Är vi mer förlåtande
Många tror ju att medialt troende människor är mer förlåtande än andra, vi "ska" ha en högre tröskel innan gränsen är nådd.
Är medialt utvecklade människor mer förlåtande än andra?
Varför?
Varför inte?
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
#0Hua jag vet inte om jag vågar sätta ord på mina tankar
Å andra sidan så har jag ju så svårt att vara
….
Jag tror inte att vi kan generalisera på det sättet. Jag tror att det beror väldigt mycket på hur vi lärt oss hantera medialiteten och våra egna känslor/tankar och beteenden.
Dessutom så tror jag att förlåtelseprocessen ser oerhört olika ut för oss, oavsett om vi är mediala eller ej.
Vi är ju trots allt människor
0# Nej det tror jag inte.
Varför,vi är inte mer än människor.
Men däremot så tror jag vi har lärt oss att känna mer empati på våran många ggr. "hårda väg".
#1, 2 Jag håller med er, jag blir galen på de som tror att man ska vara så himla änglalig bara för att man har ett andligt tänkande.
Sedan kan jag nog känna att min förlåtandetröskel har höjts ett snäpp men det kan lika gärna ha med åldern att göra.
Jag tror att jag väljer mina strider och lägger inte energi på menigslöst gnabb om det inte roar för tillfället, fast då är det de små hornen som letar sig fram 

//Hellas
I takt med att jag lärt mig mer om andevärlden, om mig själv och utvecklat mig, har jag fått lättare att räkna till tio innan jag säger/gör något i situationer när jag tidigare exploderat direkt.
Under de sekunder/minuter jag sansar mig, hinner den värsta ilskan, besvikelsen eller vad det nu handlar om, laggt sig.
Så… Jaa, jag har lättare till förlåtelse än jag hade för några år sedan
Ja du. En tänkvärd fråga.
Som "Troende" så tycker jag nog att man ser o försöker tänka lite mer på människa..O inte kanske vara snabb dömd..
Mer tolernas o försöka lede inn.
Fast sen så beror det ju mycket på vad det gäller.
För i det hela så har vi ju vår personlighet. O den är ju Jag…
Svår fråga…
Lena.P är jag i verkliga livet.

Definiera gärna "förlåtande". Med tanke på hur vissa folk beter sig här på MiF så har ni antagligen en annan definition är jag.
Generellt sätt så anser dock de flesta grupperingar att de har något som är "lite bättre" än andra, till exempel har det gjorts experiment med fundamentala kristna i USA som påstod sig vara väldigt fromma och trevliga med sedan i testa visade sig vara precis som "icke-troende" kontrollgrupp. Nu säger jag inte att är så här, men det är kanske bra att ha i åtanke?
Intressant är det dock. =)

Tror kanske inte det har att göra så mycket med det mediala utan den personliga utvecklingen. Den resan kan man göra även om man inte väljer att hålla på med det mediala…
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Nää för jag tror att det har med den personliga utvecklingen att göra..
Tvärt om tror jag - de medialt troende eller annat troende har sina regler för vad man får göra och inte göra - etik o moral- när någon överskridit det blir många välldigt dömmande och intill hatiska - se bara på bin -ladin i den tron.
så jag håller med Soffe det har med den personliga utvecklingen att göra och den personliga förståelsen av det mediala.
Det är få mediala som uppnår perfektion och den vilkorslösa kärleken, Om ens någon gör det någonsin här på jorden. Den jag har träffat som kommer närmast är Dalai Lama och det Tibetanska folket i deras tro.
sk mediala människor i sverige o även utomlands med, är välldigt snabba på att dömma andra och gärna utan vetskap. om hur saker o ting ligger till. Det talas om Ljus o kärlek och då brukar jag säga i ljus o mörker - för det är enkelt vara kärleksfull för den älskvärda men inte lika lätt till den icke älskvärda.
ja vi människor har mycket att lära och välldigt snabba på att dömma andra! utan grund många gånger! och då det är befogat att dömma kan man fråga sig har man rätten att dömma då? är det mera legimt att dömma då eller är det lika fel? Hur ska man kunna förlåta utan att ha dömt?
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
#9 Klokt och intressant skrivet, Tack :-)
#6 Jag håller med dig Spongebob, det är intressant och precis som du skriver så finns det olika definitioner på förlåtelse, det som jag anser är att "förlåta" är troligen en helt annan sak för någon annan.
Jag tror inte att MiF hunnit bli speciellt oförlåtande forum ännu, men visst är det så att alla behöver syna sig själva i sömmarna ibland.
Citat: Generellt sätt så anser dock de flesta grupperingar att de har något som är "lite bättre" än andra, till exempel har det gjorts experiment med fundamentala kristna i USA som påstod sig vara väldigt fromma och trevliga med sedan i testa visade sig vara precis som "icke-troende" kontrollgrupp. Nu säger jag inte att är så här, men det är kanske bra att ha i åtanke?
SV: Jag kan inte beskriva det på ett annat sätt jag heller och jag håller med dig, grupper har en förmåga att se sig själva som "Gud Fader" själva men i själva verket blir deras sk. fromhet en form av sektliknande beteende.
Det jag själv kan tycka är jobbigt är när andra människor sätter en slags klisterlapp på mig som Spiritualist där det står något generellt om att just jag är "förlåtande" eftersom jag pratar med andra sidan.
Andra grupperingar får en klisterlapp där det tex. står Hulliganer….därför att de gillar Fotboll och bär en svart/gul halsduk.
Om jag pratar för mig själv så vill inte jag sitta på en löjlig pedistal för jag är varken änglalik eller mer förlåtande än vad andra människor är.
Jag gör en himla massa fel och jag väljer även fel vägar ibland.
//Hellas
Håller med samtliga i denna tråd.
Jag tänker så här:
Viljan att var god och förlåtande kan leda till att man blir så perfektionistisk i sin andliga strävan och tillslut kan man få ett rätt ordentligt glapp mellan ens ideal och de egna verkliga underliggande drifterna (ilska, hämndlystnad mm.)
Och då riskerar man att antingen bli en dörrmatta med förträngd ilska… en ilska som ändå söker sitt utlopp på något sätt.
Eller en skenhelig pingstpastortyp/sektledartyp som springer runt och mästrar andra som inte "uppför sig "kärleksfullt"
Så hellre ärlig och o-perfekt än perfekt och oärlig.
#12 Amen = Det skålar vi på 
//Hellas
Skål å gutår
Ett litet tillägg bara…
Jag menar inte att det är fel att utveckla sin förlåtande kärleksfulla sida och att befria sig från ilska och annat destruktivt. Jag menar bara att man gör det lättare om man kan befria sig från sina höga ideal som inte har med verkligheten här och nu att göra.
"Upplysning når man inte genom att föreställa sig ljuset utan genom att utforska mörkret"
-Jung
Jag tror inte man generellt kan sätta personliga egenskaper på grupper. Däremot kan det vara en fördel att lära sig se saker ur det andliga perspektivet, och kanske ha närmare till förlåtande.
Härligt Grinda
Mycke tanke väckande Jane,, Tack