara köpa allt rakt av som  andra säger utan  gå in i sig själv, känna efter.

Jag kan  också  vara skeptiskt ibland. Även till mina egna upplevelser. Köper inte bara rakt av att allt som  händer och inträffar är andliga  besökare etc. Jag kollar  upp om det finns  en  logisk förklaring, går in  i  mig själv, känner efter och  litar sen  på den känslan.

Men  när man  möter folk som  blir ironiska, gör parodi av någons upplevelser, och  det slutar med en debatt om vem  som har rätt och vem som  har fel. När man märker att motparten bara vill ändra någons tankesätt, synsätt och tro handlar det inte längre om  att vara skeptiskt. Då handlar det om viljan att bestämma över vad andra skall tycka, tänka och tro.

[kvasthilda1972]
0

Jag är själv misstänksam innan jag ser vad som är seriöst… Jag vill inte vara en sån som tror på allt utan kan även vara lite av en skeptiker på det jag själv inte blivit övertygad på…

Jag kan nämna några exempel som djurkommunikation (eftersom man får ju inte feedback från ett djur)

Horoskåp är ett annat ämne som jag är skeptisk mot….

Det är sättet man framför sin skepsis på som retar mig… När man anväder sig av tjusiga ord för att framstå som mer bildad än andra (jag ser det som ett tecken på osäkerhet, att man måste jobba sig för att bli hörd)

Om en skeptiker är hövlig mot mig så är jag det tillbaka och sådana förtjänar respekt…

chik
0

Hej.ja jag är ju skeptisk…

Det jag inte kan få svar på o inte varit med om själv.Tycker jag kan verka underligt.

För min del som alltid haft småfolk o själar o andra runt mig.Som jag ser o känner o det vet jag är sant-för mig.

Men det blir mer o mer teknik i detta o pengar..O så mycket konstiga saker.

Så många upplever mig som ren skeptiker.o det får dom gjärna göra.

För jag vet vad jag kan vad jag hör.

O jag har inget i mot skeptiker.Halva min bekantskapskrets är det.O den andra halvan är galna åt andra hållet…Men visar man varandra respekt så är det inga problem.Sen så får man bjuda på sig själv…

Lena.P är jag i verkliga livet.