Arthur Conan Doyle Interviewed
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En förgrunds Kämpe för spiritualismen - En fantastisk man!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Alltid intressant med trådar som handlar om Spiritualismens förespråkare.
Tack Jane
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
ja vist är det
Vad är det som gjorde Doyle egentligen till en förespråkare för spiritualismen? Menar då förutom att han bara trodde på det och att hans fru hade mediala gåvor?
Var det Cottingley Fairies eller de gånger vännen Harry Houdini visade fantastiska egenskaper som inte Doyle kunde förklara eller något annat?
4 Ja du Houdi . vad tror du? för oss spiritualister har han gjort ett hästjobb med att sprida informationen om det översinnliga och att han i sin position av författare ens vågade att göra det kan man fråga sig - menar han riskerade ju sin kariär!
I sverige var han en av dem som har betytt mycket för just våra spiritualistiska förbund. Kan tänka mig lika mycket som Houdini betytt för er skeptiker.
I ditt sätt att skriva så ser man att du endast vill förlöjliga Sir Arthur, vilket jag tycker är skämmigt av dig! angående Fee´r så kan jag inte bevisa äktheten i korten men jag vet att feer finns för jag har själv upplevt dem och det är välldigt lika de som syns på dessa bilder. Feer har också setts i fysiska seanser, materialiserade!
Nej, det var bara en fråga i all välmening. Jag ville veta varför han ansågs som en förgrundskämpe och en fantastisk man. Jag gillar honom för hans litterära kunskaper och älskar Sherlock Holmes.
Men nu när du nämner det:
Alla vet ju i dag att Elsie och Frances erkände att de klippt ut älvorna från Arthur Sheppersons bok Princess Mary's Gift Book. Däremot ansåg Frances att en av bilderna - den sista - de tog var äkta (bifogar den). Elsie vidhöll att även den var fejk.
Doyle visade tyvärr här ett ganska vanligt beteende då han ansåg att han var så intellektuell och smart att små barn aldrig skulle kunna lura honom. Detta är fakta och inget att "förlöjliga" Doyle över utan visar att även framstående personer kan ha fel.
Detta utesluter naturligtvis inte att det inte finns feer.
En intressant fråga: Har du sett feer när du haft seanser? Hur upplevde du feer då du såg dem?
6 Nu ser ju du detta utifrån ditt skeptiska seende och man får ta med dåtidens påtryck som många av dessa oftast vanliga psychic´s eller medium fick utstå under denna tid - var att de mutades av massmedia och samhället för att säga si eller så - det blev köpta och pallade inte trycket när ingen trodde på deras bilder eller medialtiet. så det gav med sig - för att få pengar istället och slippa försvara sig för skeptiska medborgare som inte accepterade dessa sanningar.
Kom ihåg att inte allt för långt tillbaks särskilt i england kunde du bli åtalad för dessa saker, som häxa!
så om dessa kort var fel eller inte vet nog endast dem som tog fotona. vi kan spekulera, men inget annat - och som sagt jag har sett dem själv - och därför jag också liknande med Doyle säga att de finns
De feer jag sett har varit i naturen på mycket speciella platser i sverige - du skulle åka dit själv - Kroppefjäll heter det ligger i dals råstock(dalsland) i naturkyrkan är mycket specella energier.
Om de ljus jag sett i seansrummet varit feer - ja kanske, vem vet - men det kommer visa sig
Härligt att höra honom prata i intervjun, tack för den!
Ska kolla in senare. Tack jane.
Oavsett vad man tycker om Arthur Conan Doyle så ÄR han ett namn inom spiritualismen vilket den här tråden handlar om.
Tråden handlar inte om urklippta Feer eller om fÄlvors vara eller icke vara!
Jag tar bort inlägg efter detta inlägg som inte följer trådens ursprunliga andemening, kärleksfull insikt till våra förkämpar inom den Spiritualistiska läran.
//Hellas
Fast pm man vill följa trådens andemening är det ju viktigt att höra allt pm Doyle. Jag är t ex väldigt nyfiken att höra mer vad han sagt och gjort i ämnet och höra vad alla tycker är så bra med Doyle. Detta var andemeningen till min initiala fråga.
#13 Tråden handlar varken om urklippta Älvor eller om de finns eller inte.
Fakta för oss som Spiritualister är:
Doyle var och är en förkämpe för Spiritualismen och det enda som är intressant i den här tråden är vad han åstadkom för Spiritualismen i possitiv bemärkelse.
Är du intresserad av att starta en diskussion kring Doyle ur en Skeptisk eller vetenskaplig synvinkel så kan du göra det på Skepticism.
//Hellas
Jag är mycket medveten om att naturliga förklaringar inte alltid uppskattas på vissa forum, men jag är - som du - genuint intresserad av Doyle och hans tankar om det spiritistiska. Därav frågorna som jag hoppas få svar på. Konstigare än så är det inte.
Du är givetvis välkommen med inressanta frågor som berör ämnet!
//Hellas
Något jag gjort och väntar på ska utvecklas i svar.
Jättebra, då ser vi diskussionen gällande urklipp på Älvor som en parentes i diskussionen precis som jag skrivit tidigare då de inte tillför någonting alls.
//Hellas
#0 Mycket intressant Jane. Tack för det!

Mycket intressant att lyssna och läsa. Från båda hållen